PDA

View Full Version : Klusje...



Stoked1977
28 november 2005, 16:07
Hallo,
Ben een beginner, zo'n beginner dat ik al de grootste moeite heb om m'n snaren te verwisselen. Heb nu al 3 pakjes versleten, snaren knappen elke keer weer. Heb zelfs m'n elec. gitaar naar een muziekwinkel gebracht om hem door een pro te laten besnaren en afstellen, maar daar heeft de gitaar 2 weken in een stoffige hoek gestaan, zonder dat er naar omgekeken werd, dus heb de gitaar maar weer meegenomen, nogmaals zelf geprobeerd en ... sjoppa, KNAP!!!... Op het eerste gezicht zijn geen braampjes en/of scherpe onderdelen op de gitaar zichtbaar, kortom, denk dat ik gewoon fout bezig ben. Is er misschien iemand in de prov. Utrecht die me, eventueel tegen betaling, uit de brand zou kunnen helpen?
Gr.

SBloke
28 november 2005, 18:39
Wacht even....

Je wilt iemand BETALEN om nieuwe snaren op te leggen????

:o :o :o

Als ik jou was zou ik eens naar de plaatstelijke bieb gaan, en daar een goed boek over gitaren lenen ("De Gitaar - Ralph Deyner"is er zo eentje) en dan eens flink inlezen over gitaren, afstellen en snaren opleggen. Als je serieus gitaar wilt spelen moet je toch echt je eigen boontjes kunnen doppen (lees: snaren vervangen) totdat je ZO schandalig goed en rijk bent dat je daar een roady voor hebt...




Wat voor gitaar heb je? (type, merk en waar je hem vandaan hebt... )

Stoked1977
28 november 2005, 19:57
:-D BETALEN ja... Heb het nogal druk en ben het type dat chagrijnig wordt als een snaar voor een 4e achtereenvolgende keer in z'n face klapt :wink: Heb al wat links van internet waarop (met foto's) wordt uitgelegd hoe je snaren kunt aanbrengen op je gitaar, in principe lukt dat me wel, probleem is denk ik dat ik de snaren te strak span, want op het moment dat ik de snaren ga stemmen, knappen ze elke keer weer. Heb dan liever dat iemand het me een keer goed uitlegt, dan dat ik blijf aanklooien. M'n gitaar? Een Behringer startersgitaar, met bijpassende Behringer versterker, D'Addario XL snaren.

Bluesbreaker
28 november 2005, 21:07
Oh, okay, dat je snaren knappen komt hoogstwaarschijnlijk door je behringer versterker. Ik heb gehoord dat deze versterkers wel vaker snaarproblemen veroorzaken.

robert-gitarist
28 november 2005, 22:43
Oh, okay, dat je snaren knappen komt hoogstwaarschijnlijk door je behringer versterker. Ik heb gehoord dat deze versterkers wel vaker snaarproblemen veroorzaken.

:lol: :lol: :lol: :lol:

Harry
28 november 2005, 23:13
je hebt daar toch die muziekzaak Ton van Ginkel? Ben er ooit wel eens geweest en het leek mij geen beroerde kerel. Lijkt mij dat hij het je wel uit zou kunnen leggen. Of anders een andere muzikant bij je in de buurt.

SBloke
29 november 2005, 08:20
:-D BETALEN ja... Heb het nogal druk en ben het type dat chagrijnig wordt als een snaar voor een 4e achtereenvolgende keer in z'n face klapt :wink: Heb al wat links van internet waarop (met foto's) wordt uitgelegd hoe je snaren kunt aanbrengen op je gitaar, in principe lukt dat me wel, probleem is denk ik dat ik de snaren te strak span, want op het moment dat ik de snaren ga stemmen, knappen ze elke keer weer. Heb dan liever dat iemand het me een keer goed uitlegt, dan dat ik blijf aanklooien. M'n gitaar? Een Behringer startersgitaar, met bijpassende Behringer versterker, D'Addario XL snaren.

Snaren te strak spannen... dan stem je ze dus veel te hoog.. Heb je een stemapparaatje? Of doe je het puur op gehoor?

Hierzo (http://www.gieson.com/Library/projects/utilities/tuner/) even een linkje naar een online gitaartuner.. dan kun je iig horen op welke toon je je snaren moet spannen (ongeveer)

harrie-beton
29 november 2005, 16:37
ik heb 3 groepen, repeteer 3 keer in de week en heb dit jaar (2005) nog geen enkele snaar geknapt.

Het lijkt dat jij iets fout doet of ... de gitaar is niet in orde.

Einstein zei: "De meest waarschijnlijke oorzaak is vaak de juiste"

Bluesbreaker
29 november 2005, 16:43
ik heb 3 groepen, repeteer 3 keer in de week en heb dit jaar (2005) nog geen enkele snaar geknapt.

Het lijkt dat jij iets fout doet of ... de gitaar is niet in orde.

Einstein zei: "De meest waarschijnlijke oorzaak is vaak de juiste"

In dat geval draait hij de snaar te strak aan.

Roy K.
29 november 2005, 17:43
1. Zijn het altijd dezelfde snaren die knappen of knapt iedere keer het hele setje?

2. Aan je snaren ligt het niet, 'k heb D'addario XL 08's en daar kan ik op raggen wat ik wil..

3. Weet je hoe iedere snaar gestemd moet worden of doe je maar wat?

Utreg
29 november 2005, 22:16
Doet me denken toen ik ooit in Feedback (Utrecht) was. Kwam zo'n 16 jarige jongen de winkel in met zo'n Nightwish shirt e.d. en allemaal van die heavy Metal kleding. Achter hem kwam zijn moeder aangelopen, met de gitaar. Zo'n verkoper vroeg aan die jongen of hij hem kon helpen. Die jongen keek heel wanhopig naar zijn moeder, die moeder zei dat de snaren verwisseld moesten worden enz. Ik vond het best grappig dat zij dat voor hem moest opknappen enz. maar toen zei ze het volgende: De andere gitarist uit je band kan toch ook snaren erop leggen? En die gast mompelde maar wat... Het idee dat je in een band zit, en verder geen snaren kan spannen. Ik wil niet weten hoe zijn spel is...
Enfin, topic-opener, kijk ff of de randen van de zadels niet scherpe kantjes hebben enz, en draai de tuners voorzichtig aan, dus ga er niet als een draaiorgel aan zitten sjorren...

Succes :cool:

Kaboemba
30 november 2005, 10:35
Is het misschien zo dat je er een snaar opz et en deze meteen op de juiste spanning probeerd te brengen, dit moet je dus niet doen.

Je moet de snaren er 1 voor 1 opbrenegen en dan iets spanning (dat hij net goed blijft liggen zeg maar.
Pas daarna moet je ze om en om op de juiste toon hoogte brengen, tip begin dan altijd bij de lage E (dikste snaar).

Stel dat je namelijk meteen de hoge E (dunste snaar) op je gitaar zet en deze meteen in E stemt dan moet deze snaar de hele spanning van de nek opvangen en gaat dus stuk.

Btw ik ging er even vanuit dat je snaren al knappen bij het opbrengen.

SBloke
30 november 2005, 12:06
Doet me denken toen ik ooit in Feedback (Utrecht) was. Kwam zo'n 16 jarige jongen de winkel in met zo'n Nightwish shirt e.d. en allemaal van die heavy Metal kleding. Achter hem kwam zijn moeder aangelopen, met de gitaar. Zo'n verkoper vroeg aan die jongen of hij hem kon helpen. Die jongen keek heel wanhopig naar zijn moeder, die moeder zei dat de snaren verwisseld moesten worden enz. Ik vond het best grappig dat zij dat voor hem moest opknappen enz. maar toen zei ze het volgende: De andere gitarist uit je band kan toch ook snaren erop leggen? En die gast mompelde maar wat... Het idee dat je in een band zit, en verder geen snaren kan spannen. Ik wil niet weten hoe zijn spel is...
Enfin, topic-opener, kijk ff of de randen van de zadels niet scherpe kantjes hebben enz, en draai de tuners voorzichtig aan, dus ga er niet als een draaiorgel aan zitten sjorren...

Succes :cool:


Powerchords rammen he.... Gitaar ook nog even in een "E" stemmen dan dan je wijsvingertje maar opschuiven. Als je maar genoeg distortion erachter zet hoort toch niemand dat je niet kunt spelen

De eerste keer snaren vervangen heb ik ook samen met m'n docent gedaan... vervolgens trok hij m'n hoge E kapot.. :lol: Maar ondertussen heeft eht snaren opzetten geen geheimen meer.

taylor
30 november 2005, 12:18
hij draait die snaren gewoon veelste hoog op je haalt de rek er niet uit moet ook altijd.

ga idd maar ff in boek kijken hoe het moet en dan eerst leren stemmen want anders kun je wel 100 setjes halen.

of laat iemand in winkel het keer voor doen dan kun je het zelf ook wel lijkt me daar hoef je geen rocket scientist voor te zijn.

Philippe
30 november 2005, 12:51
Ik weet mijn eerste keer nog wel. Naar de muziekwinkel om de hoek gelopen. De beste man had het gewoon uitgebreid uitgelegd. Nooit meer problemen mee gehad.

JER00N
30 november 2005, 14:15
Heb in juli voor het eerst in m'n leven nieuwe snaren gezet op m'n Ibanez (ik had hem pas, wilde hem stemmen maar wist niet dat ik eerst de locking nut moest losdraaien :P) en ze zitten er nog steeds op :cool: Het zijn Ernie Ball slinky's trouwens, die schijnen vrij sterk te zijn.

nielsduursma
30 november 2005, 18:59
ik vind het nog wel een k*t-klus :evil: ik ga veel liever gelijk spelen :-D

Stoked1977
30 november 2005, 19:07
Van Ginkel was dus de muziekzaak waar m'n gitaar dus 2 weken lang in het stof heeft gestaan, vandaar dat ik de gitaar weer zelf meegenomen had, anders stond hij er waarschijnlijk nog :(
Maar denk inderdaad dat ik de snaren te strak span, aan de andere kant is het wel steeds dezelfde snaar die springt (4D), maar is me in de winkel (van Ginkel) al verteld dat er niks te zien is aan de gitaar zelf. Ik stem de gitaar met een elektronisch stemapparaatje, stekkertje in het apparaatje en stekkertje in m'n gitaar en dan net zolang draaien totdat het lampje groen oplicht. Denk dat ik de snaar al te strak aanspan als ik hem omwindt...
Iig bedankt voor al jullie reacties!
Thanx! :-D

Bluesbreaker
30 november 2005, 19:42
Heb in juli voor het eerst in m'n leven nieuwe snaren gezet op m'n Ibanez (ik had hem pas, wilde hem stemmen maar wist niet dat ik eerst de locking nut moest losdraaien :P) en ze zitten er nog steeds op :cool: Het zijn Ernie Ball slinky's trouwens, die schijnen vrij sterk te zijn.


Je hebt niks zinnigs te melden en post het toch 4 keer achter elkaar..........

Eko
30 november 2005, 20:07
Kleine cursus misschien?
Indien je al je snaren er af hebt liggen :
Begin bij de dikste snaar. Steek hem van achter door de body en haal hem door tot het ballend in de body zit. Steek het andere eind boven in de tuner. Trek hem strak met de hand. Laat hem er na ongeveer 5 cm terug zakken. Begin dan met opdraaien van de tuner.
Op deze manier zit er op de tuner voldoende windingen om niet te snel te breken. Stem de snaar met een stemapparaat. Als de snaar gestemd is begin je de snaar op te drukken op diverse plaatsen. Stem de snaar opnieuw. op deze manier blijft de snaar sneller op stemming.
Herhaal dit een voor een met de volgende snaren.
Hierbij gaan we uit van het feit dat de gitaar goed is. Kijk bij meerdere keren breuk op de plek waar de snaar breekt. Pak het gedeelte van de snaar beet wat nog in de gitaar zit en trek het strak. Kijk waar de breuk moet ontstaan en controleer op scherpe kanten en of bramen.
De meeste breuk ontstaat doordat de snaar te kort in de tuner wordt gestoken. Als je dan opdraait staat er veel spanning op een klein stuk snaar, ergo te veel spanning.
Het er af halen van alle snaren wordt door de meeste gitaristen niet aanbevolen. De snaren trekken aan een hals.De totale spanning kan zo`n 80 kg bedragen. Als je dit er in een keer afknipt of loslaat kan de hals zich (ont)zetten. Het gebeurt niet vaak , maar het kan. Verstandiger is het om in het begin de snaren een voor een te wisselen. Je hebt dan alle tijd.Als je wat meer ervaren bent doe je het in zeer korte tijden.

Tupelo
2 december 2005, 17:17
Misschien waardeloze tip maar ik heb het idee dat het helpt de rek uit mijn snaren te krijgen als ik ze nadat ik ze vernieuwd heb 24h in F# stem.

BassAgent
2 december 2005, 17:38
Waarom roept iedereen dat die jongen zijn snaren te strak aanspant? Snaren hebben een bepaalde spanning, en het boeit geen ene flikker of je nou meer of minder van je snaap afknipt of iets dergelijks, als je je gitaar gewoon in E stemt is de spanning van tevoren bepaald. Klaar.

Voor de rest: geen tips :razz:

Bluesbreaker
2 december 2005, 23:19
Waarom roept iedereen dat die jongen zijn snaren te strak aanspant? Snaren hebben een bepaalde spanning, en het boeit geen ene flikker of je nou meer of minder van je snaap afknipt of iets dergelijks, als je je gitaar gewoon in E stemt is de spanning van tevoren bepaald. Klaar.

Voor de rest: geen tips :razz:

Kan toch zijn dat hij dat gewoon niet goed doet?

Eko
4 december 2005, 12:48
Bassagent,
Het al dan niet te kort afknippen gaat om het volgende. Als je de tuner met de opnening dwars op de kop hebt staan , dan de snaar er insteekt en maar een halve slag draait , zit de snaar er waarschijnlijk wel op , maar staat de complete spanning van de snaar op slechts een hoek van de tuner. Door er voor te zorgen dat er ongeveer anderhalve slag op de tuner zit voorkom je dat er teveel spanning op een te klein oppervlak komt. Andersgezegd belast je de tuner over het geheel van het oppervlak en is de kans op breuk minder. Ook het slippen van een snaar ( bij niet omwonden snaren) is zo veel minder.

taylor
5 december 2005, 12:06
idd.

het is niet zo moeilijk een gitaar zonder locking tuners draai je de bass snaren gewoon drie slagen om de dunnere wat meer,haal de rek er goed uit klaar.

als je de snaren er opzet moet je ze dus al laten vlieren dus bij de 8e fret omhoog houden en dan aandraaien.