PDA

View Full Version : Verschil tussen evolution en X2N



Randy
3 december 2005, 15:50
Hey Guys,

Ik heb een pick up vraagje. Momenteel heb ik in mijn Ibanez S (mahony) een dimarzio evolution in de brugpositie. Voor sologitaar klinkt het echt geweldig. Maar daar houdt het ook bij op. Voor riffs heeft deze pick up niet de duidelijkheid en de articulatie die ik wil hebben. Ik dacht dus om em te vervangen met een Dimarzio x2n. Ik heb veel goede dingen over deze pick up gelezen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee en kan iemand me iets over de klankeigenschappen van deze pup vertellen? Is ie geschikt voor zowel solo's als voor riffs? In hoeverre verschilt hij qua klank met evo? Ik heb gelezen dat deze pick up ontzettend veel output heeft maar output en klank zijn twee verschillende dingen.

Thanx

Randy

gerrekat
3 december 2005, 16:49
Evo is percussiever en droger, mij een beetje te trebly. X2N is megavet warm en strak, klinkt voor gene meter clean maar wel een van mijn favo PU's!

Orpheo
3 december 2005, 17:49
Evo is percussiever en droger, mij een beetje te trebly. X2N is megavet warm en strak, klinkt voor gene meter clean maar wel een van mijn favo PU's!

ik vraag me af hoe de x2n gesplit of parallel clean klinkt. ik denk supergoed, omdat een x2nspoel nagenoeg dezelfde specs heeft als een normale singlecoil. ik heb ook besloten om de x2n in de LP de steken. ik wil meer output. maar gerrekat; de x2n pakt pinches makkelijk op, en geeft ze supervet weer,toch? (ff herhalen :D )

gerrekat
3 december 2005, 18:19
Er is geen vettere PU dan een X2N, ik heb een gitaar met EMG 81/85 combo en ik weet dat theoretisch de EMG's meer output hebben maar de X2N is vetter en zet veel beter door in een band. pinchharmoncs zijn natuurlijk geen enkel probleem voor een PU met een dergelijke inslag.

Op dit moment is de X2N mijn favoriete Pickup die de goede kanten van een Bill Lawrence L 500 XL en de DiMarzio Super Distortion combineert. Ik heb zo'n beetje alle bovenmodelae output humbuckers geprobeerd tot nu toe is dit mijn lijst:

1. DiMarzio X2N
2. DiMarzio Super Distortion
3. DiMarzio Duper II
4. Mastertone Supra Phatass (actief)
5. Bill Lawrence L 500 XL
6. EMG 81
7. Seymour Duncan Invader

Randy
8 december 2005, 23:53
Thanx voor jullie reacties. Gerrekat.. Ik heb wel veel aan jouw info gezien jij ervaring hebt met deze pick up. Er rest nog een opmerking. Ik heb een tremolo op mijn gitaar en ik heb gezien dat de X2N twee van die metalen strips hebben i.p.v pole pieces die op die evolution F spaced zijn. Ik neem aan dat het geen probleem wordt in combinatie met mijn tremolo.

Orpheo
8 december 2005, 23:57
Thanx voor jullie reacties. Gerrekat.. Ik heb wel veel aan jouw info gezien jij ervaring hebt met deze pick up. Er rest nog een opmerking. Ik heb een tremolo op mijn gitaar en ik heb gezien dat de X2N twee van die metalen strips hebben i.p.v pole pieces die op die evolution F spaced zijn. Ik neem aan dat het geen probleem wordt in combinatie met mijn tremolo.

als vanzelf. zie de dimarziosite. die bevestigd t.

taylor
9 december 2005, 10:50
naast vet vind ik de x2n ook wel helder het is niet zo dat ie heel muddy(wat je niet wil) klinkt teminste ik heb er zelf ook 1.misschien ook wel afhankelijk in wat voor een gitaar je hem stopt.

zeer goed element voor hardrock etc

Orpheo
9 december 2005, 11:33
naast vet vind ik de x2n ook wel helder het is niet zo dat ie heel muddy(wat je niet wil) klinkt teminste ik heb er zelf ook 1.misschien ook wel afhankelijk in wat voor een gitaar je hem stopt.

zeer goed element voor hardrock etc

de x2n gaat ook in mijn les paul, en volgens mij gaat t mn favo pup worden. hoe pakt ie pinches volgens jou eigenlijk?

taylor
9 december 2005, 12:08
je bedoelt boventonen enzo da's eigenlijk wat ik zei is misschien ook een beetje afhankelijk in welke gitaar je hem stopt(qua hout).

een les paul klink al een beetje donkerder van zich zelf dus..ik vind het een goed element niet alleen maar voor scheurwerk ook al heeft die veel output.

je hebt veel humbuckers die gauw muddy klinken of juist weer korrelig in de bass dan, met x2n heb ik dat niet.

semt-x
9 december 2005, 14:35
Nou heb ik ook zitten denken om een X2N in me Epi te doen, maar ik zit met het volgende probleem.
Mijn distortion geluid is erg modderig bij palmmuten, aangezien de X2N gigantisch veel output heeft, zal het dan niet nog modderiger worden en zou ik dan beter kunnen gaan voor een Super Distortion?

Lord Abortion
9 december 2005, 16:28
De X2N is op zich echt niet modderig. In mijn Beast heb ik er één zitten aan de brug, en ik zal er asap eentje steken in mijn Ironbird ook aan de brug. Geniale leadklank, vet en stevig, ... Als je distortion modderig wordt zal dat aan je amp liggen. Ik speel momenteel met die X2N op het leadkanaal van mijn Framus Dragon met de gain op 10 en heb echt geen last van verlies van definitie.

In mijn Beast klinkt de X2N wel redelijk scherp, maar dat is grotendeels omdat die uit basswood is dacht ik. Benieuwd wat het zal geven in mijn mahonie Ironbird. Aan de hals zit ik met een SuperII, die klinkt als de Super Distortion maar dan meer gedefinieerd. Ik heb ze een tijdje allebei gesplitst gehad (serie/single/parallel) met een faseswitch erbij, en dan kan je wel een heel mooi clean eruit halen. Je output daalt wel enorm, maar je komt dicht bij een stratklank.

semt-x
9 december 2005, 17:06
Ik zoek nog steeds het ideale metalcore element.
De X2N zou hier dus perfect voor zijn en de Super Distortion niet?

Lord Abortion
9 december 2005, 17:18
Hangt er vanaf. Qua output scheelt het niet veel. De X2N is wat meer lead-gericht en de Super Distortion klinkt wat donkerder en bassiger, meer rhytm.

Outrage
9 december 2005, 18:51
ik geloof dat er in mijn epiphone een X2N zit (een roze trouwens), inéén woord: 'beestig'!