PDA

View Full Version : RG2127x Double edge (met lo pro edge) intonatie en brug prob



Raffel
30 september 2002, 09:30
Ik hoop ZWAAAR dat iemand mij hier mee kan helpen, want het is echt een muk-probleem...

Als je deze gitaar niet kent, zou ik even op de Japanse Ibanez site kijken....

Maar ik behandel het probleem maar gewoon even als een RG model met een Lo Pro Edge.

Ennieweess, ik krijg de bijl afgelopen vrijdag binnen. Haal de volgende snaren: Ernie Ball Regular Slinky's .010 .013 .017 .026 .036 .046 .056
Aangezien ik op mijn andere bijlen ook Ernie Ball Regular Slinky's .010 .013 .017 .026 .036 .046 gebruik.
Nu heb ik het volgende probleem: Ik draai dus alle snaren aan, laat um een dagje rusten, terwijl ik de snaren af en toe aandraai. En dan wil ik de brug gaan afstellen. Omdat ie enorm helt, moeten de veren van de brug er dus verder in. Nu heb ik de snaren dus op de goede toon: E B G D A E B, maar ondertussen kunnen de schroeven voor de brug niet verder de body in. Er zitten momenteel 3 veren in, en ik heb het geprobeerd met de veren recht en schuin, maar het heeft geen effect. De brug staat nog fout. Ik wil eigenlijk geen 5 veren eraan vast, omdat dat simpelweg minder fijn speelt. Maar dat moet toch eigenlijk ook helemaal niet nodig zijn met .010 snaren in normale tuning? Het probleem dient zich na inmiddels 3 dagen, nog steeds aan.
Dus ik denk dat het de snaren zijn. Iemand van jullie hier ervaring mee?
Bijkomstig probleem is dus ook, dat het intoneren helemaal fout gaat. Aangezien de zadels niet zover naar achteren kunnen dat de snaren de goede intonatie hebben.

HELLP

Ik heb dat probleem trouwens niet bij mijn ESP, behalve dat van de zadels, aangezien ik de zadels daarop ook vrijwel helemaal naar achter heb moeten zetten. (waardoor de fine tuners maar een klein bereik hebben)

Dus, moet ik op andere snaren overschakelen of wat? Ik wil wel op .010 blijven, dus overschakelen naar .009 is geen optie.

HELP

Anders Destium
30 september 2002, 10:32
Gefeliciteerd met je aanwinst trouwens :grin:

De meeste iBanesto's zijn gebouwd op .09 setjes, je kunt het het beste hiermee proberen en dan stellen (in ieder geval de eerste zoveel tijd, vergeet niet dat ie een flinke reis achter de rug heeft...), als je het niet vertrouwt kun je het ook bij een gitaarbouwer proberen.

Wat je ook kan doen is de lage snaren jouw gekozen dikte nemen en de hogere uit het .09 setje, zal er voor zorgen dat je brug niet in het luchtledige komt te staan...

Raffel
30 september 2002, 10:45
ik heb t even bij jemsite nagevraagd, die zeggen: veertje bijplaatsen. Eerlijk gezegd doe ik dat liever dan dat ik over ga stappen naar andere snaardikte. Ik speel al 8 jaar op deze dikte of zo :smile:

skabouter
30 september 2002, 13:58
ik ga binnenkort een IBANEZ S2120x kopen, en ik speel nu met een .15 snarenset . op de gitaar die ik nu heb moest ik het tremolosysteem (gewoon single lock) helemaal VAST zetten. anders trokken die snaren de tremelo zo omhoog dat hij bijna losschoot. dit werkt echt niet.

maar hoe zal dat gaan dan als ik mun nieuwe S2120x heb, met waarschijnlijk standaart 0.09 set. als er dan een .15 op wil zetten (waarbij de lage E dus .54 is) zal de double Edge dit trekken ?

of zal ik ook moeten overstappen op de (voor mij te dunne) 0.09 ?

wie heeft hier ervaring mee ?

Raffel
30 september 2002, 15:32
als je er genoeg veren in gooit moet dat goed gaan. je zit alleen met een intonatie probleem bij de x-bruggen... Omdat er piezo inzit, heb je een kleiner bereik waarover je kan intoneren, dus is de kans groot dat ie dat niet haalt. Ik moet het allemaal nog even bekijken...

Ic3gl0vE
30 september 2002, 21:39
what the hell 0.15???

skabouter
30 september 2002, 23:56
jazeker ! ! dan is de lage E ongeveer zo dik als een B van een 7-string.

maar hij staat gewoon EADGBE gestemt. zo krijg je een heel vol geluid ! bovendien ontstemmen die dikzakken niet zo snel.
en je flageoletten klinken heel helder en lang door ! speelt alleen wat zwaarder, maar ik vind ut wel lekker.

al hoewel ik laatst de 3 hoogste snaren (GBE) weer .09 opgezet hebt. want je kan niet soleren met een .15 set. veel te zwaar. hammeron/pullof lukt me dan bijna niet !

maar zo ist wel mooi. lekker dik onderaan, en lekker ligt bovenaan.

nix mis mee !

skabouter
30 september 2002, 23:58
raffel, kan je mij uitleggen wat een intonatie probleem is ? ?

nooit van gehoord, en hoe is dat vcan toepassing op die Piezo`s ? ?

skabouter
30 september 2002, 23:58
raffel, kan je mij uitleggen wat een intonatie probleem is ? ?

nooit van gehoord, en hoe is dat vcan toepassing op die Piezo`s ? ?

skabouter
30 september 2002, 23:58
raffel, kan je mij uitleggen wat een intonatie probleem is ? ?

nooit van gehoord, en hoe is dat vcan toepassing op die Piezo`s ? ?

skabouter
30 september 2002, 23:59
oei, daar ging iets fout ....

sorry. waar gewerkt wordt vallen spaanders

Raffel
1 oktober 2002, 09:33
als je gitaar goed geintoneerd is, wil dat zeggen dat elke toon op het fretboard, zuiver is... Dus iedere toon die je fret, moet een zuivere toon weergeven. Dat kun je testen door op de 12e fret een harmonische toon aan te slaan en vervolgens de gefrette toon.
Als de gefrette toon niet hetzelfde is, moeten de zadels(op de brug, waar de snaren in verdwijnen) verzet worden om de intonatie goed te krijgen. Helaas is het bereik waarover je de zadels kan verschuiven, bij een X-brug maar klein, dus is het moeilijk intoneren.

urezna
8 oktober 2002, 13:41
Hoi,

Ik herken het wel een beetje, ik heb ongeveer het zelfde op mijn RG2027XVV...
Ik moest voor een setje 010 de veren flink in de body draaien, voordat het zaakje redelijk stond. Gevolg is wel dat de termolo-pook eigenlijk iets te dicht naar de body staat naar mijn zin. Maar veel verder gingen de schroeven van de veren niet.
Ik ga binnenkort terug naar 009, omdat die aanvankelijk niet verkrijgbaar waren bij Ernie Ball en nu wel, gelijk voorraadje ingslagen. Ik speelde altijd al 009, vind ik wat prettiger met bends. Ik had ook het idee dat de 009 die er origineel opzaten mooier door de piezo klonken dat wat ik er nu op heb zitten, D'addario 010.
Maar even terug naar je probleem, ik ben bang dat ik weinig oplossing heb voor je....

Lordhar
8 oktober 2002, 21:02
Je kan altijd nog de brug vastzetten. Maar ik heb 3 ibanez gitaren met floating trem, en op allemaal zit 0.10 met maar 3 veren er in. Dus het zou moeten kunnen zou je denken.

LordHar.

Ditmar
8 oktober 2002, 21:17
Weet iemand of je met een vaste brug met piezo's (voor een Gibson Les Paul) ook hetzelfde probleem hebt met intoneren. Ik speel namelijk met een setje .11 in drop C, en dat is nu al lastig met intoneren, dus ik vraag me af hoe dat dan moet met die piezo's......

iemand ???

Ditmar
8 oktober 2002, 21:21
....en trouwens, hoe stellen jullie thuis op je combootje (ga ik effe van uit) je piezo geluid in. Want ik heb thuis dus een Marshall combootje en een POD, en ik ben wel benieuwd hoe dat gaat klinken met piezo's, en ik heb geen geld om een extra acoustische versterker te kopen :'(

urezna
9 oktober 2002, 10:25
Ik speel op een Marshall combo, VS100 en ook vaak op een 80 watt, en zeker op die VS100 klinkt de piezo heel fraai op het clean-kanaal... dus geen moeilijk gedoe met een aparte versterker, al zul je daar wellicht nog mooiere resultaten mee kunnen krijgen. nog niet geprobeerd, moet ik eerlijk zeggen. Toch ook eens proberen :wink:

Raffel
9 oktober 2002, 10:34
Bij mij zo:

Gitaar:

uitgang magnetisch >>> Wah > Ibanez Ts9 > Multi-Fx >> Amp Hi input

uitgang piezo >>> Amp Lo output

Raffel
9 oktober 2002, 10:36
het brug probleem is opgelost, er zitten nu 4 veren in... Maar het intoneren wil nog niet echt :S

guhlenn
10 oktober 2002, 13:38
uhmmm... waarom LAAT je hem niet intoneren... voor 25 piek kan da toch ben je van alle gezeik af... ? en spelen met 5 veren achter is toch niet anders dan drie ofzo... ik mis iets geloof i..

Guhlenn

Anders Destium
10 oktober 2002, 14:07
Als je een zwevende brug hebt beweegt hij zwaarder met meer veren, dat is het...

Raffel
10 oktober 2002, 15:54
natuurlijk doe ik dat zelf! Ik ga geen geld betalen en mun gitaar een week kwijt om een of andere kluns mijn gitaar te vernaaien als ik het zelf ook kan. Ben er redelijk ervaren in duzzz.. :smile:

Idd, 4 veren is al te zwaar... Probleem is nu, dat het gat waar die 4e veer in zit, groter is dan de andere 3. En er zit schroefdraad in, omdat daar eerst zo'n metalen plaatje overheen zat om de veren vast te houden. Dus eigenlijk moet ik het opvullen of zo...

Moonchild
10 oktober 2002, 16:26
Ik moet mijn Ibanez ook laten intoneren, daar begin ik zelf liever niet aan (ik doe de rest van de setup wel altijd zelf)
T'is namelijk: Goed luisteren-->snaar eraf--> toplock eraf-->omlaag stemmen-->intonatie aanpassen-->snaar vastzetten-->snaar opnieuw stemmen, en dan maar hopen dat je goed hebt geluisterd hebt in het begin...

Raffel
10 oktober 2002, 17:00
je hebt toch een stemapparaat? Ik kan precies zien hoever een toon afwijkt van de grondtoon, en met wat ervaring, weet je precies hoever je de zadels naar achter moet zetten als hij er wat vanaf zit.

Moonchild
10 oktober 2002, 23:09
do'h, dat krijg je als je alles op gehoor doet, ik vergeet gewoon het hele stemapparaat :grin:

ik heb er nog nooit een gehad, nooit een gebruikt, maar je krijgt er over de jaren heen wel een goed oor door!

Raffel
11 oktober 2002, 09:38
dat klopt, je kunt de snaren wel goed op elkaar afstemmen. Maar zonder tuner, moet je niet gaan intoneren. Maar zonder tuner krijg je ook een probleem met zwevende bruggen. Je weet nooit wanneer de snaren de juiste tonen weergeven.

Het intonatieprobleem is nu trouwens opgelost. Dus ik heb nu officieel de vetste bijl van NEderland :razz:

urezna
14 oktober 2002, 13:33
Jij hebt de vetste bijl van nederland?
Wellicht ben je niet de enige... Ik heb tenslotte ongeveer dezelfde, een RG2027XVV...
maar dan wel met een ander brugelement.... DiMarzio Evolution, en dat scheurt!!!!!!!!!
:smile:
tja, 't is gewoon een geweldig instrument he?
nix aan toe te voegen :smile:

Raffel
14 oktober 2002, 15:35
zeker!! Ja jij hebt n vettere! Bij mij moeten er nog Air Norton en Tone Zone in... Maar dat duurt niet lang meer :smile:

Maar ja, ik heb dan weer een transparante lak erop :grin:

Anders Destium
14 oktober 2002, 19:51
En transparante lak is GAAF

Raffel
15 oktober 2002, 08:46
ja, hij had er alleen iets dikker op gemogen, aangezien je de putjes van het hout er doorheen voelt, maar dat mag de pret niet drukken. EN DIE HEB JE WEL!!

urezna
15 oktober 2002, 11:25
maarreeh..... mijnes hep ook transparante lak hoor :wink: alleen andere tint. Zit waarschijnlijk toch beetje kleur in de lak, of heb jij een andere houtsoort? de 2027 is mahonie...
Nog eens gekeken op de ibanez-site, beide gitaren moeten hetzelfde zijn, achterkant van mijn body is ook zo donker... misschien zit er bij mij een lichte houtsoort bovenop? ga toch eens kijken als ik weer thuis ben of de nerf doorloopt...
ik speel trouwens nu op 010 dikte, ga toch weer terug naar 009, piezo klonk er mooier mee, en magnetisch vond ik het verschil niet groot genoeg om op 010 te blijven...
veel plezier met je bijl, maar sla er niet te hard mee :wink: das zonde...

maarten
15 oktober 2002, 12:06
ik kan bij t intoneren van mn lopro echt niet zo effe op t gevoel t zadeltje verschuiven hoor, ook al zie ik hoeveel de toon afwijkt... je kunt wel van die handige klemmetjes kopen die t zadeltje tegenhouden en dan kun je em losdraaien en met dat speciale klemmetje kun je em dan goedzetten (dr zit een afstelschroef op dat klemmetje)
das echt handig.. alleen vet duur heb ik gezien!

Raffel
15 oktober 2002, 13:30
ik heb inmiddels al heel wat gitaren geintoneerd, dus als de toon een bepaalde hoeveelheid afwijkt, heb ik het meestal in één keer goed, hoever ie dan voor of achteruit moet.

de 2127x heeft ook een mahonie body. Het enige verschil met de 2027x is sowieso de lak.

Bij mij is dat een transparante zwarte finish. Bij jou zal dat de Vintage Violin finish zijn.

Ditmar
15 oktober 2002, 17:22
Mijn piezo's worden trouwens aanstaande dinsdag ingebouwd !!!!!!!!!!! :grin: :grin: :grin: :grin:

Raffel
16 oktober 2002, 09:03
ohw hella vetta! Krijg je een hele nieuwe floyd of zo? In wat voor bijl?

Ditmar
16 oktober 2002, 20:18
floyd rose is bah, ik heb gewoon een echte brug in m'n gitaar......

Ik krijg wel een hele nieuwe brug, maar dan gewoon voor een Les Paul, dus dat is een minder complexe constructie

Raffel
17 oktober 2002, 09:25
floyd roses zijn best hygiënisch hoor, maar ik verwacht niet dat jij dat begrijpt! :wink: :grin:

Moonchild
17 oktober 2002, 18:01
Urezna, waar heb je je RG2027x vandaan en wat kostte die?

Anders Destium
18 oktober 2002, 09:02
Ditmar, grow over it...

Ditmar
18 oktober 2002, 13:25
Floyd Rose vinnik nergens op slaan (tenzij je in sepultura of slayer speelt, maar dat doen we allemaal helaas niet), en das een nette mening, dat mag ik hier toch wel spuien

Ik vind tremolos per definitie kut, want het verkloot je geluid (jeweetwel, sustain enzo). maar dat betekent nog niet dat ik daarmee iedereen aanval enzo weetjewel (en ja, ik weet waar ik het over heb, ik ben ook eigenaar geweest van een RG 550)

Moonchild
18 oktober 2002, 13:36
die mening vind ik wel kort door de bocht, geef eens toelichting dan.
Floyd slaat nergens op, omdat ik niet in Slayer speel (?)

En verder is het zo dat de sustain loss niet echt duidelijk merkbaar is (dit komt eerder door je basswood body van die RG)

En ja, ik heb tot nu toe niet al te goeie ervaringen met trems (lees Lo-trs2) maar ik wacht geduldig (nog paar maandjes) op de heilige graal (lees Lo-pro edge, double edge)

Anders Destium
18 oktober 2002, 13:42
Als je de stukken van de meeste (metal) sologitaristen speelt komt je niet echt ver zonder tremolo (behalve paul gilbert :smile: ), en dan heb ik zelf liever een goede...

Ik gebruik mijn trem juist heel vaak om te vibreren en je uithalen wat meer body te geven als mede het oppakken van je gitaar op een coole manier :wink:

Raffel
18 oktober 2002, 15:30
Op 2002-10-18 13:25, schreef Ditmar:
Floyd Rose vinnik nergens op slaan (tenzij je in sepultura of slayer speelt, maar dat doen we allemaal helaas niet), en das een nette mening, dat mag ik hier toch wel spuien

Ik vind tremolos per definitie kut, want het verkloot je geluid (jeweetwel, sustain enzo). maar dat betekent nog niet dat ik daarmee iedereen aanval enzo weetjewel (en ja, ik weet waar ik het over heb, ik ben ook eigenaar geweest van een RG 550)

Ditmar
18 oktober 2002, 19:36
Voor mij doet een Floyd Rose duidelijk af aan het geluid, en geeft het ook lastige problemen met snaren verwisselen enzo. En ik bedoel: hoe vaak gebruik je hem nou ? en hoe vaak gebruik je 'm nou omdat je zo'n ding hebt en je vindt dat je het toch moet gebruiken en hoe vaak gebruik je zo'n ding nou omdat je echt vindt dat het wat toevoegt aan een nummer. Ik ken eerlijk gezegd geen nummers waar de Floyd Rose echt wat toevoegt aan het muzikale geheel.

Pegasus
18 oktober 2002, 19:42
Op 2002-10-18 19:36, schreef Ditmar:
Voor mij doet een Floyd Rose duidelijk af aan het geluid, en geeft het ook lastige problemen met snaren verwisselen enzo. En ik bedoel: hoe vaak gebruik je hem nou ? en hoe vaak gebruik je 'm nou omdat je zo'n ding hebt en je vindt dat je het toch moet gebruiken en hoe vaak gebruik je zo'n ding nou omdat je echt vindt dat het wat toevoegt aan een nummer. Ik ken eerlijk gezegd geen nummers waar de Floyd Rose echt wat toevoegt aan het muzikale geheel.


Misschien is jouw muzikale kennis niet zo breed (grapje).
T'is ook maar net waar je van houdt.

Raffel
21 oktober 2002, 12:15
Mja, juist als je in Sepultura en Slayer speelt heb je geen floyd rose nodig, want die lui kunnen toch niet spelen...

De sustain hangt nog altijd van het hout van de nek en body af en niet van de brug....

Anders Destium
21 oktober 2002, 16:51
Vooral die van Slayer gebruiken heel veel smijtwerk op de trem in hun solo's (moet je ze maar eens live zien)...

Het is voor veel gitaren met snelle hals erg lastig eentje te vinden ZONDER, dus wat dat betreft klopt het wel wat mensen hier stellen mbt het gebruik van de floyd....

Ik merk wel dat ik anders speel zonder zwengel, een tremolo spaart vaak een riedeltje uit :smile:

Ditmar
22 oktober 2002, 11:05
Joepie, vandaag gaat m'n Les Paul naar Marcus van Engelen, en dan kan ik 'm waarschijnlijk morgen ophalen :grin: :grin: :grin: en heb ik piezo dingetjes.......

urezna
23 oktober 2002, 13:26
quote:
Urezna, waar heb je je RG2027x vandaan en wat kostte die?

Hoi Moonchild,

was effe paar daagjes in Londen, Dream Theater kijken, dus reactie duurde even :wink:
Ik heb mijn RG2027x in Leiden gekocht (just music, tegenover NS station), ca 2 jaar geleden, maar ik geloof dat ie toen gewoon nog in productie was. Daarna heb ik em nog een keer zien hangen, maar laatste keer niet meer. dus als je er zo een zoekt kun je hooguit hopen dat er nog ergens voorraad van is, ik heb geen idee.... Gek genoeg wordt hij trouwens nog wel genoemd als je op de ibanez-site aangeeft dat je in japan zit.... wellicht dat er via via nog iets mogelijk is?
succes!

Raffel
24 oktober 2002, 08:46
in japan hebben ze hem nog wel. Maar ja, in japan hebben ze alle vette bijlen. Kijk maar eens naar alle J-customs die ze daar hebben...

Kwijl kwijl

Anders Destium
24 oktober 2002, 09:36
Urezna, is just music een beetje goede zaak? Het scheelt voor mij of ik bij mijn ouders op de bus kan stappen en dan gelijk goed zit na 20-40 minuten in plaats van met de trein naar Den Haag en dan drie kwartier zeulen (of de verkeerde tram pakken :smile: )

urezna
24 oktober 2002, 10:04
ik kom al bijna 15 jaar bij Just Music, tot nu toe alleen goede ervaringen. Ik heb er ook vaak gitaren omgeruild om weer een betere / mooiere te kunnen kopen, over het algemeen goeie deals kunnen sluiten. Je hebt goed de mogelijkheid om dingen uit te proberen en zekler als je er vaker komt, dan kan het soms ook zijn dat je bijv een effect niet in de winkel maar in de oefenruimte met je band kunt proberen...
Het enige is dat als je iets specifieks nodig hebt dat klein is, ik zocht bijv een bepaald setje snaren voor 7snarig, dat je er wel eens een keerje extra achter aan moet bellen, of ze het al binnen hebben, in plaats van dat ze jouw bellen, maar ach, als dat alles is....
Nee, kort gezegd, ik vind het een goeie tent.