PDA

View Full Version : gebruik van een plactrum



naat
26 november 2005, 21:45
Ik heb een probleem / hulp nodig voor het volgende :
Van september af heb ik gitaarles (iedere week) en alles ging redelijk vlot tot voor een week of drie geleden . Ik had mezelf al een jaar geleden de open acc. geleerd en kon daar redelijk een liedje met spelen en wat solo's ,wel te verstaan met duim en vingers . Nu moet ik overstappen op een plactrum en daar mee oefen zowel de toonladders (mineur in A -enzo.). Nou krijg ik het op en neer aanslaan van de snaren met de plactrum niet goed onder de knie , tot frustratie van mijn leraar . wie weet een goede techniek om dit onder de knie te krijgen ?? En hoe krijg ik het voorelkaar om dit op ritme te doen ??

Als iemand raad weet heeeeel graag of een site weet waar ik advies voor mijn probleem kan vinden ook goed. Heel langzaam zakt mij de moed in de schoenen om maar elke week te horen dat het beter moet en moet blijven op en neer slaan en de slag dan kleiner moet proberen te maken , bah , bah , bah .

helpHelp

VooDoo
26 november 2005, 21:54
Je bent gewoon met 1 noot
bijv de Lage A op de 6e snaar(vakje5)
zet gewoon een metronoom aan(begin op een laag tempo)
tik: beneden tik:boven
en zo ga je dit langzaam herhalen, lukt alleen als je het gewoon heel veel doet, gaat het beter zet je metroom was sneller, moet je gewoon ff heel veel tijd insteken veel succes;)


Edit: Het is trouwens een Plectrum!

TMKXL
26 november 2005, 21:57
Tja, lijkt me gewoon een kwestie van veel tijd erin steken, en veel oefenen. Ik vond plectrums vroeger ook vreselijk en kon ik er niet mee overweg, maar gaandeweg voelde het toch steeds vertrouwder. Ik zou zeggen, blijf gewoon oefenen.
Pak gewoon een noot, zeg maar de D op de A snaar (5e vakje). Probeer goed ritmisch achter elkaar op en en neer aan te slaan. Begin heel langzaam. Succes!

Het is trouwens plEctrum.

Pierz
26 november 2005, 21:57
Dit kan beter in speeltechnieken.

Wat gaat er precies mis? Mijn gok is dat je je plectrum te stijf vast hebt tussen je vingers. Verder komt de aanslag voornamelijk door het draaien van je pols en niet een flinke zwieper met je arm. Dat ziet er leuk uit op het podium, maar is geen handige manier van aanslaan. Gewoon kleine bewegingen. Probeer ook om niet al te hard aan te slaan. Zeker bij een elektrische gitaar is dat nergens voor nodig.

Overigens vind ik het wel erg slecht dat je leraar je dat niet kan leren. Daar betaal je die kerel tenslotte voor.

=edit=
Oh en om niet uit de toon te vallen: plEctrum :)

FruscianteFan
26 november 2005, 22:10
Overigens vind ik het wel erg slecht dat je leraar je dat niet kan leren. Daar betaal je die kerel tenslotte voor.Ik wou net zeggen: daar heb je je leraar toch voor, om dat te leren?

AART
26 november 2005, 23:54
en kies een plectrum met de goede dikte, neem er desnoods een hele lading in verschillende diktes en zoek de fijnste uit, ze zijn namelijk erg goedkoop.

ik heb vroeger heel veel met dikke plecra gespeeld maar speel sinds een jaar nu op .50's en ik speel ineens een stuk relaxter.

deeltje
26 november 2005, 23:54
ken het probleem, ben overgestapt van klassiek naar elektrische rock, heb jaren zonder plectrum gespeelt en ben ook jaren eigenwijs geweest met mijn electrische sound.

Het is hoe cliché het ook klinkt gewoon een kwestie van wennen.

Hoewel mij wel opvalt dat ik altijd de plectrum andersom gebruik (ik pak hem bij het toelopende gedeelte en speel met de zijkant van het dik toelopende deel.)

En vooral de dikte van de plectrum is heel persoonsgebonden, ik raad je aan met 1 van de dunnere te beginnen en eventueel langzaam naar harder toe te werken.

naat
27 november 2005, 10:08
Bedankt voor de type / schrijf fout maar waar het om gaat is dat waneer ik de toonladers speel bijvoorbeeld : e-snaar laag 5e fret je begint met een neerslag dan e-snaar laag 8e fret met een opslag dan de a-snaar 5e fret een neerslag en de 8e fret een opslag en zo verder .Nu gaat het fout tussen de slag van de 8e fet naar de volgende snaar 5e fret gaat dat ik daar ook weer een neerslag van maak oftewel door sla . dus daar zit de fout .
met de leraar die ik heb zit denk ,ik de fout in verschillende dingen . A- Ik ben 35 en speel sinds een jaar. B-ik heb een gezin en heb gemiddeld per dag 1 tot anderhalf uur de tijd om te rommelen met mijn gitaar C-mijn leraar speeld in drie bands en leeft hiervan , hij heeft dus geen werk zoals ik (timmerman) dus zijn vingers zijn zeer geoefend en speeld al volgens eigen zeggen "vanaf zijn 6e jaar". Dus ik vraag ook aan die genen die hier op antwoorden neem mij het niet te kwalijk als ik dom uit de hoek kom , maar help me alsjeblieft !!!!

naat
27 november 2005, 10:08
Bedankt voor de type / schrijf fout maar waar het om gaat is dat waneer ik de toonladers speel bijvoorbeeld : e-snaar laag 5e fret je begint met een neerslag dan e-snaar laag 8e fret met een opslag dan de a-snaar 5e fret een neerslag en de 8e fret een opslag en zo verder .Nu gaat het fout tussen de slag van de 8e fet naar de volgende snaar 5e fret gaat dat ik daar ook weer een neerslag van maak oftewel door sla . dus daar zit de fout .
met de leraar die ik heb zit denk ,ik de fout in verschillende dingen . A- Ik ben 35 en speel sinds een jaar. B-ik heb een gezin en heb gemiddeld per dag 1 tot anderhalf uur de tijd om te rommelen met mijn gitaar C-mijn leraar speeld in drie bands en leeft hiervan , hij heeft dus geen werk zoals ik (timmerman) dus zijn vingers zijn zeer geoefend en speeld al volgens eigen zeggen "vanaf zijn 6e jaar". Dus ik vraag ook aan die genen die hier op antwoorden neem mij het niet te kwalijk als ik dom uit de hoek kom , maar help me alsjeblieft !!!!

Eko
27 november 2005, 10:37
Ik heb er vroeger veel aan de volgende tip gehad. Plaats je hand met de buitenkant( de zijde van je pink) op de brug en beweeg alleen de duim en vinger met plectrum. Als je dit onder knie hebt kun je voorzichtig gaan spelen met de hand los van de brug.
Voordeel was dat als je met de hand los en op de brug kunt afwisselen , je meteen palmmuting hebt geleerd. ( muten is het afdempen van tonen).

casper innosence
27 november 2005, 13:52
ik heb vroeger heel veel met dikke plecra gespeeld maar speel sinds een jaar nu op .50's en ik speel ineens een stuk relaxte

.50??????damn das dun... kom ik aan met minimaal .88 of 1mm met dunnere kan ik echt niet relax rammen...

maare inderdaad niet te stijf/verkrampt vast houden en ook niet een te groot puntje tussen je duim en wijsvinger uit laten komen (puntje waar je daadwerkelijk mee aanslaat dus)

casper innosence
27 november 2005, 13:53
ik heb vroeger heel veel met dikke plecra gespeeld maar speel sinds een jaar nu op .50's en ik speel ineens een stuk relaxte

.50??????damn das dun... kom ik aan met minimaal .88 of 1mm met dunnere kan ik echt niet relax rammen...

maare inderdaad niet te stijf/verkrampt vast houden en ook niet een te groot puntje tussen je duim en wijsvinger uit laten komen (puntje waar je daadwerkelijk mee aanslaat dus) tenminste dat vind ik fijn.

tis wel even zoeken naar JOU perfecte manier van vasthouden..

naat
28 november 2005, 07:55
Elko bedankt voor de tip !! het werkt goed na mijn mening . Alleen moet ik nog zorgen dat ik minder stijf /verkrampt ga oefenen want zo is je houding iets anders dan dat je gewend bent , maar je voorkomt daar wel mee dat je doorslaat en dat zal al een hoop schelen. :lol: Ook denk ik de ergenissen en frustratie van mijn leraar en mij zelf .
En wat het dempen betreft geweldig met wat oefening het heeft wat weg van Hank Marvin als je het geluid teminste clean houd . Nog maals bedankt !!!

dr00p
30 november 2005, 01:47
En die krampen worden vanzelf ook weer minder. En zou je stiekem niet een klein beetje rond kijken voor een volgende leraar? Je hoeft het er niet bij 1 te houden en zo te horen speel je toch niet echt op je gemak bij 'm ook al betaal je 'm om ook geduld te hebben.

Niet iedereen is een relaxte leraar. Kunnen die mensen ook niets aan doen.

Succes & mazzel!
Maurits

naat
30 november 2005, 15:23
Ja een andere leraar heb ik ook aan zitten denken maar nu kost het me voor een half uur 10 euro en wat mag ik verwachten voor die prijs . Toen ik er aan begon ging het mij om techniek en ritme , dat wilde ik onder de knie krijgen . Natuurlijk het geen van toonladers tot barré acco. vallen ook onder techniek maar ik heb van hem niet eens geleerd hoe ik mijn hand zo kan plaatsen dat ik , waneer ik op de hoge snaren speel om dan de lage snaren zo af te dempen dat deze niet mee gaan zingen . Dus ik vraag het mij al een tijdje af . Maar wat mag je gemiddeld reken voor een leraar ????

Al met al denk ik soms wel eens dat dit forum mij meer bij brengt als mijn Leraar

naat
30 november 2005, 15:26
Ja een andere leraar heb ik ook aan zitten denken maar nu kost het me voor een half uur 10 euro en wat mag ik verwachten voor die prijs . Toen ik er aan begon ging het mij om techniek en ritme , dat wilde ik onder de knie krijgen . Natuurlijk het geen van toonladers tot barré acco. vallen ook onder techniek maar ik heb van hem niet eens geleerd hoe ik mijn hand zo kan plaatsen dat ik , waneer ik op de hoge snaren speel om dan de lage snaren zo af te dempen dat deze niet mee gaan zingen . Dus ik vraag het mij al een tijdje af . Maar wat mag je gemiddeld reken voor een leraar ????

Al met al denk ik soms wel eens dat dit forum mij meer bij brengt als mijn Leraar

naat
30 november 2005, 15:27
Ja een andere leraar heb ik ook aan zitten denken maar nu kost het me voor een half uur 10 euro en wat mag ik verwachten voor die prijs . Toen ik er aan begon ging het mij om techniek en ritme , dat wilde ik onder de knie krijgen . Natuurlijk het geen van toonladers tot barré acco. vallen ook onder techniek maar ik heb van hem niet eens geleerd hoe ik mijn hand zo kan plaatsen dat ik , waneer ik op de hoge snaren speel om dan de lage snaren zo af te dempen dat deze niet mee gaan zingen . Dus ik vraag het mij al een tijdje af . Maar wat mag je gemiddeld reken voor een leraar ????

Al met al denk ik soms wel eens dat dit forum mij meer bij brengt als mijn Leraar

naat
30 november 2005, 15:29
Ja een andere leraar heb ik ook aan zitten denken maar nu kost het me voor een half uur 10 euro en wat mag ik verwachten voor die prijs . Toen ik er aan begon ging het mij om techniek en ritme , dat wilde ik onder de knie krijgen . Natuurlijk het geen van toonladers tot barré acco. vallen ook onder techniek maar ik heb van hem niet eens geleerd hoe ik mijn hand zo kan plaatsen dat ik , waneer ik op de hoge snaren speel om dan de lage snaren zo af te dempen dat deze niet mee gaan zingen . Dus ik vraag het mij al een tijdje af . Maar wat mag je gemiddeld reken voor een leraar ????

Al met al denk ik soms wel eens dat dit forum mij meer bij brengt als mijn Leraar

SBloke
30 november 2005, 19:39
Leraren verschillen nogal in de prijs, die van mij kosste mij 15 euro voor 45 minuten les (ruwweg) EN een kop koffie, koekje erbij, bijpraten en eventueel een stukje muziek luisteren en/of filmmateriaal kijken....
Al met al zat ik er meestal anderhalf uur.

Dirk W
4 december 2005, 17:02
Ik betaal iets van 120 euro per kwartaal. en heb een half uur per week les. Dat is volgens mij duur. (Maar ik vind het wel echt een verschrikkelijk goede leraar)

LaurentB
12 december 2005, 15:28
Ja een andere leraar heb ik ook aan zitten denken maar nu kost het me voor een half uur 10 euro en wat mag ik verwachten voor die prijs . Toen ik er aan begon ging het mij om techniek en ritme , dat wilde ik onder de knie krijgen . Natuurlijk het geen van toonladers tot barré acco. vallen ook onder techniek maar ik heb van hem niet eens geleerd hoe ik mijn hand zo kan plaatsen dat ik , waneer ik op de hoge snaren speel om dan de lage snaren zo af te dempen dat deze niet mee gaan zingen . Dus ik vraag het mij al een tijdje af . Maar wat mag je gemiddeld reken voor een leraar ????

Al met al denk ik soms wel eens dat dit forum mij meer bij brengt als mijn Leraar

Zijn prijs is redelijk normaal, lijkt me. Er zijn wat goedkopere maar er zijn ook wel duurdere.
Wat een leraar je vooral moet leren is hoe je dingen instudeert. Hij moet je begeleiden en vooral ook stimuleren bij het leren gitaarspelen, maar uiteindelijk doe je het werk zelf.

VHsologitarist
21 december 2005, 10:07
welke plAAACCtrum? ;)

marter544
23 december 2005, 22:34
welke plAAACCtrum? ;)

Was al een opmerking over.....
Over leraren trouwens, ik betaal 8 euro voor 45 minuten, en is echt een goede, relaxe leraar, die je naast dingen uit het lesboek, en vingeroefeningen, techniek etc. ook precies leert wat je wil leren.

Dai
4 januari 2006, 12:07
hier ook nog even een vraagje:

ik ben ook pas begonnen met het gebruiken van een plectrum, maar nu is dus het puntje van m'n plectrum afgebroken :D wat doe ik dan verkeerd? plectrum te dun? ik sla te hard?

SBloke
4 januari 2006, 14:23
Wat voor plectrum is dat joh??? Die dingen hoor je zo goed als niet te kunnen breken.

Das Schaap
4 januari 2006, 17:30
hier ook nog even een vraagje:

ik ben ook pas begonnen met het gebruiken van een plectrum, maar nu is dus het puntje van m'n plectrum afgebroken :D wat doe ik dan verkeerd? plectrum te dun? ik sla te hard?
Als dit vaker voor gaat komen doe je iets verkeerd. Tot die tijd gewoon flink wat plectra in huis halen en spelen. :wink:



Ik betaal bij de muziekschool overigens 500 euro per jaar voor lessen van 20 minuten (die meestal uitlopen tot drie kwartier :roll:) maar ze zijn het geld wel waard. 8-)

Dai
4 januari 2006, 21:42
Wat voor plectrum is dat joh??? Die dingen hoor je zo goed als niet te kunnen breken.
fender thin (precieze dikte weet ik niet), dr kwam eerst een scheurtje in en daarna brak de hele punt af..

maar goed, ik zal 's een zooi aanschaffen en proberen of ik ze heel kan houden :D

Das Schaap
8 januari 2006, 22:59
Foto´s van het resultaat als je ze weer molt ! :-D

En @naat je kan sowieso proeflessen vaak krijgen bij veel leraren, dus je kan altijd gewoon bij een muziekschool bij een proeflesje vast al veel van die dingen wat beter onder de knie krijgen. En dan beslissen of je de tijd/geld er voor over hebt om daar te blijven.