PDA

View Full Version : Goede compressor gezocht!



rhcp_schipper
1 december 2005, 09:02
test

rhcp_schipper
1 december 2005, 09:04
Ik ben dus op zoek naar een goede compressor!

Wat zijn nu echt goede compressors? Ik heb nu de boss cs-3, maar ik wil toch seriues wat anders hebben! Wat ze kosten maakt nu nog niet zoveel uit, als ik maar een paar goeie te horen krijg!

Bedankt :-D

Bouke
1 december 2005, 09:11
barber tone press, met blendknop voor een lekkere mix tussen comp en droog, ook mooi als boost

dunnoaname
1 december 2005, 09:11
Visualsound route 66. Dat is een compressor en een overdrive in 1.
MXR dynacomp
keeley comp
barber tonepress
Emma transmorgrifier

verder weet ik het zo niet
ik hoop dat je er wat aan hebt

rhcp_schipper
1 december 2005, 09:23
dit is al een super begin, bedankt jongens!

rhcp_schipper
1 december 2005, 09:24
Heeft iemand hier ervaring met de whitefinger compressor van EHX?

gvink
1 december 2005, 11:11
Ik wil niet heel vervelend zijn, hoor, maar Diamond Pedals heeft ook een heeele mooie...



:-D

Antal
1 december 2005, 12:34
Zoek je er 1 die je geluid kleurt, of juist niet?

Als je er 1 zoekt die je geluid goed intakt houdt: Carl Martin compressor/limiter!

Mitch
1 december 2005, 13:07
Marc Odijk heeft de White Finger gehad.

rhcp_schipper
1 december 2005, 14:26
Zoek je er 1 die je geluid kleurt, of juist niet?

Als je er 1 zoekt die je geluid goed intakt houdt: Carl Martin compressor/limiter!

sorry maar wat bedoel je precies met je geluid kleuren, als ik vragen mag?

aartbij
1 december 2005, 14:28
Wat dacht je van Keeley comp.

http://www.robertkeeley.com/product.php?id=8

rhcp_schipper
1 december 2005, 14:38
Wat dacht je van Keeley comp.

http://www.robertkeeley.com/product.php?id=8

het enigste wat ik zo freaking jammer vind, is dat die pedalen zo duur zijn! :-(

piezo
1 december 2005, 15:52
Zoek je er 1 die je geluid kleurt, of juist niet?

Als je er 1 zoekt die je geluid goed intakt houdt: Carl Martin compressor/limiter!

sorry maar wat bedoel je precies met je geluid kleuren, als ik vragen mag?

Een "kleurende" compressor vermindert niet alleen het volumeverloop maar ook de klank van het gitaarsignaal. De meeste compressors kleuren je signaal, alleen doen sommige (Keeley en MXR Dynacomp zijn voorbeelden) dat plezieriger dan andere en worden daarom door sommige gitaristen juist gewenst.
De Carl Martin is een voorbeeld van (zeldzamere) niet kleurende compressors. Is ook veel beter instelbaar trouwens, maar vergt daarmee ook meer kennis/inzicht.

rhcp_schipper
1 december 2005, 18:07
Zoek je er 1 die je geluid kleurt, of juist niet?

Als je er 1 zoekt die je geluid goed intakt houdt: Carl Martin compressor/limiter!

sorry maar wat bedoel je precies met je geluid kleuren, als ik vragen mag?

Een "kleurende" compressor vermindert niet alleen het volumeverloop maar ook de klank van het gitaarsignaal. De meeste compressors kleuren je signaal, alleen doen sommige (Keeley en MXR Dynacomp zijn voorbeelden) dat plezieriger dan andere en worden daarom door sommige gitaristen juist gewenst.
De Carl Martin is een voorbeeld van (zeldzamere) niet kleurende compressors. Is ook veel beter instelbaar trouwens, maar vergt daarmee ook meer kennis/inzicht.

hoezzo vergt een goed instelbare compressor inzicht, en wat bedoel je er eigenlijk mee?

piezo
1 december 2005, 18:52
Alle gitaarcompressors hebben instellingen voor compressie (ratio) en level (make-up gain). Sommige hebben daarnaast nog een attackregelaar, die de reactiesnelheid van de VCA bepaalt.

Carl Martin heeft ook instelbare treshold (niveau boven welke de compresor gaat werken)

Studio compressors hebben daarnaast nog hold-, release- en curveregelaars maar die zijn voor een gitaarsignaal nauwelijks nodig)

Treshold, compressieratio en attack (op de Carl Martin) hebben alle 3 tegelijk invloed op het compressiegedrag, maar wel een verschillende invloed. Het vergt enig inzicht en ervaring om die regelaars ten opzichte van elkaar goed af te regelen. Tijdens de gig even snel EN goed bijregelen is niet zo gemakkelijk.

rhcp_schipper
1 december 2005, 19:48
Alle gitaarcompressors hebben instellingen voor compressie (ratio) en level (make-up gain). Sommige hebben daarnaast nog een attackregelaar, die de reactiesnelheid van de VCA bepaalt.

Carl Martin heeft ook instelbare treshold (niveau boven welke de compresor gaat werken)

Studio compressors hebben daarnaast nog hold-, release- en curveregelaars maar die zijn voor een gitaarsignaal nauwelijks nodig)

Treshold, compressieratio en attack (op de Carl Martin) hebben alle 3 tegelijk invloed op het compressiegedrag, maar wel een verschillende invloed. Het vergt enig inzicht en ervaring om die regelaars ten opzichte van elkaar goed af te regelen. Tijdens de gig even snel EN goed bijregelen is niet zo gemakkelijk.

ik ga mijn compressor(als ik een nieuwe heb), toch nog niet voor gigs gebruiken, want ik zit nog niet in een band! :-D

rhcp_schipper
1 december 2005, 19:48
Alle gitaarcompressors hebben instellingen voor compressie (ratio) en level (make-up gain). Sommige hebben daarnaast nog een attackregelaar, die de reactiesnelheid van de VCA bepaalt.

Carl Martin heeft ook instelbare treshold (niveau boven welke de compresor gaat werken)

Studio compressors hebben daarnaast nog hold-, release- en curveregelaars maar die zijn voor een gitaarsignaal nauwelijks nodig)

Treshold, compressieratio en attack (op de Carl Martin) hebben alle 3 tegelijk invloed op het compressiegedrag, maar wel een verschillende invloed. Het vergt enig inzicht en ervaring om die regelaars ten opzichte van elkaar goed af te regelen. Tijdens de gig even snel EN goed bijregelen is niet zo gemakkelijk.

ik ga mijn compressor(als ik een nieuwe heb), toch nog niet voor gigs gebruiken, want ik zit nog niet in een band! :-D

the sure thing
1 december 2005, 21:57
... Ik heb een MXR dyna comp uit 1979 in mint condition gekocht en wordt als het goed is dit weekend opgestuurd. SPANNEND :amp:

the sure thing
1 december 2005, 21:57
... Ik heb een MXR dyna comp uit 1979 in mint condition gekocht en wordt als het goed is dit weekend opgestuurd. SPANNEND :amp:

rhcp_schipper
2 december 2005, 21:47
Verder nog iemand me een een goede compressor kan voorschrijven uit goeie ervaring? Ben wel beneiuwd!

jpb
2 december 2005, 22:29
Ik heb ook een Dyna Comp uit 1979. Erg tevreden mee (true-bypass gemaakt); doet alles wat een comp moet (squash & sustain & boost) en heeft een sound die heel herkenbaar is (vroeger was er niet veel anders, behalve de Ross). Ben geen comp-freak dus werk voor mij heel goed. Voor meer transparant zou ik de Tone Press nemen o.a. vanwege blend-functie; voor meer echte comp (b.v. country-achtig) de Keeley Comp.

Thom TK
2 december 2005, 23:26
Carl Martin!!
Ik heb dat ding onlagns getest en die bevoel me zooo goed...man wat is dat ding goed en veelzijdig (vooral dat laatse)...

Compressor, limiter, boost...ik vond dat de MXR het geluid wat veel kleurde, iets wat ik niet zocht...

the sure thing
3 december 2005, 17:37
ik vond dat de MXR het geluid wat veel kleurde, iets wat ik niet zocht...

... en dat is de reden dat ik 'm wil gaan gebruiken! Nog 1 nachtje slapen.... :dance:

the sure thing
4 december 2005, 12:29
Hij (MXR dyna comp 1979) is inmiddels binnen! Nog niet uitgeprobeerd, wel opengeschroefd. Genoeg ruimte voor een true bypass switch!!! maarre jpb: waar is dat regelaartje aan de binnenkant van het pedaal voor?

Nicci
4 december 2005, 12:45
vaag . . . sommigen zijn geloof ik meer geinteresseerd in het pedaal zelf dan wat je er mee kan doen.
je hebt het pedaal nog niet geprobeerd, maar weet al dat er een true-bypass switch in moet? :???:

jpb
4 december 2005, 12:48
Hij (MXR dyna comp 1979) is inmiddels binnen! Nog niet uitgeprobeerd, wel opengeschroefd. Genoeg ruimte voor een true bypass switch!!! maarre jpb: waar is dat regelaartje aan de binnenkant van het pedaal voor?
Weet ik niet precies. Op mijn phase 45 zit er ook een en die kan ik onmogelijk bijstellen; er zit een soort blokkade op. Ik begreep van andere MXR-bezitters dat je het beste er af kunt blijven. Doe ik ook.
Gefeciciteerd met je aankoop!

Bruce
4 december 2005, 13:14
Kan iemand uitleggen wat een compressor
precies doet met je sound?

mayniac
4 december 2005, 14:47
Een voorbeeld van hoe een Dynacomp kan klinken is het intro van "under the bridge" van de RHCP.

rhcp_schipper
5 december 2005, 00:01
Een voorbeeld van hoe een Dynacomp kan klinken is het intro van "under the bridge" van de RHCP.

hoezzo dan? volgens mij gebruikt john geen compressor? :???:

Frusciante
5 december 2005, 11:29
bijna het hele bssm album is opgenomen met een compressor ik dacht een dynacomp. dit is goed te horen aan het intro van bv give it away, of apache rose peacock. anyway om je vraag te beantwoorden wat een compressor precies doet met de geluidsgolven zal ik je adviseren ff te zoeken op dit forum (er zijn al redelijk wat topics over). wat het doet met je sound:
toename van sustain, resonance. als het ware worden al je snaren dmv de treshold afgesteld op een maximale output. zal het technisch misschien niet helemaal correct uitleggen maar goed you get the picture ?
en wat ik goede comps vind: the barber tonepress verreweg het veelzijdigst wel 175 euro. en de trex compnova, helaas wel wat beperkter aangezien je geen interne potmeter hebt om je sound wat te kleuren zoals de good old dynacombs deden (heeft de tonepress wel). de carl martin is ook erg transparant en prijzig. de boss 2/3 compressor vind ik nix, kleurd op de verkeerde manier en klinkt clean niet goed naar mijn oren. voor solo boost wel aardig

Antal
5 december 2005, 14:27
Carl Martin!!
Ik heb dat ding onlagns getest en die bevoel me zooo goed...man wat is dat ding goed en veelzijdig (vooral dat laatse)...

Compressor, limiter, boost...ik vond dat de MXR het geluid wat veel kleurde, iets wat ik niet zocht...

Dat is juist de grote kracht van beide. Die kleuring vinden veel mensen juist mooi. Blijft toch een kwestie van smaak.

Is er iemand hier die wel eens een dynacomp en een Ross naast elkaar heeft gehad?