PDA

View Full Version : Optreden zonder FX (Nobody's wife- Anouk)



ateng
1 december 2005, 10:37
Dit is de eerste keer dat ik zonder mijn effecten speel. Ik speel in een top-40 band en probeer dus een zo allround mogelijk sound te maken. Speel dus daarom meestal nooit zonder mijn GX700, Arion sch-1, Line6 space chorus en Lexicon MPX 110 (alleen voor galm).
Maar had nu geen zin om mijn flightcase mee te nemen en nam alleen mijn top Laney VH100R + 2x12 Dynacord uit '67.
Wat speelt dat anders zeg, heel direct en lekker rauw (vooral bij rock).

http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=345251&songID=2426957

Gitaristen hier die alleen maar direct spelen?

dejohan
1 december 2005, 15:38
foutje

ateng
2 december 2005, 08:44
Vette sound en vet gespeeld! 8-) Alleen jammer dat het zo kut in de mix is..kan niet echt duidelijk horen wat je doet en dat is jammer want de dingen die ik hoor zijn tof het rockt lekker.

Ik hou ook zoveel mogelijk van direct.. als ik ergens naartoe ga en ik moet spelen wil ik het liefst gewoon zo min mogelijk meenemen. Gitaar en een kabel is mijn streven, maar omdat je voor solo's moet boosten heb ik vrijwel altijd een pedaal nodig.

Ja dat klopt, een MD rechtstreeks in de mengtafel dus tja...achteraf niet meer kunnen afmixen. Het was ook in een cafe en waarschijnlijk dat mijn gitaar hard genoeg was daar dat de geluidsman mij wat terug draaide in de mix.

Ik neem de volgende keer,als ik alleen maar rock of blues moet spelen, alleen mijn top + cabinet, mijn strat en TS9 voor de boost en misschien ook nog mijn volumepedaal maar that's it.

Stratman70
2 december 2005, 10:14
Wij spelen dit nummer ook en ben dan altijd weer erg benieuw hoe een gitarist de solo speelt. Het geluid op zich is wel vet. Jammer dat je dat snelle stuk vervangt door tapping.

Maar ikzelf ben dus ook groot voorstander van direct geluid.

ateng
2 december 2005, 13:36
Wij spelen dit nummer ook en ben dan altijd weer erg benieuw hoe een gitarist de solo speelt. Het geluid op zich is wel vet. Jammer dat je dat snelle stuk vervangt door tapping.

Maar ikzelf ben dus ook groot voorstander van direct geluid.

De solo die je hoort is een improvisatie aan het eind van de nummer. De originele solo speel ik ook omdat het een herkenbare solo is die je moet spelen (vind ik) als je een een coverband speelt. Maar wat je nu hoort is een geimproviseerde solo die ik af en toe speel als ik in een solo-bui bent. Een solo is altijd wel handig als je een beetje tijd moet rekken.

ateng
2 december 2005, 13:36
Wij spelen dit nummer ook en ben dan altijd weer erg benieuw hoe een gitarist de solo speelt. Het geluid op zich is wel vet. Jammer dat je dat snelle stuk vervangt door tapping.

Maar ikzelf ben dus ook groot voorstander van direct geluid.

De solo die je hoort is een improvisatie aan het eind van de nummer. De originele solo speel ik ook omdat het een herkenbare solo is die je moet spelen (vind ik) als je een een coverband speelt. Maar wat je nu hoort is een geimproviseerde solo die ik af en toe speel als ik in een solo-bui bent. Een solo is altijd wel handig als je een beetje tijd moet rekken.

harrie-beton
2 december 2005, 14:03
Ik heb ook wel eens zo "kaal" gespeeld. Een nadeel in mijn tijd was dat ik per set toch wel 4 of 5 sounds wou hebben en die versterkers zijn er niet. En kon ik ook betalen. Ik loste het altijd op met pedalen en later multi-effect. Gewoon handig.

In deze nieuwe tijd ben ik erg weg van mijn podje. Mijn podxt gebruik ik ook meestal vrij puur - gitaren in een "simulatie" van een overstuurde versterker. Dat is vaak mooi genoeg.

Het weglaten van effecten maken muziek lekker strak maar ik vind zelf de effecten vaak iets toevoegen. Als je "where the streets have no name" gaat spelen heb je toch iets meer nodig dan gitaar en versterker. En dan de wah wah solo uit "She's not there"

koella
2 december 2005, 22:52
Het geluid is mooi. En de kunstjes ook.
Maar wat me het eerst opvalt is dat de solo(stijl) in dit nummer nogal misplaatst is. Zoeits als Van Halen meets Anouk. :)

Stratman70
3 december 2005, 17:46
Het geluid is mooi. En de kunstjes ook.
Maar wat me het eerst opvalt is dat de solo(stijl) in dit nummer nogal misplaatst is. Zoeits als Van Halen meets Anouk. :)
Ja, misschien bedoelde ik dat ook wel met dat ik het jammer vond dat je dat snelle stuk verving met tapping.

ateng
3 december 2005, 18:18
Het geluid is mooi. En de kunstjes ook.
Maar wat me het eerst opvalt is dat de solo(stijl) in dit nummer nogal misplaatst is. Zoeits als Van Halen meets Anouk. :)

Van Halen meets Anouk :-D
Door de tapping is het inderdaad van Halen achtig.

Wat maakt een solo misplaats zoals bijv. die improvisatie van mij in Anouk? Een Satriani solo in een Jan Smit liedje is overduidelijk maar wanneer mag/kan je tapping dan toepassen.

koella
3 december 2005, 22:16
Je haalt de reply van stratman en mij een beetje door elkaar.
Ik heb niks over het tappen gezegd.
Ik vind alleen de solo stijl niet bij het nummer passen.

WICKED
3 december 2005, 23:23
ja erg goed dit! :P

ateng
4 december 2005, 02:14
Je haalt de reply van stratman en mij een beetje door elkaar.
Ik heb niks over het tappen gezegd.
Ik vind alleen de solo stijl niet bij het nummer passen.

Oke, afgezien van de tapping dan. Hoe zou ik het eindsolo anders hadden moeten spelen dan?
Het is altijd leerzaam om te weten hoe anderen hun improvisatie plaatsen in een song.

koella
4 december 2005, 21:58
Ik heb nog eens geluisterd.
Afgezien van de tapping is het inderdaad wel ok.
Ik zou zelf misschien iets meer kortere riffs gespeeld hebben en niet van die lange slierten.
En meer naar een climax toegewerkt hebben. Dus niet bv een riff inde XIVe positie spelen, dan terugvallen op een snelle basriedel beneden, en dan WEER een hoge riedel.
Ik zou eerder een algehele climaxwerking gebruiken. Hoewel dat moeilijk is in een lange solo (ik geef het toe :) )

spanky_franky
5 december 2005, 12:06
Het klinkt supervet! Zeker niet misplaatst wat je doet als je het mij vraagt. Bovendien: wat kan het gemiddelde kroeg coverbands publiek het allemaal schelen :wink:

ateng
5 december 2005, 15:33
Het klinkt supervet! Zeker niet misplaatst wat je doet als je het mij vraagt. Bovendien: wat kan het gemiddelde kroeg coverbands publiek het allemaal schelen :wink:

Thanks Spanky, ik vond het eigenlijk ook niet misplaats maar alle kritiek is welkom want daar leer je van.

Een studio opname had ik m waarschijnlijk wel anders gespeeld maar in een kroeg heb je ook met publiek te maken waardoor je dus anders gaat spelen. Zoals ik het al zei was ik in een solo bui en probeerde ik daarom een showtje te geven. Was een toffe avond met veel muzikanten in het publiek.

ateng
5 december 2005, 15:34
Het klinkt supervet! Zeker niet misplaatst wat je doet als je het mij vraagt. Bovendien: wat kan het gemiddelde kroeg coverbands publiek het allemaal schelen :wink:

Thanks Spanky, ik vond het eigenlijk ook niet misplaats maar alle kritiek is welkom want daar leer je van.

Een studio opname had ik m waarschijnlijk wel anders gespeeld maar in een kroeg heb je ook met publiek te maken waardoor je dus anders gaat spelen. Zoals ik het al zei was ik in een solo bui en probeerde ik daarom een showtje te geven. Was een toffe avond met veel muzikanten in het publiek.

Jools
18 december 2005, 23:02
klinkt lekker rauw met die pinchharmonicthingies erin