PDA

View Full Version : dikkere snaren



LJay
29 september 2002, 15:59
klopt het dat je met dikkere snaren een warmer geluid krijgt?

k zat er nl over te denken om zwaardere snare te nemen. Nu heb ik een floyd rose (niet zwevend, tis een peavey). Moet ik deze dan ook anders afstellen en kan ik dat zelf doen?

ohja ik speel nu op .009 van daddario, wat is een fijn (zwaarder) setje? en welke dikte .010 of .011

pimmetje
29 september 2002, 17:45
Warmer is denk ik niet meteen het juiste woord.

De snaren moeten om dezelfde toon te geven, strakker gespannen staan. Dit heeft uiteraard invloed op 't geluid; je hoort dat de snaren iets minder de kans krijgen om te bewegen. Dit is niet goed of slecht, maar gewoon anders... zelf uitmaken of je dat een fijn geluid vind geven of niet.

Door de extra massa, geven dikkere snaren ook wat meer sustain dan dunne snaren. Ook hier geldt dat je zelf uit moet maken of je dit fijner vindt voor je geluid of niet. Het kan per gitaar en muzieksoort/stijl verschillen.

Anders Destium
29 september 2002, 18:52
Ik zou niet van 9 naar 11 gaan, dus .10 lijkt me redelijk, anders heb je zeg maar ook een paar maanden gef*** met je brug.
Ik denk dat je met .11 het idee krijgt met scheepskabels van doen te hebben :wink:

LJay
29 september 2002, 20:43
maar als ik van 009 naar 010 ga. moet ik mn brug dan ook afstellen?

dungekste
29 september 2002, 20:45
Op 2002-09-29 20:43, schreef LJay:
maar als ik van 009 naar 010 ga. moet ik mn brug dan ook afstellen?


ja, opnieuw intoneren en de topkam sleufjes vijlen en eventueel een hals correctie.

Anders Destium
29 september 2002, 21:16
topkam vijlen hoeft niet, maar afstellen wel (dat merk je vanzelf als je probeert te stemmen, ik zeg niet voor niets probeert kan een tijdje duren :wink: )

sash
29 september 2002, 21:19
Als je nu 009 speelt zou ik niet meteen overstappen naar 011, maar eerst 010. Ik zou zeker wel naar 011 of zelfs 012 toegaan als je handen het aankunnen. Doet erg veel voor je toon. Ik speel zelf 011.

hoofd
29 september 2002, 21:40
(beetje offtopic)
Hey Sash, gebruik je met je 0.011 snaren dan wel de gewone (EADGBE) stemming, of stem je 'm wat lager?
Just being curious :smile:

sash
29 september 2002, 21:42
0.011 is wel erg dun :wink:

LJay
29 september 2002, 21:45
bedankt,

maar moet ik door de hoger spanning van de snaren ook iets met de veren van mn floyd doen

srv-man
29 september 2002, 22:40
No pain, no tone! Dikkeren snaren geven een vettere klank, met een floyd rose kan dat vaak geen kwaad. Het vergt wel wat meer van je vingers....
Je kunt het ook nog anders doen, bijv ipv 009-042, 009-046 gebruiken, dus alleen de lagere snaren dikker maken. Kun je je racelicks in de hoge regionen probleemloos uitvoeren en toch wat meer pompen op de bas om het zo maar te zeggen.

Bij switchen van snaardikte duurt het vaak enige tijd voor je gitaar zich ernaar "gezet" heeft (hals enzo). De floyd rose moet je in ieder geval bijstellen, zie de andere topics hierover. Verder uiteraard intoneren en snaarhoogte opnieuw instellen.
Zijn ook al wat topics over geweest.

Succes!

moretel
29 september 2002, 22:55
Ik ben gestart met 9, overgegaan van 10 naar 11 maar speel nu weer op 9.
Gewoon een kwestie van smaak.

Als je erg veel herrie maakt hoort niemand meer waar je op speelt en over het algemeen moet je bij de meeste concerten oordopjes indoen om niet doof te worden. 9, 10, 11 wtf speel gewoon wat jezelf het lekkerst vindt.

sash
29 september 2002, 23:00
Op 2002-09-29 22:55, schreef moretel:


Als je erg veel herrie maakt hoort niemand meer waar je op speelt en over het algemeen moet je bij de meeste concerten oordopjes indoen om niet doof te worden.



Bij de dikte van de snaren gaat het niet om volume maar om de toon. Als ik speel op een gitaar met 009 erop en even later op een gitaar met 011 hoor ik wel degelijk verschil. En hoe lekkerder ik klink, hoe lekker ik ga spelen. En als je kracht nodig hebt om de snaren op de drukken leg je er automatisch meer gevoel in en dat zie je en hoor je, zelfs op opnames (al de derde keer dat ik dit op het forum plaats geloof ik :wink: )

SoE
29 september 2002, 23:06
hmmm, ik heb laatst alles overgezet van .09 naar .11 maar ik heb verder nix opnieuw afgesteld enzo.. ff een vraagje dan he.. wat gebeurt er, of kan er gebeuren met mijn gitaar omdat ik da nie gedaan heb?

btw .11 speelt wel vel vetter vind ik, geeft echt een veel wreder geluid :grin: maar ik heb hem ook meteen verlaagd nar een C stemming.. zodat ik mooi mee kan spelen met In Flames

sash
29 september 2002, 23:13
Op 2002-09-29 23:06, schreef SoE:
wat gebeurt er, of kan er gebeuren met mijn gitaar omdat ik da nie gedaan heb?



Als er niets is gebeurd tot nu toe zal er niet veel verandering in komen denk ik :smile:

SoE
29 september 2002, 23:17
mooi, want het enige dat veranderd is is dat het geluid een stuk vetter is.. wat wel maf was was toen ik hem voor het eerst stemde, hij telkens meteen ontstemde zodra ik een nieuwe snaar stemde, maar hijs nu heel mooi afgestemd.... naja zo goed als :razz:

Anders Destium
29 september 2002, 23:26
Je hebt er verstandig aan gedaan hem tegelijk lager te stemmen (ik zou niet meer proberen hem op E te krijgen, dat wordt een nieuwe gitaar :wink: :grin: )
En je hebt volkomen gelijk je gitaar op In Flames-frequentie te zetten, ik kan nog steeds niet (na 7 jaar of hoe lang is die CD uit) the Jester Race aanzetten zonder gelijk naar een gitaar te grijpen :grin:

pimmetje
30 september 2002, 05:09
Op 2002-09-29 23:06, schreef SoE:
hmmm, ik heb laatst alles overgezet van .09 naar .11 maar ik heb verder nix opnieuw afgesteld enzo.. ff een vraagje dan he.. wat gebeurt er, of kan er gebeuren met mijn gitaar omdat ik da nie gedaan heb?

Check ff je intonatie of octaafzuiverheid... ligt er aan hoe je 't wilt noemen. Kort gezegd: zorg op iedere snaar dat de flagiolet op de 12e fret (exact) gelijk is aan de gefrette toon op dezelfde fret.

Het is goed mogelijk (eigenlijk vrijwel zeker) dat je hals wat minder recht staat door de dikkere snaren. Dit hoeft echter geen probleem te zijn. Als je merkt dat je action sinds het veranderen van snaardikte is gewijzigd, dan kan je ook je halspen ff stellen.

Bouke
30 september 2002, 12:52
Hey,

ik heb nu mijn 'lekkere' snarencombinatie gevonden (tot ik weer iets nieuws probeer waarschijnlijk). GHS snaren 0.11 - 0.15 - 0.18 - 0.30 - 0.44 - 0.52

De 0.11 kan nog wel eens een 0.12 worden, maar daar ben ik nog niet over uit.

Als je deze diktes speelt ontkom je niet aan intonatie en halscorrectie. Ik speel zelf met een niet echt lage actie, maar ik heb de hals toch maar gecorrigeerd anders werd 't icm jumbofrets toch wel wat te heftig. Voordeel van jumbofrets is dat je 'grip' op de snaren beter wordt (lees: het punt waar de snaar in contact komt met je vingers ligt wat hoger omdat de fret hoger boven het fretbord uitkomt). Op lagere acties en frets, wil ik nog wel eens uitglijden over de snaren.

O ja, over dat 'warmere geluid'. Ik noem het liever 'heftiger'. Oke, ook niet echt wetenschappelijk, maar er zit nou eenmaal verschil tussen (figuurlijk) elastiekjes en staalkabels. Sustain wordt er ook niet minder van :smile:. Ga idd niet ineens van 0.09 naar 0.12 oid want je breekt je kootjes of krijgt RSI ofzo...

Bouke

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bouke op 2002-09-30 12:55 ]</font>

Rutger
30 september 2002, 13:51
Ben laatst overgestapt van 012 naar 011. Speelt een stuk lekkerder moet ik zeggen, en het doet weinig af aan je toon. 009 Vliegt zo onder je vingers vandaan. Brr, dat vind ik echt niks. k Wil ook nog wel uit mijn dak kunnen gaan zonder dat ze het gelijk begeven. Maar ik doe het vooral voor de klank, dikke snaren klinken voller en je hebt meer volume.

Weleens meegemaakt dat je snaar brak en het balletje uit je brug werd gelanceerd richting de tweede gitarist? Au!

dml
1 oktober 2002, 14:48
011 icm een Floyd Rose zou ik niet snel doen, je moet de veren dan zo strak trekken dat de tremolo niet makkelijk meer te bewegen is. Ik heb goede ervaring met mijn Les Paul met 011, lekker dik geluid. Ook een strat met 011 (brug helemaal vastschroeven EN 5 veren aan het tremoloblok) in Eb gestemd werkt perfect. Het verschil in geluid tussen 011 en 012 is nagenoeg verwaarloosbaar dus waarom zoveel moeite doen als het met 011 ook lukt. Op mijn MM met Floyd Rose en mijn MM zonder Floyd Rose zitten 010's, Ernie Ball Regular Slinky, soms ook de Regular Slinky Classic....

pimmetje
2 oktober 2002, 00:16
Het verschil tussen 011 en 012 verwaarloosbaar?
Dat zal dan per gitaar en/of gitarist verschillen, want ik vind 't een wereld van verschil in geluid.

maestro_nl
6 oktober 2002, 21:22
Maakt natuurlijk wel uit of je met of zonder tremelo speelt.
Met tremelo werkt de tremelo juist mee met opdrukken van de snaren.

Ook per merk verschilt de soepelheid (omwonden snaren)

Gehoord dat Zakk Wylde op 010-060 speelt.
(zijn die dan te krijgen?)
het verschil bij de plain strings is niet erg groot, maar bij de omwonden snaren juist wel.

Conclusie: zelf een setje samenstellen uit 2 standaard sets.

Zo wil ik altijd nog een keer 010 akoestisch op m'n elekrische gitaar proberen omdat de g-snaar daar ook omwonden is.
(zoals jullie ongetwijfeld weten klopt de verhouding dikte-toonhoogte(=spanning) niet bij de g-snaar)

Swan
6 oktober 2002, 21:33
ik gebruik alleen Ernie Ball heavy bottom skinny top....die zijn 0.10 - .52
errg relaxte snaren...lekker veel laag en licht om te soleren

Cloud Strife
21 oktober 2002, 14:43
met lage stemmingen zoals Eb of D zou ik toch 0.11 aanraden. anders duw je de snaren veel te hoog zodat je em niet naar de juiste toonhoogte duwt , tenminste dat gebeurt bij mij als ik met 0.10 speel.

SiNiSTRaL
21 oktober 2002, 15:12
Op 2002-10-06 21:33, schreef Swan:
ik gebruik alleen Ernie Ball heavy bottom skinny top....die zijn 0.10 - .52
errg relaxte snaren...lekker veel laag en licht om te soleren


Yup, Same here :grin:

tubeman
22 oktober 2002, 18:16
Weet er iemand misschien hoe ik info kan krijgen over Patrick Eggle gitaren? Ik bezit zelf een Berin van patrick Eggle en wil meer te weten komen over deze gitaar (en zijn bouwer)

Marc Oblivian
25 oktober 2002, 16:46
Op 2002-10-22 18:16, schreef tubeman:
Weet er iemand misschien hoe ik info kan krijgen over Patrick Eggle gitaren? Ik bezit zelf een Berin van patrick Eggle en wil meer te weten komen over deze gitaar (en zijn bouwer)


Nee, weet ik niet, maar ik zag dat jij een Berlin hebt.....
Heb ik goede dingen over gehoord, maar zou niet weten waar je die dingen kunt kopen of uitproberen.
Kan jij me dat misschien vertellen????
B.v.d.

Marc
Je kan me anders ook wel mailen op marcluttik@hotmail.com

sweet
28 oktober 2002, 19:45
Wat ben je ongeveer kwijt als je de hals, brug en topkam door een dealer laat doen ? Ik wil zelf ook dikkere snaren maar ik heb geen zin om m'n gitaar te verkloten door overal aan te gaan draaien ...