PDA

View Full Version : Lekker die douane:S



Antal
2 december 2005, 16:33
Heb ik weer hoor. Bestel ik wat onderdelen uit de states om een pedaaltje te maken. Staat er een waarde van 46 dollar op het pakketje. Die klopt ook, want dat heb ik betaald. Vind de douane dat er voor 59 euro aan 'onderdelen van snaarinstrumenten' inzit. Als je alles bij de elektronikawinkel op de hoek zou kopen dan zit er nog geen 59 euro spul in dat pakketje :-?

Sorry, ik weet dat het onderwerp hier niet echt op z'n plaats is, maar ik moest het toch ff kwijt :evil: :evil: :evil:

zjanke
2 december 2005, 17:38
Tel de transportkosten en verzekering eens bij de waarde van de goederen...

vinni
2 december 2005, 18:26
Schoften! :evil:

Vinni

Dirk_Hendrik
2 december 2005, 18:38
Schoften! :evil:

Vinni

Misschien is dat wat hard gesteld. Het probleem met veel douanekosten voor meuk die op dit forum voorbij komt is wel dat het gaat om spullen die hier maar vaak ook in de EU niet te krijgen zijn. Je betaalt je dan dus suf aan douanekosten voor "bescherming" van eigen markt terwijl er niets mee beschermd wordt.

Mike McCready
2 december 2005, 19:29
Tel de transportkosten en verzekering eens bij de waarde van de goederen...

Inderdaad het gaat om de totale waarde (inclusief overige kosten dus)

Jeroenvanhulsteijn
2 december 2005, 19:58
maar dan nog....als je 46 dollar betaald hebt, dan kunnen ze daar niet zomaar 59 van maken.

Heb ik overigens ook eens gehad. Bonnetje laten zien en toen hebben ze bij de douane hun schatting wel aangepast aan de prijs op het bonnetje.

Speeddemon
2 december 2005, 20:59
Idd wat een eikels.
Normaal moet $46 onder hun belastbare 'range' vallen, dus dan zijn het helemaal schoften als ze er doodleuk 20 euro bovenop rekenen!

Want zelfs als de verzendkosten $17,35 waren ($15.50 Air Mail Parcel + $1.85 insurance), dan is het totaal $63.35, en dat is GEEN 59 euro.

Dirk_Hendrik
2 december 2005, 21:00
er voor 59 euro aan 'onderdelen van snaarinstrumenten' inzit.

Met de opmerking van Zjanke in acht genomen. Klopt de bovenstaande quote? m.a.w. Gaat die 59 euro echt over de inhoud?

En verder, wat heb je precies besteld? Een schakelaar zit niet in de categorie "onderdelen voor snaarinstumenten" Een led evenmin, laat staan een weerstand, een condensator of een aardstraal.

zjanke
2 december 2005, 21:22
De douane checkt over het algemeen niet wat er in de zending zit, maar gaat uit van de factuur. Als je alles bij elkaar telt en maar een bedrag noteert (waarde+verzendkosten+verzekering) dan gaan ze ervan uit dat het de waarde van de zending is.
Overigens bepaalt de douane die waarde niet, dat doet de verzender. (Als je nu denkt dat je een les paul voor 25$ aankoopwaarde kunt laten versturen dan heb je het mis, die waarde is duidelijk fout en dan gaan ze wel een schatting maken. Dat wordt met een hele dikke natte vinger de cataloguswaarde, dan ga je dus wel nat)

De manier waarop douanestatistieknummers zijn opgebouwd laat overigens wel toe dat "een paar" losse onderdeeltjes worden aangegeven als "onderdelen voor snaarinstrumenten" en dan kan het dus zijn dat je in een verkeerde tariefgroep terecht komt. Als het was aangegeven als computeronderdelen dan geldt bijvoorbeeld een 0-tarief, dan kost dat ledje ineens 3,2% minder :o
De douane doet niks fout, maar voert wetten en regels uit. Dat wij als arme gitaristen wel allemaal internet hebben en dus de prijzen aan de overkant van de plas zien wil niet zeggen dat het zeikers zijn als ze gewoon regels toepassen....

Ook de douane is belastingdienst: leuker kunnen ze het niet maken, wel makkelijker.... :wink:

Dirk_Hendrik
2 december 2005, 21:38
wel makkelijker.... :wink:

Dan zul je me toch echt moeten uitleggen wat er gemakkelijker is gemaakt. Volgens mij slaat die quote op belastingaangiftes die je zelf moet invullen. In de context van dit topic mis ik waar het gemak dan is. :roll:

JoostBaksteen
2 december 2005, 21:44
Je betaalt je dan dus suf aan douanekosten voor "bescherming" van eigen markt terwijl er niets mee beschermd wordt.

Inderdaad, dat vind ik ook erg krom :cry: Maar goed, zij kunnen ook niet weten wat wel en niet verkrijgbaar is in de EU. Maar toch.... :P

zjanke
3 december 2005, 08:21
Probeer maar eens om douanedocumenten in te vullen volgens de officiele regels, aangifte per onderdeeltje met de juiste statistieknummers, gewichten en aantallen, verzendkosten met leveringsvoorwaarden, verzekering gekoppeld aan leveringsvoorwaarden etc. Klopt er een van bovengenoemde punten niet voor een onderdeel? dan mogen ze je zending in depot houden en mag je weer opnieuw beginnen. Tenzij dit je dagelijks werk is en je dit om onverklaarbare redenen leuk vindt ;-), is dit saai, moeilijk (lang leve de uitzonderingen, vrijstellingen etc) en vervelend werk.
Dan is een bedrag noteren en een grove omschrijving echt wel een stuk simpeler en zie je dat de manier waarop de NL douane werkt het echt wel makkelijker maakt.

Het is overigens echt niet alleen bescherming van eigen markt. Als het puur om bescherming gaat zit je zoiezo in de hogere tariefgroepen, wat je nu aan invoerheffing betaalt is echt een van de laagste tarieven.
Eigenlijk moet je het zo zien: de prijs in het buitenland + verzendkosten + transportverzekering + BTW + invoerrechten is de prijs in de nederlandse winkel. Omdat zij groot inkopen krijgen ze wat korting op de inkoop en transportkosten, dus de prijs zal wat lager liggen dan dat bedrag.
Wij als goede Hollanders willen altijd alles voor de laagste prijs hebben en als we zien dat er iemand "mee eet" dan is dat F^&#H&@ :evil: Maar als je BTW/invoerheffingen krom vindt, dan moet je ook klagen over de belasting op je pilsje vanavond in de kroeg, de loonheffing die je betaald EN niet zeiken als je niet naar een theater of muziekschool kunt die deels uit algemene middelen betaald moet worden...

Lees gewoon effe de info (http://www.belastingdienst.nl/9229237/t/interneti.htm) even door, dan weet je hoe het zit en zie je dat je boven de 22 EUR geen vrijstelling meer hebt, maar dat er pas vanaf 10 EUR totale kosten wordt geind... (Voor de rekenaars, de officiele douanewaarde van de $ is in december 1.1950000 EUR.)
Zaken laten aangeven als gift, sample, tijdelijke invoer (als dit niet zo is), via een kennis laten meebrengen en niet meer laten meenemen, dat soort kunstjes zijn echt wel bekend bij de douane. Ze werken niet ondanks dat je overal hoort dat een vriend van een kennis een hond heeft en daar de buurman van, die is het wel gelukt om zo niets te moeten betalen.

ieme
3 december 2005, 08:58
freaking basterds!

Robbert
3 december 2005, 09:42
Nou zjanke, misschen moet ik jou bedanken: mijn pakketje met opgegeven waarde van 70 USD plus 11 USD verzendkosten, kwam zonder rekening voor Zalm binnen.

De Douane kán het wel leuk maken :D

zjanke
3 december 2005, 09:53
Uitzonderingen bevestigen de regel :)

Speeddemon
3 december 2005, 18:14
Zjanke's verhaal ten spijt, het blijven sowieso fuckin' bastards aangezien ze 19% BTW over de VERZENDKOSTEN die betaald zijn aan de verzender rekenen.

Ik mag dus de Nederlandse staat dokken omdat ik een Amerikaan heb betaald, zodat ie iets op de post kan doen.

Én ja, ik heb dit al 100x gezegd, maar het is zo krom dat er nog makkelijk 100x bij kan. :razz: :evil:

zjanke
3 december 2005, 18:19
Speedy, ik vertel alleen hoe het werkt. Ik ben ook een goede hollander die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten :wink:






















:D

Speeddemon
3 december 2005, 18:25
Hey Zjanke, het gaat me niet zozeer om het 'dubbeltje', het gaat me om het principe; ergens geld voor vragen waar je geen reden voor hebt.
Net zoals die gratis verkregen CO2-rechten van energie-maatschappijen, die 'doorberekend' zouden worden aan de klanten... :evil:

En bij mij speelt er nog meer mee; het feit dat de douane graag de 'kleine man' pakt, terwijl er veel meer geld te halen valt bij de 'big dogs', maar die hebben vaak zulke belastingtechnische constructies, dat ze de dans ontspringen.

10 euro scoren op één Boss pedaal uit de US, of 1000 euro scoren op 1 partij merkkleding ofzo, die voor een veelvoud verkocht gaat worden... :roll: :-?

Antal
5 december 2005, 14:41
Heb ik overigens ook eens gehad. Bonnetje laten zien en toen hebben ze bij de douane hun schatting wel aangepast aan de prijs op het bonnetje.

Ja, waar dan? Ik moest het op het postkantoor gewoon betalen, want anders kreeg ik het pakketje niet mee. En die mevrouw op het postkantoor kon daar ook niet veel aan doen, dus om daar nou tegen te zeiken :wink:



er voor 59 euro aan 'onderdelen van snaarinstrumenten' inzit.

Met de opmerking van Zjanke in acht genomen. Klopt de bovenstaande quote? m.a.w. Gaat die 59 euro echt over de inhoud?

En verder, wat heb je precies besteld? Een schakelaar zit niet in de categorie "onderdelen voor snaarinstumenten" Een led evenmin, laat staan een weerstand, een condensator of een aardstraal.

Ja, die 59 euro wordt gespecificeerd als de inhoud. Ze praten niet over verzendkosten.

Er zaten 2 hammond behuizingen in. Verders wat 3pdt's en wat van die jack inputs voor pedalen.

Geen idee wat ik daarmee moet op een snaarinstrument. Die 3pdt's die staan zo lelijk op m'n les paul :roll:


Zjanke's verhaal ten spijt, het blijven sowieso fuckin' bastards aangezien ze 19% BTW over de VERZENDKOSTEN die betaald zijn aan de verzender rekenen.

Zo staat het anders niet op de rekening volgens mij (maar heb hem ff niet bij de hand hier)

Speeddemon
5 december 2005, 14:53
Bij de 2 gitaren die ik geimporteerd heb is dat wel gedaan.

En daar ging 't dan gelijk ook over ruim $100 verzendkosten.
Hoppa, 2x 17 euro extra voor Mr. Zalm. :evil: