PDA

View Full Version : stain/lak vraagje



vosarnout
28 november 2005, 10:02
Ik begin aardig te vorderen met de bouw van mijn tele. Over enkele weken kan ik me met finishing gaan bezig houden.

Ik wil de gitaar gaan waterbeitsen (stainen). Ik kan voldoen info vinden over het hoe en wat van stainen.

Nu weet ik dat je voor swamp ash eigenlijk een filler/sealer moet gebruiken. Als ik dit eerst gebruik kan het hout daarna geen beits meer opnemen.

Is het nodig om dan na het stainen nog een filler/sealer te gebruiken alsvorens te gaan aflakken.
De sealer/filler zal dan dus “blank” moeten zijn. Of kan ik direct na het stainen gaan aflakken.

Ik weet nog niet af ik zelf wil gaan lakken, maar als ik het zelf doe wat kan ik dan het beste gebruiken? Spuitbus of kwast/roller..?

Mattia
28 november 2005, 10:30
Stain -> Seal -> pore fill -> laquer.

In die volgorde. En vooral opletten dat je bij het vlakschuren van de sealer en/of filler niet door je stain heen schuurt. Als je een hoogglans, vlakke finish wil, MOET je de porieen vullen, vooral bij Swamp Ash (waarschijnlijk 2-3 applicaties filler, zelfs). Daar kom je niet omheen.

Verder spuit ik m'n finish het liefst, maar heb dus ook geen ervaring met spuitbus/roller/kwast finishes als het om gitaren gaat.

Belangrijkste gegeven: oefen even op een ander stukje hout zodat je de kleur meteen goed te pakken hebt. Swamp Ash staat bekend als een houtsoort die stains niet egaal opneemt, dus het is wellicht een beter idee om een paar lagen tinted lak te gebruiken, ipv het hout direct stainen.

vosarnout
28 november 2005, 11:59
Ik wilde juist stainen omdat dit volgens mij eenvoudig zelf te doen is en met name omdat de nerf dan mooi naar boven komt. Ik ga zeker eerst een proef stukje opzetten. Ook voor het bepalen van de exacte kleur.

Na stainen dus sealen en fillen. Dit is dus in doorzichtige uitvoering te krijgen... Wat is dan eigenlijk het verschil tussen sealen en fillen. Als je de boddy sealt, breng je dan al niet een gladde dichte laag aan waarna je kan lakken?

vosarnout
28 november 2005, 12:00
dubbel.

Mattia
28 november 2005, 17:53
Directe stainen vs. tinted lak ziet er gewoon anders uit. Wat redelijk goed werkt bij swamp ash is een gekleurde (zwart, donkerbruin) filler gebruiken, dan wordt de nerf lekker donker.

En sealer (sanding sealer) is 'gewoon' een laag lak (ik gebruikt meestal schellac) die het hout 'afdicht', zodat de laklagen die erbovenop komen niet helemaal 'opgedronken' worden door het hout zelfs. Een filler is er om de porieen, de houtnerf (vergelijk de ash met je maple hals) te vullen zodat de oppervlakte vlak is. Twee totaal verschillende dingen.

Echter, epoxy als filler gebruiken (bijvoorbeeld) is ook meteen een seal coat.

vosarnout
28 november 2005, 19:46
Ok, verschil tussen sealer en filler is me duidelijk.
Ik heb zelf ook al even gedacht om in combinatie met diep donkerrood stainen een zwarte filler voor de nerf etc te gebruiken.

Zou je dan eerst de kleur rood stainen en daarna de filler gebruiken (en weer grotendeels weghalen...) Of eerst de filler en dan donkerrood stainen?