PDA

View Full Version : Voor de ibanez kenners



Dude
1 december 2005, 01:25
ik heb vandaag bij feedback volgens mij voor het eerst in mn leven een ibanez gitaar vastgehouden (en bespeeld uiteraard)

en wel deze

http://feedback.nl/?id=55&b=HGRG1620X

ik dacht altijd dat dunne hals gitaartjes niks voor mij waren maar sweet jesus wat speelt zon ding lekker zeg...

Serieus gas weer uiteraard, zit al te bedenken wat ik allemaal kan verkopen voor dat ding hahaha

maar wat ik op de site zag was me in de winkel niet opgevallen, hij heeft een piezo element in de brug... wat doet dat, waar is het voor, kan ik dr dan dus wel normaal mee spelen (hardrock ed) of is het meer voor andere stijlen gebouwd.

Wie o wie

olaf reijnders
1 december 2005, 01:35
Kan je prima hardrock mee spelen. Je hebt nl ook een accoustische geluid. Da's wel leuk als je Vandenberg dingetjes (of Opeth) wil spelen. Volgens mij kan je dit model ook wel kopen zonder piezo's.

Fvddungen
1 december 2005, 07:44
Ik heb zelf ook een RG1620X en ik vind hem echt super. Het beste wat ik ooit in handen heb gehad (alhoewel ik nog niet veel in mijn handen heb gehad). Maar daarvoor had ik een Fender Strat, maar die heb ik gelijk de deur uit gedaan toen ik eenmaal de Ibanez had.

Overigens Feedback toont al tijdenlang de verkeerde foto op zowel hun site als in hun folder voor de RG1620X. Dit is namelijk een RG1620X: Klikkerdeklik (http://media.zzounds.com/media/brand,zzounds/RG1620XGK-07c660ee55cbac36263faee866fb258d.jpg).

Orpheo
1 december 2005, 08:05
Ik heb zelf ook een RG1620X en ik vind hem echt super. Het beste wat ik ooit in handen heb gehad (alhoewel ik nog niet veel in mijn handen heb gehad). Maar daarvoor had ik een Fender Strat, maar die heb ik gelijk de deur uit gedaan toen ik eenmaal de Ibanez had.

Overigens Feedback toont al tijdenlang de verkeerde foto op zowel hun site als in hun folder voor de RG1620X. Dit is namelijk een RG1620X: Klikkerdeklik (http://media.zzounds.com/media/brand,zzounds/RG1620XGK-07c660ee55cbac36263faee866fb258d.jpg).

juist, das degene die ik ook bij feedbach heb getest!! tof gitaartje! jammer dat ie van basswood is (nou ja... met andere pups erin zal ie vast NOG beter klinken,en hij klonk al lekker strak).

wat je extra met piezo kunt is een akoest. gitaar simuleren, maar ik vind dat een beetje uhm.... fake. ik vind t niet echt als een akoestische klinken, t geeft alleen meer body aan je sound als je clean speelt...tis ook niet voor niets een simulator. de brug is overigens heel chill; lekker stabiel.

edit: ik zou btw eerder voor deze gaan, dan voor een willekeurige parker, ondanks nagenoeg dezelfde specs.

Orpheo
1 december 2005, 08:05
Ik heb zelf ook een RG1620X en ik vind hem echt super. Het beste wat ik ooit in handen heb gehad (alhoewel ik nog niet veel in mijn handen heb gehad). Maar daarvoor had ik een Fender Strat, maar die heb ik gelijk de deur uit gedaan toen ik eenmaal de Ibanez had.

Overigens Feedback toont al tijdenlang de verkeerde foto op zowel hun site als in hun folder voor de RG1620X. Dit is namelijk een RG1620X: Klikkerdeklik (http://media.zzounds.com/media/brand,zzounds/RG1620XGK-07c660ee55cbac36263faee866fb258d.jpg).

juist, das degene die ik ook bij feedbach heb getest!! tof gitaartje! jammer dat ie van basswood is (nou ja... met andere pups erin zal ie vast NOG beter klinken,en hij klonk al lekker strak).

wat je extra met piezo kunt is een akoest. gitaar simuleren, maar ik vind dat een beetje uhm.... fake. ik vind t niet echt als een akoestische klinken, t geeft alleen meer body aan je sound als je clean speelt...tis ook niet voor niets een simulator. de brug is overigens heel chill; lekker stabiel.

edit: ik zou btw eerder voor deze gaan, dan voor een willekeurige parker, ondanks nagenoeg dezelfde specs.

urezna
1 december 2005, 09:07
piezo fake? mwah, tis maar net hoe je het bekijkt hoor... veel acoustische gitaren worden op de zelfde manier versterkt...
ik heb zelf ook 2 Ibanez gitaren met piezo, maar ik merk wel dat het per versterker enorm kan verschillen hoe geloofwaardig die piezo kan klinken, op de ene versterker heb je echt het idee dat je een acoustische gitaar hoort, op een andere versterker klinkt het wel leuk, maar meer ook niet... lijkt het alleen maar op een electrische gitaar zal ik maar zeggen...
ik vind het een geweldige verrijking van de mogelijkheden van de gitaar!!!!

Fvddungen
1 december 2005, 09:19
De PodXT heeft standaard een Piezo Acoustic setting en als je die kiest, dan klinkt de piezo ook echt als een akoestische gitaar. Zoals urezna al zegt: het hangt echt van je versterker af of de piezo goed tot zijn recht komt of niet.

Overigens heb ik de standaard V7/V8 pu's al vervangen door Dimarzio Paf Pro en Tonezone en hij klinkt nu echt helemaal super.

urezna
1 december 2005, 10:25
kleine aanvulling, op mn GT-6 zit ook een acoustic simulator, maar die haalt het dus niet bij de echte piezo... klinkt altijd minder...

wat ik erg mooi van piezo vind is het sprankelende (is wel versterker afhankelijk) en dat je met enorm veel dynamiek kunt spelen, de verschillen tussen hard en zacht spelen komen veel duidelijker tot hun recht dan met magnetische pickups.

Terence
1 december 2005, 11:19
Ik heb zelf ook een RG1620X en ik vind hem echt super. Het beste wat ik ooit in handen heb gehad (alhoewel ik nog niet veel in mijn handen heb gehad). Maar daarvoor had ik een Fender Strat, maar die heb ik gelijk de deur uit gedaan toen ik eenmaal de Ibanez had.

Overigens Feedback toont al tijdenlang de verkeerde foto op zowel hun site als in hun folder voor de RG1620X. Dit is namelijk een RG1620X: Klikkerdeklik (http://media.zzounds.com/media/brand,zzounds/RG1620XGK-07c660ee55cbac36263faee866fb258d.jpg).

Welke gitaar is het wel, die ze daar ten onrechte als RG1620EX afbeelden? Ik vind hem er namelijk geweldig uit zien.

Fvddungen
1 december 2005, 11:55
Dat antwoord moet ik je schuldig blijven. Het is wel een Ibanez, maar ik heb geen idee welke. Misschien dat de echte Ibanez kenners hier daar antwoord op kunnen geven.

Btw: De volledige naam is niet RG1620EX, maar RG1620XGK.

urezna
1 december 2005, 12:14
tja, in elk geval een Prestige S-serie zonder piezo zo te zien... maar ook zeker niet verkeerd :-)

nog een aanvulling trouwens, de toevoeging GK wil zeggen dat deze RG klaar is om gebruikt te worden voor het Roland GK gitaar synthesizer gebeuren, heeftie ook een aparte4 aansluiting voor als het goed is. kun je hem volgens mij direct op een gitaarsynthesizermodule aansluiten en kun je zo uhm, bijv piano-klanken uit je giter toveren.... lijkt me voor thuis ook best geinig...
heb er trouwens wel eens een band mee zien optreden, dat zag er erg raar en onwerkelijk uit hoor...

Fvddungen
1 december 2005, 12:44
nog een aanvulling trouwens, de toevoeging GK wil zeggen dat deze RG klaar is om gebruikt te worden voor het Roland GK gitaar synthesizer gebeuren, heeftie ook een aparte4 aansluiting voor als het goed is. kun je hem volgens mij direct op een gitaarsynthesizermodule aansluiten en kun je zo uhm, bijv piano-klanken uit je giter toveren.... lijkt me voor thuis ook best geinig...
heb er trouwens wel eens een band mee zien optreden, dat zag er erg raar en onwerkelijk uit hoor...
Uh nee, dat is niet correct. GK staat voor de kleur oftewel Galaxy Black. Als je de versie wilt hebben om aan een synth aan te sluiten, dan moet je de RG1520X hebben, die verder exact hetzelfde is als de 1620, alleen dan met GK brug ipv Piezo brug..

vester86
1 december 2005, 12:50
die gitaar op het plaatje van Feedback is een

Ibanez S1620TKS met QM1 en QM2 pickups

http://hoodlum.gmta.nl/pics/S1620.jpg

Neals
1 december 2005, 13:18
Ibanezjes spelen ook zeer goed. Vooral de S-serie, wat ook een favoriet van mij is.

Enigste wat Ibanez is toe te schrijven is dat er weing 'karakter' inzit, maar het zijn ontiegelijk lekkere players!

urezna
1 december 2005, 13:23
nog een aanvulling trouwens, de toevoeging GK wil zeggen dat deze RG klaar is om gebruikt te worden voor het Roland GK gitaar synthesizer gebeuren, heeftie ook een aparte4 aansluiting voor als het goed is. kun je hem volgens mij direct op een gitaarsynthesizermodule aansluiten en kun je zo uhm, bijv piano-klanken uit je giter toveren.... lijkt me voor thuis ook best geinig...
heb er trouwens wel eens een band mee zien optreden, dat zag er erg raar en onwerkelijk uit hoor...
Uh nee, dat is niet correct. GK staat voor de kleur oftewel Galaxy Black. Als je de versie wilt hebben om aan een synth aan te sluiten, dan moet je de RG1520X hebben, die verder exact hetzelfde is als de 1620, alleen dan met GK brug ipv Piezo brug..

Oeps, sorry voor de foute info... verwarrend he, als die modelnummers en kleurcodes ... ;-)

Dirk W
1 december 2005, 13:27
UGH! :x die kan wel in het topic van lelijkste gitaren :(

Dude
1 december 2005, 17:44
die gitaar op het plaatje van Feedback is een

Ibanez S1620TKS met QM1 en QM2 pickups

http://hoodlum.gmta.nl/pics/S1620.jpg

ja die is het dus.... dus heeft geen piezo element.. das mooi want mn gevoel is dat ik dat dus nooi ga gebruiken.

De discussie over de andere gitaar is prima en informatief maar niet wat ik zoek.

wie heeft ervaring met deze gitaar ?

vester86
1 december 2005, 18:04
heb deze (of andere S serie) ibanez nooit in mn handen gehad, maar qua uiterlijk vind ik ze heel erg mooi en sierlijk, en de specs zien er goed uit

Anders Destium
1 december 2005, 18:07
Ik heb er een ouder type van gehad, was een erg prettige gitaar!

Mahonie body, geweldige brug en speelt ook erg fijn :) De ZR brug die op deze gitaar zit wordt door veel mensen gezien als zo'n beetje de beste die op dit moment op de markt is door een uniek kogellager systeem.

Dude
1 december 2005, 18:37
vreemde is dat ik dr niks van kan vinden op de ibanez site zelf ???

iemand ?

Fvddungen
1 december 2005, 21:58
Omdat de modellen al wellicht beetje verouderd zijn. De opvolger van de RG1620X is de RG1820X (http://www.ibanez.com/guitars/guitar.asp?model=RG1820X). Zelfde specs, alleen met nog toonregeling voor de piezo er op.

Orpheo
1 december 2005, 22:08
http://www.ibanez.com/guitars/zoom/S2075FWHS.jpg

dit is de opvolger denk ik, van degene waar dude zn oog op heeft laten vallen. ook verdomd mooie ibanez. met bubinga top. geeft ook meer hoog aan mahonie, maar met meer chime erin dan met een esdoorntop. ook niet verkeerd, zeker niet.

Orpheo
1 december 2005, 22:08
http://www.ibanez.com/guitars/zoom/S2075FWHS.jpg

dit is de opvolger denk ik, van degene waar dude zn oog op heeft laten vallen. ook verdomd mooie ibanez. met bubinga top. geeft ook meer hoog aan mahonie, maar met meer chime erin dan met een esdoorntop. ook niet verkeerd, zeker niet.

Orpheo
1 december 2005, 22:11
supplement; geen bubingatop, maar figured poplar, sorry. prijs: 1300 euro, ongeveer....iig niet lager dan 1100.."beetje" duur dus...helaas.

Speeddemon
2 december 2005, 00:00
Enigste wat Ibanez is toe te schrijven is dat er weing 'karakter' inzit, maar het zijn ontiegelijk lekkere players!
Was mijn kritiek op m'n eigen S540 FM TTS ook...

echt zo'n "Jack of all trades, master of none"...

totdat ik er een Evo (brug), FS-1 (middle) en Air Norton (neck) in heb gezet... Nu is 't een "Master of all trades, jack of none"!

De Air Norton en FS-1 zijn splitbaar via push/pull volume potmeter, en verder wordt er in standje 4 ook nog gekloot met die Evo. Ik geloof dat ik nu 9 sounds heb, ipv 5!

En de Air Norton is het mooiste neck-element wat er bestaat. Hij doet namelijk 2 theoretisch tegenstrijdige dingen, die ik altijd in een neck-element zocht: warm/vol en helder/jangly tegelijk!
En gesplit klinkt ie helemaal 'da shit'! SRV zou er bang van worden, zoveel blues/Blackmore/Yngwie mojo als ie dan heeft. :o

Utreg
4 december 2005, 14:48
mooi ding man, maar persoonlijk heb ik liever fretaanduiding.

Ritch
4 december 2005, 15:20
mooi ding man, maar persoonlijk heb ik liever fretaanduiding.

Jij hebt zeker nog nooit zo'n ding vastgehouden? Op de zijkant van de hals staan stippen, en daar wen je in NO time aan! Ook op strats of andere gitaren is dat als je staand speelt je toch het meeste op de zijkant van de hals ziet.