PDA

View Full Version : Eindbuizen suggesties



casper innosence
2 december 2005, 23:22
Hey,

Ik speel al n tijdje met een Mesa Boogie Triple rectifier. Nu constateerde ik vanavond dat 1 van mn eindbuizen (niet de rectifier buizen) het begeven heeft. Er zal dus (minimaal) n nieuw setje in moeten.

Ik speel punkrock met hardcore in vloeden, maar hou wel van n lichte metalsound.

Nu zitten er mesa boogie str 430 (6L6) in. Wat zijn goeie buizen die voldoen aan mijn smaak?

Alvast bedankt

chennie
3 december 2005, 02:00
ej Mesa's komen met een fixed bias voor eindbuizen. Dat wil kort door de bocht het volgende zeggen:De instelstroom (bias) voor de eindbuizen ligt vast. Conclusie: Je kan niet willekeurige set 6L6 buizen inzetten, die vervolgens afstellen en spelen.

Mesa gebruikt kleurcodes om de buizen te categoriseren. Dat werkt als volgt. Je haalt de oude buizen eruit, op de rand onderaan staat in letters onder welke kleurcode je buizen vallen. Elke kleurcode komt overeen met een bepaald biasrange. Vervolgens moet je een verkoper zien te vinden die buizen verkoopt volgens die mesa kleurcodes. In de praktijk betekent dat er weinig keus is tussen verschillende merken =)

Wat een optie is, wat ik mij heb laten vertellen is het volgende. Een beetje gitaarwinkel moet deze service wel leveren. Met een meter (wat tussen buis en socket wordt geplaats, meet je je relevante gegevens qua pin spanningen of bias stroom of dergelijke. Vervolgens ga je met die waardes zoeken. Je hebt dan eigenlijk de Mesa kleurcodes omgerekent naar cijfers. Met die cijfers is je keus wel wat breder.
Echter Nico (verduin) liet een keer eerder weten in een soortgelijke topic, dat deze methode niet echt goed was. Ik weet de preciese redenen niet meer.

Wil je echt gaan expermenteren met andere buizen, dan moet je maar een bias pot laten installeren.

casper innosence
3 december 2005, 17:17
dus als ik het goed begrijp kan ik er alleen MB STR 430's in doen tenzij, ik stroom ga meten of de Bias laat afstellen op n ander merk.

Negative K3 fan
3 december 2005, 18:56
precies, gewoon die mesa buizen kopen dus als je niet te veel moeite wilt doen

Punkrockerke
3 december 2005, 19:24
dus als ik het goed begrijp kan ik er alleen MB STR 430's in doen tenzij, ik stroom ga meten of de Bias laat afstellen op n ander merk.
Niet waar.
Tubetown verkooopt JJ 6L6 buizen die vooraf geselecteerd zijn en gesorteerd volgens de Mesa-kleurcodes. Deze buizen kosten €15/stuk en kan je hier (http://www.tubetown.de/ttstore/index.php/cat/c127_Tone-Selection.html/) bestellen.

Bins
3 december 2005, 19:30
Je kan ook even mailen met Bob bij eurotubes (www.eurotubes.com) aardige vent. Ik heb er ook buizen voor mn mesa gehaald.