PDA

View Full Version : Tonelab vraagje



Satriani
28 november 2005, 16:01
Ik denk dat ik m'n pod om ga ruilen voor een tonelab , begin me steeds meer te ergeren aan dat rode gedrocht. Veels te veel getweak, en heb em nu een tijdje en ben alleen maar aan het tweaken geweest en vind em nog steeds erg nep klinken.

Maar als ik opnames wil maken met een tonelab, moet je dat ding via midi aansluiten op je pc toch.

http://www.guitare.com/photoline6/podmidi.JPG
Deze aansluiting dus, en als je een geluidskaart hebt die niet van die aansluitingen heeft is er dan geen mogelijkheid om toch dat ding aan je pc te hangen??

Help me out :wink:

Jeroenvanhulsteijn
28 november 2005, 16:15
je kan toch gewoon de audio input van je geluidskaart gebruiken? Of als je een digitale input (S/P Dif) hebt kun je daar de Tonelab ook op aansluiten. De SE kun je niet op de digitale input aansluiten.

Satriani
28 november 2005, 16:52
Huh :???:

Ik dacht dat ik zoiets hoorde als dat je alleen maar midi had op die tonelab en dat je em alleen maar zo aan kunt sluiten.
Hmm , maar je kan em dus gewoon rechtstreeks in je geluidskaart steken?

Aardig gek :roll:
My bad

piezo
28 november 2005, 16:56
De SP/DIF uitgang van de Tonelab (zit alleen op desktop versie) is wel optisch.

Swan
28 november 2005, 17:15
via midi kan je nix opnemen hoor...

Satriani
28 november 2005, 18:13
Tsja in die technische dingen ben ik echt een n00b en wil me er ook niet in verdiepen :wink:

Maar als je dus gewoon de tonelab in je geluidskaart kunt steken dan is dat alles wat ik wou weten. Ga binnenkort ff naar de winkel met m'n pod en mijn koptelefoon en kijken of die tonelab beter klinkt. Waarschijnlijk wel als ik de soundsamples hoor op het net.

piezo
28 november 2005, 18:38
Over koptelefoon klinkt de Tonelab m.i. niet.
Output select op Line
In hifi: EQ: vrij veel hoog eruit, beetje midden erin
In PA (hoorns): EQ: beetje hoog eruit
In fullrange keyboard amp: idem

armageddon
28 november 2005, 20:21
Midi = geen geluid, maar instructies.
Er zitten gewoon outputs op de Vox die hetzelfde moeten werken als de Pod.

jero
28 november 2005, 22:00
ik heb sinds kort de tonelab en kan bevestigen dat je hem gewoon in je geluidskaart kunt pluggen. Ook vind ik hem een stuk prettiger in gebruik en beter klinken dan de pod die ik had (2.0), maar daar is geloof ik pas een erg lang topic over geweest.

Satriani
29 november 2005, 00:22
Ik heb de podxt dus dat zou al een stuk beter moeten klinken als de 2.0
Holy shit hoe kut moet de 2.0 dan wel niet zijn.

Kzie het wel, ik hoop dat de tonelab beter klinkt want ben nu wel een keertje uitgetweaked :evil: :evil:

piezo
29 november 2005, 11:17
Kzie het wel, ik hoop dat de tonelab beter klinkt want ben nu wel een keertje uitgetweaked

Ga dan maar liever leren breien ......
of hou het bij een akoestische gitaar, want ........
Als ik jou in een ruimte zet met een Stratocaster, een Twin Reverb, een JCM 800 en nog 14 andere versterkers, een 10-tal pedaaltjes en tig andere effecten, verwacht jij dan na iedere plug in actie meteen jouw favoriete country geluid te hebben?
En als je alles geweldig hebt afgesteld en daarna een Les Paul gebruikt i.p.v. een Strat, zou je dan alle knoppen ongewijzigd laten?
En als je nu metal ging spelen i.p.v. country?
Etc......

Waarom verwachten gitaristen toch dat de patches op zo'n modeling geval zonder tweaken meteen goed moeten klinken? Weet jij welke gitaar gebruikt werd door de programmeur van de Tonelab? Zouden zijn oren en muzikale voorkeuren precies dezelfde zijn geweest als die van jou?

Holbewonerslogica, maar voor veel gitaristen blijkbaar te hoog gegrepen.

Satriani
29 november 2005, 11:36
Kzie het wel, ik hoop dat de tonelab beter klinkt want ben nu wel een keertje uitgetweaked


Waarom verwachten gitaristen toch dat de patches op zo'n modeling geval zonder tweaken meteen goed moeten klinken? Weet jij welke gitaar gebruikt werd door de programmeur van de Tonelab? Zouden zijn oren en muzikale voorkeuren precies dezelfde zijn geweest als die van jou?

Holbewonerslogica, maar voor veel gitaristen blijkbaar te hoog gegrepen.

Ik verwacht niet dat het meteen goed klinkt, dat presets 9 van de 10 keer kut zijn is gewoon een feit, en ik weet idd ook niet met wat voor gear die presets gemaakt zijn wat van grote invloed is, dat snap ik ook wel.

Ik heb ook nooit wat over de presets gezegd he :wink:

Maar uit die pod haal ik na een paar weken tweaken geen goede crunch, En ik word er schijtziek van, de tonelab ziet er iig een stuk makkelijker uit en heeft minder mogelijkheden dus als de sound me bevalt ga ik voor de tonelab. Zo niet dan tweak ik verder.

piezo
29 november 2005, 12:25
Het was dan ook niet persoonlijk bedoeld, hoor. Meer als reactie op het vele negatieve commentaar van gitaristen die echt alleen eventjes presets gezapt hadden. Mezelf een beetje incluis trouwens. Zie http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=17730&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=flextone
Met de Pod heb ik alleen wat effe-in-de-winkel ervaring. Naar ik begrepen heb is er meer aan te programmeren, maar daar wil jij toch juist van af. De Tonelab is in ieder geval reuze gemakkelijk te programmeren, zowel hands-on als via de editor. Zelfs zó gemakkelijk dat je de editor eigenlijk alleen nodig hebt als librarian c.q. "set-list manager". Sommige effecten hebben echter een paar parameters meer dan je met de 3 knoppen op de Tonelab kunt instellen en die parameters zijn dus alleen met de editor te veranderen.

Voor wat betreft de klank heb ik van gebruikers, die beide toestellen hebben/kennen, begrepen dat alleen de metal-achtige klanken van Line6 beter zijn, maar dat de Tonelab voor al het andere 2 klassen beter klinkt, vooral veel dynamischer en levendiger. Je zult voor een goede heavy sound op de Tonelab dus iets meer moeite moeten doen.

Ik vind persoonlijk dat OF de analoge ingangsgevoeligheid OF de "cleane" pre-amp parameters beter zouden moeten. Bij een Twin simulatie zou je bijvoorbeeld verwachten de pre-amp gain veel verder open te kunnen zetten voor je vervorming krijgt.

harrie-beton
29 november 2005, 16:20
gitaarspelen en muziek maken is iets wat ik grotendeels op mijn gevoel doe. Daar denk ik niet bij na.

Echter het instellen van mijn effectenkastjes daar heb ik echt tijd voor moeten maken. Ik ben echt wel technisch maar een podxt programmeren is echt wel lastig voordat ik het geluid heb wat ik zoek.

Juist de hoeveelheid mogelijkheden maken het er niet makkelijker op.
72 amps en 54 effecten. 5 gitaren. Reken maar uit..

Upload ergens eens een mp3 dan kunnen wij lekker schieten op je sound. Een forum met alleen tekst is redelijk eindig en ik kan je ook niet in woorden vertellen hoe een biertje smaakt.

smak smak

Satriani
29 november 2005, 19:11
Ik speel voornamelijk clean/crunch als ik begin te spelen komt er 9 van de 10 keer een blues/funk lick uit m'n handen. Het "hardste" wat ik speel maiden heel af en toe en metallica dingetjes fade to black bijvoorbeeld.
Dus miss zou de tonelab beter zijn in mijn geval.

Ik weet ook niet precies wat het is maar ik vind em gewoon niet lekker klinken en het meerendeel van de amp models vind ik niet bruikbaar.
En v/d High-Gain modellen alleen de jcm 800, het kan natuurlijk ook zijn dat dit aan me squier strat ligt.

Miss moet ik wat meer tweaken maar als ik dus een amp model selecteer een beetje reverb erbij en een korte delay, krijg ik 9 van de 10 keer een verneukte sound. En dat vindt ik gewoon superkut.
Ik zal zodra ik tijd heb, het beste wat ik tot nu toe uit de pod heb kunnen halen ff posten.

Jeroenvanhulsteijn
3 december 2005, 02:07
zijn overigens basversterkers ook geschikt voor het uitversterken van modeling apparatuur?

Nuja, ff searchen en k zag dat Harrie-beton een basversterker gebruikt als monitor :razz:

harrie-beton
3 december 2005, 14:01
ik vind een basversterker zelfs beter klinken dan een PA of zanginstallatie.

Goose
3 december 2005, 16:12
Uuuhm even een vraagje tussendoor...:
Waarom wil je een multieffect die iets anders NA probeert te doen? Waarom niet het echte ding kopen en daarop tweaken? Dus gewoon een buizen amp kopen en daar die lekkere crunch uithalen? Soms lees/hoor ik verhalen van gitaristen/bassisten die maar bezig blijven met die dingen en blijven klagen dat het toch niet zo klinkt als dat echte ding (ja duuuu het is ook niet het echte ding....). Als je ermee uit de voeten kan prima, niks te klangen. Als het toch niet is wat je zoekt, moet je misschien toch eens gaan kijken naar een echte buizen amp ipv opzoek naar een andere multieffect......

Goose
3 december 2005, 16:13
Uuuhm even een vraagje tussendoor...:
Waarom wil je een multieffect die iets anders NA probeert te doen? Waarom niet het echte ding kopen en daarop tweaken? Dus gewoon een buizen amp kopen en daar die lekkere crunch uithalen? Soms lees/hoor ik verhalen van gitaristen/bassisten die maar bezig blijven met die dingen en blijven klagen dat het toch niet zo klinkt als dat echte ding (ja duuuu het is ook niet het echte ding....). Als je ermee uit de voeten kan prima, niks te klangen. Als het toch niet is wat je zoekt, moet je misschien toch eens gaan kijken naar een echte buizen amp ipv opzoek naar een andere multieffect......

Jeroenvanhulsteijn
3 december 2005, 16:32
Het is niet altijd praktisch he. Buren enzo :-D

Goose
3 december 2005, 18:15
Maar wacht even....weer even iets dat ik niet begrijp....
Je maakt dus een set/setup/een stack (hoe je het ook wilt noemen) op basis van je thuis situatie? Lijk mij niet echt verstandig. Je wilt tenslotte in de oefenruimte en op podium een goed geluid, toch? En om dan voor minder te gaan omdat thuis de buren er last van zouden kunnen hebben? Ik pak dat soort ding heel anders aan. Ik heb veeeeel liever een iets minder geluid thuis en op podium een erg goed geluid. Dus speel ik thuis over een mengpaneel met koptelefoon (heeft helemaal niemand er last van). En dan zou je bijvoorbeeld al genoeg hebben aan een Korg Ampworks (spam:feedback nu €49,-). Gewoon een beetje leuk geluid op je koptelefoon om thuis te oefenen, kost bijna niks en hou je geld over om een lekkere stack in de oefenruimte of op podium te zetten. Of ben ik nou zo gek?

Jeroenvanhulsteijn
3 december 2005, 19:35
Je hebt wel gelijk hoor Goose. Alleen je schetst nu een situatie die hier niet van toepassing is. Satriani zoekt iets om thuis opnames mee te maken.

Zelf speelde ik bij een koor. We speelden altijd in kerken. Het was gewoon niet praktisch om een versterker met een hele rits effecten mee te nemen. Had ik ook vaak de ruimte niet voor.

Bovendien is zo'n modeller een uitstekend middel om een indruk te krijgen wat er allemaal qua sound te krijgen is op het gebied van versterkers.

Als ik een band zit ga ik wellicht ook weer gewoon een versterker kopen met effecten troep. Hoewel een modeller met een goede basversterker ook wel een goede optie is. Ik speel ook wel graag een keertje bas. Scheelt weer troep in huis.