PDA

View Full Version : Brug Zit Los van me Yamaha RGX112P



Kamicolo
30 november 2005, 17:15
Beste Gitaaristen,

Ik heb me net nieuw aangemeld hiero dus als k iets fout doet hoor ik ut wel :lol:

Ik speel nu nog niet zo heel lang gitaar en "bend" mijn snaren best veel.
Laatst merkte ik opeens dat de Brug (als ik het zo goed noem) opeens een klein stukkie naar boven schoot terwijl ik de snaren "bend'e" :P

hier de foto:
http://kabel.netvisit.nl/~graaf01/DSC01121.jpg

Ik kan nu de brug klein beetje bewegen naar boven en beneden maar is wel irritant als ik hem goed doe en hij verschuift tijdens het spelen.

Mijn gitaar is een budget gitaar: Yamaha RGX112P
Maar hoe kan is de beste manier om weer de brug weer vast te maken? Kunnen jullie mij tips/advies geven hoe dit te doen aangezien ik niet me gitaar wil verneuken :oops:

Alvast bedankt![/b]

Axelll
30 november 2005, 17:21
Welkom op het forum!!

Om te beginnen wat je de brug noemde is eigenlijk de topkam.
Ten tweede ik denk niet dat je veel ervaring met repareren enzo hebt aangezien je nog maar een tijdje speelt, denk ik dat je beter even naar de winkel terug kan gaan of naar een gitaarbouwer bij jou in de buurt.

See for yourself :wink: !

Kamicolo
30 november 2005, 17:31
Welkom op het forum!!

Om te beginnen wat je de brug noemde is eigenlijk de topkam.
Ten tweede ik denk niet dat je veel ervaring met repareren enzo hebt aangezien je nog maar een tijdje speelt, denk ik dat je beter even naar de winkel terug kan gaan of naar een gitaarbouwer bij jou in de buurt.

See for yourself :wink: !

Dank voor je reactie :wink:

Nee klopt ik heb geen ervaring met repareren van gitaren maar is dit niet simpel op te lossen met wat lijm oid :P of dat heel erg stom:?

Aangezien ik de gitaar 2e hands heb gekocht kan ik niet terug naar de winkel..

Orpheo
30 november 2005, 17:36
om hiervoor naar een bouwer te gaan oid is imo beetje overdreven. ik zou zeggen: neem een hard/stevig iets, bv t uiteinde van een stevige schroevendraaier, leg er een stuk leer tussen (geen riem ofzo, maar iets dat iets dunner is), en tik dan tegen de topkam tot ie netjes recht ligt, zoals t hoort. gaat ie nog schuiven, neem dan een beetje lijm, ik DACHT gewoon een druppeltje (NIET MEER!) houtlijm.... en als t houtlijm was die t materiaal van de topkam wegvreet, dan superlijm. en anders andersom. ik weet t niet meer precies...

Lune-a-tic
30 november 2005, 18:36
ik weet t niet meer precies...
Beter niets schrijven als je het niet weet. OK, niet zo goed voor je score wat aantal posts betreft, maar gaat het daarom dan ?
Aan de OP, snaren afhalen, kam voorzichtig losmaken en met een paar druppels lijm vastleggen. Houtlijm wordt week bij wat warmte, kan helpen om eea los te maken. Ga voorzichtig en met eerbied te werk, en denk liever twee maal voor je een mes in je handpalm boort. snappie. :cool:

jorrit
30 november 2005, 19:43
idd ff vastlijmen met een paar druppeltjes lijm. Ik zou niet teveel lijm gebruiken omdat je mss die topkam er ooit ook weer af moet halen.

Orpheo
30 november 2005, 19:57
ik weet t niet meer precies...
Beter niets schrijven als je het niet weet. OK, niet zo goed voor je score wat aantal posts betreft, maar gaat het daarom dan ?
Aan de OP, snaren afhalen, kam voorzichtig losmaken en met een paar druppels lijm vastleggen. Houtlijm wordt week bij wat warmte, kan helpen om eea los te maken. Ga voorzichtig en met eerbied te werk, en denk liever twee maal voor je een mes in je handpalm boort. snappie. :cool:

damn, hoe erg kan iemand hetgeen ik zeg uit verband trekken. ik zeg dat ik niet meer precies weet welke lijm met lak reageert! daarnaast, er stond ook nog wat anders in.... dat stukje dat NIET over lijm ging.

(begrijpend) lezen IS en BLIJFT een kunst...

bert k
30 november 2005, 20:06
Ja, maar dan nog... Waarom zou je moeilijk gaan doe met een schroevendraaier met leer eromheen? Gewoon je snaren flink losdraaien, dan pak je de topkam er zo tussenuit. Vastzetten met een paar druppels superlijm. Secondelijm heet het ook wel. Gewoon bij Albert Heijn te koop. Kijk wel uit dat het niet op de lak druppelt, want wegvegen kan je vergeten.

Orpheo
30 november 2005, 20:07
Ja, maar dan nog... Waarom zou je moeilijk gaan doe met een schroevendraaier met leer eromheen? Gewoon je snaren flink losdraaien, dan pak je de topkam er zo tussenuit. Vastzetten met een paar druppels superlijm. Secondelijm heet het ook wel. Gewoon bij Albert Heijn te koop. Kijk wel uit dat het niet op de lak druppelt, want wegvegen kan je vergeten.

heb ik wel eens geprobeerd hoor..... die topkam kan soms zo verdomd vast zitten dat mijn methode imo iets veiliger is....

Orpheo
30 november 2005, 20:08
Ja, maar dan nog... Waarom zou je moeilijk gaan doe met een schroevendraaier met leer eromheen? Gewoon je snaren flink losdraaien, dan pak je de topkam er zo tussenuit. Vastzetten met een paar druppels superlijm. Secondelijm heet het ook wel. Gewoon bij Albert Heijn te koop. Kijk wel uit dat het niet op de lak druppelt, want wegvegen kan je vergeten.

heb ik wel eens geprobeerd hoor..... die topkam kan soms zo verdomd vast zitten dat mijn methode imo iets veiliger is....

bert k
30 november 2005, 20:09
Ja, maar nou is de topkam toch al los? :-D

Kamicolo
12 december 2005, 22:00
Bedankt voor jullie reacties,

ik had alleen nog een vraagje misschien kan iemand die beantwoorden.

Ik twijfel nu waar ik brug/top kam aan moet plakken, op het fretboard (donkere hout) of het lichtere hout?

Noid
12 december 2005, 22:05
Heel klein druppie lijm op de kop (het lichte hout) en "klaar is klara". Succes