PDA

View Full Version : Electrische gitaar bouwen



J@N
27 november 2005, 11:07
(Gitaar)vrienden,

Ik ben inmiddels besmet geraakt met het gitaarvirus, ik heb een akoustische gitaar gekocht, zit inmiddels enkele maanden op les en denk dat ik na verloop van tijd de edele gitaarkunst mezelf wel eigen zou kunnen maken. Nu loop ik met de gedachte rond, om zelf een electrische gitaar te gaan bouwen. Dit wordt ongetwijfeld een lange termijn project en ik ben er van overtuigd dat ik deze zomer niet op deze gitaar ga spelen, maar het lijkt me erg leuk en leerzaam en een mooi witerproject.

Wie heeft er tips en truc's en hoeveel geld (en tijd) moet ik er voor uittrekken.

Globetrotter
27 november 2005, 11:47
Hoi!

Ik heb wel wat info die je mogelijks kan gebruiken. Als je me jou msn adres even geeft via pm; dan stuur ik wel wat door. Je mag het echter niet onderschatten, is redelijk kostelijke en tijdrovende bezigheid. Dikwijls is de zelfbouw duurder dan ééntje uit de winkel. Maar je doet 't per slot van rekening toch voor 't plezier hé!
Groetjes,

Bart

Random_hero
27 november 2005, 11:54
Lees eens wat op www.projectguitar.com

J@N
27 november 2005, 19:03
Het is inderdaad meer voor het plezier, maar ik wil wel een beetje een kwalitatief goede gitaar gaan bouwen. Voordeel is dat je natuurlijk onderdeel voor onderdeel kan kopen, maar ik zit natuurlijk met vragen zoals, koop ik een ruwe hals of een blok hout, welk hout, hoe maak ik een buigmal en dat soort dingen. Dus geen haast maar gewoon orrienteren

Arjo
28 november 2005, 09:16
Hoi j@n,

Koop het boek Make Your Own Electric Guitar van Melvin Hiscock, daar staat echt super veel in. Verder kijk op het forum :-D . Op die manier kunnen de meeste vragen beantwoord worden denk ik.

Belangrijkste is wel dat je weet wat je wilt maken :wink: kijk dus rond wat je aanspreekt.

veel plezier
arjo

Mattia
28 november 2005, 10:32
Hoi j@n,

Koop het boek Make Your Own Electric Guitar van Melvin Hiscock, daar staat echt super veel in. Verder kijk op het forum :-D . Op die manier kunnen de meeste vragen beantwoord worden denk ik.

Belangrijkste is wel dat je weet wat je wilt maken :wink: kijk dus rond wat je aanspreekt.

veel plezier
arjo

Yep, boek kopen, hier vanalles lezen, op ProjectGuitar.com vanalles lezen, op MIMF.com vanalles lezen, en weten dat je 't niet doet om goedkoper uit te zijn, en dat je bijna zeker meer dan een gitaar zult bouwen (mijn eerste was een strat uit onderdelen, ik dacht, daar blijft het bij, nu heb ik alleen nog maar volledig zelf gebouwde instrumenten).

Keesz
28 november 2005, 18:15
kheb sinds eers gister ook dat boek van hiscock en tis idd handig....

alleen een vraagje erover :

ze hebben de scale length.... lengte van je snaren ....

is dat vanaf de buiten kant van de nut tot aan de brug

of aan de binnekant van de nut?

Mattia
28 november 2005, 18:29
kheb sinds eers gister ook dat boek van hiscock en tis idd handig....

alleen een vraagje erover :

ze hebben de scale length.... lengte van je snaren ....

is dat vanaf de buiten kant van de nut tot aan de brug

of aan de binnekant van de nut?

2 keer de afstand van de binnenrand (dichter bij de brug, dus) van de topkam (nut, whatever) naar de 12de fret (midden van), om precies te zijn. Buitenkant van de nut zou volstrekt onlogish zijn; je topkam mag zo breed zijn als jij 'm wil maken. Het gaat om het vibrerende deel van je snaar.

Nut -> Bridge afstand varieert afhankelijk van de hoeveelheid noodzakelijke compensatie (de reden dat een tunomatic brug op een hoek op de body zit, en de saddle van de dikkere snaren verder naar achteren zit).

J@N
18 december 2005, 10:25
Ik ben nu voornamelijk veel aan het lezen !!!