PDA

View Full Version : koch multitone gebruikers



Dweezman
29 november 2005, 11:18
hey

ik heb 'n vraag: hoe gebruiken jullie de MT om een solo-instelling te krijgen, die wat meer volume geeft om boven de band uit te komen?

ik ga dood als ik de powersoak uitzet, met de rythm/solo switch...
gebruiken jullie een boost, volumepedaal, extra bakje?

Wicked Willy
29 november 2005, 11:48
Ik gebruik de drie kanalen als volgt:

1. met een klein randje (gebruik mijn volumepot en pickups om het echt clean te maken)

2. is mijn overstuurde slaggeluid (om het wat cleaner te maken zelfde truuc als hier boven)

3. leadkanaal, wordt puur voor solo's gebruikt

De boostfunctie gebruik ik alleen bij kanaal 2 (voor het subtielere solowerk).

Soms (ligt eraan bij welke band) gebruik ik nog een distortion pedaaltje als boost.

Dweezman
29 november 2005, 11:56
okay, maar:

randje op clean, dus volume staat knap hoog, wat de soak wat volume betreft weer rechttrekt (klopt?)
slag overdrive met de crunch,(idem, anders is de balans zoek met je cleane geluid)
lead alleen als solo geluid, valt prima af te regelen.

Maar: als je dan de boost functie op crunch gebruikt (=powersoak uit), dan staat ie toch kei en de kei hard?

of ben ik te vaag?
:wink:

Wicked Willy
29 november 2005, 15:20
Net zolang tweeken met je volumeknop op je versterker en je pot op je gitaar tot je de ideale balans hebt.........is een kwestie van uitproberen. Anders zou ik gewoon een boostpedaaltje dur tussen knallen.

Dweezman
29 november 2005, 16:30
boostpedaal heeft geen zin, vanwege die powersoak, toch?

Nicci
29 november 2005, 16:38
wat doe je dan met die 'volumeknop' op de achterkant? tenminste, daar zit hij bij de Twintone. draai je die helemaal terug ofzo? de meest simpele oplossing lijkt me om gewoon de rythm/lead knop te gebruiken.

die volumeknop op de achterkant is toch geen powersoak? lijkt me meer een extra mastervolume.

Metoshade
29 november 2005, 16:43
Het kan zijn dat ik het niet helemaal snap hoor, maar:

Je kunt de "Rh Volume" knop helemaal opendraaid en dan de volumes van de verschillende kanalen insteld op solo volume, dus met het volume van het clean en van de overdrive kanalen. Als je die solo volumes hebt ingesteld, dan draai je de "Rh Volume" knop terug naar ongeveer de helft ofzo en dan zit je dus op je slag volume. Druk je dan de "Rh Volume" knop op je footswitch in, dan schakelt ie over naar vol volume en voila, daar heb je het solo geluid.

Deze methode zorgt er dus wel voor dat de volume knoppen van het clean en de overdrive kanalen eigenlijk als "master volumes" voor die kanalen werken, maar dat is geloof ik ook de bedoeling van de Multitone. Ik heb deze versterker (in top uitvoering) zelf ook even gehad en zo werkte het bij mij iig ideaal. Volgens mij snap ik het niet helemaal goed, want zo staat t dacht ik ook aangegeven in de handleiding ...

Dweezman
29 november 2005, 17:13
wat doe je dan met die 'volumeknop' op de achterkant? tenminste, daar zit hij bij de Twintone. draai je die helemaal terug ofzo? de meest simpele oplossing lijkt me om gewoon de rythm/lead knop te gebruiken.

die volumeknop op de achterkant is toch geen powersoak? lijkt me meer een extra mastervolume.

De MT(1) heeft geen volumeknop op de achterkant.

Dweezman
29 november 2005, 17:15
Het kan zijn dat ik het niet helemaal snap hoor, maar:

Je kunt de "Rh Volume" knop helemaal opendraaid en dan de volumes van de verschillende kanalen insteld op solo volume, dus met het volume van het clean en van de overdrive kanalen. Als je die solo volumes hebt ingesteld, dan draai je de "Rh Volume" knop terug naar ongeveer de helft ofzo en dan zit je dus op je slag volume. Druk je dan de "Rh Volume" knop op je footswitch in, dan schakelt ie over naar vol volume en voila, daar heb je het solo geluid.

Deze methode zorgt er dus wel voor dat de volume knoppen van het clean en de overdrive kanalen eigenlijk als "master volumes" voor die kanalen werken, maar dat is geloof ik ook de bedoeling van de Multitone. Ik heb deze versterker (in top uitvoering) zelf ook even gehad en zo werkte het bij mij iig ideaal. Volgens mij snap ik het niet helemaal goed, want zo staat t dacht ik ook aangegeven in de handleiding ...

Thanx! Dat is idd een goed plan, dat zocht ik! (en idd: de handleiding heb ik niet... :wink: )

Vanavond testen

Ritch
29 november 2005, 17:23
Het kan zijn dat ik het niet helemaal snap hoor, maar:

Je kunt de "Rh Volume" knop helemaal opendraaid en dan de volumes van de verschillende kanalen insteld op solo volume, dus met het volume van het clean en van de overdrive kanalen. Als je die solo volumes hebt ingesteld, dan draai je de "Rh Volume" knop terug naar ongeveer de helft ofzo en dan zit je dus op je slag volume. Druk je dan de "Rh Volume" knop op je footswitch in, dan schakelt ie over naar vol volume en voila, daar heb je het solo geluid.

Deze methode zorgt er dus wel voor dat de volume knoppen van het clean en de overdrive kanalen eigenlijk als "master volumes" voor die kanalen werken, maar dat is geloof ik ook de bedoeling van de Multitone. Ik heb deze versterker (in top uitvoering) zelf ook even gehad en zo werkte het bij mij iig ideaal. Volgens mij snap ik het niet helemaal goed, want zo staat t dacht ik ook aangegeven in de handleiding ...

Thanx! Dat is idd een goed plan, dat zocht ik! (en idd: de handleiding heb ik niet... :wink: )

Vanavond testen

Bedankt voor je advies! Ik snapte er ook al geen hol van.. (In de handleiding die ik heb staat het verhaal van Metoshade iig niet in.)

roelof66
29 november 2005, 17:30
idd zo werkt het
heb ook een multitone,de volumes van de kanalen werken als
mastervolumes en met de ryhtm/solo pot regel ik het volume van solo
(ongeveer 25 % harder) en verder speel ik nog wat met de volumeknop
op mn gitaar :lol:
werkt perfect

Dweezman
29 november 2005, 17:39
op één of andere manier voelt de metoshade-methode niet intuïtief, zelf had ik hier niet aangedacht.

Om die buizen op hun fikker te geven, zette ik die individuele kanalen flink open, om ze op het einde met de soak te temperen, als een soort mastervolume. Dan werkt t dus niet als solo/rythm.

Nicci
29 november 2005, 17:48
maar wat bedoel je met de 'soak'. die Rh volume?

Dweezman
29 november 2005, 18:25
yep, dat is toch die ingebouwde powersoak?






of ben ik nu gek?

dml
29 november 2005, 18:47
MT heeft geen soak........ Alleen de TT (en de ST ook?).

Dweezman
29 november 2005, 18:51
ik ben gek.....











:oops: :oops: :oops:

Nicci
29 november 2005, 18:53
yep, dat is toch die ingebouwde powersoak?

of ben ik nu gek?

ja. :D

dat is geen soak, maar een extra mastervolume die er voor is om het rhythm en solo volume in te stellen. die zit bij de TT achterop.
vandaar ook het enorme volumeverschil tussen Rhythm en solo als je die knp helemaal dicht draait. als je de knop op solo zet, speelt de versterker over 'vol' vermogen (dat vermogen regel je met de volumeknoppen van de afzonderlijke kanalen). als je de knop op rhythm zet snoept hij er naar smaak volume af.

Baker
29 november 2005, 19:08
wat doe je dan met die 'volumeknop' op de achterkant? tenminste, daar zit hij bij de Twintone. draai je die helemaal terug ofzo? de meest simpele oplossing lijkt me om gewoon de rythm/lead knop te gebruiken.

die volumeknop op de achterkant is toch geen powersoak? lijkt me meer een extra mastervolume.

De MT(1) heeft geen volumeknop op de achterkant.

Nee,
bij de MT 1 zit die gewoon op de voorkant....

Shifty
29 november 2005, 21:32
En powersoak is je amp op minder vermogen laten spelen... (toch :???: )

bijvoorbeeld: Als ik m'n TT op 4 ohm zet en m'n kabel naar m'n kabinet in m'n extension output zet dan draait 'ie nog maar op 25 watt.

Uit de handleiding van m'n TT

SPEAKER UITGANGEN: Aansluitingen voor speaker(s) of speakerkast(en). Voor de juiste totale impedantie
kan met de IMPEDANTIE SCHAKELAAR [9] gekozen worden uit 4 of 8 ohm.
De MAIN connector moet gebruikt worden om de interne speaker van de Combo (8 ohm) of de speakerkast van de
Top aan te sluiten. Als de plug eruit wordt getrokken, wordt automatisch de POWER SOAK (=speaker vervanger)
op deze uitgang aangesloten. Deze speciale feature is toegevoegd om drie redenen:
1. BESCHERMING. De versterker kan niet beschadigen doordat hij werkt zonder dat er een speaker(kast) is
aangesloten.
2. STIL SPELEN. Je kan hierdoor op een eenvoudige manier thuis oefenen of opnemen zonder dat iemand je
hoort: gewoon de plug van de speaker eruit trekken (en de Impedantie schakelaar [9] op 8 ohm zetten).
3. HALF-VERMOGEN / 25WATT. Het vermogen wat uit de speaker(s) komt kan gehalveerd worden, door de
speaker of speakerkast (8 ohm) aan te sluiten op de Extension uitgang i.p.v. op de Main uitgang. Op deze
manier blijft de Power Soak aangesloten en slurpt hij de helft van het vermogen op. (De Impedantie
schakelaar [9] moet op 4 ohm gezet worden).
De EXTENSION connector kan natuurlijk ook gebruikt worden om een extra speakerkast aan te sluiten.

Ik hoop dat 't zo wat duidelijker voor je wordt ;-) Succes ermee!

Shifty
29 november 2005, 21:33
Ow en ik las vluchtig dat je nog niet een handleiding hebt?

Koch Multitone Handleiding (http://www.koch-amps.com/docs/manuals/Multitone-manual.pdf)

Mocht je 'm dus nog niet hebben, dan heb je 'm bij deze :lol:

Baker
29 november 2005, 21:43
Mijn manier:

Channel 1: Clean
Channel 2: Crunch
Channel 3: Heavy crunch / lead (voor lead riffs zeg maar)
Channel 3 + Solo switch: super lead (voor solo's dus)

Verder kun je her en der je geluid nog beinvloeden door de pot van je gitaar te gebruiken of door de reverb switch te gebruiken.

Dit alles moet toch voldoende zijn om redelijk veelzijdig te zijn dacht ik zo... een boost pedaal lijkt me dan ook overbodig....

Dweezman
29 november 2005, 23:31
thanx, everyone!

yeah...

en dus kom ik er achter dat ik nog maar 3 eindbuizen heb, misschien helpt dat ook. Snapte d'r al weer geen reet van: volume-drop, klank verschil tijdens het spelen, enz. Geluid wordt minder strak. Geen idee hoelang dit al zo is. Toen ik erachter kwam, heb ik in de oefenruimte m'n erste ampje aan gesloten (Avora!) en die klonk beter.....

:evil:





maar ff koch bellen

Dweezman
30 november 2005, 10:01
waarschijnlijk loopt m'n MT al een poos op 3 eindbuizen, kan dat schadelijk zijn geweest?

Lock en Load
30 november 2005, 15:03
waarschijnlijk loopt m'n MT al een poos op 3 eindbuizen, kan dat schadelijk zijn geweest?

Kan, moet je Koch voor bellen/mailen.

Wel toevallig dat er 2 gebruikers zijn die dit overkomen (eindbuis kapot). No pun intended.

Lock en Load
30 november 2005, 15:03
waarschijnlijk loopt m'n MT al een poos op 3 eindbuizen, kan dat schadelijk zijn geweest?

Kan, moet je Koch voor bellen/mailen.

Wel toevallig dat er 2 gebruikers zijn die dit overkomen (eindbuis kapot). No pun intended.

Dweezman
12 maart 2006, 17:54
ff een oud topic bumpen: de rythm/solo switch-methode werkt gewoon niet.
Daar ben ik nu wel achter.

Indien ik alle volumes van de kanalen 'gelijk' afregel, en de mastervolume gebruik als master ( ;-) ) dan, werkt het dus niet, omdat je bij het uitschakelen van de master, je gewoon véél te luid staat. Je kunt dit wel goed krijgen, maar dat werkt zeker in een live situatie niet lekker.

Andersom, met de volumes van de 3 kanalen ansich, is het lekker spelen, en live goed te doen. Dit is ook mijn manier geworden. Maar: zelfs als ik de master/solo volume op zijn max draai, levert dit geen volume toename op.

Of ik ben dom. Of het werkt gewoon echt niet fijn.

Prove me wrong...

Slowhand41
12 maart 2006, 19:07
Volgens mij kan het prima werken als je eerst de kanalen (pre en post) wat volume betreft op elkaar afstemt. Dan je kun je met de rhythm /solo regelaar (op de amp) het volume bepalen wat je als rhythm geluid wil horen, ga je soleren op één van de kanalen, trap je op de rhythm/solo switch (led gaat uit!) dan krijg je een volumeboost waarmee je boven de rest van de herrieschoppers uitkomt.
Zo is het volgens mij bedoeld en werkt het bij mij ook prima!

Greetz, Hans

Anders Destium
12 maart 2006, 19:27
Zo gebruikte ik hem ook op mijn Twintone, altijd op rythm volume tenzij het nodig was om nét wat extra te geven.

Dweezman
12 maart 2006, 19:44
Volgens mij kan het prima werken als je eerst de kanalen (pre en post) wat volume betreft op elkaar afstemt. Dan je kun je met de rhythm /solo regelaar (op de amp) het volume bepalen wat je als rhythm geluid wil horen, ga je soleren op één van de kanalen, trap je op de rhythm/solo switch (led gaat uit!) dan krijg je een volumeboost waarmee je boven de rest van de herrieschoppers uitkomt.
Zo is het volgens mij bedoeld en werkt het bij mij ook prima!

Greetz, Hans

Dat is wel precies omgekeerd wat Metoshade voorstelde. En ook omgekeerd met wat de switch aangeeft.. Solo is dus op de switch 'solo uit'.

Ik deed het ook zo, wat jij nu omschrijft, maar het solovolume is zo zó lastig in te stellen...

piezo
12 maart 2006, 21:03
Misschien begrijp ik niet helemaal wat het probleem is, behalve dat er misschien iets kapot zou kunnen zijn.
Wat jullie de solo boost noemen is feitelijk helemaal geen boost. De solo/rhythm schakeling is gewoon een master-bypass:
- In de "rhythm" stand wordt het signaal tussen pre-amp en poweramp geknepen door de master regelaar (als die niet helemaal open staat natuurlijk), net als bij iedere andere gitaarversterker MET een mastervolume;
- In de "solo" stand wordt de masterpot gebypassed en gaat dus het volle signaal van de preamp naar de poweramp, net als bij iedere versterker ZONDER mastervolume.

De masterpot zit natuurlijk ook ná de loop return.
Een powersoak heeft hier dus helemaal niets mee te maken, die zit n.l. ná de poweramp.

De manier van instellen die Metoshade aangaf, zou op zich de juiste zijn, àls je dat tenminste doet terwijl de band speelt. Anders sta je natuurlijk in je eentje een bak solo herrie te maken en moet je toch weer bijregelen zodra de hele band meespeelt. In de praktijk zal het echter gewoon een paar optredens zoeken zijn naar de juiste balans.

Dweezman
12 maart 2006, 21:52
Dank voor je bijdrage, dit verklaart wel iets...


ik gebruik die master gewoon niet meer (verbeeld me dat de amp ook lekkerder kinkt zonder) en ga op zoek naar een andere manier om het lead kanaal nog extra volume te geven voor 'n solo.

schizo910
12 maart 2006, 22:29
Dat is wel precies omgekeerd wat Metoshade voorstelde. En ook omgekeerd met wat de switch aangeeft.. Solo is dus op de switch 'solo uit'.

Ik deed het ook zo, wat jij nu omschrijft, maar het solovolume is zo zó lastig in te stellen...


Idd, als de let brand staat hij niet op de solo stand als de let uit is gaat de amp luider. Vraag me niet naar de technische details, maar Dolf Koch heeft het zo gedaan omdat er in de amp zelf dus iets gebeurd (Masterpots ofzo die aan en uit gaat) waardoor hij het als techneut duidelijker vond, maar gitaristen als ik (lees a-technisch) er door in verwarring raken...

Analie-G
12 maart 2006, 23:48
Thanx! Dat is idd een goed plan, dat zocht ik! (en idd: de handleiding heb ik niet... :wink: )

Vanavond testen

Probeer daarnaast een je mid op bijv 7-8 te zetten waardoor je signaal veel meer naar voren komt en waardoor je solo ook beter te horen zal zijn in een band !!!!

Shifty
13 maart 2006, 10:42
Ik gebruik 'm zelf ook niet meer, ik vind het niet handig. Je blijft de twee volumes regelen terwijl je alleen een soloboost wil. Als je dan 's per ongeluk (bij het switchen naar een ander kanaal) de solo/rythm knop indrukt heb je een volume drop/boost. Héél irri :)

Ik gebruik voor het boosten nu een Ibanez Tubescreamer. Deze bevalt goed, maar zou soms nog 's wat meer volume willen. Als ik de tubescreamer volume helemaal open draai dan begint 'ie te fluiten en dat willen we niet :)

Er zijn tig alternatieven voor een goede boost dus keuze zat :)

Baker
13 maart 2006, 16:35
Ik gebruik 'm zelf ook niet meer, ik vind het niet handig. Je blijft de twee volumes regelen terwijl je alleen een soloboost wil. Als je dan 's per ongeluk (bij het switchen naar een ander kanaal) de solo/rythm knop indrukt heb je een volume drop/boost. Héél irri :)

Ik gebruik voor het boosten nu een Ibanez Tubescreamer. Deze bevalt goed, maar zou soms nog 's wat meer volume willen. Als ik de tubescreamer volume helemaal open draai dan begint 'ie te fluiten en dat willen we niet :)

Er zijn tig alternatieven voor een goede boost dus keuze zat :)


Ik vind het dus juist supersimpel,

1 clean
2 crunch
3 Lead (voor vette rifs)
3 + boost = superlead (voor solo's)

Het enige nadeel is dat je om over te schakelen van crunch naar superlead 2 keer moet trappen: 1 keer op kanaal 3, en 1 keer op de boost. Maar daar ben ik inmiddels erg bedreven in geworden

richard72
8 april 2006, 11:39
Ik vind het dus juist supersimpel,

1 clean
2 crunch
3 Lead (voor vette rifs)
3 + boost = superlead (voor solo's)

Het enige nadeel is dat je om over te schakelen van crunch naar superlead 2 keer moet trappen: 1 keer op kanaal 3, en 1 keer op de boost. Maar daar ben ik inmiddels erg bedreven in geworden

Beste mbakker75,

Waarom zou je alleen soleren op kanaal 3? Dat is het zwaar overstuurde kanaal. Nooit van Clean soleren gehoord? Het fijne van die twee schakelbare master-volume regelaars is dat je op elk kanaal kan soleren omdat je dan een volume boost krijgt, niks meer of minder. Voor mij is dit ideaal.
Groeten,

- Richard -

orangekurty
16 april 2006, 09:27
Momenteel gebruik ik mijn Multitone (II) zo:

1. Clean clean.. lekker sprankelend op de bright input.. Knoppen op 0.5, Volume op 0.3
2. Blues drive.. distortion op 0.5 volume op 0.5
3. Distortion op 0.75, volume op 0.5.. hoge tonen afregelen met presence, treble op 0.3/0.4, Mid shift uit (hou ik niet van.. te veel mid).. lekker veel bass, mid op 0.5

Ultra Low speaker damping aan

Master volume afhankelijk van locatie, maar rhythm solo verhouding afregelen met solo's, dus Solo minstens 2/10 stapjes harder dan rhythm..

Optioneel, afhankelijk van locatie .. Lexicon MPX100 in parralel loop

Verder gebruik ik een wah pedaal en een stempedaal.. ik heb een distortion pedaaltje (boss DS-1) maar ik denk dat ik die ga verkopen, want de distortion van de MT is 10x mooier..