PDA

View Full Version : Krakende potmeters, heel erg?



lekkaut
29 september 2002, 19:07
Hoi,

daar ben ik weer, nog steeds op zoek naar een goede beginner gitaar. Ik ben een 2ehands Epiphone Genesis tegengekomen waarvoor 150 euro gevraagd is. Ik krijg er dan ook een hard-case koffer bij. De gitaar ziet er nog mooi uit, maar de verkoper geeft eerlijk toe dat de potmeters soms een beetje kraken.

Nu heb ik 2 vragen. Is 150 euro teveel?
En hoe moeilijk is het om de potmeters te maken. Ik ben zelf wel technisch aangelegd dus als het alleen een kwestie is van stroomdraden vervangen, lukt het me wel.

alvast bedankt,
Richard

Moonchild
29 september 2002, 19:20
potmeters zijn goedkoop, en ze zijn redelijk makkelijk vervangbaar, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken, veel goedkope gitaren hebben er last van

lekkaut
29 september 2002, 19:24
ok bedankt, maar nu nog mijn andere vraag. is 150 euro voor een Epiphone Genesis een goede prijs?

BLOK182
29 september 2002, 20:01
volgens mij wel, lijkt me een leuke gitaar om mee te beginnen of voor erbij, en de prijs is MET koffer, die normaal ook al vrij duur zijn.

sKa3
29 september 2002, 20:02
Als de potmeters kraken gewoon een beetje contactspray inspuiten. De potmeters van mijn squier kraakten vreselijk en nu doen ze het weer perfect. Geen idee hoe lang ze het zo vol blijven houden.

Ik weet niet precies of het een goede prijs is. Het enige wat ik je kan vertellen is dat op marktplaats nu een genesis staat met wat scheurtjes voor 185.

http://www.marktplaats.nl/printbody.php3?g=muziek&u=elektrgitaren&ID=5066&av =&fv=&fo=&rv=15&pv=&zoek=&oudei=0&ref=&style=

dus beetje vergelijken
tijdje geleden stond ook nog een andere op maktplaats voor ±170 geloof ik. maar daar was ook iets mee aan de hand.

Anders Destium
29 september 2002, 21:14
Waar koop je contactspray?

Casey
29 september 2002, 21:25
Kan je bij elke electronika zaak kopen .
Ik had het zelfde probleem met m'n G400 toen ik hem een half jaar geleden kocht en tot nu toe geen kraakje meer .

sKa3
29 september 2002, 21:26
stond nog bij mijn vader in de kast maar gewoon bij de bouwmarkt ook neem ik aan.

srv-man
29 september 2002, 22:34
Contactspray is een lapmiddel en over het algemeen uitstel van executie, voor nood prima, maar verder gewoon de pots vervangen.

150 euro is best een aardige prijs voor een Genesis. Ik zou er nog wat vanaf lullen omdat de pots kraken en dan heb je volgens mij een leuke gitaar die heel wat beter is dan die multiplex rommel die je tegenwoordig nieuw kunt kopen :smile:
Mocht hij niet bevallen dan raak je hem voor hetzelfde geld ook wel weer kwijt.

Succes!

guvnor
30 september 2002, 08:38
SRV-man heeft gelijk. Contactspray is uitstel. Het is meestal zelfs zo dat de "kraak" vrij snel terug komt en elke keer dat je er weer contactspray op spuit zal ie sneller weer gaan kraken.

Vervangen is altijd de beste optie.

michielv
30 september 2002, 09:26
En een nieuwe (kwaliteits) potmeter kost een 5 euro ofzo dus voor dat bedrag hoef je het niet te laten..

Ga wel naar een gitaarzaak voor nieuwe potmeters, anders krijg je problemen met asjes waar je knoppen niet op passen enzo..

lekkaut
30 september 2002, 10:02
ok ik denk dat ik van de week even langs ga om de genesis te bekijken.

Het kraken van potmeters komt volgens mij doordat de weerstanddraadjes niet goed contact maken met het onderdeeltje dat aan de draaiknop vast zit. Dat komt door stof of kopercorrosie van het metaal?? Dus lijkt mij contactspray ook uitstel van executie want het stof verdwijnt niet.

heb ik gelijk of zit ik maar wat te zwammen??



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: lekkaut op 2002-09-30 13:35 ]</font>

Anders Destium
30 september 2002, 10:33
Als je een beetje kan solderen kan je de contacten die je niet vertrouwt even overdoen...