PDA

View Full Version : Linkshanig spelen



Snarx
30 november 2005, 20:33
Mijn broer speelt al een aantal jaren rechtshandig op de gitaar, en ik ben vandaag ook begonnen met gitaar spelen voor op de gitaar. Het enige probleem is dat ik linkshandig speel. Mijn broer heeft mij vandaag het Am en het Em aangeleerd,maar bij de Am staat er een noot verkeerd getekend door mijn broer. Dit valt simpel op te lossen door te speigelen.
Mijn vraag is nu echter, is linkshandig spelen een probleem naar de toekomst, of maakt dat geen verschil uit?

Roy K.
30 november 2005, 20:43
Als het spelen op een rechtshandige onnatuurlijk voor je aanvoelt zou ik daar niet mee doorgaan.

Indien je linkshandig speelt op een rechtshandige gitaar (je speelt in dat geval met de hoge e-snaar als bovenste snaar) zou ik daar niet mee doorgaan.


Ik zou dus alleen op je broers gitaar blijven spelen als je daar rechtshandig mee uit de voeten kunt en het niet onnatuurlijk aanvoelt.

10Man
30 november 2005, 20:46
hier zijn al een paar interessante topics over geweest -> search

hoe linkshandig ben je?
een manier om daar achter te komen is om in je handen te klappen, en dan is de vraag welke hand boven ligt, is dat je linkerhand dan zou ik linkshandig leren spelen en is dat je rechterhand dan zou ik rechts leren spelen

ik ben zelf ook linkshandig; toen ik in een winkel voor het eerst een linkshandig gitaar vasthield voelde dat gelijk heel vertrouwd aan

JoostBaksteen
30 november 2005, 20:48
hier zijn al een paar interessante topics over geweest -> search


Idd: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=65588

Snarx
30 november 2005, 20:50
Als het spelen op een rechtshandige onnatuurlijk voor je aanvoelt zou ik daar niet mee doorgaan.

Indien je linkshandig speelt op een rechtshandige gitaar (je speelt in dat geval met de hoge e-snaar als bovenste snaar) zou ik daar niet mee doorgaan.


Ik zou dus alleen op je broers gitaar blijven spelen als je daar rechtshandig mee uit de voeten kunt en het niet onnatuurlijk aanvoelt.

Ik spel op mij eigen gitaar. De snaren zijn gewoon omgekeerd (voor een rehthandige) erop gelegd.

En 10Man, gelukkig ben ik niet de enigste linkshandige gitarist.

Maar ik heb nog geen antword gekregen, kan mijn linkshandigheid nar later toe een probleem orden, of kan ik gewoon zoals een rechtshanige spelen?
Mijn broer zegt dat dit geen probleem zou mogen vormen, maar ik wil toch eens weten als er hier problemen zijn ondervonden.

Roy K.
30 november 2005, 20:56
Als ik je goed begrijp speel je dus á la Hendrix: Linkshandig op een rechtshandige gitaar waar de snaren op zijn omgedraaid (bij jou is dus ook de bovenste snaar de lage e-snaar?)

Dit maakt helemaal niks uit, kan je gerust doen, kijk es wat Hendrix er mee heeft bereikt! :razz:

Snarx
30 november 2005, 21:02
Daarin heb je wel gelijk ja...

Toch bedankt voor het antwoord.

JoostBaksteen
30 november 2005, 21:32
Daarin heb je wel gelijk ja...

Toch bedankt voor het antwoord.

Zoals in het andere topic ook vermeld is, als je dat hebt gelezen, wel even je topkam omdraaien! Ook moet je de intonatie even controleren, die zal waarschijnlijk niet meer kloppen. Er is al veel over intonatie gesproken, dus wat het is en hoe je het af kan stellen staat allemaal in de zoekmachine. Suc6!

lostsoul
1 december 2005, 11:46
Ik raad je af om ondersteboven te gaan spelen.
Het is leuk om een eigen stijl te hebben, maar als je dingen wil naspelen dan klinkt het heel anders! Ook heb je weinig aan alle info/lessen/instuctievideo's etc. dat op internet te vinden is...

Ik heb het zelf ook gedaan een half jaar, dus ik weet waar ik het over heb!

succes ermee :)

lostsoul
1 december 2005, 11:47
Ik raad je af om ondersteboven te gaan spelen.
Het is leuk om een eigen stijl te hebben, maar als je dingen wil naspelen dan klinkt het heel anders! Ook heb je weinig aan alle info/lessen/instuctievideo's etc. dat op internet te vinden is...

Ik heb het zelf ook gedaan een half jaar, dus ik weet waar ik het over heb!

succes ermee :)

sneez0r
1 december 2005, 14:56
Ik zou ook niet je gitaar omdraaien zoals Hendrix, dat wordt later een ontzettend nadeel.

Roy K.
1 december 2005, 15:04
Vertel...

Snarx
1 december 2005, 17:47
Vertel...

Ja, dat wil ik ook wel eens weten.
@ Lostsoul, mag ik je vragen waarom je het me afraad om ondersteboven te spelen. Mijn broer heeft mij net gecontacteerd, en onze muziekleraar op school heft ook gezeg dat dat normaal geen probleem zou mogen vormen. Dat ik weinig infop/instructievideo's/lessen zou hebben, is niet erg, mijn broer mijn broer leert mij alles, en is ook echt vindingrijk, we hadden gisteren ook wat problemen, en ze zijn ook opgelost geraakt.

lostsoul
1 december 2005, 18:30
Ik zeg niet dat het niet kan, ik bedoel Jimmy Hendrix spreekt voor zich. Maar als je toch net begint waarom zou je het niet meteen op de goede manier leren?

En zoals ik al zei kun je nooit dingen perfect gaan naspelen omdat je vingers al snel in knoop liggen bij bepaalde akkoorden, en omdat het anders gaat klinken in bepaalde gevallen (met flamenco bv.)

Maar goed, je moet het natuurlijk zelf weten. Mischien wordt je wel net z'on ster als JH, who knows :)

Roy K.
1 december 2005, 18:49
Vertel...

Ja, dat wil ik ook wel eens weten.
@ Lostsoul, mag ik je vragen waarom je het me afraad om ondersteboven te spelen. Mijn broer heeft mij net gecontacteerd, en onze muziekleraar op school heft ook gezeg dat dat normaal geen probleem zou mogen vormen. Dat ik weinig infop/instructievideo's/lessen zou hebben, is niet erg, mijn broer mijn broer leert mij alles, en is ook echt vindingrijk, we hadden gisteren ook wat problemen, en ze zijn ook opgelost geraakt.

Hier ontstaat een misverstand!! Lostsoul speelt ondersteboven (hoogste snaar boven), jij en Hendrix spelen normaal (laagste snaar boven) links op een rechtshandige gitaar. Dat betekent dat je instructievideo's, boeken, overige lessen, allemaal kan gebruiken, je moet alles dan gewoon spiegelen.
Ondersteboven spelen moet je uiteraard niet gaan doen, maar dat doe je (als ik je goed begrijp) ook niet...

Snarx
1 december 2005, 19:07
Als je het zo bedoeld nie nee.
Ik speel dus zoals Rok K. zegt op een rechtshandige gitaarmet de snaren voor een linkshandige, de laagste snaar dus boven ja.

Snarx
1 december 2005, 19:08
Als je het zo bedoeld nie nee.
Ik speel dus zoals Rok K. zegt op een rechtshandige gitaarmet de snaren voor een linkshandige, de laagste snaar dus boven ja.

lostsoul
1 december 2005, 19:12
Aha! Ik kon het al moeilijk begrijpen waarom iemand dat express zou doen :) Ik heb het zelf trouwens al lang afgeleerd. Behalve de linkshandigheid dan :wink: