PDA

View Full Version : Extreme effecten



gloria
3 december 2005, 18:50
Zou hier een lijstje gemaakt kunnen worden van allemaal geschifte pedalen van alle soorten? Overdrives, modulators, ...

(Kan er tegenwoordig niet meer uit; ik zou een bepaald geluid willen toevoegen aan men gewone distortion (men fuzz factory gebruik ik voor aparte gitaarstukken). Vroeger gebruikte ik daarvoor men Boss flanger op een foute setting, zodat ik een constante vervorming kreeg...maar die is nu verkocht. Naar het schijnt kan je een wahwahpedaal ook laten "staan" ofzo?)

Anyway, shoot!!!

Fuhgawz
3 december 2005, 19:14
Synth pedalen lenen zich goed voor freaky shit. Denk aan de Boss SYB en de Ibanez SB-7.

Herman
3 december 2005, 20:19
Je hebt toch ook van die "automatische" wah-pedalen?

Bl44t44p
3 december 2005, 20:28
Met Zvex pedalen (Seek wah, Fuzz Factory enz.) kun je vrij extreme geluiden bereiken :)

Ic3gl0vE
3 december 2005, 20:31
Als je een synthesizer hebt waarmee je externe bronnen via de audio ins door de LFO's en filters ed. kunt routen, kun je de meest extreme dingen maken!

Jeroenvanhulsteijn
3 december 2005, 20:36
Digitech XP300

Vampire
3 december 2005, 20:36
Zou hier een lijstje gemaakt kunnen worden van allemaal geschifte pedalen van alle soorten? Overdrives, modulators, ...

(Kan er tegenwoordig niet meer uit; ik zou een bepaald geluid willen toevoegen aan men gewone distortion (men fuzz factory gebruik ik voor aparte gitaarstukken). Vroeger gebruikte ik daarvoor men Boss flanger op een foute setting, zodat ik een constante vervorming kreeg...maar die is nu verkocht. Naar het schijnt kan je een wahwahpedaal ook laten "staan" ofzo?)

Anyway, shoot!!!

Ik heb een Morley wah, die aangaat zodra je hem intrapt (geen knopje he), maar hij heeft geen veer, dus blijft aanstaan tot ik hem weer helemaal terug haal, heel-down zeg maar.

Ik moet zeggen dat dat erg lekker klinkt bij sommige nummers, als hij een klein beetje openstaat!

up-guitarman
3 december 2005, 21:11
Electro Harmonix pedalen gaan ook best wel extreem meestal !!!
Dat nieuw flanger-achtig iets is denk ik wel een wacko ding (kan ff niet op de naam komen ...)

jpb
3 december 2005, 22:52
Volgens mij is dit een onderwerp voor Bram Versteeg. De Fuzzprobe met zijn Lovetone op de pedalendag was erg fijn!!!

Dirk_Hendrik
3 december 2005, 23:57
Nog een keer dan maar :roll:

Zoek Wacko sounds niet in 1 effect (pedaal) maar ga eens apparaten combineren.

Neem bijvoorbeeld een fuzz een tremolo en een delay. Die kun je al in 6 verschillende volgordes aansluiten. Vervolgens heb je alle settings van de verschillende apparaten ook nog varieren. Gevolg, bizarre en wacky sounds.

Maar goed, als het uit één doosie moet komen, ga dan maar weer de bekende weg van de extreem ingestelde flangers bewandelen.

Nog een voorbeeld uit m'n eigen praktijk. Met alléén een octavia en een trem kreeg ik geluiden die later als "die toetsenpartij" werden betiteld.

gloria
4 december 2005, 00:18
Ik heb volgens mezelf nergens laten blijken dat ik maar één pedaaltje zoek ;) dan kan ik me evengoed zo'n multieffect aankopen. (maar ik ben geen mietje dus ik doe dat niet.)
Anyway, bedankt, welke wah's hebben zo'n 'veer'? Enneuh, er werd hier onlangs zo'n wahwahpedaal vermeld, met zo'n pedaal uit traanplaat-materiaal, hebben jullie daar meer informatie over?

Dirk_Hendrik
4 december 2005, 00:51
Ik heb volgens mezelf nergens laten blijken dat ik maar één pedaaltje zoek ;) dan kan ik me evengoed zo'n multieffect aankopen. (maar ik ben geen mietje dus ik doe dat niet.)

Nee jij misschien niet :wink: maar de reacties doen dat uiteraard wel. Ik had het trouwens (bijne axpliciet) niet over een multieffect. Juist het combineren van verschillende (merken) pedalen opent zo'n wereld.

Traanplaat, is dat niet die wheeping deamon van Ibanez.

Ten slotte wordt hier om de haverklap geluld over Wah's met veren maar zie je ze in de praktijk nooit. Waarom zou dat nou zijn? Omdat geen hond zo'n veer wil. Het "laten staan" houd in dat je je wah in de, voor dat nummer, lekker klinkende sweet spot laat staan en je poot verder van die wah aftrekt. Kan je gitaarwerk een behoorlijke egotrip bezorgen. Voorbeelden? "Money for Nothing" van de Dire Straits alsmede ouwe Michael Schenker.

gloria
4 december 2005, 00:57
Mijn excuses :)
Ja dat bedoel ik (en ondertussen heb ik die wahpedaal al gevonden, ik bedoelde zo'n silver machine)
Ik had het idee van qotsa, heb net de live dvd gekocht en daar "hoor" je soms héél duidelijk dat er een wah blijft opstaan, vandaar :)...
Maar om nu echt een wah te gebruiken zou niet origineel zijn :oops: ik moet het nu stellen met phase out op men gitaar, is ook al tof...
Heeft iemand by the way ervaring met de electro harmonix Tube Zipper?

Hankey
4 december 2005, 01:00
Ring Modulators! Veel extremer kan haast niet :P...

DOD FX-13 Gunk, EH Frequency Analyser...

Mitch
4 december 2005, 10:55
Dan val ik ook nog maar eens in herhaling :D
Als je voor een beschaafde prijs freaky sounds wil hebben, koop dan de Ibanez SB7 (al genoemd) en de PM7. De SB is eigenlijk een bass envelope/synth maar werkt ook aardig op gitaar en de PM is een phaser + wat extra mogelijkheden, waardoor je er zelfs ring mod achtige sounds uit kunt halen. Van beide staan redelijk goede sound samples op de officiële Ibanez site.
Voor beide geldt dat je ze kan instellen van vrij subtiel tot zwaar over the top.

dunnoaname
5 december 2005, 13:00
WAT?!?! De mooger foogers nog niet eens genoemd?!
meesterlijke vreemde sounds :-D

dunnoaname
5 december 2005, 13:02
WAT?!?! De mooger foogers nog niet eens genoemd?!
meesterlijke vreemde sounds :-D

dunnoaname
5 december 2005, 13:03
WAT?!?! De mooger foogers nog niet eens genoemd?!
meesterlijke vreemde sounds :-D

Fuhgawz
5 december 2005, 13:23
Ik had ooit een Buzz Box pedaal van DOD. DAMN wat kon ik daar freaky sounds uit halen! :o Ik heb het ding uiteindelijk weggedaan omdat de bypass zooo slecht was dat hij zelfs in de uitstand licht overstuurde en krakende geluiden op de achtergrond speelde :razz: Daar heb ik nu best wel spijt van gezien de technieken van TB-boxjes e.d. waar ik toen nog niet van op de hoogte was.
De Blue Box van MXR doet ook iets dergelijks, maar dan een stuk zwakker en zonder ingebouwde distortion.

Albert
5 december 2005, 13:30
Wat ook kan: Een Clavia Micro Modular (geen pedaal, is synth) en daar je audio door heen routen. Kun je heel wat vreemde patches mee maken.....