PDA

View Full Version : tune o matic zadels uit het midden = einde stelmogelijkheid?



Reneke
27 november 2005, 14:34
Heren,

Ik zoek al 2 uur op internet maar kan niks vinden. Alle sites en forums die gaan over het afstellen van intonatie houden op bij het beschrijven of je je snaar moet verlengen of verkorten als de ingedrukte toon op de twaalde fret hoger klinkt dan de open snaar /flageolet.

Ik zit echter met het probleem dat ik het einde van de stelmogelijkheid heb bereikt van de zadels op mijn Gibson SG.

Hoe krijg ik de zadels weer netjes in het midden?.

Het enige dat ik me kan bedenken is het wijzigen van de totale snaarlengte door het wijzigen van de brughoogte. Door de brug lager te schroeven maken de snaren een scherpere hoek op de kam en wordt de snaarlengte langer, waardoor je de zadels moet verzetten voor een juiste intonatie. Of zoiets....

Of valt aan mijn probleem niks te doen en zit dit 'ingebakken' in de constructie v/d gitaar?

Corrigeer me als ik sommige benamingen (zadels, tune-o-matic, brug, etc) niet juist heb. Hieronder nog 2 foto's van de huidige situatie.

Bedankt,
rene

http://members.home.nl/reneschepers/xsara/zadels-b.jpg
http://members.home.nl/reneschepers/xsara/zadels-z.jpg

mcannegieter
27 november 2005, 15:20
Volgens mij moet je je brug verplaatsen om de zadels weer in het midden te krijgen. De brug verlagen geeft volgens mij niet voldoende verschil. Loop je daarnaast door je brug te verlagen ook niet het risico dat je snaren te dicht op de hals komen te liggen en dat je last krijgt van "fretbuzz", dus dat je snaren de hals raken tijdens het spelen?
Hoe je je brug moet verplaatsen weet ik niet, misschien moet je is langs een gitaarwinkel gaan.

Groeten

harrie-beton
27 november 2005, 15:55
mmm, er kunnen aantal dingen aan de hand zijn.

de hals is krom

de snaardikte van deze gitaar is niet geschikt

snaren te hoog


Dit is echt klusje voor een reparateur.
Ik woon in Groningen dus ken alleen die hier in de buurt.

Raytheman
27 november 2005, 20:08
zo te zien aan je element moet je brug een héél eind naar beneden. Als dat resulteerd in kletterende frets dan is je hals krom.

sickpunk
27 november 2005, 20:19
alles staat echt mega hoog, zo kan je toch niet fatsoenlijk meer aanslaan ter hoogte van je brug...

RS-Rik
27 november 2005, 22:34
Je brug staat wel erggggg hoog

frekie
27 november 2005, 22:41
Als de gefrette noot te hoog is tov de flageolet moet het brugzadeltje naar achteren. Je hebt het element zowat tegen de snaren staan, dat kan valse boventonen geven. Bij de Tune-o-matic kan je de zadeltjes ook omdraaien als je niet genoeg bereik hebt. Zadeltje plus boutje eruit halen, zadeltje uit het boutje draaien, zadeltje omdraaien, weer in het boutje draaien.

FruscianteFan
27 november 2005, 22:46
Als de gefrette noot te hoog is tov de flageolet moet het brugzadeltje naar achteren. Je hebt het element zowat tegen de snaren staan, dat kan valse boventonen geven. Bij de Tune-o-matic kan je de zadeltjes ook omdraaien als je niet genoeg bereik hebt. Zadeltje plus boutje eruit halen, zadeltje uit het boutje draaien, zadeltje omdraaien, weer in het boutje draaien.Dacht het niet. Als je naar dat plaatje kijkt, zie je dat het dan juist het bereik kleiner maakt ;)

Orpheo
27 november 2005, 23:10
de zadeltjes moeten niet per definitie in het midden. kijk maar eens naar gitaren van andere dudes.

je moet, nou ja, moet....

als eerste ff de actie verlagen. dit is absurd, zelfs op een sg. tailstop omlaag, brug omlaag.

om te intoneren moet je idd de snaarlengte per snaar veranderen. waarom denk je anders dat die zadels beweegbaar zijn? wil je dat niet, kan je imo net zo goed een PRS nemen met stoptail (en daar geen kwaad woord over hoor, maar die hoef je niet te intoneren; dat is al gedaan).

door brug te verhogen of verlagen verander je niet echt de snaarlengte, hooguit de spanning een beetje, en de actie natuurlijk. en kom je er echt niet uit, ga dan naar een gitaarboer.

harrie-beton
28 november 2005, 00:11
Stel dat je hals niet krom is.

een gespannen snaar is recht (daar gaan we vanuit)
Hoe hoog zit de snaar boven laatste hoogste fret in mm?

dit is mijn gitaar:


http://82.73.162.167/website1/opname/snarenhoogte/snarengewoon_heins.jpg

no 1 hops
28 november 2005, 07:36
als ik de foto van de brug zijkant zie en de snaren hoek die over de pickup loopt richting hals denk ik dat de gitaar hals ten opzichte van de body een verkeerde hoek heeft.
laat eerst eens de pickup zakken dus de gitaar IN, ik weet niet of je twee elementen hebt maar breng ze allebei naar beneden.
neem even een lange lineaal en leg die op de hals zodat deze plat ligt en uitsteekt over de elementen.
wil dit niet van wege de elementen dan zitten die duidelijk te hoog.
stel regel is dat je wanneer je de snaar bij de laatste fret bij d e body indrukt er nog ruimte moet zitten van ongeveer 1 5 euro cent voor de hoge snaar en 2 5 euro cent voor de bas snaar.
dus 1 elementen laten zaken 2 dan de brug en stop tail.
begin dan eerst met de brug weer op hoogte te brengen zodat de snaren net wat boven de frets hangen.
op spanning brengen en zien wat er gebeurd en evt bijstellen.
wat betreft de hals, als die hol is dan moet je met de trustrod aan de gang.
ALTIJD eerst los draaien. want misschien zit hij al op zijn strakst en breekt hij bij de volgende poging.
hoop dat je er wat aan hebt
righty tighty lefty lossy

Reneke
28 november 2005, 07:52
Dank voor jullie reacties dus dusverre. Van die snaardikte dat was een goeie opmerking.

Voor de duidelijkheid. De brug noem ik het gedeekte dat de snaren vasthoud. Daarmee kun je niet de action instellen. Dat doe ik met het zadel waar de zadels met stelschroeven inzitten (ja, ik weet het, dubbele benaming)

Mijn action is 3 mm bij de lage E en 2 mm bij de hoge E. Gemeten met een schuifmaat vanaf bovenkant fret tot onderkant snaar. Op internet las 3..4 mm als richtmaat; niks a/d hand zou je zeggen. Als ik het zadel lager zet krijg ik kletterproblemen en problemen met een uitstervende opgeduwde hoge E.
Ik ga het zadel misschien toch nog eens een paar slagen lager zetten; jullie hebben me wel a/h twijfelen gebracht. Alhoewel..hoe kunnen jullie een hoge action concluderen als je de frets niet ziet?

Wat zadels betreft: alles is goedgekomen. Ik plaatste mijn bericht voordat ik a/h afstellen begon. Wat bleek: de zadels stonden te ver naar voren. Mijn opmerking over het verlagen v/d brug (dus niet het zadel/action) slaat trouwens nergens op. Toonhoogte wordt bepaald door snaardikte, spanning en VRIJE trillengte. Het maakt niet uit er nou 2 of 3 cm snaar na het zadel komt.

Dirk W
28 november 2005, 08:19
Iedereen vet serieus en vol interesse lopen atwoorden
:lol:

Dirk

harrie-beton
28 november 2005, 09:52
Als ik het zadel lager zet krijg ik kletterproblemen en problemen met een uitstervende opgeduwde hoge E.

Mogelijk moet je element dan ook flink zakken - het lijkt me dat je last hebt van stringpull. De magneet van het element smoort je snaar trilling.

Die opmerking over hals bijstellen - persoonlijk zou ik dat altijd laten doen door een reparateur.

Het polijsten van de frets wil ook wel helpen tegen gekletter. Frets zijn redelijk zacht en kunnen gesleten zijn of kuiltjes hebben. Vooral de noten die je veel speelt.

piezo
28 november 2005, 11:51
Wat zadels betreft: alles is goedgekomen. Ik plaatste mijn bericht voordat ik a/h afstellen begon. Wat bleek: de zadels stonden te ver naar voren.

Ik ben eigenlijk ontsteld over de ongelofelijke "deskundigheid" van de reacties.
Is er nu ~!@#$%^&* NIEMAND die op de fotoos meteen zag dat die zadeltjes HELEMAAL NIET afgesteld waren. Want ......... een E1 zadeltje dat nota bene verder naar achteren staat dan alle andere zadeltjes??

Orpheo
28 november 2005, 12:24
Wat zadels betreft: alles is goedgekomen. Ik plaatste mijn bericht voordat ik a/h afstellen begon. Wat bleek: de zadels stonden te ver naar voren.

Ik ben eigenlijk ontsteld over de ongelofelijke "deskundigheid" van de reacties.
Is er nu ~!@#$%^&* NIEMAND die op de fotoos meteen zag dat die zadeltjes HELEMAAL NIET afgesteld waren. Want ......... een E1 zadeltje dat nota bene verder naar achteren staat dan alle andere zadeltjes??

ja duh, natuurlijk zag ik dat. en ik zag ook dat die brug en tailstop bijna op de hoogte van een airliner zweefden. ik zei dus al tegen de topicstarter dat ie alles moet laten zakken, OOK de pickup, en dan moest intoneren bij de brug. t viel me ook op dat ie niet even in de FAQ heeft gekeken, want daar staat bij wat de onderdelen van een gitaar zijn, ook van een les paul...en als t daar niet bijstond, had t zker op de site van bv gibson gestaan, en anders type je in "tailstop" bij google, en dan vind je t zo.

edit: bridge+les paul kan, maar tailstop pakt ie niet.

Lune-a-tic
28 november 2005, 13:17
Ik ben eigenlijk ontsteld over de ongelofelijke "deskundigheid" van de reacties.
Voor deskundigheid moet je inderdaad niet op dit forum zijn:
- men schrijft zomaar wat, omdat het aantal posts blijkbaar de belangrijkheid van iemands deskundigheid aantoont
- men schrijft zomaar wat, omdat het in de aard van het beestje ligt af te katten, lekker uitdagen
- men schrijft zomaar wat, omdat een kennis van horen zeggen heeft dat het zeker zo is, en die is ingenieur !

no 1 hops
28 november 2005, 14:22
Wat zadels betreft: alles is goedgekomen. Ik plaatste mijn bericht voordat ik a/h afstellen begon. Wat bleek: de zadels stonden te ver naar voren.

Ik ben eigenlijk ontsteld over de ongelofelijke "deskundigheid" van de reacties.
Is er nu ~!@#$%^&* NIEMAND die op de fotoos meteen zag dat die zadeltjes HELEMAAL NIET afgesteld waren. Want ......... een E1 zadeltje dat nota bene verder naar achteren staat dan alle andere zadeltjes??over deskundigheid valt te twisten, maar als ik die foto zie met die snaren in zo'n vreemde hoek over de pickup heen, dan is de zadeltjes afstellen niet het eerste probleem dat je aanpakt.

eerst hals recht met iets wat ze noemen relief.
dan de brug ,waar de zadels inzitten, hoogte instellen.
stemmen en intoneren
pickups op goede hoogte stellen.

maar goed dat denk ik persoonlijk ervan :D

Scali
28 november 2005, 14:55
Persoonlijk denk ik: "Schande! Welke idioot heeft de afstelling van zo'n mooie Gibson-gitaar om zeep geholpen?!", gevolgd door: "Die gitaar is niet meer te redden, geef maar aan mij".

harrie-beton
28 november 2005, 15:03
k zit echter met het probleem dat ik het einde van de stelmogelijkheid heb bereikt van de zadels op mijn Gibson SG.


de topic starter was helder leek het. Zoals ik het las was hij aan het stellen en had geen ruimte genoeg meer. Dan komen dingen als snaarhoogte en kromme halzen als oorzaak.

De topic starter heeft gewoon te voorbarig en met te weinig en onjuiste informatie een vraag gesteld. Gelukkig heeft hij het zelf opgelost.

Lijkt me een impulsief beginners probleem vanuit enhousiastme - komt wel vaker voor bij jonge mannelijke gitaristjes.

niet denken - gewoon doen!