PDA

View Full Version : in welke toonladder soleren?



rscalex
26 november 2005, 16:43
hoe weet je in welke toonladder je moet soleren?
ik bedoel: stel dat ik bv. wil improviseren in 'rockin in a free world' in pentatonisch... hoe moet je dan concreet bepalen welke grondtoon je gebruikt :???:
sorry voor de noob vraag :oops:

Bl44t44p
26 november 2005, 18:02
Hangt van het nummer af he ;) Concreter: in welke toonsoort/uit welke akkoorden de begeleiding (onder de solo, hoeft echter niet perse) bestaat :)

nopster
26 november 2005, 18:29
In ongeveer 80% vd liedjes is dat hetzelfde als het akkoord waar men mee begint.

Bl44t44p
26 november 2005, 19:55
In ongeveer 80% vd liedjes is dat hetzelfde als het akkoord waar men mee begint.

Eerder eindigt.. vrijwel altijd is de bastoon daarvan (van het slotakkoord ofzo) ook de toonsoort. Nouja, 'altijd', uitzonderingen heb je natuurlijk ook ;)

moretel
26 november 2005, 21:33
het probleem is dat veel liedjes, ook van de profs eindigen in een fade out.
Het eerste accoord is een goede leidraad voor de toonsoort.

jaspie
26 november 2005, 23:31
als je de akkoorden van een nummer kent kom je er zoa chter met de kwintencirkel welke toonsoort het is.

Philippe
27 november 2005, 12:01
Ik denk niet dat de topicstarter dat begrijpt..

nopster
28 november 2005, 18:01
Zelf dacht ik begin-akkoord, maar ik zie hier iemand die eind-akkoord zegt ook, wat is het nu? :-?

Dirk W
28 november 2005, 19:05
meestal is het beginakkoord hetzelfde als het eindakkoord. Het is vaker het eindakkoord. Soms veranderen ze ook halfverwege een liedje van toonsoort in jazz doen ze dat wel eens. Laatste akkoord is denk ik betrouwbaarder. Maar is ook niet altijd het geval.
Het is lastig, misschien dat je het fout vind klinken als je de verkeerde toonladder pakt?
Dirk

nopster
28 november 2005, 19:33
Tot voor kort pingelde ik maar wat aan tot het goed klonk, maar nu ben ik toch eens die toonladders aan het bekijken ook, het gaat toch wel vlotter nu. :)