PDA

View Full Version : winterbeurt.



nielsduursma
30 november 2005, 19:24
de winter zit er weer aan te komen (is er al :evil: ) en al mijn gitaarspul staat op zolder, nou hebben wij daar normaal nooit de kachel aan, maar ik vin het kl*te om telkens weer koude vingers te krijgen blablabla.

kan het kwaat om gewoon de kachel daar ook aan te zetten of is dit vervelend/slecht voor de hals ivm kromtrekken enz. enz.

en is het aan te raden mijn gitaar een "winterbeurt" te geven???
zoja met wat, bijv frets, toets, body.

Daniël_san
30 november 2005, 19:46
Nou nee volgens mij, maar zorg dat het niet te warm word en de lucht niet te droog word. En kou is ook niet goed voor gitaren.....

Je kan ze effe laten afstellen, beetje de actie lager (laten) zetten e.d.

Bluesbreaker
30 november 2005, 19:58
Je kan ze effe laten afstellen, beetje de actie lager (laten) zetten e.d.

Hahah, dit slaat dus nergens op, wie weet rammelen zijn snaren wel al tegen de frets aan en dan adviseer jij hem om de actie lager te zetten.

Tupelo
30 november 2005, 20:01
I dunno maar onze oefenruimte is ook erg koud en ik neem mijn gitaar these days toch wel weer mee naar huis hoor. 'T is eerder de koud en de vochtigheid waar ik me zorgen over maak dan 'de kachel' sterker nog, als die altijd aan zou staan daar dan zou ik mijn gitaar gewoon daar laten.

grayfink
30 november 2005, 20:23
Ik doe er in november wel altijd wintersnaren op, met extra profiel.

robert-gitarist
30 november 2005, 20:32
Ik doe er in november wel altijd wintersnaren op, met extra profiel.

Ik neem in deze tijd van het jaar plectra met meer profiel :D
Oh en ik heb een ijskrabbertje bij de hand om me snaren te krabben als ze bevroren zijn :P

gloria
30 november 2005, 20:55
Een aangepast donsdekentje is ook op zijn plaats

wietse
30 november 2005, 21:02
Oh en ik heb een ijskrabbertje bij de hand om me snaren te krabben als ze bevroren zijn :P

ouderwets hoor, daar heb je ook sprays voor :-D

Daniël_san
30 november 2005, 21:03
Je kan ze effe laten afstellen, beetje de actie lager (laten) zetten e.d.

Hahah, dit slaat dus nergens op, wie weet rammelen zijn snaren wel al tegen de frets aan en dan adviseer jij hem om de actie lager te zetten.

En weet jij of ze dat wel doen?

robert-gitarist
30 november 2005, 21:17
Oh en ik heb een ijskrabbertje bij de hand om me snaren te krabben als ze bevroren zijn :P

ouderwets hoor, daar heb je ook sprays voor :-D

maar als ik het met de hand doe,dan krijg ik warme handen :P

Bigfoot414
30 november 2005, 21:20
Deze situatie komt me bekend voor; mijn 'oefenhokje' is eigenlijk gewoon een geïsoleerd tuinhuisje. Daar staat wel een kachel in, maar volgens mij valt de vochtigheid daar wel mee.

Als het echt heel koud wordt, pak ik mn gitaren en amp wel in maar normaal gesproken laat ik gewoon alles staan.

nielsduursma
30 november 2005, 21:46
ik heb de kachel aangezet en speel al een stuk sneller :-D

ik had er ook zo'n hekel aan dat ik van die koude slome plakkerege handen had, en ik denk dat ik binnekort maar even fast-fret en een een of andere body polish ga halen :)

Philippe
30 november 2005, 22:02
Oh en ik heb een ijskrabbertje bij de hand om me snaren te krabben als ze bevroren zijn :P

Ik gooi er altijd gewoon een kan kokend water overheen.

Noid
30 november 2005, 22:20
Voor een gitaar is een constante temperatuur en een constante luchtvochtigheid het meest ideale. Dit geldt zeker voor acoustische gitaren, maar ook voor een electrische gitaar is dit goed. Hout werkt onder temperatuur en vochtigheidswisselingen. Dus probeer zo veel mogelijk een normale constante temperatuur en luchtvochtigheid te bereiken. Maak er echter ook weer geen drama van. Ik heb ook wel eens gehad dat we ergens moesten optreden, de gitaren in hun koffers tot vlak voor het optreden in een auto lagen, terwijl het buiten vroor, terwijl het optreden plaats vond in een zaal bij zo'n 25 graden. Da's kut, want het 1e half uur moet je constant stemmen, maar de gitaren zijn er verder echt niet minder van geworden.

In de kou gitaarspelen is idd niet prettig voor je spel (koude stijve vingers en spieren).

frekie
2 december 2005, 20:04
(Anekdote over vroegah :-D )
Ik heb ooit eens meegedaan aan de Grote prijs van NL. Zat ik in een soort symfo rockband toen dat allang uit de mode was. Moesten we van een ijskoude kleedkamer zo het podium op onder die 1000 W lampen. Het kwartier dat het 'optreden' duurde voornamelijk aan het stemmen geweest :roll: