PDA

View Full Version : Wisselende spanning ?



Heus
26 november 2005, 15:18
Als in onze oefenruimte de kachel aan slaat,daalt de netspanning naar 219 volt(volgens mijn Furman PL-plus) en klinkt mijn Mesa niet echt lekker. Als kachel uit is krijgt hij 227 volt en klinkt veel beter. Nou las ik ergens dat in zo`n geval een Variac ? een oplossing is. Kunnen versterkerbouwers hier niet standaard een oplossing voor in bouwen.

nicoverduin
26 november 2005, 15:44
Als in onze oefenruimte de kachel aan slaat,daalt de netspanning naar 219 volt(volgens mijn Furman PL-plus) en klinkt mijn Mesa niet echt lekker. Als kachel uit is krijgt hij 227 volt en klinkt veel beter. Nou las ik ergens dat in zo`n geval een Variac ? een oplossing is. Kunnen versterkerbouwers hier niet standaard een oplossing voor in bouwen.
Ik denk niet dat zij een UPS willen inbouwen in hun versterker. Een variac heeft als nadeel dat als de spanning te laag is en je draait hem omhoog, dat ook gebeurt als de spanning weer normaal is. Dus dan krijg je zo'n 235-240 V erop. Kan niet de bedoeling zijn.

Je zou dan aan een UPS (voeding die dat automatisch regelt) kunnen denken wat ze ook in die server ruimtes wel een gebruiken.

Frits van Mourik
27 november 2005, 00:11
Een UPS is in eerste instantie bedoeld voor "blackouts", als je netspanning
helemaal wegvalt. Dan schakelt 'ie over op een accu plus omvormer, zodat je voor 'n paar minuten spanning hebt om je computer af te sluiten.
Een UPS die ook "brownouts" aankan, is best duur. Heel dat accugedoe heb je eigenlijk niet nodig.
Je hebt dan meer aan een netspanningsstabilisator; hier vind je een goedkope 2de hands:

http://www.baco-army-goods.nl/technisch.htm