PDA

View Full Version : afstellen als je een nieuwe gitaar koopt



marcelca
27 november 2005, 22:57
Hallo

Hier komt de volgende noop vraag weer van me...

Als je een nieuwe gitaar koopt ( london city spitfire II ) moet een gitaar dan afgesteld worden ofzo, of is zo`n gitaar helemaal goed als je een meeneemt uit de winkel...

En als zoiets moet afgesteld worden , wat stellen ze dan af ??

Drew
27 november 2005, 23:07
Als het goed is, wordt de brug per snaar (intonatie oftewel snaarlengte) afgersteld, anders is de gitaar vals!
De hals en de aktie (hoogte van de snaren tov de frets) wordt ook afgesteld op de wens van de klant.
Ik heb zelf echter weleens meegemaakt dat dit niet fatsoenlijk gebeurt, dus het afstellen verschilt sterk tussen verschillende winkels.
Verkopers zijn vaak geen techneut, dus schiet dit er wel eens bij in!
Ik zal geen maar namen noemen van winkels.....

vulvasonic
27 november 2005, 23:09
In de meeste muziekzaken nemen ze niet de moeite een gitaar goed af te stellen al ze 'm in de winkel hangen. De betere muziekzaken zullen je echter wel de service geven van een goede afstelbeurt als je er een instrument koopt (vraag daar voor de zekerheid wel even naar).

De afstelbeurt op zich stelt niet zoveel voor, maar ze zorgen ervoor dat je gitaar goed geintoneerd wordt, zodat je niet op een 'valse' gitaar hoeft te spelen. Verder poetsen ze het ding vlug even op.
Als je zelf al wat beter weet hoe je je gitaar afgesteld wilt hebben, dan kun je dat erbij vermelden en dan zullen ze ook daar rekening mee houden. Dan heb ik het over de actie van de snaren en de snaardikte en als je het heel lief vraagt zullen ze wellicht bereid zijn om het topkammetje een klein beetje bij te vijlen, maar dat zullen bij de goedkopere gitaren waarschijnlijk minder snel doen (terwijl het juist daar het meeste nodig is).

In ieder geval altijd vragen!

marcelca
28 november 2005, 05:39
bedankt voor de duidelijke antwoorden, ik zal het zeker even vragen dus


grtz marcel

bass blom
28 november 2005, 09:51
het zou inderdaad goed afgesteld moeten zijn..
kan ook een handige truuk zijn dat ze zeggen dat hij nog goed afgesteld moet worden.
dan mag je zelf ontdekken of het ook echt kan..

semt-x
28 november 2005, 10:25
Weet iemand toevallig waar je in de buurt van Den Haag je gitaar kan laten afstellen? Ik zoek een goede winkel die dit kan. Ik bedoel dus niet Feedback.

Debaser
28 november 2005, 12:18
je zou Rockpalace in DH kunnen proberen, of
gitaar bouwer P.Dellen in de steeg er tegen over.
of anders in Rijswijk zit een zaak.

met allen heb ik overigens geen ervaring.

semt-x
28 november 2005, 12:21
Thnx, zal eens een kijkje gaan nemen.

RS-Rik
28 november 2005, 12:25
Je kunt hem ook makkelijk zelf afstellen, ga er een avondje voor zitten en je hebt het helemaal door.


Jij hebt een Spitfire 1, stratmodel toch?

Je hebt een klein inbusje nodig en een kruiskop.

Eerst stel je de brug op hoogte in, draai niet te veel per keer en draai beide inbusjes (er zitten er 2 per zadeltje) gelijkmatig aan totdat de snaar nergens tegen de frets klettert. Zet hem zo laag mogelijk.

Het is het fijnst als alle snaren gelijkmatig met een licht boogje over de hals loopt, parallel aan de hals dus (die is ook een klein beetje bol)

Als je dat gedaan hebt kun je de lengte (mensuur) van de snaar aanpassen met de schroefies die achterop zitten. 1. Stem de snaar in open positie 2. check nu bij de 12e fret of de snaar nog steeds gestemd is. doe dit door met je vinger zo minimaal mogelijk op de fret te drukken.
Als hij daar te hoog is moet je je snaar langer maken (zadeltje terug draaien) en omgekeert.

Ik heb ze een miniemste te laag afgesteld om het druk van mijn fikken te compenseren.

marcelca
28 november 2005, 12:34
Ik heb een nog niet maar heb een net telefonisch besteld en ik ga een woensdag ophalen.....

Ik heb gelijk gevraagd of een gitaar goed is afgesteld als hij uit de doos komt, maar het afstellen doet hij , dit is de service bij aflevering van een gitaar...

Hij had het over dat het zadel te hoog zou zijn en dat die ingevijld word en de actie word afgesteld..

Dit soort dingen geeft mij erg veel vertrouwen in de winkel, ben zelf nog een leek, ik zal het ook heus wel een keertje leren maar om nou geljk mijn eerste nieuwe elektrische gitaar voor te gebruiken :razz:

Bedankt mensen in ieder geval voor alle hulp

Luca P
28 november 2005, 18:14
Naar mijn idee is niet één gitaar goed afgesteld vanuit de fabriek.
Zelfs mijn Gibson ES295 moest een nut job hebben.
Ik ben nog nooit een gitaar tegen gekomen die tadaaa....klaar is voor Rock & Roll!
Snaar hoogte en zo snap ik nog wel dat ze dat niet kunnen bepalen.
Maar mensuur lengte, top kam, dat soort zaken. Dat moet gewoon goed zijn.
Maar zelfs bij Gibson is dit niet het geval.