PDA

View Full Version : stemapparaat IT-10 van voggenreiter



Ingrid
29 november 2005, 18:38
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier op dit forum. :P
Ik heb vandaag de eerste stap gezet om mijn kinderdroom (ook al ben ik nu al 35!!)waar te maken, namelijk: leren gitaar spelen.

Gisteren heb ik van de bibliotheek een boek meegebracht: gitaarspelen voor dummies :razz: en vandaag verkochten ze in de Lidl in Belgie een gitaar en ik heb die gekocht.
Maar nu zit ik met een probleem. :(
Het is een klassieke gitaar van Duitsland afkomstig en bij die gitaar zat een stemapparaat maar de handleiding die bij dat stemapparaat is in het ...DUITS!!! :evil:
Nu weet ik niet hoe ik dat stemapparaatje moet gebruiken. :cry:
het merk is IT-10 voggenreiter, kent er misschien iemand dit stemapparaat en kan er iemand mij dan misschien helpen met een beetje uitleg over hoe ik zo'n apparaatje moet gebruiken. :oops:

Ik heb vandaag al geprobeerd om te stemmen met de vijf-frettenmethode en ik heb op internetsites tooltjes gebruikt waarbij je kan luisteren naar hoe een snaar moet klinken, maar die snaren op het net klinken anders de mijnen. :(
tja, alle begin is moeilijk. :oops:

Harry
29 november 2005, 19:10
hoi, welkom! Lastig probleem, ken je niemand bij je in de buurt die het een keer kan voordoen?

Ingrid
29 november 2005, 19:41
nee, spijtig genoeg ken ik niemand in mijn omgeving die gitaar speelt. Toch bedankt voor je reactie.

Bluesbreaker
29 november 2005, 20:28
Normaalgesproken is het advies "Ga even terug naar de winkel en vraag of ze het je een keer voor willen doen", maar ik ben bang dat dat hier niet gaat werken. Je had gewoon een echte gitaar met een echt stemapparaat bij een echte winkel moeten kopen. Als ik een pc bij de Lidl koop kan ik achteraf ook niet teruggaan om te vragen hoe ik de mijn netwerk kan installeren.

zjanke
29 november 2005, 22:54
Stemapparaatjes werken over het algemeen ongeveer hetzelfde.

Er zit waarschijnlijk een microfoontje ingebouwd (gaatjes) die je voor het klankgat moet houden. Je slaat dan de bovenste snaar aan (de dikste) en dan moet er ergens een E oplichten en een wijzertje of lampjes. Hieraan kun je zien of je te hoog of te laag zit. Je draait vervolgens aan de juiste stemknop totdat het wijzertje (of de lampjes) in het midden staat.

Zelfde doe je met de volgende snaar, dit is de A
Zelfde doe je met de volgende snaar, dit is de D
Zelfde doe je met de volgende snaar, dit is de G
Zelfde doe je met de volgende snaar, dit is de B
Zelfde doe je met de volgende snaar, dit is de e

De eerste paar dagen moet je dit wat vaker doen, omdat de snaren nieuw zijn en er nog rek in zit. Na een aantal keer stemmen blijven ze wat beter op toon.

Als dit niet duidelijk is, probeer dan een fotootje van je stemapparaat te posten, wellicht dat je dan een duidelijkere uitleg krijgt.

Ingrid
30 november 2005, 13:03
Zjanke,
ik wil je heel hartelijk bedanken voor de duidelijke uitleg omtrent het stemmen van de gitaar, ik ga het vanmiddag eens proberen en laat straks weten hoe het gegaan.

Bluesbreaker, ik weet dat je gelijk hebt, ik volg je helemaal in jouw mening, maar ja, die gitaar in de Lidl vond ik een ultiem kans voor mij omdat ik zelf nog nooit gitaar gespeeld heb en om het te leren vond ik die gitaar, ook in prijs, erg aantrekkelijk.

Ingrid
30 november 2005, 13:14
amai, drie keer :-?

zeppo
30 november 2005, 13:18
amai, drie keer :-?

Heb ik ook wel eens, omdat ik geregeld een foutmelding krijg na het plaatsen. Omdat ik de post niet meteen zie, probeer ik het opnieuw en dan staat ie er dus dubbel ...

Performance-problemen op het forum?

Blijepanda
30 november 2005, 13:34
Komt wel vaker voor, het forum heeft idd de nodige problemen.

nielsduursma
30 november 2005, 21:12
ga is ff terug naar de winkel met dit forum :razz:

is het stemmen nog gelukt trouwens??

Ingrid
1 december 2005, 11:19
Yesss yesss yessssss!!! :dance:
het stemmen met het stemapparaat is gelukt dankzij de goede uitleg van
zjanke, waarvoor nogmaals mijn dank.
Het leren gitaarspelen gaat trouwens erg vlot, en dat allemaal via een boek. Ik kan de basisakkoorden al spelen :noob: dus ik ben op de goede weg.

en zeppo, dat klopt inderdaad, ik had gisteren, toen mijn berichtje er 3X stond, iedere keer na het posten van mijn bericht de mededeling dat de pagina niet kon weergegeven worden, maar nu weet ik voor de volgende keer dat mijn bericht alsnog gepost kan zijn.

svenvlamir
27 maart 2010, 19:49
beste ingrid
op je stem aparaat heb je twee rijen lampjes als je het apparaat aanzet en je snaar aantokkelt dan gaan er twee lampjes branden het lampje dat op de onderste rij brand komt overeen met de snaar die je hebt aan geraakt op de bovenste rij heb je drie lampjes het eerste lamje betekent dat je te laag zit het midelste betekent dat je goed zit en het derde betekent dat je te hoog zit

greets sven

zjanke
27 maart 2010, 20:21
Welkom op dit forum! 1 december 2005 vertelde ze dat het al gelukt was, zal nu nog steeds wel gaan denk ik...:)