PDA

View Full Version : lampen vervangen bij Marshall Valvestate



yellowsun
1 december 2005, 14:15
Hij is ongeveer 7 jaren oud, en vraag me af wat de kostprijs zou zijn om de lampen te vervangen. Geen idee of dat nodig is; ik merk geen achteruitgang. Iemand enig advies?

Nielsje
1 december 2005, 14:24
als er geen merkbaar geluidsverschil is, hoef je geen nieuwe buizen te plaatsen :)

in een valvestate vind je alleen 12ax7, kost zo'n 7 e per buisje, (gemiddeld) kan je op elke straathoek kopen, en kan je er zo inpluggen. (wel versterker uit :wink: )

Scali
1 december 2005, 14:27
Er zit maar 1 ECC83 (12AX7) buisje in. Voor nog geen 20e heb je een nieuwe, van goede kwaliteit.
Er is inderdaad geen special vakje gemaakt om makkelijk bij de buis te komen. Je zult de versterker open moeten schroeven.
Buisje vervangen is best simpel, hij zit gewoon in een voetje. Oude eruit trekken, nieuwe erin, versterker weer dicht, en gaan.

Zorg er wel eerst voor dat je zeker weet dat er een buisje in zit, voordat je een nieuwe koopt. Niet alle ValveStates hebben een buisje in de voorversterker (bv de VS230 niet).
Kenmerk van een buisje is dat hij op temperatuur moet komen.
Zet je versterker op overdrive, en schakel em dan aan (nadat ie dus een tijdje uit is geweest). Begin meteen op je gitaar te spelen. Komt er meteen goed geluid uit, dan heb je geen buisje. Hoor je eerst niks, en hoor je dan langzaam het geluid aanzwellen, dan heb je een buisje.

yellowsun
1 december 2005, 14:31
Mmmm... Bedankt voor de snelle reactie, maar ben even in de war. Ik had begrepen dat een Valvestate 100 een combinatie is van een buizen- en een lampenversterker. Zeg je nu dat ik die buizen ook moet/kan vervangen? Of bedoel je met 'buisjes' eigenlijk de lampen?

En hoeveel lampen en/of buisjes vindt je dan eigenlijk in zo'n Valvestate 100?

yellowsun
1 december 2005, 14:31
Mmmm... Bedankt voor de snelle reactie, maar ben even in de war. Ik had begrepen dat een Valvestate 100 een combinatie is van een buizen- en een lampenversterker. Zeg je nu dat ik die buizen ook moet/kan vervangen? Of bedoel je met 'buisjes' eigenlijk de lampen?

En hoeveel lampen en/of buisjes vindt je dan eigenlijk in zo'n Valvestate 100?

DaveItUp
1 december 2005, 14:41
Buizen zijn lampen.

Er zit er 1 in als t goed is. Pre-amp buisje. Kun je idd zo inpluggen.

Scali
1 december 2005, 14:44
'Lamp' is jargon voor 'buis'. Zelfde ding dus (ze gloeien lichtelijk als ze in gebruik zijn, er zit ook een gloeidraad in, en ze zijn van glas, dus vandaar dat het op een lamp lijkt).
In het Engels heb je ook meerdere namen ervoor. Valve, tube, bottle...
Hoe dan ook, er zit (hooguit) 1 zo'n dingetje in een ValveState. Het is een combinatie van een buizenversterker (valve) en een transistorversterker (solid-state). Vandaar dus de naam ValveState.

dejohan
1 december 2005, 15:26
Ik denk niet dat die preampbuisjes echt vervangen moeten worden.

Scali
1 december 2005, 15:31
Ligt eraan wat je wilt bereiken.
Buizen slijten... maar voorversterker-buisjes slijten niet zo gek hard.
Na 7 jaar kan een buisje nog prima zijn, ligt eraan hoeveel ie gebruikt is.
Weet je natuurlijk pas als je een nieuwe ernaast zet en vergelijkt.

Maar verder klinken niet alle buisjes gelijk. Dan bedoel ik vooral dat verschillende merken verschillende geluiden hebben. De een klinkt wat helderder dan de ander, en dan heb je ook nog verschil in gain en dergelijke.
Dus het zou best kunnen dat je een buisje wilt vervangen om een geluid te krijgen dat meer naar jouw smaak is, en niet slechts omdat het oude buisje versleten zou zijn.

dejohan
1 december 2005, 16:45
Ik kan me vergissen hoor, maar ik heb eens gehoord dat de spanning in transistorampen zo laar is (in vergelijking met buizenbakken) dat die lampjes haast niet verslijten.

@ Topicstarter
Nu, als je een andere sound wil kan je wel een ander lampje steken.
Wel voorzichtig zijn met de printplaat, voor zover ik mij herriner zitten de knoppen rechtstreeks vast aan de printplaat, dus alles eerst goed losschroeven en heel voorzichtig er uit halen. Als je je printplaat breekt kan je je amp weggooien, als er een knop breekt is het ook niet echt goed nieuws.

Geronimo
1 december 2005, 16:50
In die valvestate's denk ik dat het aandeel wat dat ene lampie heeft in de algehele klank van de versterker erg gering is, dus verwacht geen wonderen van een ander lampie.

Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om wat aan te rommelen en eens te kijken wat er gebeurd als je er wat anders in stopt. De verscheidenheid in 12ax7's die tegenwoordig geproduceerd wordt is erg groot aangezien het het populairste voorversterker buisje is.

up-guitarman
1 december 2005, 19:24
In die valvestate's denk ik dat het aandeel wat dat ene lampie heeft in de algehele klank van de versterker erg gering is, dus verwacht geen wonderen van een ander lampie.


enerzijds waar, maar je merkt toch het verschil als je er een verse buis in duwt. Een oude versleten buis geeft niet zo'n fijn geluid, kan fel verbeteren door een nieuwe !!!

up-guitarman
1 december 2005, 19:26
In die valvestate's denk ik dat het aandeel wat dat ene lampie heeft in de algehele klank van de versterker erg gering is, dus verwacht geen wonderen van een ander lampie.


enerzijds waar, maar je merkt toch het verschil als je er een verse buis in duwt. Een oude versleten buis geeft niet zo'n fijn geluid, kan fel verbeteren door een nieuwe !!!

casper innosence
1 december 2005, 20:49
als het buisje echt op is, dan komt er geen geluid meer uit. tenminste dat heb ik gehad hier thuis, nieuw buisje dr in en twas weer gaan met die banaan..

rhcp_schipper
1 december 2005, 21:15
in hoeverre verschilt het geluid van bepaalde buizen? Ik vind dus een beetje een bassig geluid wel lekker! Watvan buis heb ik dan nodig? Het is voor een marshall 8040! Er zit nu een ehx buis in, maar die is me iest te hoog!(zeg maar)

rhcp_schipper
1 december 2005, 21:17
in hoeverre verschilt het geluid van bepaalde buizen? Ik vind dus een beetje een bassig geluid wel lekker! Watvan buis heb ik dan nodig? Het is voor een marshall 8040! Er zit nu een ehx buis in, maar die is me iest te hoog!(zeg maar)