PDA

View Full Version : Verschil in geluid verschillende buizen?



rhcp_schipper
2 december 2005, 21:23
test

rhcp_schipper
2 december 2005, 21:27
ik ben dus benieuwd of verschillende merken buizen ook ander geluid hebben!

Dan heb ik het dus over pre-amp buizen(12ax7). Zit daar nu echt veel verschil in? Ik heb er nu een EHX 12ax7, maar die vind ik iets te schel klinken!

Is er een buis die jullie me kunnen aanraden, die minder schel is?

Alvast bedankt!

nicoverduin
2 december 2005, 21:38
Vaak is het de combinatie buizen en onderdelen die het bepalen. Eigenlijk zou je een keer een set buizen moeten testen (je mag ze wel een keer lenen als je in de buurt bent van Heemskerk). Ik heb een stuk of 15-20 verschillende type merken liggen en dan kan je je smaak bepalen. Wie weet ga je wel voor een oude NOS buis :-D :-D :-D

rhcp_schipper
2 december 2005, 21:41
Vaak is het de combinatie buizen en onderdelen die het bepalen. Eigenlijk zou je een keer een set buizen moeten testen (je mag ze wel een keer lenen als je in de buurt bent van Heemskerk). Ik heb een stuk of 15-20 verschillende type merken liggen en dan kan je je smaak bepalen. Wie weet ga je wel voor een oude NOS buis :-D :-D :-D

Ik woon niet echt in de buurt!

Maar is er geen buis die (zeg maar) meer een bassige toon heeft?

AART
2 december 2005, 22:26
hmm, op grailtone zegt iedereen dat JJ 12ax7's in een mark IV niet goed klinken omdat ze te donker zouden zijn, dus misschien is dat ook wel in jouw amp het geval en krijg je een minder schel geluid, maar ik weet niet wt er waar van is.

BeeJee
3 december 2005, 14:09
JJ's zijn in ieder geval warm (daarmee bedoel ik dat ze geen priemend hoog hebben) en ik vind ze gewoon goed (zitten nu in al mijn amps). Check ze eens uit zou ik zeggen:
www.jukebox-revival.nl daar kun je ze met een eenmalige machtiging bestellen. Ze kosten niet duur :wink: en ze worden supersnel en netjes verpakt verstuurd.

rhcp_schipper
3 december 2005, 20:05
super bedankt voor de link, ik denk dat ik zo'n buisje van jj maar ff bestel!

Kaboemba
3 december 2005, 21:22
Hmm da's volgens mij niet zo duur, maar wat is de kwaliteit ?

Btw ik zou nog bijna 200 euro kwijt zijn wil ik de buizen vervangen van mijn set up.

Maar goed waar kan ik wat meer vinden over het geluid van buizen, ik mijn carvin quad op 2 kanalen veranderen. Kanaal 3 (blues) moet wat dikker vetter worden en kanaal 4 (high gain/metal) moet meer over de top. Kan ik hier nog wat aan verbeteren en wat voor buizen raden jullie mij aan.

Squier4ever
3 december 2005, 22:23
heb ook JJ's in me zelfbouw liggen, klinkt idd erg goed, lekker veel laag

Orpheo
3 december 2005, 22:42
ik vind het vaak lollig om te zien dat mensen zoveel waarde hechten aan "welke buis zit er in mijn amp". de buis heeft niet de grootste impact in je sound, niet de bepalende factor zeg maar....

maar goed, wie ben ik nu....

Mr.Bluesbreaker
3 december 2005, 23:00
Klopt, maar het is wel goedkoper dan een nieuwe trafo of dat paar pre-rola celestions :wink:

bluegate
3 december 2005, 23:01
@Orpheo, wat is dan bepalend volgens jou?

Ik heb zelf gemerkt dat buizen wisselen direct invloed heeft op het
geluid.
Dit met een THD Univalve en mijn huidige Guytron.
In de Guyton zaten bij aanschaf JJ 12AX7 buizen.
Maar veel daarvan heb ik vervangen door Large Plate buizen.
Zoals oude Mullard (1x), Siemens (2x) en JAN 5751 (2x)

SimonS
3 december 2005, 23:59
@Orpheo, wat is dan bepalend volgens jou?
ik gok op de speaker (naast de standaard dingen als het versterker-ontwerp, gitaar en gitarist natuurlijk :wink: )

rhcp_schipper
4 december 2005, 00:53
zijn er nog andere buizen die iemand uit ervaring kan voorschrijven!

Ik ben dus op zoek naar een meer bassige toon, dus niet schel!

rhcp_schipper
4 december 2005, 23:58
Is er niemand die nog een lekker buisje weet?

:-(

Thom TK
5 december 2005, 03:20
Oke, ik zeg dit omdat ik dit heb GEHOORD, dus niet uit eigen ervaring:
Groove tubes schijnen goed te zijn, ik heb veel mensen gehoord die er erg tevreden over zijn.
Maar nogmaals: ik heb dit uit de 2e hand.

Thom TK
5 december 2005, 03:20
dubbel

Nocki
5 december 2005, 08:58
De tip van Aart klopt. ik heb ooit een bundeltje JJ buizen gekocht en vond k vreselijk klinken in al mn mesa amps. in andere amps klonken ze wel goed... JJ buizen klinken warm en laag en heben niet dat hoge erin zitten. dat zou dus wel een leuke buis voor je zijn.

Ik moet wel zeggen dat buizen een hoop vershil uit kunnen maken in je amp maar niet elke amp rageert er op. ik heb een aantal amps vreselijk laten klinken met andere buizen maar ook ontzettend goed. andere amps hebben helemaal niet gereageerd!

NOcki

rhcp_schipper
5 december 2005, 09:07
Het is dus voor een Marshall 8040.

Nocki
5 december 2005, 09:20
ok. bij een valvestate hoor je alleen verschil als je huidige buis echt brak is. de valveststa reageert wat minder dan een normale buizen amp. je zult vast wel wat verschil horen maar niet zo veel... dat schelle in je geluid zit m gewoon in je speaker en combo combinatie. mischien de achterkant eens dicht timmeren of een sticker voor het midden van je conus plakken... :-)

Nocki

rhcp_schipper
5 december 2005, 10:45
ok. bij een valvestate hoor je alleen verschil als je huidige buis echt brak is. de valveststa reageert wat minder dan een normale buizen amp. je zult vast wel wat verschil horen maar niet zo veel... dat schelle in je geluid zit m gewoon in je speaker en combo combinatie. mischien de achterkant eens dicht timmeren of een sticker voor het midden van je conus plakken... :-)

Nocki

dus je denkt dat het niet veel uitmaakt wat voor een andere buis ik erin druk? En als ik de achterkant dichttimmer, kan de warmte dan nog wel goed weg?

En wat is de conus van mijn speaker?

Butcher
10 december 2005, 13:53
Ik heb een Dr. Z Maz 38Sr, en die dingen staan bekend om hun high end. Op advies van een maat van me heb ik de 12ax7 buizen vervangen met 12ay7 buizen, die een 70% treble cut hebben. Als dat te veel is, probeer de 12at7 buizen, met ik geloof een 40% trble cut.

Negative K3 fan
10 december 2005, 14:02
:o :-?

wow

nicoverduin
10 december 2005, 14:03
Ik heb een Dr. Z Maz 38Sr, en die dingen staan bekend om hun high end. Op advies van een maat van me heb ik de 12ax7 buizen vervangen met 12ay7 buizen, die een 70% treble cut hebben. Als dat te veel is, probeer de 12at7 buizen, met ik geloof een 40% trble cut.DIt slaat nergens op. De versterkingsfactor is bij de 12AY7 4o en bij de 12AT7 rond de 60-70. Treble cut heeft daar verder niets mee te maken.
Nico

Negative K3 fan
10 december 2005, 14:13
zijn er nog andere buizen die iemand uit ervaring kan voorschrijven!

Ik ben dus op zoek naar een meer bassige toon, dus niet schel!

JJ?

Punt
10 december 2005, 23:10
Een oude Mullard of de GT Mullard RI zijn prachtige voorbuizen.
Wat zo'n buis in een Valvestate doet...?

Orpheo
10 december 2005, 23:20
wat een buisje doet in een valvestate... goeie vraag! ik dacht dat ie de buizenoverdrive moest " leveren", en dan vooral de gain die uit de preamp komt zeg maar. de toneregeling is volgens mij niet direct verbonden met de buis. de buis levert alleen het clippen.

dit is echter wat ik me kan herinneren van een verhaal dat iemand hier ooit postte, en 100% zeker weten doe ik t nog niet...

Mike McCready
11 december 2005, 02:55
Als je op deze manier met geluid bezig bent, zou ik zeggen get rid of the valvestate en koop en echte buizenversterker...

kokeleko
11 december 2005, 10:54
Ik heb de GT Mullards ook geprobeerd vond dat niks , ik heb nu een TungSol 12ax7 reissue op V1 en die klinkt in mijn ogen (lees oren) een stuk drukvoller, met meer laag dus. Dit zegt naturlijks over hoe deze in een Valvestaat klinkt.

Punt
11 december 2005, 11:05
Ik heb de GT Mullards ook geprobeerd vond dat niks , ik heb nu een TungSol 12ax7 reissue op V1 en die klinkt in mijn ogen (lees oren) een stuk drukvoller, met meer laag dus. Dit zegt naturlijks over hoe deze in een Valvestaat klinkt.

Interessant, ik ga zo'n TungSol ook eens proberen.

Het hangt natuurlijk wel van de amp af wat het toon effect is van een buis. Mijn amp is behoorlijk "brown" gevoiced. De echte Mullard doet het daarin prima in de 2e stage. In de 3e stage zit een RI Mullard en in de input een oude Telefunken. Lekkere combinatie voor mijn amp.
Overigens is er geen "beste" combinatie want gitaristen hebben de eigenschap steeds weer iets anders te willen :)

En weer on topic:
Als je echt met toon bezig wil zijn kun je inderdaad beter een echte buizenamp gaan gebruiken.
Als het echt obsessief wordt kun je de THD Uni of Bi-valve overwegen, daar kunnen allerlei verschillende buizen in, zowel voor als eindbuizen.
l

vinni
11 december 2005, 19:46
Heb zelf ook wat buizen liggen hier

JJECC803's, JJECC83's, JJECC83's Hi gain, Ruby tubes AX7, nog wat GT's en wat sovteks (wat'n bagger)

Ja,
Inderdaad veel JJ's. Het is inderdaad zo dat deze buizen wat minder hoog hebben. Vind ze het meest gebalanceerd van alle buizen die ik heb.
En weinig ruis. Bestel ze altijd bij www.eutotubes.com

Ze hebben trouwens net een KT77 uit.....schijnt een EL34 killer te zijn.

Wil dr nog een paar bijhebben....JAN 5781,s, RFT's, Tung Sol en Telefunken.
Mullard....moah...prijzig!

Vinni

vinni
11 december 2005, 19:47
Heb zelf ook wat buizen liggen hier

JJECC803's, JJECC83's, JJECC83's Hi gain, Ruby tubes AX7, nog wat GT's en wat sovteks (wat'n bagger)

Ja,
Inderdaad veel JJ's. Het is inderdaad zo dat deze buizen wat minder hoog hebben. Vind ze het meest gebalanceerd van alle buizen die ik heb.
En weinig ruis. Bestel ze altijd bij www.eurotubes.com

Ze hebben trouwens net een KT77 uit.....schijnt een EL34 killer te zijn.

Wil dr nog een paar bijhebben....JAN 5781,s, RFT's, Tung Sol en Telefunken.
Mullard....moah...prijzig!

Vinni

rhcp_schipper
11 december 2005, 23:03
Als je op deze manier met geluid bezig bent, zou ik zeggen get rid of the valvestate en koop en echte buizenversterker...

Had ik eth geld daar maar voor!

rhcp_schipper
11 december 2005, 23:05
Ik heb de GT Mullards ook geprobeerd vond dat niks , ik heb nu een TungSol 12ax7 reissue op V1 en die klinkt in mijn ogen (lees oren) een stuk drukvoller, met meer laag dus. Dit zegt naturlijks over hoe deze in een Valvestaat klinkt.

Interessant, ik ga zo'n TungSol ook eens proberen.

Het hangt natuurlijk wel van de amp af wat het toon effect is van een buis. Mijn amp is behoorlijk "brown" gevoiced. De echte Mullard doet het daarin prima in de 2e stage. In de 3e stage zit een RI Mullard en in de input een oude Telefunken. Lekkere combinatie voor mijn amp.
Overigens is er geen "beste" combinatie want gitaristen hebben de eigenschap steeds weer iets anders te willen :)

En weer on topic:
Als je echt met toon bezig wil zijn kun je inderdaad beter een echte buizenamp gaan gebruiken.
Als het echt obsessief wordt kun je de THD Uni of Bi-valve overwegen, daar kunnen allerlei verschillende buizen in, zowel voor als eindbuizen.
l

wat bedoel je met dat laatste? THD uni? Bi-valve? :???:

Punt
12 december 2005, 22:54
wat bedoel je met dat laatste? THD uni? Bi-valve? :???:

THD is een merk dat versterkers maakt waarvan je alle buizen kan verwisselen. De Uni-valve en de Bi-valve.
Kijk eens op hun site.

Punt
12 december 2005, 22:55
wat bedoel je met dat laatste? THD uni? Bi-valve? :???:

THD is een merk dat versterkers maakt waarvan je alle buizen kan verwisselen door andere soorten buizen. De Uni-valve en de Bi-valve.
Kijk eens op hun site.

Nrrrk
13 december 2005, 01:08
Ik vind Ruby EL34's lekker klinken. Modern voiced, zeg maar, best ruw maar ook weer gelikt. TAD E34L's vind ik wat klassieker klinken, meer Marshall-achtig. Beide wel goede buizen, maar net wat anders. Heb geen ervaring met JJ's.

strattie
13 december 2005, 14:55
maar gozer, ipv nu de hele tijd je gitaar te upgrade.. nieuwe elemente andere hals, kan je tog veel beter dat geld sparen en een mooie buizenbak kopen... geeft denkik een veel grotere vooruitgang dan andere elementen... het is en blijft een valvestate ofcourse.