PDA

View Full Version : Jaren 80 Metal geluid???



Nocki
29 november 2005, 22:48
Hoi!

Even voor de oude garde! vroeger waren er gasten met strakke broeken (vanwege de hoge stem) en lang haar dat alle kanten op stond en niiet punk was die eruitzagen als vrouwen en heel stoer waren. deze heren maakten een vroege vorm van metal. denk maar aan europ en stryper bijvoorbeeld.

wat is nu het typische geluid? hoe kregen ze dat? het was toch wel erg veel mid geloof ik. hoe deden ze dat? in een ander topic over in en uit fase van elementen was er een sample gepost van 2 hb's uit fase waar ik dat geluid ook wel in vond. is dat ee nmanier hoe ze dat deden?

wie kan me meer vertellen over lang vervlogen tijden???

NOcki

morris
29 november 2005, 23:25
Marshall JCM 800, en heel hard!
En uiteraard flink geproduced.

BeeJee
30 november 2005, 01:00
He Nocki,

Ga eens zoeken in het middengebied rond de 2Kh-2.5Kh, en dan de highs wat dimmen. Wie weet vind je in die richting iets, wat je doet denken aan een strakke roze legging :-D

Michael AE
30 november 2005, 06:04
Koop een ADA MP-1, zoek een preset in je efx processor (in serie het liefst) met chorus, delay en reverb en zet die preset 90% wet, koop een roze Ibanez met DiMarzio elementen, speel 400.000.000 noten per seconde in een pop-ballad en je komt aardig in de buurt.

Chiel
9 december 2005, 12:51
JMP1 :zz:

AART
9 december 2005, 12:59
kanaal 2 van je mark, flink wat mids, bezuinigen op hoog, GEQ aan en zelfde.

dan kom je aardig in de buurt van een te strakke roze leren broek.

Scali
9 december 2005, 13:23
JMP-1 kan ja... JCM800 ook, maar dan vaak gehotrod (of Variac :)), en/of met een pedaaltje ervoor.
Mesa Boogie en Soldano hadden ook wel versterkers in die richting (Steve Lukather gebruikte een Mark 3 top, dacht ik).
En zo zijn er vast nog wel meer.
In Zoom en Digitech multifx vind je dergelijke geluiden nog redelijk overtuigend terug. Bij Line6, Boss en Vox ben ik ze in de presets nog niet echt tegengekomen, maar daar zou je vast ook nog wel wat mee kunnen doen.

Naast de al genoemde eq, is een flinke dosis galm en delay ook aan te raden. Eventueel ook wat rommelen met een compressortje of een phasertje ofzo.
Voor mij is trouwens het ultieme geluid uit die periode de solo op Superstitious van Europe.

tnijland
9 december 2005, 21:30
Misschien moet jij eens een SP-77 preamp van Soldano proberen. Zowel het cleane kanaal als het supercompressed lead kanaal klinken erg goed en ze kosten niet zoveel als een Custom Audio preamp. Als het nog goedkoper moet kun je gaan zoeken een oude GAP of GDP voorversterkers van Rocktron proberen (klinken overigens clean nergens naar). En ook ik vindt de Superstious CD van Europe ook nog steeds mooi. Tja, ouwelullerock he...:-D

Samen met een goede delay kom je dan een heel end in de richting :lol:

BeeJee
10 december 2005, 00:26
Yeah, SPANDEX, SPANDEX, SPANDEX!!! :-D :-D :-D
op de nieuwste cd van Europe (start from the dark) staan trouwens ook een aantal behoorlijke gitaarsounds.