PDA

View Full Version : Ben Ik Nou Gek ???????



wanna1
29 september 2002, 19:57
Tegenwoordig kun je allerlei versterkers kopen van ... tot .... ook heb je de line6, POD, Johnson, Fender dig. en die versterkers die beweren dat ze van een vox ac30 tot een mesaboogie kunnen klinken. enz. enz.
ik heb ze ook al een paar keer in live situaties gehoord, tjongejongejonge ik heb nog nooit zulke baggerversterkers gehoord, zijn er nou werkelijk zulke domme mensen die zich laten verleiden om zulke kutklinkende versterkers te kopen ??
please luister nog eens naar gewone versterkers.
die digitale kutbakken zijn nooit van zijn levensdagen uit te versterken.
Zo dat is er even uit !!

BLOK182
29 september 2002, 19:59
Ik ben het met je eens, al is het iets minder drastisch. Die pods enzo, hele leuke speeltjes hoor. Maar om het ECHT naar een bepaalde versterker te laten klinken moet je ook die versterker gebruiken. Je kan hoogsten je eigen versterker een beetje "beinvloeden" als het ware, zodat je misschien "wat meer" als die en die versterker klinkt.

@iro
29 september 2002, 20:05
ik heb zelf nu een cube -30 van roland en ik vind hem wel goed klinken ja ... ik gebruik hem wel meestal in combinatie met m'n gt-6...

PluueeR
29 september 2002, 20:58
Ik heb zelf ook een POD van Line6 maar die gebruik ik puur om wat op te nemen thuis en wat ideeen uit te werken.

Ik heb ook een Fender buizenbak en die gebruik ik altijd live en met repetities. Die POD is alleen maar om op te nemen en om 's nachts te kunnen spelen :smile:

B_FORCE
29 september 2002, 23:31
ik wordt ook altijd helemaal gek van de functies die op zo'n pokken ding zitten.
Geef mij maar een gewone versterkers zonder allemaal toeters en bellen, effecten regel ik wel van te voren (met pedaaltjes)

sash
29 september 2002, 23:56
Line6 Vetta is een erg leuk speelgoedje met al die knopjes, displaytjes en het rijkelijk gevulde floorboard, maar het is ook niet meer dan speelgoed en speelgoed gebruik je alleen thuis. Op het podium zullen het voor mij de krakende en ruizende analoge speledingetjes blijven :smile:

BluesJR
30 september 2002, 00:01
Op de muziekdag bij Feedback Rotterdam was er afgelopen zaterdag een kerel die op een of andere Hughes&Kettner modelling amp zat te spelen.... en dat klonk wel gaaf hoor!! Ik hou ook niet zo van die Line 6 dingen enzo... maar die H&K was echt prima!
Die kerel was beetje gestressed enzo.. dus aanhoren was wat minder... maar toch.
Die H&K zal dan ook wel heel duur zijn....

Chiel
30 september 2002, 08:22
Ik spreek jou nog wel een keertje Wanna1, als je 3 tot 4 gigs per week hebt in één of ander coverbandje. Geloof me dat je dan zo blij als een kind bent wanneer je enkel met je PODje en je gitaartas naar het podium hoeft te lopen.

Moddeling amps zijn geweldig voor optredens, mits je er goed mee over weg kunt. Voor opnames e.d. is het inderdaad veel minder geschikt.

jpb
30 september 2002, 10:34
Mijn buurman heeft een line6 flextone en het geluid was opvalled goed ('tweed' champ; bf fender; Hendrix' marshall geluid).
Ik weet allen niet hoe die zich houdt voor optredens, ik neem daarvoor toch liever mijn buizenversterker mee; die ruikt ook lekkerder.
'No, because you can't replace pushing air' zei Rich Robinson toen hem werd gevraag of hij wel eens modeller amps gebruikte. Zit wel wat in......

MAY
30 september 2002, 10:55
Ik heb het ook altijd raar egvonden. Een maat heeft ook zo een POD en beweert dat het een perfecte simulatie geeft van bijv. een echte mensa of vox AC 30. Dit slaat natuurlijk nergens op. De POD kost mischien een kleine 2000 gulden. alleen een VOX AC30 kost al 5000 piek. En dan te bedenken dat er werl 10 simulaties inzitten. Ik wil niet zeggen dat het geluid niet in de richting zou komen. Overigens heb ik wel eens over zo een flextone gespeelt en dat viel alles mee.

signsofzodiac
30 september 2002, 11:44
Die modelling-dingen klinken best OK, zeker live, alleen ze blijven tot nu toe ALTIJD vlak klinken. Niet echt levend. En da's gewoon het ontbreken van buizen, die dat beetje "onvoorspelbaarheid" aan je geluid toevoegen. Ik heb zelf de Roland VG-88 gehad en de mogelijkheden waren enorm, maar de sounds waren, ondanks hun kwaliteit, niet in staat het van een buizenamp te winnen. Digitaal is ook waardeloos om uit te versterken dor gebrek aan "push". Maar makkelijk zijn ze wel... Die H&K was waarschijnlijk de ZenTera. Die kost iets van 7000 piek (ik denk nog in guldens). Het schijnt het huidige neusje van de zalm te zijn op digitaal gebied. Maar toch... Doe mij maar een Engl/Marshall, en ZELFS nog een Boogie :wink:

Soulman
30 september 2002, 12:50
Op 2002-09-30 10:34, schreef jpb:
'No, because you can't replace pushing air' zei Rich Robinson toen hem werd gevraag of hij wel eens modeller amps gebruikte. Zit wel wat in......


Juist :wink:

Raffel
30 september 2002, 15:35
tja vergelijk niet een POD met een VETTA...

Pod is leuk om thuis demo's mee op te nemen, maar voor een gig klinkt het gewoon zwaar muk.

Zet daar een VETTA tegenover en dan merk je het verschil duidelijk. Dankzij baanbrekende technologie is de VETTA al nauwelijks meer van buizenbakken te onderscheiden.

Rectifier
30 september 2002, 15:39
En vergeet niet dat't voornamelijk top40 jongens zijn die zulk spul gebruiken.
Je moet toch wat als je met 20/30 sounds nodig bent op een avondje.
Het publiek hoort het vrijwel niet, okee wij wel.
Een POD of iets dergelijks is uitermate handig voor recording. Scheelt veel aansluitwerk.
Maar ik ben't eens dat digitaal geen druk geeft en in de totale band-mix kom je niet uit de verf.
Maar ieder z'n eigen meug.

Dirk_Hendrik
30 september 2002, 16:04
Ik heb een beetje moeite met dit soort discussies. Ook een modelling versterker werkt nog steeds met een analoge eindversterker. Daarmee kun je een modelling versterker naarmijn mening dus ook beschouwen als een modelling preamp met een eindversterker. Dat zou dus min of meet dezelfde opzet zijn als een digitaal multieffect met een eindversterker er achter. Ik hoor echter nooit iemand klagen over het vreselijke geluid van een GT-6 of een G-Major omdat ze digitaal zijn. Correct me if I'm wrong

Soulman
30 september 2002, 17:14
Daarom is een buizen EINDVERSTERKER zo belangrijk.

Rectifier
30 september 2002, 17:58
Een buizeneindtrap kleurt het geluid van een POD of iets dergelijks wel degelijk.

signsofzodiac
30 september 2002, 21:18
Ik vind een GT-6 ook digitaal :smile: En de G-Major is geen preamp maar puur een effectunit

wanna1
2 oktober 2002, 21:12
Op 2002-09-30 08:22, schreef Chiel:
Ik spreek jou nog wel een keertje Wanna1, als je 3 tot 4 gigs per week hebt in één of ander coverbandje. Geloof me dat je dan zo blij als een kind bent wanneer je enkel met je PODje en je gitaartas naar het podium hoeft te lopen.

Moddeling amps zijn geweldig voor optredens, mits je er goed mee over weg kunt. Voor opnames e.d. is het inderdaad veel minder geschikt.


OK chiel
toevallig speel ik al in een of ander coverbandje met 3 a 4 gigs per week
en nog altijd gaat mijn top + kast mee,
ik speel nog liever triangel dan over die shit.
een gitaar moet klinken zoals die bedoeld is, en zeker op het podium kom op man !
P van Blof, (om maar even in jou taal te spreken) gebruikt toch ook gewoon zijn Fenderversterker onstage, ik moet er niet aan denken dat hij over zo'n ding zou spelen.
en als je het alleen voor het gemak doet,
dat kun je beter zanger worden. of is een mic. ook te zwaar kom op man dan verniel je alleen het gitaar geluid en kun je beter zandkastelenbouwer worden, mooi man.
the guitar RULES !!!!!!!
HOI

FragDaddy
2 oktober 2002, 22:01
Ik hoor echter nooit iemand klagen over het vreselijke geluid van een GT-6 of een G-Major omdat ze digitaal zijn. Correct me if I'm wrong


graag. er zijn zat mensen die zeiken over de geluidskwaliteit van een GT-6 of een G-major. vraag bijvoorbeeld Nocki is naar zijn G-major. de GT-6 is een van de top modellen en die vind ik ook weinig dynamiek geven.

aan de andere kant is het wel vreselijk handig voor mensen die veel verschillende geluidjes nodig hebben. maar verwacht niet dat al die geluidjes exact klinken als de geluiden van de apparatuur die ze na moeten doen. het klinkt zelfs iets te exact. buizen zijn niet perfect en dat vinden wij 'fijn' klinken.

dat gezegd heb ik voorlopig niet meer geluiden nodig dan ik uit mijn Marshall JCM800 kan halen. goed geraden dat is maar 1 geluid, de Marshall-brul. natuurlijk zou ik er niet voor terugschrikken wat chorus/delay/wah te gebruiken.

FragDaddy
2 oktober 2002, 22:07
een gitaar moet klinken zoals die bedoeld is, en zeker op het podium kom op man !


ook weer een beetje overdreven. neem lowlands: bij de meeste bands kon ik geen verschil horen tussen de verschillende gitaristen. ze gebruiken vaak powerchords met heel veel distortion.

nou dan hoor ik het verschil niet meer tussen een Mesa/Boogie recto of een Peavy triple XXX. Misschien dat ik nog een Marshall kan onderscheiden, maar daar houd het mee op.

het belangrijkste op het podium is door de eind-mix heen weten te snijen met je gitaar, je moet gehoord worden. ik heb het idee dat een buizenversterker meer door de eind-mix heen prikt dan een transistorbak. (of bijvoorbeeld een POD of GT-6)

en wees nou eerlijk. denk je nou serieus dat het publiek het verschil hoort? nou ik niet hoor. in een studio, ja. live, nee.

Janneman
6 oktober 2002, 23:26
Agree

Chiel
7 oktober 2002, 08:52
Mee eens. Ik blijf erbij dat ik het knap vind wanneer iemand ‘live’ het verschil hoort tussen een buizenbak en een goed afgestelde moddeling amp.

En Wanna, toen ik in het voorprogramma van Blof stond heb ik met mijn eigen ogen gezien dat Pascal naast zijn Multitone combo ook nog een extra effecten rack gebruikt die naast het podium staat. De effecten worden door de zaalmixer ingeschakeld en geregeld. Zijn Koch dient enkel als monitor en drukgever voor zijn spel en voor de feedback ervan. Voor het uitversterken wordt gebruik gemaakt van de recording uitgang op zijn combo (die notabene een 12” speaker op mix-niveau simuleert!) en van een externe mic voor zijn combo. Zelfs het geluid van de bassist gaat nog over wat Sansamp spul om het geluid wat extra’s te geven.

Ik heb inderdaad heel wat rotzooi gehoord uit de digitale moddeling bakken en zelf speel ik ook over 100% buizen (Fliek/Soldano/VHT) i.c.m. een 4x12” Koch kast. Het dynamische gedrag ervan heb ik nog uit geen enkele moddeling bak kunnen krijgen, maar dat neemt niet weg dat de kwaliteit ervan steeds beter wordt. Knap als je in een live situatie daadwerkelijk het verschil kunt horen.

Resumé; mits je er goed mee overweg kunt, kun je heel dankbaar gebruik maken van een digitale bak. Al met al blijft ik erbij dat de hedendaagse moderne techniek eenvoudigweg steeds interessanter wordt voor ons als gitaristen.


Greetz, Chiel.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: chiel op 2002-10-08 19:03 ]</font>

Soulman
7 oktober 2002, 13:59
Alleen ruikt het niet zo lekker als gloeiende buisjes en verwarmt tolex..hmmm :wink:

Nocki
7 oktober 2002, 15:14
mmmm mooi onderwerp...

idd er gaat niks boven buizen. en niet zomaar omdat ze "in" zijn maar ze klinken gewoon goed. Ik ben bij een presentatie van de vetta (line6) geweest (Ron Huizen) en het was een machtig mooi ding. alleen gingen je broekspijpen niet fladderen. hij kon er goed op spelen en alles kon. maar net dat stukje wat je ziel aanraakt dat ontbreekt. en zit geen druk achter en er ontbreekt gewoon iets.
maar ik ben het er wel mee eens dat het een gesjouw is.

ik ben ook bezig om weer terug te gaan naar alleen maar boxen. en een pre &amp; poweramp...
o ja de gitaar neem ik dan ook nog meeeeeee...

nocki

Nocki

srv-man
7 oktober 2002, 23:16
Dirk, natuurlijk heb je gelijk. Alleen is het voorlopig nog zo dat een vette buizenversterker met bijbehorende 4x12 nog heel wat dynamischer klinkt dan een line6 e.c. Maar sluit eens een digitale preamp zoals de Yamaha DG1000 of een Sansamp PSA-1 aan op een goede stereo (buizen) eindtrap. Klinkt echt goed, vooral op hoog volume kan ik je uit eigen ervaring vertellen. Dat wapperende broekspijpengevoel en stompen in de onderbuik willen we toch als gitarist graag blijven voelen. Maar als je dag in dag uit op bruiloften en partijen speelt en zelf je spulletjes moet neerzetten pak je toch liever een POD. Want het publiek merkt er toch geen reet van......

vinni
7 oktober 2002, 23:23
Heb zelf een Fender cybertwin...
Voor de fender geluidjes best wel goed ook de Vox simulaties zijn goed te pruimen maar ik geef toe...Hij valt een beetje tegen...komt niet door de geluidsmix heen of je moet'm knal hard zetten....veel hoog,,,,
Mesa simulaties....ach lijkt er wel op, maar je broekspijpen laten waaien???...nee dat niet.....

Overigens moet me wel van het hart dat de meeste gitaristen alleen uit een soort stoerheid hun neus ophalen voor digitale versterkers en nauwelijks oog hebben voor de vele voordelen zoals de compactheid en meedere geluiden. Ook "Ik ben gitarist du ik lees geen manuals"...Nou, als ik mijn geluid 1% kan verbeteren lees ik desnoods 1000 pagina's....

Maar ja....Da's mijn mening....
Vinni

pimmetje
8 oktober 2002, 01:11
't zal aan m'n voorkeur voor blues liggen... maar wat moet ik met die duizende geluiden als ze niet de punch en dynamiek van een buizenbak hebben? Dat noem ik dan geen verbetering van m'n geluid... hooguit een diverser geluid.

Ik kan me niet meer herinneren of dit al in dit onderwerp is gezegd (en heb geen zin om terug te lezen), maar denk er ook aan dat een 30W buizenbak vaak even goed door de mix komt als een 80W torrenbak. Het geluid verandert wel bij hoger volume, maar da's ff uitproberen... ik bedoel alleen maar te zeggen dat buizen niet per se sjouwen hoeft te betekenen. Je kan 't vaak juist met een vrij kleine amp al af.

Kim Wilson
8 oktober 2002, 10:06
Het nadeel van een 30W buizenbak is dat het vaak een 1x12" combo is, terwijl het effect met 2 12" speakers gewoon veel groter is (betere spreiding van het geluid etc.)

poeyerke
8 oktober 2002, 10:54
Ik heb een engl buizenversterker. Ik gebruikt daarbij een Boss GT-6, meestal voor de effecten (reverb, delay, chorus enz.).

Als ik een van de voorversterkers gebruik van de GT-6 (4 kabel methode) stuur ik dat signaal direct naar de Eindversterker van mijn engl. Dat klinkt prima, maar de eindversterker en speakers kleuren het geluid dusdanig dat het karakter van de Engl blijft.
Het lijkt dan dus meer op m'n engl + distorionpedaal.

Het geeft heel bruikbare geluiden en veel flexibiliteit. Meestal heb ik echter genoeg aan mijn engl voorversterker in combinatie met de GT-6 voor effecten.

Chiel
8 oktober 2002, 11:43
Een digitale moddeling amp wordt vaak té hifi afgesteld. Gevolg; een zeer mooi huiskamer geluid, maar met veeeeeel te weinig mid erin en veeeeeel te veel bas, gain en delay-effecten. Met weer als gevolg dat het gitaargeluid op gaat in het bandgeweld. Dus de enige remedie lijkt dan om het ding maar harder te zetten en ziedaar; Je hebt een irritant klote geluid geproduceerd.
De juiste frequenties proberen te raken, daar gaat het om. Ieder bandlid zit op zijn eigen frequentie en dus ook wij als gitarist. Een buizenbak heeft van nature net dat randje mid in zijn geluid zitten zodat het overal doorheen lijkt te snijden. Mijn eigen setje vind ik ook pas tot zijn recht komen wanneer de hele band begint te spelen en ik op een vrij laag volume toch nog overal doorheen bijt.
Een moddelingamp klinkt van origine al veel té hifi en dat is het laatste wat je nodig hebt in een band. Echter, je kunt een digitale bak echt wel zo afgesteld krijgen dat je een mooi en acceptabel podiumgeluid krijgt. En verschil met het origineel houdt je natuurlijk altijd, maar dat hoeft niet per definitie slecht te zijn. Het is gewoon anders.
Mijn eigen buizenset klinkt zo mega vet en dik, en dat heb ik nog met geen enkele moddeling amp kunnen benaderen. Toch neemt dat niet weg dat een digitale bak heel erg bruikbaar kan zijn.

srv-man
8 oktober 2002, 22:56
De juiste frequenties proberen te raken, daar gaat het om. Ieder bandlid zit op zijn eigen frequentie en dus ook wij als gitarist. Een buizenbak heeft van nature net dat randje mid in zijn geluid zitten zodat het overal doorheen lijkt te snijden. Mijn eigen setje vind ik ook pas tot zijn recht komen wanneer de hele band begint te spelen en ik op een vrij laag volume toch nog overal doorheen bijt


Chiel, ik ga steeds meer van je houden. Eindelijk eens iemand met common sense. Het kan haast niet anders of je speelt Soldano, dat zijn bij uitstek de amps die aan bovengenoemde criteria voldoen......:smile:
Inderdaad verzuipen de meeste modelling amps volledig in de mix, ze klinken op laag volume best leuk, maar draai je het open dan is het een brij van geluid oftewel het Digitech syndroom. Gewoon een lekkere buizenamp (Soldano of zo) nemen en weinig of geen effecten gebruiken en je prikt altijd lekker door de mix zonder dat je jezelf en de rest van de band een gehoorbeschadiging bezorgt. Daar sjouw je toch graag een paar kilo extra voor. Trouwens heb je wel eens een Zentera 2x12 combo 2 trappen opgesjouwd........

wanna1
9 oktober 2002, 20:30
OK OK
dat het publiek het niet hoort is gedeeltelijk waar. maar,
in mijn situatie heb je vaak
85 % komt om te zuipen en te feesten
5 % komt omdat ze zo nodig met iemand mee moesten
10 % luistert naar de muziek en is vaak zelf muzikant, (1 op de 10 is toch niet vreemd)
en heeft kennis (veel of een beetje) van geluid en technische snufjes.
als je voor die 85 % gaat is het niet zo moelijk ! maar het is juist de kunst om ze alle 100% te pakken te krijgen, en daarvoor moet alles "perfect" zijn !!!!!!!
ikzelf krijg liever mijn complimenten van iemand die er verstand van heeft of een
muzikante (hehe) dan van een dronken feestvierder
Hoi
haha

doemschaap
10 oktober 2002, 11:19
Op 2002-09-30 17:58, schreef Rectifier:
Een buizeneindtrap kleurt het geluid van een POD of iets dergelijks wel degelijk.


misschien heb ik het mis, maar is het niet zo dat een pod (of ander amp emulator) buizengeluid simuleert. als je daar dan een echte buizentrap achter zet, gaat dat toch alleen maar ten koste van je originele toon?

Chiel
10 oktober 2002, 13:55
Die originele toon van een digitale bak is niet echt je-van-het. Ik heb mijn ‘oude’ GT-3 op mijn VHT 2/50/2 aangesloten en dat is echt een mega bruut geluid. Niet mijn geluid, maar veeeeeeeeeel beter als op mijn Session combo’tje of direct via de PA. Maar helaas is het geluid voor bandsituaties nagenoeg onbruikbaar. En ja, wie houdt je dan voor de gek. Je gaat een goede buizeneindtrap toch niet combineren met een Digitale bak??? Dan streef je het doel ervan voorbij. De enige situatie waarin ik een digitale bak kan voorstellen is wanneer ik het transport issue en het grote gebruikers gemak bekijk.

Kleuren doet een buizenbak wel degelijk, alleen is een digitale bak zonder enige hulpmiddelen het meest bruikbaar voor in bandsituaties.

Greetz, Chiel

Negative K3 fan
14 oktober 2002, 21:18
die lullen van after forever gebruiken ook vetta's die dingen zijn tog zo goed omdat je er 43534 dingen mee kunt instellen en hun haddeden ded gitaren recht erin zitten en ze speelden de hele tijd op 1 geluid dus niks geen footswtiches, zelfs geen enkele overschakeling naar clean ofzo. Koop dan een echte engl of diezel als je verder toch niks wil.

seaside suicide
14 oktober 2002, 21:30
lange tijd was ik net zo overtuigd als iedereen hiero, maar de Vox Valvetronix heeft me toch echt aan het twijfelen gebracht. DIe versterker lijkt me wel degelijk gaaf.

Baker
16 oktober 2002, 22:41
Je kunt allemaal lullen wat je wilt, ik ga heel vaak bij bandjes kijken, meestal in kleine kroegjes of motorclubs enzo waar de versterkers gewoon ook meteen de enige geluidsbron zijn. (dus niet uitversterkt dmv een mic. Ik ik kan je vertellen, een buizen versterker klinkt ALTIJD beter dan een transistor/line6 of wat dan ook. Bij een transistor lijkt het net of het geluid 'in de kast' blijft zitten. Bij een buzenbak wordt het geluid echt de zaal ingespuugd. Ik kan het weten want ik ben onbevooroordeeld want ik heb zelf ook een transistor... (nog wel helaas)

Rectifier
17 oktober 2002, 12:36
Op 2002-09-30 17:58, schreef Rectifier:
Een buizeneindtrap kleurt het geluid van een POD of iets dergelijks wel degelijk.
[/quote]

misschien heb ik het mis, maar is het niet zo dat een pod (of ander amp emulator) buizengeluid simuleert. als je daar dan een echte buizentrap achter zet, gaat dat toch alleen maar ten koste van je originele toon?
[/quote]

Hij produceert idd. het geluid (althans simulatie) van een buizenamp. Maar, de speakersimulator maakt het af. En die moet je dus niet instellen bij gebruik met een poweramp. Je gebruikt dan immers je eigen speaker.
En het maakt echt wezenlijk verschil hoe je 'm aansluit.
Eigenlijk zou je denken dat ie met een lineaire poweramp (dus zo hifi mogelijk) het beste klinkt. Dat vind ik dus niet, ik heb een aantal buizenbakken gehad, en ik weet echt wel waar ik over praat qua sound.
Ik ben en blijf 100% buizenfreak! Maar, m'n J-station klinkt veel vetter/warmer met m'n VHT poweramp dan hoe dan ook.

Iceman
17 oktober 2002, 12:51
Met Vetta's op het podium en dan maar met 1 geluid spelen?.......da's eigenlijk wel humor.