PDA

View Full Version : Bag End versus Thiele versus zelfbouw



tnijland
2 december 2005, 23:05
Ik wil uit al mijn set apparatuur een mooie maar portable stereo gitaarset opbouwen. Deze live-set zal bestaan uit een Rover (+ Triaxis), Rocktron Velocity 300 en een GMajor. (Uiteraard heb ik thuis mijn geweldige buizen Mesa Simul Class 295 eindtrap wel standby staan :) Mijn bestaande box is een zelfbouw 4x12"die echt goed klinkt maar tevens vanwege zijn gewicht thuis blijft.

Ik wil nu een passende stereo set met twee 1x12" boxen hieraan toevoegen. Ik heb een Bag End set geprobeerd maar hoewel deze set echt heel erg goed was en heel veel basdruk gaf was het geluid toch iets te steriel. De overstuurde geluiden klonken niet vet maar meer "hifi" vergeleken met de Celestions uit mijn eigen box.

Waarschijnlijk wil ik dus toch dat mijn luidsprekers "kleuren" en zit ik dus met een groot dilemma. Hebben jullie suggesties die ook vergelijkbaar goed klinken :???:

Ik heb er ook al aan gedacht om deze Bag End boxen exact na te bouwen maar dan uit te voeren met Celestion speakers :roll: . Volgens mij zit iedereen met dit probleem......

Chiel
5 december 2005, 14:40
Heb je de Bogner cabs al geprobeerd??? imo best of both worlds. De druk en plaatsing van de BagEnds en het karrakter van de Mesa Thiele. Aanradertje.

Zelfbouw is bijna altijd zonde geld . . .

Nocki
7 december 2005, 15:07
Die bogner is idd een hele goede tip.

ik heb zelf de half open back cabs van mesa gehad en ze getest samen met de bag ends. deze laten heel goed het karakter horen van je amp.maar kleuren beide je geluid iet zoveel. de bogner kasten klinken veel beter als je het hebt over gevoel en klank kleur!
de mesa kasten (met EVM) zijn ook een beetje ijshamertjes.. als je ze op je richt komen de hoge tonen als ijspriemen over waardoor ze niet zo fijn zullen spelen als ze gericht staan. maar ze dragen wel ongelooflijk goe dhet geluid de zaal in al is dat geen vereiste meer tegenwoordig!

Nocki

srv-man
7 december 2005, 15:12
Die Thieles zijn toch eigenlijk meer studiokasten (heel gefocussed geluid). De Bagends zijn inderdaad wat steriel, maar dat werkt in sommige situaties ook heel goed.

Zelf overweeg ik eigenlijk een paar Paul Lenders kasten, zou dat nou niet helemaal top of the bill zijn?

tnijland
7 december 2005, 21:42
Welk Bogner cabinet raden jullie mij aan? 2 stuks 1x12" cube closed back dual ported of een 2x12" cab (stereo :???: ). Ik speel uiteraard wel stereo en wil natuurlijk een top geluid.... Kon wel een prijzig worden :roll: .

Chiel
7 december 2005, 23:56
2 maal een 1x12" kastje. Maar die Paul Lenders kasten zijn idd ook nog een optie!

kokeleko
8 december 2005, 08:09
En zo blijven we achter elkaar aanlopen, ki-ka-kudde gedrag.
Als het maar klinkt of niet dan :D

Jimi Hendrix
8 december 2005, 08:35
Bag Ends zijn steriel.
Ongetwijfeld zal dit waar zijn, maar ik moet nog een cab vinden die zich beter laat opnemen (door een mic, live of studio dus) dan deze nogal steriele kastjes (wel prettig met infecties trouwens, HATSJOE).

morris
8 december 2005, 09:33
Ik weet niet wie er is begonnen met BagEnds steriel te noemen, maar het gaat nu toch wel belachelijke vormen aannemen. Om in de woorden van ome Ko te blijven: Kuddegedrag!

Ze geven precies weer wat je er in stopt, niet meer niet minder. Wil je kleuring, neem een Marshall cab, maar dat is niet hoe je amp zou moeten (kunnen) klinken!

De PL kasten zijn weergaloos, op hetzelfde niveau als de Bogners, misschien nog wel beter. Maar de Bagends zijn ook geweldig en laten zich inderdaad perfect opnemen. (Maar dat is eigenlijk wel bij elke 1x12)

Morris

kokeleko
8 december 2005, 10:14
Ook de kleuring van de cab is dat echt waar.
Ik heb een Egnater 4x12 en twee Marshall 1922 ers, het enigste verschil wat ik hoor is dat de 4x12 uiteraard wat meer (bas)druk geeft, kleuring merk ik nauwelijks, in beide merken zitten V-30.
Zullen ze allebei wel van pallethout gemaakt zijn, ziet er niet uit maar het klinkt wel, hahaha.

srv-man
8 december 2005, 11:14
Jaja, pallethout is tegenwoordig ook al wat bijzonders, voor de USA, Australië, etc. moet dat eerst ontgast worden, hardstikke duur joh. De eerste Crate versterkers waren trouwens gewoon van onafgewerkt pallethout gemaakt. (Dat zal jij ook nog wel weten Ko).

Ik heb zelf ook een paar bagends en hoewel ze me op zich prima bevallen klinken ze toch wat dunner dan een paar cabs met V30's. Dat is wat ik bedoel met steriel en dat heeft niks met kuddegedrag te maken, maar gewoon wat ik zelf hoor (het zal me overigens m'n reet roesten wat de rest ervan vindt, als ik het zelf maar mooi vind)
Ik heb er nu één van een Eminence Governor voorzien en dat klinkt gelijk een stuk vetter (hoewel clean dan weer wat minder is, maar dat is toch maar bijzaak :wink: ).

Overigens geven de bagends alles inderdaad zonder kleuring weer, met als gevolg dat mijn Engl top er voor geen meter over klinkt, dat zegt dan toch ook wel weer wat :-D

tnijland
8 december 2005, 18:53
Die lenders cabinetten zoek ik nog ff na.

Na veel speuren bij speaker leveranciers leek het mij dat een goede alternatieve speaker voor de stereo setup de Celestion Classic 80 is alhoewel ook veel punten gaan naar de Vintage 30.

Stel ik zou de Bagend qua afmetingen en ported rear exact nabouwen (ik heb wat maten genomen 8-) ) maar een paar van deze Celestion (Classsic 80) speakers gebruiken zou dat een goede mix zijn tussen marshall en Bagend cabinetten :???: Wat denken jullie....

Ik was namelijk zelf toch wel gecharmeerd van de Bagends en heb helaas nog niet het plezier gehad om Mesa Thiele met Celestions te proberen. Bovendien is een mooie zelfbouw kast goedkoper en toch ook wel weer een erg leuk todo project.

In ieder geval alvast bedankt voor alle tips en merken. Het heeft me een heel stuk op weg geholpen.

El Bastardo
8 december 2005, 18:57
De PL kasten zijn weergaloos

+1

dickie
8 december 2005, 22:04
Thiele kastjes... ok

Bag Ends... beter!

PL ... the best!

Heb t allemaal gehad - PL wordt desgewenst naar smaak getuned - hoe? Ja, das t geheim van de "smit" ; ook wel PL genoemd! haha. :-D

Rectifier
8 december 2005, 22:07
Jaja, pallethout is tegenwoordig ook al wat bijzonders, voor de USA, Australië, etc. moet dat eerst ontgast worden, hardstikke duur joh. De eerste Crate versterkers waren trouwens gewoon van onafgewerkt pallethout gemaakt. (Dat zal jij ook nog wel weten Ko).


Eh... bijna alle landen eisen voor exporthout (of gaan eisen) dat hout volgens ISPM15 behandeld is. Het hout wordt dan 30 min. verhit tot 56' celsius tot aan de kern van het hout.

Lekker boeiend....

Back on topic,

Doe nou eens een blinddoek test. Zul je nog eens verrast worden welke cabs je goed zult vinden klinken.
Zo ben ik bij Jukebox al eens voor de gek gehouden met een Bogner 4x12. (er zaten andere speakers in dan op papier stond)

Ik denk dat er heel veel onder ons ook luisteren naar hoe ze eruit zien en wat er op staat :roll:

Komma komma komma.....

morris
9 december 2005, 00:17
Ik denk dat er heel veel onder ons ook luisteren naar hoe ze eruit zien en wat er op staat :roll:

Komma komma komma.....


Justem! Het oog is de meest gevaarlijke factor voor het oor....



En jullie maar denken dat het de drummer was he?

:-D

Morris

(I'm here all week...)

kokeleko
9 december 2005, 09:42
Ik denk dat er heel veel onder ons ook luisteren naar hoe ze eruit zien en wat er op staat

Klopt, het is maar net wat de hippe trend op het moment van de dag is.

Daarom heb ik die Marshall logoos er ook af gesloopt :D

Ibanez RuleZ
9 december 2005, 09:53
het is inderdaad zeker waar dat oog verhaal. ik heb zelf een paar kastjes gebouwd, 1*12 naar Engl ontwerp. ik gebruik 2 verschillende kastjes, een bedrock en mijn eigen kast, die IMO heel wat meer ballen heeft (ok, zit een V30 in, scheelt wel eea), meer druk en veel voller klinkt

had ik een tijdje terug iemand die kwam kijken naar mijn eindversterker om te ruilen. ik had ze beiden aan staan voor stereo effect en krijg ik te horen dat mijn kastje wel HEEL blikkerig klinkt... nu ben ik misschien een beetje chouvinistisch, maar 1 ding is zeker NIET waar en dat is dat ie blikkerig of als een klein boxje klinkt, dus het oog zal hier wel een rol gespeeld hebben.

Harrald

Jimi Hendrix
9 december 2005, 15:26
In deze tijden van infectie-ziektes (H5N1 anyone?) en mogelijke biologische aanslagen zie ik gouden tijden tegemoet voor de Steriele kasten onder ons.
Ik heb bag-end al gemaild over speakerdoek van mondkapjesspul.
Dan klinken ze niet alleen steriel, maar zien ze er ook zo uit!!!


Dunheid van het geluid (srv-man) kun je juist zo mooi compenseren dmv micplaatsing (proximity effect), het woord 'vet' (de meesten bedoelen dit als positieve eigenschap voor geluid, negatief voor bijv een vrouw oid) vind ik in die context misschien nog wel minderzeggend dan 'steriel' (wat omgekeerd in gitaarland als negatieve eigenschap geldt, hoewel ze niet in een ziekenhuis in een 3e wereld land willen liggen, omdat het daar 'niet steriel' is).

De bagends hebben iig geen overdreven pieken in het hoog en zijn als geheel superuitgebalanceerd, daar kan een v30 kast (heb ik ook als 4x12, rivera) nog een puntje aan zuigen.

tnijland
9 december 2005, 21:22
Ok, misschien is "mager" een betere benadering :-D

Chiel
10 december 2005, 10:10
De bagends hebben iig geen overdreven pieken in het hoog en zijn als geheel superuitgebalanceerd, daar kan een v30 kast (heb ik ook als 4x12, rivera) nog een puntje aan zuigen.

+1

Voor de BagEnds geldt; "what you have is what you get".
maw; klinkt je versterker ruk, dan zullen de BagEnds dit ook genadeloos de buitenwereld inpompen. Heeft je amp geen ballen, dan kunnen de BagEnds ook geen 'ballen' laten horen. Als je dan praat over steriel, heb je imo dus gewoon een steriele amp :) .
Wil je echt veel kleuring/compensatie van je setup uit je speakers halen, ga dan voor een Marshall 1912 kastje ofzo.

srv-man
10 december 2005, 11:32
+1 In de opmerkingen van Jimi en Chiel kan ik me vinden.
Begrijp me goed, ik vind m'n bagends echt wel goed. Het omschrijven van geluid in woorden blijft een lastig verhaal, een ieder heeft zijn eigen beleving bij bepaalde omschrijvingen. De een denkt bij vet aan overgewicht en koppelt daar een negatief beeld aan, maar vraag een jongere wat vet betekent en die bedoelt er juist iets positiefs mee (of is dat ook weer uit de tijd?).
Je zou steriel ook kunnen intepreteren als het niet kleuren van het geluid.

En inderdaad, wat je erin stopt komt eruit, een CAE+VHT erin klinkt prima, maar andere amps vallen genadeloos door de mand is mij ook gebleken. Die amps klinken dan weer wel goed over een V30 4x12 kast om maar eens wat te noemen.
Tenslotte, het blijft een persoonlijke zaak en misschien zoek ik juist wat meer kleuring. Dus ga ik nog maar eens een paar kastjes links en rechts proberen. :wink:

kokeleko
10 december 2005, 17:40
Dus ga ik nog maar eens een paar kastjes links en rechts proberen.

Je speelt stereo? :wink:

Chiel
11 december 2005, 15:57
. . . achter, voor, midden . . .

srv-man goes Dolby Digital :cool: .

srv-man
11 december 2005, 19:56
:-D Die gedachte kwam ook net bij me op....srv goes Dave Gilmour...

tnijland
24 december 2005, 20:17
OK, ik heb een mooie speakerset gekocht. Ben vandaag in alle vroegte naar R'dam geknalt en heb 2 z.g.a.n. Mesa Boogie 1x12 oversized Rectifier speaker cabinetten gekocht. Deze zijn voorzien van Celestions V30 speakers. Uiteraard ff Feedback aangedaan om te kijken of alleen het verre oosten mooie spullen heeft :-D

Thuis de boel uitgeprobeerd en ik moet zeggen dat het echt niet verkeerd klinkt. Heel veel druk en de sounds hebben een mooie break-up. En dat voor 250 Euri het stuk.... Ze zijn wel zwaar :(