PDA

View Full Version : Lijmadvies gevraagd voor bindingen



Gitaarbouwer
3 december 2005, 19:25
Hoi,

Voor het lijmen van de bindingen op mijn akoustische gitaar gebruikte ik tot op heden twee componenten epoxy van Bison. Maar dit wordt toch een rommeltje en bovendien brengt het niet makkelijk aan.
Iemand hier die een merk/type lijm kent die gewoon in een lekkere tube zit, dus makkelijk aanbrengt, en die uiteraard geschikt is om bindingen te lijmen? En waar koop ik die? Geen secondelijm graag, want er moet wel enige tijd overblijven om foutjes te herstellen :-D

TIA!

Vrgr
Marko

JoostBaksteen
3 december 2005, 19:51
In het boek "Guitarmaking; Tradition and technology" gebruiken ze AR glue.



For working with wood, you have a very wide choice of products. One of the most common is aliphatic resin (AR) adhesive, more commonly known as yellow woodworker's glue. AR adhesives have a thick, rather creamy consistency, and have been used by woodworkers and carpenters for decades. Two of the most widely recognized brands are Elmer's Glue and Franklin's Titebond, and both of these companies have made continual strides toward refining and improving their product's performance.


Gewoon titebond dus. Ze smeren de lijm op zowel de body als op de binding. Nadat ze een klein stukje hebben gelijmd halen ze de overtollige lijm resten weg en plakken ze de binding nog met een stukje tape vast. Hierna gaan ze verder. Ze hebben het over een paar inch per keer.

Mattia
3 december 2005, 20:10
Titebond werkt inderdaad, maar ik gebruik zelf secondenlijm. Waterdunne, bij de hobbyzaak kopen, of gewoon 'goedkope' bij de bouwmarkt. Moet zeggen dat het wel een beetje 'geklieder' is, en het opruimen kan leuker zijn, maar het werkt wel, vooral als je geen houten bindigs hebt (maar ook als je ze wel hebt).

Je pakt 't zo aan: je binding channel schellaken, en goed ook. Beetje de top en zijkanten (deels) meepakken. Secondenlijm kan de boel anders flink verkleuren. Niet leuk. Binding buigen, en met inpaktape (doorzichtich plastic) of masking tape op z'n plek houden, lekker strak. Wel een beetje ruimte tussen de plakband delen laten. Dan dunne superlijm gewoon op de naad druppelen, trekt het via capilaire actie naar binnen. Niet teveel, gewoon wat je een 'redelijk' hoeveelheid lijkt, op ieder punt een beetje, en dan door naar het volgende deel. Laat de boel goed uitharden, haal de plakband weg, en breng dan lijm aan op de delen waar plakband zat. Hooguit darnaa (na drogen, duurt een half uurtje ofzo, minimaal) nog een keer er helemaal omheen met de secondenlijm, ook wellicht (klein beetje) bij de randjes op de zijkant (niet alleen bovenkant) een piep klein beetje naar binnen.

Waar het heir om gaat is dat je de bindings perfect aanbrengt voordat je met de lijm aan de haal gaat. Je weet van tevoren of het 'goed' zit of niet, zo ongeveer. Bij de waist zou het kunnen dat je even een klem nodig hebt (wel zorgen dat 'ie niet vastplakt!), maar meestal is plakband (lange stukken = goed, shellac op de top om die te berschermen = ook goed.) afdoende.

vosarnout
9 december 2005, 20:20
Volgens mij wordt aceton of een lijm op basis van aceton ook wel gebruikt. Het grote voordeel is dat je een vrijwel naadloze verbinding krijgt om dat het acton samensmelt met de binding en het hout.

Als ik nu overigens echt onzinnige dingen zeg dan hoor ik het graag, want ik ga bijna beginnen met de binding van mijn tele. Ben tot op heden van plan dat met aceton te gaan doen.

JoostBaksteen
9 december 2005, 20:24
Je zou ook nog op de Taylor site kunnen kijken. Daar staat een filmpje waar een van hun guru's een binding op een gitaar lijmt, met (water)secondelijm.

marekoo
9 december 2005, 20:57
hoi marko

ik gebruik voor mijn archtop 'binding cement " ,kun bij elke
model-bouw winkel krijgen(heb `m nu van UHU,maar er zijn vele merken) spec. lijm voor modelbouw,hout/plastic verbindingen.
beetje op beide zijde smeren effe in laten drogen en vast tape`n
uurtje drogen en zit zo vast als `n huis.

de tip van seconde lijm tussen de binding en het hout laten druppen
bezorgde mij bij het lezen alleen al plakkerige handen!!

anders gewoon effe googelen, er zijn vast wel wat site`s met info.

groete marekoo

Mattia
10 december 2005, 00:26
Duco/Aceton basis spul werkt dus alleen echt goed bij bindings die in aceton oplossen. Dus celluloid. Die je niet meer uit de VS verzonden krijgt (ontvlambaar). ABS plastic, dat plakt niet echt geweldig. Persoonlijk gebruik ik ook geen plastic bindings, alleen hout, dus dat is ook weer een verschil.


de tip van seconde lijm tussen de binding en het hout laten druppen bezorgde mij bij het lezen alleen al plakkerige handen!!

tja, beter lezen ;) Het is anti-plak. Je binding zet je eerst vast, dan met lijm spelen, en je hoeft de gitaar niet aan te raken voordat 'ie droog is. Als je het goed doet is het risiko dat je aan je gitaar blijft vastplakken nihil...

Gitaarbouwer
10 december 2005, 11:28
Mogge allemaal,

Bedankt voor de diverse reacties. 'k Geef maar even een samenvatting van de diverse producten inclusief hun voor- en nadelen:

Bison Kombi Snel
+ Onzichtbaar.
+ Lekker dik en krimpt niet (goed om loze ruimtes op te vullen).
- Moeilijk aan te brengen.
- Moeilijk doseerbaar.
- Stinkt.

Titebond
? plakt ook plastic op parelmoer op plastic op hout?

Secondenlijm
+ Dringt goed door omdat het zeer vloeibaar is.
+ Bindingen slechts met tape aanbrengen. Pas als de bindingen goed zitten, secondenlijm erop.
+ Geen vieze vingers tijdens het aanbrengen van de bindingen.
- Verkleurt het hout tenzij eerst schellak aangebracht (bewerkelijk).
- Twijfel bij ondergetekende of die capilaire actie wel voldoende is bij plastic/parelmoer/plastic/ bindingen.

UHU Binding cement
+ makkelijk verkrijgbaar bij modelbouwzaken
+ speciaal voor hout/plastic verbindingen

Lijm op aceton basis
- Plakt niet alle materialen
? verkrijgbaarheid?


Voorlopige conclusie: de makkelijkste optie voor nu is de UHU Binding cement. Maar verreweg de mooiste optie is de secondenlijm-werkwijze van Mattia. Wat moet het heerlijk zijn om geen vieze vingers te krijgen tijdens deze klus, hihihi. Ik moet alleen nog wel wat studie verrichten naar die schellak. Ik heb er vaak van gehoord, maar geen idee hoe je ermee moet werken en waar het te koop is (tips zijn altijd welkom :-D ).

Gitaarbouwer
10 december 2005, 11:29
Mogge allemaal,

Bedankt voor de diverse reacties. 'k Geef maar even een samenvatting van de diverse producten inclusief hun voor- en nadelen:

Bison Kombi Snel
+ Onzichtbaar.
+ Lekker dik en krimpt niet (goed om loze ruimtes op te vullen).
- Moeilijk aan te brengen.
- Moeilijk doseerbaar.
- Stinkt.

Titebond
? plakt ook plastic op parelmoer op plastic op hout?

Secondenlijm
+ Dringt goed door omdat het zeer vloeibaar is.
+ Bindingen slechts met tape aanbrengen. Pas als de bindingen goed zitten, secondenlijm erop.
+ Geen vieze vingers tijdens het aanbrengen van de bindingen.
- Verkleurt het hout tenzij eerst schellak aangebracht (bewerkelijk).
- Twijfel bij ondergetekende of die capilaire actie wel voldoende is bij plastic/parelmoer/plastic/ bindingen.

UHU Binding cement
+ makkelijk verkrijgbaar bij modelbouwzaken
+ speciaal voor hout/plastic verbindingen

Lijm op aceton basis
- Plakt niet alle materialen
? verkrijgbaarheid?


Voorlopige conclusie: de makkelijkste optie voor nu is de UHU Binding cement. Maar verreweg de mooiste optie is de secondenlijm-werkwijze van Mattia. Wat moet het heerlijk zijn om geen vieze vingers te krijgen tijdens deze klus, hihihi. Ik moet alleen nog wel wat studie verrichten naar die schellak. Ik heb er vaak van gehoord, maar geen idee hoe je ermee moet werken en waar het te koop is (tips zijn altijd welkom :-D ).

piezo
11 december 2005, 12:31
Ik heb alleen ervaring met plastic op hout en gebruik daarvoor secondenlijm, zonder verdere voorzieningen. Gewoon per stukje van 5 à 10 cm, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van de locatie. Ik gebruik de stroperige variant, gewoon uit de supermarkt. Ik doe dat gewoon met de blote handjes, met tijdig vingertjes wisselen om niet mezelf vast te plakken. En ja, ik weet dat het giftig spul is, maar zolang ik het maar een enkel keertje doe .........

De waterdunne variant heb ik geprobeerd maar trekt veel te snel en te diep in het hout om bij mijn werkwijze nog genoeg te kunnen lijmen. Die capillairmethode van Mattia ga ik nog wel eens proberen als ik hout op hout ga doen!

Hoe snel werkt die UHU? Ook bruikbaar met stijve binding?

De variant die nog enkele tientallen seconden beweegbaar blijft na het aanbrengen is helemaal een drama gebleken, met schade bij het verwijderen van de mislukte binding tot gevolg. Als ik secondenlijm wil, wil ik secondenlijm, geen minutenlijm!!! En ik gebruik secondenlijm omdat de binding (vooral de brede die ik gebruik) op de puntjes van de hoorns door het buigen sterk onder spanning staat en dus snel muurvast moet zitten.

Het verwarmen van de binding op zo'n buigpunt heb ik als te moeizaam en link ervaren (1 keer gebrobeerd, uiteraard eerst met een klein stukje). Misschien dat iemand daar nog wat tips voor heeft.

O ja. Verkleuring is m.i. geen probleem bij die stroperige variant, want trekt er niet diep in en ik schuur daarna toch nog.

Nog een tip voor beginners: Met lijmen beginnen op het gemakkelijkste stuk van de rand, meestal de staart, en van daar naar de hoorns toe werken. Iemand daar andere ideeën over?

Gitaarbouwer
11 december 2005, 21:17
Kan ik (om te voorkomen dat de secondenlijm vlekken maakt in het hout) i.p.v. schellak ook een gewoon bouwmarktlakje gebruiken, bijv. acryllak? De uiteindelijke finish zal namelijk ook bestaan uit acryllak.

Mattia
11 december 2005, 23:54
Kan ik (om te voorkomen dat de secondenlijm vlekken maakt in het hout) i.p.v. schellak ook een gewoon bouwmarktlakje gebruiken, bijv. acryllak? De uiteindelijke finish zal namelijk ook bestaan uit acryllak.

Maakt in principe niet zoveel uit, denk ik. Ik heb gewoon altijd een potje schellak, omdat dat altijd een mooie gloed geeft aan het hout, supersnel droog is, en zeer makkelijk weg te schuren is. Het is ook best goedkoop. Andere lakken stukken minder.

Schellac moet bij de betere verfhandel/kunstverfhandel te krijgen zijn. Gewoon vlokken kopen, en per gewicht (of zo op 't oog, voor sealen luistert het niet zo nauw) oplossen in alcohol (1 deel schellac, 3-4 delen alcohol), in een potje. Wel blond kopen, en zonder was (dewaxed), maar dat zijn ze bijna allemaal. Ik breng het met een stuk keukenpapier aan, wel zo makkelijk. Ik breng het tegenwordig aan zodra ik een houten oppervlakte 'perfect' schoon heb, en vooral gitaarbovenbladen. Ebben of palisander stof uit een mooie, precies op dikte gebracht spruce gitaartop halen is allesbehalve leuk.

Re: Titebond: hout op hout, prima. Andere materialen op hout, niet echt.

Re: Capilaire actie: het werkt echt prima, hoor. En vooral ook voor parelmoer purflings. Het is wellicht de meest gebruikelijke manier om die te gebruiken. Je zult echt super je best moeten doen om twee stukken hout zo strak op elkaar te krijgen dat waterdunne CA er niet tussen komt. Volgens mij is dat zo goed als onmogelijk.

Verder is secondenlijm niet per se een hele 'schone' bezigheid (vooral als je teveel gebruikt kan het overal druipen.); je vingers blijven min of meer ongedeerd (afhankelijk van je eigen klunzigheid), maar je moet opletten dat je niet teveel aanbrengt/dat je de gitaar niet op je werktafel vaslijmd. Als ik zeg 'waterdun', bedoel ik dat heel letterlijk.

fred dons
12 december 2005, 07:20
Mattia's methode werkt echt goed let er alleen wel op dat als je een te grote opening heb bij je potje superlijm (en dat gebeurt al heel snel omdat ik bijvoorbeeld nog wel eens mijn potje slecht afsluit en dan iedere keer met een exacto mesje het flesje verder moet open, daarnaast lijkt de dunste superlijm wel dunner dan water) je heel voorzichtig de lijm over de binding laat lopen. (ik lijm mijzelf regelmatig aan mijn gitaren vast omdat de lijm onder de binding door over mijn benen loopt :cry: )

Als je het omliggende hout nog moet stainen moet je helemaal voorzichtig zijn omdat de dunne superlijm ver in het hout trekt en hier de stain niet meer goed pakt. Ik probeer hiervoor altijd de body al te stainen en er 1 a 2 laklagen op te spuiten zodat de kleur constant blijft, als dat niet mogelijk is plak ik het omliggende hout af met plastic tape.
(Als je met een kleur lak werkt heb je dat probleem natuurlijk niet)

marekoo
12 december 2005, 16:42
okee mattia,mischien blijven je handen schoon!!!,maar zover ik
het allemaal lees ,loopt het toch vrij snel op een kliederboel uit
kan ook niet anders als het waterdun is.

lijkt me ook vrij ongemakkelijk spelen als er een keukentafel tegen
je achterblad aan zit geplakt.

groete marekoo



[/list][/quote]

vosarnout
12 december 2005, 16:49
Dan moet je binding dus wel perfect op maat zijn, anders beschadig je bij het bijwerken de lak/stain weer?

Ikzelf moet na het lijmen van de binding toch nog wel behoorlijk wat schuren/schrapen. Voornamelijk overigens omdat ik geen binding router gebuikt heb maar een geleider van mijn bovenfrees. Volgende keer investeer ik iig wel in een bindingrouter, dit lijkt me toch nog net even wat netter werken.

Als je dan dus de binding gaat lijmen voordat je gaat stainen zou afplakken wellicht een goede optie zijn. Maar als het echt water dun is loopt de lijm dan niet onder de tape door?

Mattia
12 december 2005, 17:05
Re: stainen, daarom gebruik ik dus schellac. Dat schuur je er zo weer af, kun je rustig doorgaan met je stainbezigheden.

Gitaarbouwer
12 december 2005, 20:42
'binding cement " ,kun bij elke model-bouw winkel krijgen(heb `m nu van UHU,maar er zijn vele merken) spec. lijm voor modelbouw,hout/plastic verbindingen.

In onze modelbouwzaak (www.quartel.nl) verkopen ze heel veel UHU spul. Heb jij een typenummer of exacte naam van dat spul voor me?

En zit het in een handige pot met een "tuutje" eraan (tjeezz.... hoe noem je zoiets eigenlijk :D ) zodat je het makkelijk kunt aanbrengen of moet je met een kwastje gaan rommelen?

marekoo
12 december 2005, 20:57
gitaarbouwert,
om precies te zijn is het :UHU hart special lijm (geel met blauw tube-tje van 35 ml)
is voldoende voor een gitaar.

de lijm begint na +/- 10 minuten te harden,dus je hebt ruim de tijd om de binding goed op zijn plek te zetten en vast te tapen(gebruikte hiervoor donkerbruine papieren tape,deze rekt niet uit,ben effe de naam kwijt) Verlijmde ongeveer 10cm per keer,met twee tape`s,maar ik had een dubbele binding(z/w/z/w hout+2mm wit plastic)mocht jij ook een dubbele binding gebruiken dan krijg je het beste resultaat door ze tegelijk te verlijmen.

veel succes
marco

marekoo
12 december 2005, 21:10
ps.
zie foto nr 8 op mn site

http://members.home.nl/dekkers401/

marco

piezo
13 december 2005, 10:10
Marco, heb je ook ervaring met brede/dubbele binding rond een kleine straal, zoals hoorns à la stratocaster? Hoe los je het spanningsprobleem op?

Mattia
13 december 2005, 11:04
Marco, heb je ook ervaring met brede/dubbele binding rond een kleine straal, zoals hoorns à la stratocaster? Hoe los je het spanningsprobleem op?

Heet water, cq stoom uit een fluitketel oid. Fohn kan ook werken. Plastic bindingen erin, laten zitten totdat ze een beetje week/buigzaam worden, om de horens buigen, vastzetten met plakband totdat ze in hun nieuwe vorm zijn afgekoeld. Ook plastic bindings kunnen/moeten eigenlijk voorgebuigd worden, zodat een stukkie plakband genoeg is om ze op hun plek te houden. Heb het bij m'n eerste gitaar zo gedaan, werkt prima.

piezo
13 december 2005, 12:29
Bedankt.
Warm water ga ik beslist nog eens proberen, want goed te beheersen. Vooraf vormgeven heb ik alleen koud en droog geprobeerd, en dat bleek bij het echie teveel verschuiving te geven.
Ik heb eerder een hetelucht verfbrander gebruikt voor de binnenkant van de scherpe bochten, maar de marge tussen nog-te-stijf en half-gesmolten was veel te klein.

Weet je trouwens een winkel (niet-internet) die een stuk goedkoper is dan Voxhumana? De laatste jaren zijn de prijzen daar een beetje belachelijk hard gestegen, of is dat overal zo. Ach ja, euro toch?

marekoo
13 december 2005, 13:08
piezo,
gaat het om plastic of hout?

dikke plastic bindingen:
je spijkert de scherpe ronding die jij moet hebben op een plankje
verwarmt de binding met een fohn(van karton kun je een taps lopend
verlengstuk maken,hierdoor kun je veel gerichter verwarmen,en het is inderdaad de kunst effe aan te voelen waneer je te lang verwarmt,mischien eerste effe oefen op een stukje afval,in ieder geval moet de fohn in beweging blijven.)als je de binding genoeg verwarmt hebt,trek je deze om je radius van spijkers,en houd deze vast tot ie afgekoeld is.
Zo is je binding al voorgevormd voordat je hem daadwerkelijk op je gitaar gaat plaatsen ,en hoef je niets te gaan forceren met tape.
Dit maakt het een stuk simpeller,en zo is de scherpste ronding een afgekoeld kunstje.

als het om houten binding gaat hoor ik `t wel

veel succes
marco

piezo
13 december 2005, 13:31
Bedankt.
Maar als je nu 2 hoorns hebt, hoe krijg je beide voorbuigingen dan helemaal op de goede plek? Het voordeel van met hetelucht werken is dat je het "op locatie" kunt doen, dus als het vastlijmen van de binding al tot de hoorns gevorderd is. Daarmee loop je niet het gevaar dat de scherpe ronding nèt verkeerd zit en het alleen maar moeilijker wordt. Of begin je in dat geval opnieuw met voorbuigen?

Tot nu toe heb ik alleen nog met 2 mm breed wit plastic gewerkt. Ik hou wel van dat duidelijke contrast, en mijn sponningfreesje is ook 2 mm.
Houten binding gaat op mijn volgende - grote - project, een akoestische gitaar met wat bijzondere voorzieningen. Dus alles wat ik daarover nog kan leren is welkom. Stoom en hetelucht?

Ik bedenk ineens: Ik heb al eens een heel fijn stoomspuitmondje gemaakt (met slang aan fluitketel) ketel, om een toets en hals te verwijderen. Kijken of ik er meer toepassingen voor kan vinden!

Eerder heb ik een kromgetrokken dunne esdoorn top al eens rechtgemaakt met vochtig maken en daarna een stoomstrijkijzer erop.

Mattia
13 december 2005, 16:12
Bedankt.
Maar als je nu 2 hoorns hebt, hoe krijg je beide voorbuigingen dan helemaal op de goede plek? Het voordeel van met hetelucht werken is dat je het "op locatie" kunt doen, dus als het vastlijmen van de binding al tot de hoorns gevorderd is. Daarmee loop je niet het gevaar dat de scherpe ronding nèt verkeerd zit en het alleen maar moeilijker wordt. Of begin je in dat geval opnieuw met voorbuigen?


Um, meestal gebruikt men gewoon twee strips. Of een heeeeele lange, maar die zijn iets minder 'gewoon'. Verder, ook met eentje geldt: pot heet water/ketel ernaast. Eerst een horn buigen. Op z'n plek plakken (afplakband, lekker strak), doorwerken, en als je bij de andere hoorn komt, dat gedeelte weer in wat heet water/fohn/whatever week maken en dan op z'n plek 'plakken'. Je buigt alles op de gitaar zelf/met de gitaar bij de hand. En, tja, als het niet helemaal goedzit, weer weekmaken, on nog een keer proberen.



Tot nu toe heb ik alleen nog met 2 mm breed wit plastic gewerkt. Ik hou wel van dat duidelijke contrast, en mijn sponningfreesje is ook 2 mm.
Houten binding gaat op mijn volgende - grote - project, een akoestische gitaar met wat bijzondere voorzieningen. Dus alles wat ik daarover nog kan leren is welkom. Stoom en hetelucht?


Hitte, nat of droog, op dezelfde manier als je je zijkanten buigt (bij mij een bending vorm met een hitte deken). Je kan ze in theorie met de zijkanten meebuigen. Het uitfrezen van de binding kanalen is echter wat complexer, aangezien de bovenkant en vooral ook de achterkant van een akoestische gitaar allesbehalve vlak zijn. LMI maakt een binding routing systeem, er is ook een mooie jig van Fleischmann en Williams (google eens 'Fleischmann Williams binding jig oid), en er staan talloze discussies erover in de MIMF.com library (registratie verplicht, maar gratis).



Ik bedenk ineens: Ik heb al eens een heel fijn stoomspuitmondje gemaakt (met slang aan fluitketel) ketel, om een toets en hals te verwijderen. Kijken of ik er meer toepassingen voor kan vinden!

Eerder heb ik een kromgetrokken dunne esdoorn top al eens rechtgemaakt met vochtig maken en daarna een stoomstrijkijzer erop.

Strijkijzer gebruik ik bij zowat iedere gitaar om hier en daar deukjes eruit te stomen. Voor een stoomspuit zie ik hier echter niet al teveel mogelijkheden.

Zou wel leuk zijn als binding makkelijk was. Ik vind 't nog steeds een van de moeilijkste/meest irritante onderdelen van het bouwen.

marekoo
13 december 2005, 16:28
piezo,
inderdaad,mischien is het in jou geval verstandiger om op locatie te verwarmen,ik zou dan wel goede niet uitrekbare tape gebruiken.
het hoorngedeelte verwarmen en op de body af laten koelen,en dan lijmen
zou niet met stoom op locatie werken,stoom weekt ook dingen los.
als je dit te riskant vind,zou je ook heel je body(of in ieder geval het moeilijkste gedeelte) kunnen spijkeren,maar in jou geval met 2mm
plastic is dit mischien wat overdreven,gebruik deze zelf ook,heb `m nu via voxh. en moet zeggen dat deze een stuk flexibeler is dan de vorige 2mm die ik via stew-mac had.
Wat betreft je volgende project,hoor ik tegen die tijd wel.
Buiten je houten bindingen zul je ook je zij kanten moeten buigen met stoom en een buig ijzer,dit is een verhaal apart.

veel succes
marco

Mattia
13 december 2005, 17:47
piezo,
inderdaad,mischien is het in jou geval verstandiger om op locatie te verwarmen,ik zou dan wel goede niet uitrekbare tape gebruiken.
het hoorngedeelte verwarmen en op de body af laten koelen,en dan lijmen
zou niet met stoom op locatie werken,stoom weekt ook dingen los.
als je dit te riskant vind,zou je ook heel je body(of in ieder geval het moeilijkste gedeelte) kunnen spijkeren,maar in jou geval met 2mm
plastic is dit mischien wat overdreven,gebruik deze zelf ook,heb `m nu via voxh. en moet zeggen dat deze een stuk flexibeler is dan de vorige 2mm die ik via stew-mac had.
Wat betreft je volgende project,hoor ik tegen die tijd wel.
Buiten je houten bindingen zul je ook je zij kanten moeten buigen met stoom en een buig ijzer,dit is een verhaal apart.

veel succes
marco

Och, stoom op locatie is prima. Je zit de bindings te stomen (weg van de body), zodra ze wat week worden op de body zelf buigen. Een klein beetje nattigheid kan niet zoveel kwaad.

Verder wil ik zelf op termijn een buigijzer maken, voor cutaways/touchups en dergelijke, maar ik hou het momenteel op een positieve mal+hitte dekens. Snel, makkelijk, en symmetrisch.

Gitaarbouwer
1 januari 2006, 19:29
Hoi,

Nou, ik heb de proef op de som genomen: voor de back heb ik UHU Hart lijm gebruikt. En voor de voorkant heb ik de "Mattia-methode" gehanteerd. En ik moet zeggen, dat ging echt fantastisch!!! Ik heb heerlijk op het gemakkie de bindingen/purflings/inlays aan de body zitten tapen. Daarna pas met zeer dunne secondenlijm de boel vastgezet. Het ging echt perfect en de bindingen zitten precies goed! Ik voel mezelf dus weer helemaal een bink!
Daarom iedereen bedankt voor het meedenken. Foto's van dit al zijn geplaatst op http://www.xs4all.nl/~renegade/29/.

Groeten