PDA

View Full Version : Plaatsing Microfoon Cabinet



pririati
1 december 2005, 12:13
Gegroet,

De vraag die me bezighoudt gaat over de "juiste" plaatsing van je microfoon voor een cabinet. Ik speel over een marshall 4x12, en gebruik hierbij een super cardioid e606 van sennheiser, de opname situatie is live.

Ik wil een geluid krijgen met een niet al te hoge "attack", met een zo laag mogelijk "slap-in-your-face" gehalte - minder accentuerend . Hebben jullie ideeen, of verwijzingen hoe dit mogelijk kan worden gemaakt ( of met betrekking tot andere type microfoons/eq instellingen) ?

Pririati.

duckman
2 december 2005, 10:15
is er tijdens de opname veel kans op overspraak??
Zo ja, probeer hem schuin voor de conus,+/- 20 cm.

Zo nee, probeer hem eens te plaatsen op oorhoogte en evt een tweede mic voor close miking.( let op evt. fase problemen)

Wat ook gaaf is om je signaal te splitsen met een speaker simulator, dan krijg je het verschil tussne je mic signaal en "direct", dit levert enige vertraging op en maakt je geluid wat dikker.

Het zijn maar tips en ik heb niet de kennis van eenstudio technicus, maar dit beviel mij wel..

Succes met opnemen.

mazzel,
Arjan

Han S
2 december 2005, 14:02
In het centrum van de conus heb je de meeste attack en hoog, aan de rand het minste attack en het meeste laag. Zoek een plek waar je attack in orde is, als je daar te veel laag hebt een paar centimeter verder van de conus af. Het proximity effect zorgt voor extra veel laag als je heel dicht op de microfoon komt, dat weet je als je heel dicht op de microfoon gaat praten of zingen, met een luidspreker is dat precies zo.

pririati
2 december 2005, 14:20
Ik ga beide methodes uitvoerig proberen, het is inderdaad afzoeken wat de beste manier is.
De vertraging doet ook wonderen, vooral als je in het live gevoel niet even strak speelt..

Cheers

De Beer
3 december 2005, 20:34
Proberen, alles kan werken en alles kan ruk uitpakken, een combi van close mic-en en ambient mic-en levert vaak een lekker plaatje op, een idd een speaker simulator (redbox oid) erin combineren is ook een goed plan.

Als je de enige gitarist in de bent band, kun je je signaal veel dikker krijgen door het signaal van 1 mic links te pannen, dat van een 2e rechts en afhankelijk van waar je je geluid in het spectrum wilt hebben 1 van de 2 met ong. 27 msec te vertragen(delay)(live ook interessant)
Een 3e signaal van bv een speaker simulator of een mini ampje(pignose) of iets anders grappigs door het midden is ook wel leuk.

Of dubben natuurlijk.

Voor minder attack, kun je je mic onder een hoek op je conus zetten (aan gezien het een conus is is dat al enigzins het geval natuurlijk). Het top hoog komt met name van de dome en als je daar dus minder op richt pak je voor het merendeel de body van het geluid.
Hoog is meer richting gevoellig dan laag.

bert k
5 december 2005, 00:58
O ja, in aanvulling op alle goeie adviezen: zet je versterker zo hard mogelijk. Dat klinkt echt het lekkerste. Als je je amp voorzichtig op 2 laat staan wordt het nooit wat, het is echt te zacht. Fuck de buren, blazen met die hap!

taylor
5 december 2005, 12:21
dat is ook een afhankelijk van wat voor een soort amp je gebruikt als een plexi hebt of iets dergelijks dan zou ik hem ook op 10 zetten maar ken ik ook gitaristen die met een kleine fender champ ook hele mooie resultaten halen zonder al te veel volume.

Scali
5 december 2005, 14:36
En je moet ook rekening houden met de microfoon die je gebruikt.
Er zijn niet zo gek veel microfoons die het volle geweld van een Plexi op 10 goed kunnen weerstaan op kleine afstand.
Als de microfoon te veel gaat vervormen, kan dat negatief uitpakken (of juist positief...).
Verder moet je met condensatormicrofoons uitkijken, die zijn sowieso al wat kwetsbaarder, en die kun je blijvende schade toebrengen met dergelijke praktijken.

Han S
7 december 2005, 17:44
Een microfoon die tegen rappers bestand is, is zeker bestand tegen de hardste gitaar amp.

Een microfoon die een kickdrum overleeft, lacht om een gitaaramp hoor, maak je daar niet druk om.

Dick Wolkendeck
24 augustus 2007, 14:44
Hoi ik vond hier een artikel in de Sound On Sound. Ik heb even een (hopelijk) geschikt topic gezocht om omhoog te schoppen, zodat ik geen nieuw topic hoef aan te maken.

Het betreft de plaatsing van verschillende (meestgebruikte) mics, ook incombinatie met elkaar, voor een gitaarspeaker in de studio. Met audiosamples!

http://www.soundonsound.com/sos/aug07/articles/guitaramprecordingaudio.htm

Ik hoop dat jullie hier iets moois mee kunnen. Wat mij wel opviel, is dat sommige audiosamples wel erg op elkaar lijken... Foutje (want misschien dezelfde files) van de webbeheerder of zijn de verschillen soms echt maar minimaal? Ik heb alleen nog maar geluisterd op mijn Sony MP3 speler, dus ik probeerr het ook eens thuis, op betere speakers.
Groet, Chrisitaan.

Roman
24 augustus 2007, 16:04
tip: Het (papieren) magazine SOS is ook lekker kost ...
dik magazine voor een tientje (import, engels talig)

Al zullen de artikelen niet altijd even accuraat zijn, er staan altijd mooie verhalen in. En veel (vakgerichte) reclame, altijd lekker om ff door te sneupen.