PDA

View Full Version : 2x15 ipv 2x12



Magic Bean
28 november 2005, 22:34
Mijn medegitarist in de band heeft een Laney combo met een 15 inch HH speaker. En daar komt toch echt een lekker geluidje met veel diepte en punch uit.

Ik zat ns na te denken: Een 15 inch speaker geeft een betere spreiding van je geluid dan een 12 inch speaker. Het volume is ook hoger (toch??)
Waarom heeft niemand dan een 2x15 gitaarcabinet? Alleen het verschil in gewicht zou niet bepalend hoeven te zijn, want 2x15 is nog steeds minder zwaar dan 4X12.
Voor basversterkers worden dan wel weer 15 inch speakers gebruikt, kan ik hieruit opmaken dat deze speakers beter geschikt zijn voor laag geluid?

Misschien een idee voor zelfbouw?

robert-gitarist
28 november 2005, 22:52
Hebben die oude Marshall boxen uit de Lead en Bass serie niet 2*15"?
Die hebben ze boven mekaar zitten...Ik heb z'n cabinet maar is beetje moeilijk tezien of het nou 12 is of 15" :???: :oops:

Wormaap
29 november 2005, 00:13
15" speakers zijn over't algemeen beter voor lage tonen. Betere spreiding is trouwens niet zo. Spreiding komt voornamelijk uit de manier waarop de kast is gebouwd (gesloten/open achterkant e.d.)

Han S
29 november 2005, 01:15
Een 15 inch speaker brengt meer lucht in beweging dan een 10 of 12 inch speaker. Het heeft ook nadelen, conebreak is daar een van, de conus beweegt niet als een geheel maar er zit ook een golfbeweging in de conus zelf.

Overigens kan ook een 10 inch speaker al ontzettend laag gaan, maar hij heeft dan wel een grotere uitslag en ook dat heeft weer nadelen zoals het Doppler effect.

Hoe hard een luidspreker gaat heeft voornamelijk te maken met het rendement, dat wordt uitgedrukt in dB's bij één watt vermogen, gemeten op een meter afstand. SPL= XdB/w/m.

Een goede hi fi speaker met een rechte frequentiekarakteristiek heeft een rendement van tussen de 78dB/w/m tot ongeveer 90dB/w/m.

Een hoog rendement PA speaker van 15 inch komt boven de 100dB/w/m en een middentonen driver met een hoorn er voor komt boven de 110dB/w/m.

Als je een 50 watt versterker hebt kun je berekenen hoe hard die zal gaan met een bepaalde speaker met de simpele formule 10 Log P en als je dat berekent op je zakjapanner zul je zien dat 10 Log 50 bijna 17 oplevert. Met een rendement van 100 dB/w/m zal je dus met 50 watt 117 dB aan lawaai maken op een meter afstand en ik heb een donkerbruin vermoeden dat een 12 inch Celestion behoorlijk in de buurt van een rendement van 100 dB komt.

Kun je het nog volgen?

Bij 100 watt zal dezelfde speaker maar 3 dB harder gaan (10 Log 100= 20) en bij 1000 watt (als hij daar tegen zou kunnen) zou er nog eens niet meer dan 10 dB bijkomen want 10 Log 1000=30.

Het verschil tussen 50 en 1000 watt is maar 13 dB, dat is uitstekend te horen, maar ik denk dat het minder is dan je had gedacht.

Als je echt hard wilt gaan is het dus beter om te investeren in efficiënte luidsprekers dan in enorme vermogens.

Bins
29 november 2005, 11:16
Waarom heeft niemand dan een 2x15 gitaarcabinet?

Die Randall Warhead(?) sig van Dimebag had een 4x12 en een 2x15.

Rwin
29 november 2005, 23:20
Marc Tremonti heeft naast zijn 4x12 ook een 2x15 Mesa kast. Puur ter opvulling van het laag.

Hier een filmpje waar hij het helemaal uitlegd. (http://www.mark-tremonti.com/video/Tremonti_rig_300k.wmv)

Michael AE
30 november 2005, 07:19
Lage frequenties laat ik aan de bassisten in mijn bandjes over, geef mij maar het middengebied.

almarvk
30 november 2005, 10:33
Tremonti gebruikt bijvoorbeeld 2x een 4x12 en 2x een 2x15 van Mesa Boogie. Daar komt dan ook een bruut zwaar geluid uit :)

Wabbie
30 november 2005, 10:57
hmmmz, misschien moest ik dan mijn bascabinet ook maar eens in mijn koch prikken en kijken wat het doet met het geluid.

robert-gitarist
30 november 2005, 19:10
Waarom heeft niemand dan een 2x15 gitaarcabinet?

Die Randall Warhead(?) sig van Dimebag had een 4x12 en een 2x15.

Klopt inderdaad..
word alleen niet meer gemaakt helaas..Zou graag en van die 2 cab's willen maar worden iet meer gemaakt :cry:

Wabbie
30 november 2005, 21:50
Okee, ik heb het net uitgetest.

Rigg:
Koch powertoneII
engl 4x12"
Trace&elliot 1x15"

Komt idd een hele berg lomp laag bij, moet zeggen dat ik het wel gaaf vind. Denk dat ik bij de grotere optredens zeker ook mijn trace cab mee ga slepen. Voegt zeer veel "oemph" toe aan het geluid, ga het bij mijn metalband zeker gebruiken.
Binnenkort eens testen wat voor geluid het oplevert als ik mijn engl cab aan mijn basversterker hang samen met de Trace :lol:

Wabbie
30 november 2005, 21:51
Okee, ik heb het net uitgetest.

Rigg:
Koch powertoneII
engl 4x12"
Trace&elliot 1x15"

Komt idd een hele berg lomp laag bij, moet zeggen dat ik het wel gaaf vind. Denk dat ik bij de grotere optredens zeker ook mijn trace cab mee ga slepen. Voegt zeer veel "oemph" toe aan het geluid, ga het bij mijn metalband zeker gebruiken.
Binnenkort eens testen wat voor geluid het oplevert als ik mijn engl cab aan mijn basversterker hang samen met de Trace :lol:

Mr.Bluesbreaker
1 december 2005, 01:44
In de repetitieruimte staat bij mij een nogal crappy Fender solid state combotje. Bij gebrek aan laag en druk stuur ik tegelijk via mijn TU-2 stereo uitgang een peavey basversterker aan. Zo ben ik ook overal te horen, zonder dat die transistor gaat clippen.

schwalbe
1 december 2005, 10:18
Dr zitten behoorlijk wat verschillen tussen een 15 inch voor bas en een voor gitaar. Die voor bas komt idd veel lomp laag uit.. die voor gitaar zijn een stuk minder lomp met hun laag (maar wel meer dan uit een 12 inch) en klinkt vooral warmer; bovendien komt er wat meer hoogmid uit dan uit een 15 inch voor bas. De topicstarter had het over een betere spreiding uit een 15 inch... dat klopt niet: De spreiding van een 15 inch is boven de 1000 hertz slechter dan een 12 inch (beaming effect). Wel een voordeel is dat er bij een 2 x15 geen kamfilter-effecten zijn zoals bij een 4x12. En dat komt de spreiding inderdaad wel weer ten goede. Dat heeft echter niet te maken met de speakers zelf maar met het feit dat ze boven elkaar zijn gemonteerd ipv naast elkaar.

taylor
1 december 2005, 10:54
heb zelf een hele tijd een oude marshall organ kast gehad in 4 x12 formaat met 2x15" speakers was gewoon te gek hoor die sound.


de originele bassman en andere fender amps hadden ook ïn het begin 15" speakers.

jw009
1 december 2005, 11:23
hmm ik ben nou wel benieuwd om dit eens een keer te gaan proberen, helaas heeft onze bassist alleen 4x10. Dat wordt wachten tot hij een 1x15 of misschien wel 1x18 erbij koopt...