PDA

View Full Version : Gibson Les Paul type



Bobbel
28 november 2005, 01:19
Hey,

Dit is niet weer zo'n topic met de vraag, wat is het verschil tussen de Les Pauls. Maar sinds ik naar een dvd van U2 heb gekeken en naar nog wat bands die op Les Pauls spelen ben ik wel erg gek geworden op het geluid van die dingen.
Nou ben ik alleen benieuwd welke aan deze eisen voldoen:

* Zelfde nek als een SG
* Mooi clean wat ook schel moet kunnen
* Rauwe overdrive, dus niet harde rock overdrive, maar nog een beetje blues-achitg

Zelf zat ik te denken aan gewoon een Standard, maar is dat wel degene die ik zoek, aangezien ik niet veel van Gibson weet.

Alvast bedankt!

imlikeajungle
28 november 2005, 03:41
Ik ben ook op zoek naar een LP met de nek van een SG, specifiek de SG-X. Volgens de Gibson site is dat een 'rounded' nek maar er staat verder niks...

Orpheo
28 november 2005, 07:59
@ bobbel: lp classic moet je dan hebben. ook de 60ies slim taper, en lekker scherp en schel, maar ook clean lekker transparant, en veel ballen

@ imlikeajungle: de rounded neck heeft bv. ook de studio, zo snel uit mn hoofd.

imlikeajungle
28 november 2005, 08:05
Dank je Orpheo,

nog wat meer info over die nek? Of heet ie gewoon rounded? Hij is tussen een 60s & een 50s nek in, naar mijn gevoel.

Les Paul
28 november 2005, 09:16
@Bobbel: Misschien is een LP met P90's wat voor jou. Bijv. een LP DC Special Faded. Het clean is mooi clean, maar met het minste gemak krijg je er een heerlijke blues tone uit. Ik heb 4 LP's en ik merk dat ik de faded wel heel makkelijk en vaak pak.
http://www.gibson.com/Files//LP_DoubleCuts/lpfd_wc.jpg

Bobbel
28 november 2005, 09:17
dus een classic, maar op de site van Gibson staat dit bij neck profile voor de standaard: '50's Rounded or '60's slim taper

kan het dan niet dezelfde neck zijn? want ik vind de standaard ook mooier, zilvere kapjes op de elementen en geen slagplaat en bij de standaard zit wel een mooie honeyburst, of is die van de classic hetzelfde ondanks het verschil tussen de plaatjes?
en wat is de prijs van een classic?

Helter Skelter
28 november 2005, 09:40
Ik vind een Standard ook beduidend mooier dan een Classic, komt nog bij dat de 500T's die standaard op de classics zitten totaal niet voldoen aan jouw eisen qua sound. Ik zou uitgaande van je voorkeur(en) inderdaad P-90's overwegen en dan in het bijzonder de 'Phat Cats' van Seymour Duncan, dit zijn P-90's in humbucker formaat verkrijgbaar met o.a. zilveren kapjes.

Orpheo
28 november 2005, 12:17
@ helter skelter: no offence, maar de 500's hebben juist veel treble....

en hij heeft al een sg met p90's, en een lp faded met p90's zou dan zinloos zijn; die zitten qua tone heel dicht tegen elkaar aan.

de classic: de kapjes kan je er natuurlijk later op zetten, kost niet bijster veel. de slagplaat komt er standaard niet op, wel BIJ. net als bij de standard btw.

de standard kan natuurlijk ook, de burstbuckers zijn imo heel lekker, lekker vintage gevoiced, maar de standard kost gewoon 400 euro meer (als je pech hebt meer), 2ehands natuurlijk niet.

over nekprofielen: de 50ies is rond en dik, de rounded profile is zover ik weet bijna hetzelfde, wellicht ietsjes slanker. t 59 profiel is een honkbalknuppel. voor mijn dus heel lekker. maar als je fenders gewend bent kan t soms klote zijn. t 60ies profiel (op mijn LP zit dat) is een heel snel profiel, maar wel met genoeg grip zeg maar.

@ bobbel de classic heeft high(er) output pickups in vergelijking tot de burstbuckers. t heeft allebei zn charmes vind ik. maar als je een LP wilt, zou ik de classic nemen, omdat je al die sg met p90's hebt. de burstbuckers hebben, vind ik dan, teveel mids en bass om lekker schel te kunnen klinken; de 500 heeft dat weer WEL.

maar als ik jou was zou ik t gewoon even proberen, even wat gitaren testen.

dat de 500 zo erg "metal'gevoiced is valt imo overigens heel erg mee hoor. ik heb m op een vox ac30 geprobeerd, en daar kwam toen een heel lekkere sound uit.lekker bluesy.

RS-Rik
28 november 2005, 12:28
Ik vind het het mooiste als een LP een gedrongen drive heeft, een echte diepe crunch.. hoe moet je dat uitleggen.. zegmaar dat de crunch eruit wil maar dat hij "gedrongen" wordt.. Sublime heeft een aantal nummers met echt een hele gave crunch erin.

Helter Skelter
28 november 2005, 12:41
die 500T zat bij aanschaf in mijn LP-custom en ik heb ze dus ook onmiddelijk omgeruild voor een Duncan JB die ook veel treble heeft maar veel smoother en vintage is dan de 500T, die heeft naar mijn veel te veel output (moeilijk te controleren met 500K-pot) en een irritante indringende sound imho.

500T's vind je of geweldig of helemaal niks, ik hoor duidelijk bij die laatste categorie :)

@RS-Rik: ik weet wat je bedoeld 8-)

Orpheo
28 november 2005, 12:48
die 500T zat bij aanschaf in mijn LP-custom en ik heb ze dus ook onmiddelijk omgeruild voor een Duncan JB die ook veel treble heeft maar veel smoother en vintage is dan de 500T, die heeft naar mijn veel te veel output (moeilijk te controleren met 500K-pot) en een irritante indringende sound imho.

500T's vind je of geweldig of helemaal niks, ik hoor duidelijk bij die laatste categorie :)

@RS-Rik: ik weet wat je bedoeld 8-)

huh? een 500T in een les paul custom?? yeah right. in les paul customs zitten never 500T pups. de 490/498 set, of de '57 classic set. niet de 500T set.

Helter Skelter
28 november 2005, 12:49
2e hands Orpheo, van een zware-metalen gitarist overgenomen :)

naar mijn weten zijn de enige customs met standaard een 500T aan boord de 'Peter Frampton Signature'

Bobbel
28 november 2005, 13:06
zoals al gezegt ik heb al een sg met p-90's dus die faded is niks voor mij (wilde ik eerst voor de sg nemen, maar model sg vond ik mooier) en waar het mij vooral omgaat is de neck, ik bedoel de hals kun je niet vervangen humbuckers wel... dus het moet veel op de sg hals lijken... als de standaard dat heeft dan klinkt die wel ok...

Droffie
28 november 2005, 13:30
@Bobbel:
Ik adviseer je voor een Standard te gaan. Wellicht het geluid wat jij mooi vind zijn niet door Classics geproduceerd maar Standards.
Zeker de burstbucker is een heel lekkere element. De Classic moet echt je ding zijn. Ze klinken imo erg schril en fel. Niet geschik voor rock en blues type sounds.

De BBV pro klinkt clean heel goed. Het schelle geluid wat je wilt zal je in dit geval met toneregeling moeten doen. Hangt ook weer van je amp af natuurlijk. Een presence zou een uitkomst zijn. Ik gebruik een Boss OD-3 om de neckpup op mijn Standard een schel randje te geven en dat werkt heel goed.
Ga gewoon beide gitaren proberen en kijk of je het prijsverschil waard is. Ik denk wel te weten welke het gaat worden. :wink:

Bobbel
28 november 2005, 23:19
dat is de bedoeling droffie, hij moet schel kunnen en de neck moet als die van een sg klinken en moet in honey burst zijn te krijgen... ik weet het veel eisen, maarja...


en ik zou graag wat soundfiles willen hebben, want ik kan of een nieuwe pc kopen of een nieuwe gitaar, en ik hou van beide dus... en je kan geld maar 1 keer uitgeven... er is geen haast bij, maar ik moet ooit eens de knoop door hakken...

frekie
29 november 2005, 20:36
Misschien OT maar wat dacht je hiervan:
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=52299
Scherpe prijs hoor zeker met die Seymours. Als het echt een Jap is tenminste. Nou heb ik net een RW LP gekocht dus mijn geld is op :(

glacius
29 november 2005, 22:11
ik heb deze gitaar bespeeld, de adverteerder is een hele goeie vriend van me,

zeer goeie gitaar, is nix slechter dan een echte gibson.. vrijwel identieke kwaliteit !!

die doubleneck op de achtergrond heb ik nog in mijn oefenruimte gehad voor een week ;)

maar volgens mij heeft hij de tokai al verkocht

glacius
29 november 2005, 22:12
ik herstel .. hij heeft hem nog.. even gebeld

Bobbel
29 november 2005, 22:46
ja....... ik geloof graag dat hij goed is, maar ik ben merken freak... als ik zoiets koop dan koop ik het ook 'goed', dus precies zo als ik wil...

maar kan iemand mij misschien vertellen waar ik sound files kan vinden en of de standaard of de special nou schel kon...

dit zou mijn 'droom' lp zijn:

Standard plus (weet niet of die aan mijn eisen voldoed, maar het design is het wel)

http://www.musik-produktiv.de/bilder2/00/31/14/003114061xl.jpg

Droffie
29 november 2005, 23:13
ja....... ik geloof graag dat hij goed is, maar ik ben merken freak... als ik zoiets koop dan koop ik het ook 'goed', dus precies zo als ik wil...

maar kan iemand mij misschien vertellen waar ik sound files kan vinden en of de standaard of de special nou schel kon...

dit zou mijn 'droom' lp zijn:

Standard plus (weet niet of die aan mijn eisen voldoed, maar het design is het wel)

http://www.musik-produktiv.de/bilder2/00/31/14/003114061xl.jpg

Ik zou zeggen, kom naar de gearmeeting en speel op alle LP's die beschikbaar zijn. Wellicht dat er ééntje bij zit die schel :???: klinkt...

Bobbel
29 november 2005, 23:20
vast en zeker... maar ik heb de sound files gevonden op de site van gibson en als ik ze moet geloven dan klopt die standard aardig samen met de smartwood...

Dees
30 november 2005, 16:58
Ik heb zelf geen gibson, maar ben wel zwaar fan van de Gibson's met keramische elementen, diedingen zijn super!

glacius
30 november 2005, 19:20
ik herstel .. hij heeft hem nog.. even gebeld

herstel nog maals , hij is niet meer te koop, kheb em zelf maar opgehaald net .. met net 5 minuten thuis..

erg fijne gitaar, zeer goede backup naast mijn gibson...... alleen die seymour duncan sh6 distortion pickups gaan eruit en komen andere in

Bobbel
2 december 2005, 00:29
ik heb vandaag op dezelfde LP als hierboven gespeelt en hij klinkt en speelt goed, maar het is een 50's neck wat dus wat dikker is dan een 60's neck... opzich maakt me die hals niet zo veel meer uit, want voor beide zou het wennen worden...

Maar ff over de prijs, ik zag hem staan voor 2300 euro, maar hij staat daar al een tijdje en heeft wat kleine deukjes achterop de body en het serie nummer is heel erg slecht bedrukt achterop de kop... is het dan nog wel een nette prijs of zou ik er wat vanaf moeten 'eisen'...

frekie
2 december 2005, 12:00
Hee Glacius (we pikken gewoon dit topic :-D ) is de Tokai een echte jap en is de top massief? Kan je zien aan de binnenkant vd positieholte of anders als je de PUs eraf haalt. Ik heb nog een echte Jap Tokai met massieve plain top, gaat dus nooit meer weg en zelfs niet meer de deur uit nu ik mijn 150 euri RW heb :-D

glacius
2 december 2005, 20:17
hehe frekie, ik heb niet eens gekeken of hij massief is, klinkt erg goed,

heb de tokai toch maar terug gebracht want ik had mijn bc rich mockingbird ertegen geruild en kreeg spijt ervan..

heb een echte gibson en een epiphone les paul als backup
een tokai voegt dan nix toe aan mijn gitarenpark

dus hij is nog te koop, hij wil er 600 euro voor hebben met koffer en nieuw setje elixers erop

geloof me deze tokai klinkt als een dijk !! zitten seymour duncan sh6 pickups in..

als ik geld had had ik hem gekocht, maar ik wil bij nader inzien nooit meer afstand doen van de mockingbird

LPplayer
3 december 2005, 14:22
Les Pauls zijn zulke ONWIJS mooie gitaren. Dat moet ff gezegd worden :)