PDA

View Full Version : Western niet te stemmen.



Steven.sylvia
28 november 2005, 20:51
Help!!!!

Ik heb een Vantage VS 35CE/TS western gitaar en ik krijg dat ding niet gestemd. ALs ik hem nauwkeurig stem ( 5e fret E-snaar = open A-snaar, etc) dan klinkt het het vreselijk vals. Als ik hem stem op een andere manier (12e fret E-snaar = 7e fret A-snaar, natuurlijk niet de fret indrukken maar even vasthouden als je hem aanslaat) dan klinkt het ook nergens naar.

Dat ik hem niet gestemd krijg is tot daar aan toe maar wat ik niet begrijp is het volgende: Op de brug van mijn elektrische gitaar kan ik de snaarlengte veranderen om hem helemaal octaaf zuiver te krijgen. Dit moet ik tevens doen als ik er een dikker of dunner setje op zet.
Hoe zit dat dan als ik op mijn western een dikker of dunner setje zet, ik zou verwachten dat je dan ook de octaafzuiverheid beïnvloed en deze zal je dan toch ook moeten afstellen?!?!?

Kortom: hoe krijg ik mijn western perfect afgesteld terwijl ik nagenoeg geen instelmogelijkheden heb zoals op een elektrische gitaar.

Looking forward to your reply,

P.S. zoals je kan lezen speel ik wel gitaar maar ik ben niet helemaal thuis in de juiste terminologie.