PDA

View Full Version : Roland Bolt 60, goeie deal?



Globetrotter
28 november 2005, 00:55
Hoi allemaal!

Heb van een vriend een Roland Bolt 60 lampencombo te bruikleen gekregen. Hij wil hem van de hand doen, maar intussentijd mag ik het ding wat afbeulen. Bakje heeft 2 kanalen, clean en crunch. Is denkik een 60 watter met verder een eerder no-nonsense afwerking, enkel treble, mid en bass regeling, wat in- en uitgangen voor gitaar, headphone, send, return enz., kortom een basic versterkertje. Heb der al een uurtje op gespeeld en geeft toch een vrij mooie klank (wist overigens niet dat Roland ooit lampencombo 's bouwde...???). De scheur is natuurlijk niet vergelijkbaar met een Marshall, Mesa of weet ik nog welke merken allemaal, maar hij doet 't op zijn manier ook naar behoren. De clean is wel mooi sprankelend, met mooi hoog, doch niet te scherp... Ben nogal een strat player, en vind mijn stratje hier best goed tot zijn recht komen. Anyway, nu de topic gerelateerde vraag; hij verkoopt hem dus... voor 100 Euro, nouja, hij wil hem aan mij verkopen voor die prijs. Is dit een faire deal of niet? Heb tot op heden enkel een fender transistorcombo, dus is dit misschien een goeie overstap naar lampen, of ga ik echt een miskoop van jewelste doen?
Groetjes,

Bart

vinni
28 november 2005, 01:42
Zeker een goeie deal!

Ken ze.....

Ik bied nou al Eur 150!

Vinni

Dude
28 november 2005, 08:35
http://www.harmony-central.com/Guitar/Data/Roland/Bolt_60-1.html

lees maar eens door

Kaboemba
28 november 2005, 08:45
Okee eerst dit, 100 euro is een hele mooie prijs, meteen kopen.

Maar de Bolt 60 is GEEN buizenversterker maar een zogenaamde hybride, oftewel buizen voortrap transistoreindtrap.
Heb er zelf 1 gehad, ingeruild bij tools4tones en deze staat er nog steeds voor 250 euro.
Het is een heel verzijdige versterker met een paar aparte schakelingen tussen voor en eindtrap en de EQ als ik het me goed herinner. Ik vond hem voor een transsitor versterker heel goed klinken, zeker geen high gain ding maar lekker bloesie en clean ook best lekker.
En hij kan tegen een stootje.

Kortom kopen dat ding, al is het geen buizenversterker.

dejohan
28 november 2005, 12:12
Okee eerst dit, 100 euro is een hele mooie prijs, meteen kopen.

Maar de Bolt 60 is GEEN buizenversterker maar een zogenaamde hybride, oftewel buizen voortrap transistoreindtrap.


Het is net andersom: transistor voor trap, buizen eindtrap.

http://bolt60.no.sapo.pt/Frames/specifications.htm

Ik denk dat dit beter is dan andersom.

Kaboemba
28 november 2005, 12:21
Ik meen me toch echt te herinneren dat er alleen 12ax7 buisje in zat, dus dan zou het een rare eindtrap zijn toch ?

Hmmm het plaatje op de site laat wat anders zien

Ik zou hen gewoon ff open trekken en checken.

AART
28 november 2005, 21:01
mijn leraar heeft er een:

Clean: meesterlijk
Crunch: Goed te pruimen, zeker voor leads, beetje reverb, mmmmmm :)

voor 100: zeker doen, anders doe ik het!

die dingen zijn minimaal het dubbele waard en meer.

AART
28 november 2005, 21:03
Ik meen me toch echt te herinneren dat er alleen 12ax7 buisje in zat, dus dan zou het een rare eindtrap zijn toch ?

Hmmm het plaatje op de site laat wat anders zien

Ik zou hen gewoon ff open trekken en checken.

die van mijn leraar is 2 x 6l6.

dus buizen eind.

Globetrotter
28 november 2005, 21:08
Hoi!

Heb hem vandaag al wat uitvoeriger getest en wat research gedaan op 't web. Bedankt trouwens voor de snelle reacties! Het is wel degelijk een buizen eindtrap, ik heb der nog niet achter welke buizen er nu echt in zitten, maar al wat ik erover heb gevonden wijst op 2 X 6L6GC buizen voor de eindtrap en één 12AT7 voor de phase. Dit is de enige buizenbak die Roland ooit bouwde, een stukje als antwoord op de (destijds sterk) opkomende Mesa Boogie versterkers. Als je hem wat gaat vergelijken zie je inderdaad wel wat uiterlijke kenmerken die doen denken aan deze versterkers, bv. Mark I. Of de sound ergens in de buurt komt kan ik niet zeggen gezien ik nog nooit een mesa van dichtbij heb gezien (ik betwijfel het wel).
De sound doet me in elk geval meer buizen aan dan de meeste transistorbakkies. Ik vind hem best goed klinken, zoals eerder aangegeven is de clean sound prachtig sprankelend, maar toch niet té scherp. De drive is misschien wel wat bluesy toepasbaar, maar echt scheuren doet ie dus niet. Heb daar echter al een oplossing voor gevonden; mijn goeie ouwe, oerdegelijke en onvervangbare H&K tubefactor in de fx loop geeft dit beestje een scheursound om U! tegen te zeggen. :-D
Anyway, vermoedelijk ben ik dus een versterkertje rijker hé.
Groenten!

Bart 8-)

N.B. nog een fotootje van de 'buizen'
http://bolt60.no.sapo.pt/amp%20pics/roland%20bolt-60%20valves.jpg

Globetrotter
28 november 2005, 21:09
Hoi!

Heb hem vandaag al wat uitvoeriger getest en wat research gedaan op 't web. Bedankt trouwens voor de snelle reacties! Het is wel degelijk een buizen eindtrap, ik heb der nog niet achter welke buizen er nu echt in zitten, maar al wat ik erover heb gevonden wijst op 2 X 6L6GC buizen voor de eindtrap en één 12AT7 voor de phase. Dit is de enige buizenbak die Roland ooit bouwde, een stukje als antwoord op de (destijds sterk) opkomende Mesa Boogie versterkers. Als je hem wat gaat vergelijken zie je inderdaad wel wat uiterlijke kenmerken die doen denken aan deze versterkers, bv. Mark I. Of de sound ergens in de buurt komt kan ik niet zeggen gezien ik nog nooit een mesa van dichtbij heb gezien (ik betwijfel het wel).
De sound doet me in elk geval meer buizen aan dan de meeste transistorbakkies. Ik vind hem best goed klinken, zoals eerder aangegeven is de clean sound prachtig sprankelend, maar toch niet té scherp. De drive is misschien wel wat bluesy toepasbaar, maar echt scheuren doet ie dus niet. Heb daar echter al een oplossing voor gevonden; mijn goeie ouwe, oerdegelijke en onvervangbare H&K tubefactor in de fx loop geeft dit beestje een scheursound om U! tegen te zeggen. :-D
Anyway, vermoedelijk ben ik dus een versterkertje rijker hé.
Groenten!

Bart 8-)

N.B. nog een fotootje van de 'buizen'
http://bolt60.no.sapo.pt/amp%20pics/roland%20bolt-60%20valves.jpg

AART
28 november 2005, 21:17
hmm, vaag, die bolt 60 heeft een roland speaker, die van mijn leraar heeft een celestion G12H100.

maarja, nevermind, gewoon top amps.

en ik kna bevestigen dat het clean mesa-ig is.
lijkt erg op Rhy 1 van mijn Mark IV.

de scheur echter totaal niet, die is veel bluesier/romiger.