PDA

View Full Version : Optreden, goede Distortion op Elke versterker?



Chixdiggit
29 november 2005, 01:09
Nou ik speel al een tijdje gitaar, dus ik kan wel wat :wink: . Ongeveer eens in de 2 weken treed ik ergens op met mijn bandje. Wat maken we? Nou melodieuze punkrock zal ik het maar noemen. Gewoon lekker vrolijk. Klinkt zo comercieel als wat, maar dat is gewoon de muziek die ik ook leuk vind. :-D Ik ben de 2e gitarist, de 'solo gitarist'.

Het probleem.
Thuis heb ik een H&K Tour reverb. Prima ding om te oefenen. En soms sleep ik hem mee naar een gig. En eigenlijk lukt dat prima. Versterking gebeurt toch vooral door de mic, dus zoveel watt heb ik niet nodig. Al zou ik graag een top willen, ben maar een student, geen geld. Bovendien vervoer is gewoon ook niet handig, top + buikkast bijv...
Maar gelukkig heb ik de mazzel dat ik bijna altijd over spullen van anderen speel. Is het de ene keer een soldano, mesa boogie, jcm 800, en ben ik heel blij. Is het de andere een peavy bandit in een wazige tent, dat is weer wat minder :wink: ...
Mijn voorkeur gaat altijd uit naar puur.. geen pedalen en shit. Omdat ik die pedalen gewoon nooit vet vind klinken. Zelfs mijn eigen H&K channel klinkt vetter dan bijv die boss pedalen. neem als backup altijd een ds1 mee, of een guv nor.
Wat ik nu zoek.. een heldere maar lekker zware distortion. Met meerdere kanalen of bijv, pedaal + boost/compressor (?). Om mijn solo loopjes er lekker bovenuit te boosten. En dat ik de rest van mijn stukken, veel powercords, niet mijn andere gitarist eruit blaas.
250 euro wil ik er wel voor uitgeven.

Vind het gewoon erg lastig. Wat is gewoon een goed pedaal, of setje pedalen. Waar ik een vet geluid mee krijg, welke versterker het nou is. Tuurlijk zal die mesa 10X vetter klinken dan de peacy, maar u snapt het idee :wink:

mijn ideeen tot nu toe:
Carl Martin Plexitone
Carl Martin Hot Driven Boost MkIII
Proco Rat II + boost? (denk te schel voor mijn muziek)
Vox Bulldog Distortion
Tubefactor van H&K (denk net de duur..iets te overdreven..)

alvast tnx!

Harry
29 november 2005, 12:39
die tubefactor is misschien duur, maar je kunt hem wel gebruiken op iedere versterker die je tegenkomt. Die stel je dan clean en neutraal in en laat je de tubefactor het werk doen.

BartL
29 november 2005, 12:46
Zoek gewoon een tweedehands tubefactor, erg goed pedaal.

BartL
29 november 2005, 12:47
Zoek gewoon een tweedehands tubefactor, erg goed pedaal.

phx
29 november 2005, 12:47
Proco Rat II + boost? (denk te schel voor mijn muziek)

Don't think so, gebruik zelf deze combi, en geloof mij dit is NIET schel, kwestie van de Rat goed afstellen

http://members.home.nl/ilovenoize/Gear/Images/Rat.jpg

http://members.home.nl/ilovenoize/Gear/Images/Dodpreamp.jpg

De standen van de potmeters van de Rat zijn exact zoals ik ze gebruik. Hopla, boost eroverheen (volume op 8, gain op 3) en shredden maar. Net zoveel gain (als je wilt) als een metalzuck, maar dan met tone...

Lord Abortion
29 november 2005, 12:54
Misschien is een tweedehands Boss GT-6 wel iets ... met wat tweaken krijg je daar zeker uit wat je zoekt!

Speeddemon
29 november 2005, 13:50
Volgens mij doet een Tubefactor nieuw 220 euro, dus zou zeker niet te duur zijn.

Verder, 't is de beste. Punt.

Die Vox Bulldog heb ik laatst nog geprobeerd; 3x niks. Schel, krasserig, totaal geen buizensound. Weliswaar beter dan een DS-1 ofzo (mag ook wel voor 3x de prijs), maar de Tubefactor is gewoon de beste overdrive/distortion, "bar none".

Qua vervorming gaat ie van clean boost tot Iron Maiden/Judas Priest, maar met een lekkere boost ervoor zou je er nog wel black metal uit kunnen toveren.

Chixdiggit
29 november 2005, 13:52
nee die bos gt6 is me te groot.. als ik dan een keer spring met me gitaar.. land ik op dat gigantische geval.
Trouwens ik ga het bij feedback kopen. Omdat we een prijs hebben gewonnen bij het laaste optreden. We hebben 250 geld gewonnen om te besteden bij feedback. Helaas zijn we met 5 man in de band. Dus het is maar 50 euro per persoon.. :o
Maar goed ik leg er wat bij.

tubefactor is denk ik toch net te duur..

ben van plan daar iig die Carl Martin dingen te testen... en die rat op de manier van phx. :D

Trouwens is een EQ pedaaltje + Distortion + Booster.. ook geen leuke combinatie? voor de experts hier :wink:

Chixdiggit
29 november 2005, 13:56
mm tubefactor is misschien wel te doen ja.. zie hem nu niet bij feedback.. Zou wel te bestellen zijn.

Bl44t44p
29 november 2005, 14:15
Kan iemand mij een keer uitleggen wat er nu eigenlijk zo fantastisch is aan die H&K Tubefactor :-? ??

Speeddemon
29 november 2005, 14:22
Kan iemand mij een keer uitleggen wat er nu eigenlijk zo fantastisch is aan die H&K Tubefactor :-? ??
Hmm,
2 modes
290V plate voltage voor de buis (ECHTE buizen-sound dus, geen 'starved plate' krasserigheid zoals die 12V bij de Vox Cooltron pedalen)
klinkt waanzinnig dik, dynamisch, veelzijdig, amp-like.

Ik heb jarenlang op die beruchte eerdergenoemde Peavey Bandit 112 gespeeld en op een gegeven moment had ik de Tubefactor...

Er is toen een Nashville studio-drummer naar me gekomen tijdens een optreden om me te vertellen hoe waanzinnig m'n sound was!

@ Chixdiggit:
http://www.thomann.de/thoiw7_hughes_kettner_tube_factor_prodinfo.html

222 euro, en incl. verzenden naar NL komt er 8 euro ofzo bij.

robzilla
29 november 2005, 14:25
Hoe is de RAT om over een JCM800 te gooien die al over zn nek gaat? Lekkere metal sound of niet?

phx
29 november 2005, 14:28
Hoe is de RAT om over een JCM800 te gooien die al over zn nek gaat? Lekkere metal sound of niet?

Neen, niet doen. Dan wordt hij te fuzzy, MITS je deze afstelling (van de rat) gebruikt: volume 10, filter 4, gain 3. Dan krijg je een midboost (met gain).

robzilla
29 november 2005, 15:20
Ik gebruik nu een SD1 en die klinkt een beetje te dun.. ik zal de RAT eens proberen..

Speeddemon
29 november 2005, 16:25
Ik gebruik nu een SD1 en die klinkt een beetje te dun.. ik zal de RAT eens proberen..
Probeer de OD-3 ook!

Alsof je SD-1 qua range van ALLE knoppen verdubbeld wordt, zonder verlies van laag, maar icm een Les Paul wordt 't ook niet modderig.

robert-gitarist
29 november 2005, 17:50
1 keer met een Rat op een Marshall gespeelt.ik zeg never nooit meer...
Bah wat een bagger sound...marshall+rat is gewoon geen lekker geluid..viel me vies tegen..en met de turbo rat werd het alleen maar erger :roll: :cry:

Maar goed ontopic:
Ik zou ook voor die tubeman gaan...zeker een heerlijke overdrive...als je iets meet bijlegt plus beetje mazzel hebt,kun je kijken na een leuke V Twin van Mesa boogie(pedaal vorm dan he)..die klinkt ook waanzinnig vet.Zeer vette sound en ook dat warme mooie buizen geluid..oerdegelijk.

Mike McCready
29 november 2005, 18:21
De Plexitone without a doubt...

Speeddemon
29 november 2005, 18:57
De Plexitone without a doubt...
die is NIET echt buizen, en ik vraag me af hoe geweldig die nog klinkt als je 'm A/B-t met een Tubefactor.

Zo werd de Menatone King of Britons ook zo geprezen, en uiteindelijk viel die ook door de mand (veel te donker, werkte alleen maar goed met bepaalde felle high-output humbuckers).

hgrondel
29 november 2005, 21:02
ik zoek ook een soortgelijk iets, ik speel op een strat en binnenkort een voc ac30cc, aangezien die niet zo veelzijdig is wil ik er een mooie veelzijdige distortion bij.

ik wil graag een bluesy overdrive, een wat ruigere overdrive/distortion en een mooi lead kanaal met veel sustain die er goed bovenuit springt kwa volume.

die plexitone lijkt te doen wat ik wil als ik dat zo lees, maar over die hughes & kettner hoor ik ook goeie dingen, maar springt dat leadkanaal er wel bovenuit? ik heb nu ook een symour duncan pick up booster die een mooi clean boost geeft maar die met wat gain niet genoeg volumeboost geeft, dat is nou juist wel wat ik wil. (volume boost, ook met gain)

(sorry dat ik dit topic misbruik, elk geval beter dan een nieuwe openen)

Rock&Roll
30 november 2005, 13:34
Probeer de OD-3 ook!

Alsof je SD-1 qua range van ALLE knoppen verdubbeld wordt, zonder verlies van laag, maar icm een Les Paul wordt 't ook niet modderig.

Ik heb die OD3 ook, een zalig pedaal en mijn main overdrive! Ik zit eraan te denken om een OCD aan te schaffen. Hoe vergelijkt deze dan met een OD3? Als mij iemand een overdrive op hetzelfde principe kan aanbevelen, dan hoor ik dat graag, liefst goedkoper :razz:

harrie-beton
30 november 2005, 14:50
ik heb een beetje rondgelezen maar persoonlijk vind ik een pedaal geen oplossing voor zijn problemen.

Ieder optreden een andere amp?

Neem altijd je eigen amp mee, dat is heel gebruikelijk. Standaard spullen zoals op veel talentenjachten daar wil ik niet mee gezien worden... Een goede sound vind ik te belangrijk om het af te laten hangen wat voor afgeragd spul op het podium staat. We spelen regelmatig zonder soundcheck op festivalletjes met je eigen gear loop je weinig risico.

Je kunt ook een heel andere richting op: modeling in plaats van versterkers maar dan moet je eens op mijn gear site kijken.

Chixdiggit
30 november 2005, 17:25
okeej bedankt voor de reacties.
Mja mijn eigen versterker is natuurlijk het beste. Soms hebben we geen soundcheck en dan is het soms nog behoorlijk aan de knoppen draaien tijdens het optreden.. veel stressen :wink:
Maar ik denk dat ik eerst toch maar voor een pedaal ga. Niet altijd is het ook mogenlijk je eigen spullen mee te nemen. Ik heb nog geen auto zelf.. ik rij nog altijd mee met vrienden, of bandgenoten..
2 gitaren en een tas voor mezelf + drumshit voor de drummer + vaak nog een basgitaar/gitaar van de ander.. en 1 auto zit wel vol :-D
Dus ik denk dat het een tube factor wordt.
Inmiddels veel over gelezen op sites.. reacties enz. Klinkt allemaal goed.. sampels die ik hoorde vond ik ook goed.
H&K heb ik wel wat mee.. vind dat ze altijd goeie dingen hebben.
Ben alleen bang dat ie iets te metalachtig gaat klinken. En voor muziek met veel powerchords vind ik dat minder.. maar misschien valt het wel mee..
Maar ik ga als ik eens tijd heb langs feedback wat dingen proberen.. Misschien kunnen ze wel aan zo'n tubefactor komen zonder dat ik er gelijk 1 hoef te kopen.. eerst even horen :D . Even voor de zekerheid.

Speeddemon
30 november 2005, 17:30
Ben alleen bang dat ie iets te metalachtig gaat klinken. En voor muziek met veel powerchords vind ik dat minder.. maar misschien valt het wel mee.. .
Absoluut niet!

Hij klinkt juist meer classic rock/hard rock achtig, vol, warm, rond.
Geen greintje krasserigheid/dunheid!

Je kan 'm met een dun-klinkende boost wel metal-achtig laten klinken, maar op zichzelf klinkt ie bijna te vet!