PDA

View Full Version : Instelstroom (bias) eindbuizen



ateng
3 december 2005, 14:44
Ik was benieuwd hoe jullie je eindbuizen hebben afgesteld. Ik heb net nieuwe buizen erin geplaats en de reparateur heeft ook de waarde gemeten en volgens hem stond ie op hot (maximaal) afgesteld. Gewoon zo gelaten op fabrieksinstelling dus ik zou ook niet weten hoe het zal klinken als ie lager is afgesteld.
Hoe is jullie instelstroom waarde en waarom?

Jerre
3 december 2005, 15:22
De buizen van mijn Fender DeVille stonden standaard op 60mV, wat volgens de meeste mensen vrij koud klinkt. Zelf had ik dit gevoel ook al want mijn versterker klonk altijd beter na een uurtje intens spelen zodat alles goed warm stond.
Heb toen zo wat opzoekingen gedaan en mijzelf een multimeter aangeschaft om wat te knoeien met de bias. Op de website die ik gevonden had raaden ze mij aan om de bias op 68mV te zetten. Heb dat toen gedaan en viel bijna achterover van het effect, mijn versterker kwam ineens tot leven.
Omdat ik toen toch wat aan het experimenteren was wou ik even zien tot waar ik kon gaan. Heb toen de bias op 72mV gezet. Dit klonk net te vettig en te vol. Ben dan terug afgezakt en heb het op 70mV gehouden.
In mijn oren klinkt dit echt super, precies zoals het zou moeten zijn.

Zoals je ziet heb ik dus eigenlijk mijn versterker op het gehoor gebiast, maar wel met wat richtlijnen in acht te nemen.
Je kan ook berekenen hoever je mag gaan met biassen, maar daar ken ik niets van.

Als je het gevoel hebt dat je amp wat 'koud' staat, gewoon de bias een tikkeltje hoger zetten en horen of dit beter is, en dan fijn afstellen.

Negative K3 fan
3 december 2005, 16:41
ik heb mijn enkele 6l6 gebiast op een dissipatie van ongeveer 22 watt, via de kathode weerstand bepaald.

ateng
3 december 2005, 21:15
Verschilt dat per versterker hoe koud of hoe hot je m kan afstellen of is dat standaard voor alle versterker.

nicoverduin
3 december 2005, 21:31
ik heb mijn enkele 6l6 gebiast op een dissipatie van ongeveer 22 watt, via de kathode weerstand bepaald.hoe dan?

nicoverduin
3 december 2005, 21:31
Verschilt dat per versterker hoe koud of hoe hot je m kan afstellen of is dat standaard voor alle versterker.yep het verschilt dus nope is niet voor alle versterkers hetzelfde

ateng
4 december 2005, 02:19
Verschilt dat per versterker hoe koud of hoe hot je m kan afstellen of is dat standaard voor alle versterker.yep het verschilt dus nope is niet voor alle versterkers hetzelfde
Dus 70 mV wat bij Jerre lekker klinkt hoeft bij mij dus niet lekker te klinken. Moet je dan je oren gebruiken bij het afstellen of is er een bepaalde waarde waar je aan moet houden?

Jerre
4 december 2005, 02:57
Als jij ook een Hot Rod Deville hebt kan ik je 70mV aanraden, zo niet zou ik dat niet zomaar proberen.
Elke buis heeft een maximum voltage dat zij aankan.
Deze kan berekend worden, maar dat ga je moeten opzoeken.

Het beste is op het gehoor biassen. Gewoon zorgen dat je altijd maar een heel klein beetje toe voegt tot het goed klinkt.

nicoverduin
4 december 2005, 09:40
Als jij ook een Hot Rod Deville hebt kan ik je 70mV aanraden, zo niet zou ik dat niet zomaar proberen.
Elke buis heeft een maximum voltage dat zij aankan.
Deze kan berekend worden, maar dat ga je moeten opzoeken.

Het beste is op het gehoor biassen. Gewoon zorgen dat je altijd maar een heel klein beetje toe voegt tot het goed klinkt.Ja waarvoor zou je meten :-D :-D :-D :-D Allemaal overbodig.....

kokeleko
4 december 2005, 10:04
Idd allemaal flauwekul dat meten, niet doen.

Dat is ook de reden dat ik de bias meting en afstelling achterop mijn amp heb laten zetten.

Negative K3 fan
4 december 2005, 11:20
ik heb mijn enkele 6l6 gebiast op een dissipatie van ongeveer 22 watt, via de kathode weerstand bepaald.hoe dan?

met een 330 ohm weerstand

nicoverduin
4 december 2005, 12:46
ik heb mijn enkele 6l6 gebiast op een dissipatie van ongeveer 22 watt, via de kathode weerstand bepaald.hoe dan?

met een 330 ohm weerstandleg uit :-D

Nocki
4 december 2005, 14:36
en toen was het stil... :-)

nicoverduin
4 december 2005, 18:31
en toen was het stil... :-)lijkt er wel op :-D :-D :-D

Mitch
4 december 2005, 18:54
Nee, ik denk dat -ie nu al zijn boeken erbij haalt om zich goed voor te bereiden op zijn volgende betoog. Volgens mij voelt Len de bui al hangen :P

Negative K3 fan
5 december 2005, 12:07
ik heb gewoon de 'voltage drop' gedeeld door de weerstand (of precies andersom geen idee) en zo de totale stroom door de buis bepaald op 22 watt...

wwaar wil je heen nico??

H.Manback
5 december 2005, 12:20
Ik denk dat ie bedoelt dat het een beetje kort door de bocht is :wink:

Er wordt gevraagd hoe je dat hebt gedaan, en jij zegt met 330 ohm. Ik denk dat er wat meer om een uitleg gevraagd werd :wink:, die je nu dus hebt gegeven.

dejohan
8 december 2005, 13:36
Ik was benieuwd hoe jullie je eindbuizen hebben afgesteld. Ik heb net nieuwe buizen erin geplaats en de reparateur heeft ook de waarde gemeten en volgens hem stond ie op hot (maximaal) afgesteld. Gewoon zo gelaten op fabrieksinstelling dus ik zou ook niet weten hoe het zal klinken als ie lager is afgesteld.
Hoe is jullie instelstroom waarde en waarom?

In plaats van gewoon te gaan prutsen aan je bias zoek info over wat de aangeraden waarde is waarop je moet biasen. Post hier desnoods wat voor amp je hebt, misschien vind ik het wel voor je.
Je kan je amp namelijk behoordelijk naar de filistijnen helpen met een verkeerde bias instelling.

nicoverduin
8 december 2005, 18:59
ik heb gewoon de 'voltage drop' gedeeld door de weerstand (of precies andersom geen idee) en zo de totale stroom door de buis bepaald op 22 watt...

wwaar wil je heen nico??Volgens mij moet je ook de Anode/kathode spanning weten voor een benadering. dit omdat er ook stroom loopt door de G2 van de buis. Dus door de kathode gaat de som van zowel de anode alsmede de G2.
Eigenlijk moet je dus de stroom door de anode en de anode-kathode spanning meten. Dit zonder signaal. Dan weet je anode dissipatie bij de rustpunt instelling door ze met elkaar te vermenigvuldigen. Als de buizen in PP staan en je gebruikt een kathode BIAS, dan moet je de gemeten stroom door de kathode weerstand delen door het aantal eindpitten die erop aangesloten zijn.

Verder zou ik niet te wild gaan met de huidige generatie buizen. M.a.w. stel de buis in op 70-75% van zijn maximale vermogen dwz:

6L6 rond de 20 Watt (max = 26 watt)
El34 rond de 19.5 watt (max = 25 watt)
6V6 rond de 9 watt (max = 12 watt)

Dan kun je nog langdurig plezier van je buizen hebben. Of je moet gewoon van je geld af willen :-D :-D :-D :-D :-D :-D

PeeVee
13 december 2005, 18:21
Ik was benieuwd hoe jullie je eindbuizen hebben afgesteld.

110 mA met z'n tweetjes hoezo?

chocorookie
13 december 2005, 19:53
Jezus, wat wordt er hierover (te) makkelijk gepraat.
Sorry dat ik er in spring maar ik krijg het beklemmende gevoel dat we dadelijk een aantal forumleden kunnen wegdragen door electrocutie!

Jongens, vooral leken, pas er mee op om ff lekker met je conrad multimeter in je buizenbakje te rommelen. De gemiddelde B+ is 380V, ff niet opletten en je zit met je handen, handpalm enz. aan de spanning.

Is die gem. E80-. voor een uurtje amptech meer waard dan je leven?

OK, d'r zijn jongens die donders goed weten wat ze doen, kennis enz. enz. respect hiervoor en keep on the good work.
Maar ik krijg ook het gevoel dat ook mensen met minder kennis over deze materie eens lekker gaan rommelen.

PAS OP!!

Sorry, ik moest dit even kwijt,

Choc.

chocorookie
13 december 2005, 19:54
Jezus, wat wordt er hierover (te) makkelijk gepraat.
Sorry dat ik er in spring maar ik krijg het beklemmende gevoel dat we dadelijk een aantal forumleden kunnen wegdragen door electrocutie!

Jongens, vooral leken, pas er mee op om ff lekker met je conrad multimeter in je buizenbakje te rommelen. De gemiddelde B+ is 380V, ff niet opletten en je zit met je handen, handpalm enz. aan de spanning.

Is die gem. E80-. voor een uurtje amptech meer waard dan je leven?

OK, d'r zijn jongens die donders goed weten wat ze doen, kennis enz. enz. respect hiervoor en keep on the good work.
Maar ik krijg ook het gevoel dat ook mensen met minder kennis over deze materie eens lekker gaan rommelen.

PAS OP!!

Sorry, ik moest dit even kwijt,

Choc.