PDA

View Full Version : Versterker piept zonder snaren aan te raken !



liq
28 november 2005, 15:09
Goedendag,

Sinds gister heb ik nieuwe gitaar met active emg's en die hebben natuurlijk aardig gain icm mijn versterker ( fender performer 1000 ).

Bij mijn oude gitaar had ik er al iets last van, maar nu als ik gain voluit zet volume van mijn gitaar vol, en de body (mid) van de versterker open gaat de versterker piepen het bekende feedback.

Wat is nou de oplossing hiervoor ?

Ik zit btw voor mijn versterker ongeveer een meter, ik weet niet of dat nog uitmaakt.

Alvast bedankt!

Scali
28 november 2005, 15:19
Ik neem aan dat je bedoelt dat hij dit ook doet als je de snaren dempt met je handen? (Anders lijkt het me nogal logisch dat ie gaat rondzingen).
Probeer eens met een vinger tegen het element aan te drukken.
Als het rondzingen dan ophoudt, dan is het probleem dus dat het element loopt te trillen in de ring/slagplaat waarin hij is opgehangen. Een oplossing daarvoor is om het element even uit de gitaar te halen, wat schuimrubber in de uitsparing van het element in de body doen, en dan het element erin. Het schuimrubber zal dan het element wat tegenhouden, waardoor ie niet meer vrij kan trillen.

Bigfoot414
28 november 2005, 15:21
Ik zou iig minder gain gebruiken.
Voluit gain geeft meestal alleen maar feedback :-? .

liq
28 november 2005, 15:25
Ik neem aan dat je bedoelt dat hij dit ook doet als je de snaren dempt met je handen? (Anders lijkt het me nogal logisch dat ie gaat rondzingen).
Probeer eens met een vinger tegen het element aan te drukken.
Als het rondzingen dan ophoudt, dan is het probleem dus dat het element loopt te trillen in de ring/slagplaat waarin hij is opgehangen. Een oplossing daarvoor is om het element even uit de gitaar te halen, wat schuimrubber in de uitsparing van het element in de body doen, en dan het element erin. Het schuimrubber zal dan het element wat tegenhouden, waardoor ie niet meer vrij kan trillen.

Als ik alle snaren goed afdempt hoor ik geen piep nee..

Maar ik moet toch gewoon met volle gain kunnen spelen, als ik mijn versterker verder wegzet zou dat helpen ?

Scali
28 november 2005, 16:30
Het is normaal dat de gitaar gaat feedbacken bij veel gain/hoog volume.
Het is dus niet normaal als ie dat ook doet als je de snaren afdempt.
Maar als de snaren vrij kunnen trillen, doe je er verder niks aan. Door de luchtdruk uit de speakers worden de snaren in beweging gebracht, en zo krijg je dus feedback. Net als een microfoon ook altijd rondzingt als je em te dicht bij een speaker houdt.

Je moet gewoon een techniek ontwikkelen waarbij je altijd de snaren afdempt die je niet bespeelt, en inderdaad niet te dicht bij de speakers gaan staan.
Met een goede techniek kun je met veel gain op hoge volumes toch heel goed spelen. Feedback begint niet meteen, maar pas als je een noot een tijd aanhoudt. Dat komt weinig voor, en dan heb je genoeg tijd om je volume wat dicht te draaien -> minder gain -> geen feedback.

BartL
28 november 2005, 17:26
...minder Gain > Beter geluid > beter te horen.

AART
28 november 2005, 17:58
veel gain = beukt harder = lekker vet geluid = 8-)

Harry
28 november 2005, 23:15
maar je hebt verschil tussen veel gain en te veel gain, en ik denk dat het laatste het geval is.

harrie-beton
28 november 2005, 23:39
je hebt gewonnen!


een noise gate

AART
29 november 2005, 17:15
dat piepen is trouwens heel normaal.

gewoon volume knop van gitaar gebruiken en hand of gewoon niet stoppen met spelen 8-)

armageddon
29 november 2005, 20:53
Is het trouwens bij EMG-elementen extremer?
Bij oefenen heeft de andere gitarist nauwelijks last van feedback en mijnes piept als een tierelier.

Geronimo
29 november 2005, 22:34
veel gain = beukt harder = lekker vet geluid = 8-)

Hahaha!!

+80000

Ja bij heel veel versterking gaat alles piepen idd en dat is klote. Die van mij doet dat ook en ik heb gewoon een noise gate gekocht en dat doet wonderen.

Feedback komt idd doordat een trilling je gitaar laat resoneren en dat versterk je weer waardoor je je gitaar weer harder laat trillen enz.. Dan is het circeltje rond.

Het kan ook aan je gitaar zelf liggen. Als je elementen vastgeschroefd zitten kan je ze wel dempen met wat schuimrubber ofzo, maar als de kast waar ze op zitten zelf resoneert heb je er geen zak aan en piept het nog. Duurdere gitaren zijn meestal van beter hout gemaakt wat minder snel resoneert waardoor je er dus minder last van hebt.

Uiteindelijk begint de cirkel dus ergens en als je de keten verbreekt kill je de piep. Voor heavymetal en andere scheurmuziek waarvoor je extreme versterking gebruikt is feedback onvermijdelijk en een gate dus onmisbaar.

En inderdaad, actieve EMG geven meer output en dragen bij aan de opeenstapeling van de versterking waardoor je er dus meer last van hebt.

Vampire
30 november 2005, 19:14
veel gain = beukt harder = lekker vet geluid = 8-)

:seriousf:

AART
30 november 2005, 19:44
veel gain = beukt harder = lekker vet geluid = 8-)

:seriousf:

naja, mijn versterker heeft hget voordeel dat ie niet veel meer heeft en ik dus niet te veel kan gebruiken.

casper innosence
7 december 2005, 18:18
veel gain = beukt harder = lekker vet geluid = icon_cool2.gif

nou, is natuurlijk een kwestie van smaak. Maar in band vorm is teveel gain ook niet goed voor je geluid... word n zooitje..

ik heb mijn recto op ong 5,5/6 staan...en mijn JCM 2000 die ik pas aan Alexisonfire heb verhuurd heeft de gaiin op +/- 6,5/7 staan , maar die is dan wel met n powerbrake gebruikt (volume op 6) was ook n vette sound :D

ennu ik meen dat ik juist hoorde dat emg's stillere elementen waren (of heeft dit alleen betrekking op ruis?)

DarknessAwaits
8 december 2005, 20:22
Ik heb met mijn EMG's minder ruis en tevens minder feedback dan met andere elementen.

Ynnick
8 januari 2006, 12:51
Als mijn gitaar begint te piepe, gebruik ik gewoon mijn footswitch om het geluid van mijn versterker uit te zetten :razz:

crazylay
9 januari 2006, 00:38
mischien niet te hard zetten..
of eens over nadenken om er iets verder vanaf te staan;)
helpt meestal:P :-D

dan staat je gain te hoog en je elementen te dichtbij.
dan krijgen de elementen met de Magneet van de speaker enzo contact.

of je moet proberen de Reverb lager te zetten.
of..
Folie aan de onder kant van de slagplaat te plakken.