PDA

View Full Version : Het Cake-gitaargeluid



gloria
25 november 2005, 21:44
Weet iemand hoe je dit geluid bekomt, naast héél erg crappy sustain?
Ik heb het over nummers zoals 'frank sinatra', 'perhaps, perhaps, perhaps', ...
Dank bij voorbaat ;)

gloria
25 november 2005, 22:28
Niet veel Cake-fans hier? ;)

Einzeln
26 november 2005, 08:09
Het cake geluid heeft 2 ingredienten. Een nylonsnarige minigitaar(lijkt wel een kindergitaar) met een piezo door een klein combootje, die vervolgens gemiked is.
Het tweede is een dikke jazzer met single coils. Ik meen een guild met een soort dearmonds erin. Versterker is op het podium wat anders als op de plaat. Heb ooit een Fender op het podium gezien.

Daddy-O
26 november 2005, 13:07
hier is er één :-D

fullorder
26 november 2005, 13:47
en nog 1!

heb nog nooit gepoogd een specifieke cake-sound te creeren, maar ik zou denk ik ook beginnen met een semi-hollow op een oude tweed fender.

jozum
26 november 2005, 16:36
hier nog een grote fan van cake. Nico heeft helemaal gelijk mbt de gitaren. Welk van de twee wil je hebben? De huidige gitarist heeft niet meegewerkt aan Fashion Nugget, maar heeft een overeenkomstig geluid. Guild Starfire IV speelt ie dacht ik op. Goede buizenamp (dacht wel fender twin of zo), geen pedalen. Simpel doeltreffend.

jozum

gloria
26 november 2005, 18:14
Ik dacht al aan dat vintage gedoe ;) dat bepaalde riffje tijdens 'frank sinatra', man, dat geluid is zooooo stoer...the way an electric guitar must sound. Hoe help je btw je sustain naar de kloten op een meer professionele manier?

gloria
26 november 2005, 18:14
ohjah, bedankt :D

Einzeln
26 november 2005, 20:24
Ik begrijp je opmerking over sustain niet zo. Heb nog eens geluisterd en hoor alleen het afdempen met de linkerhand. Juist veel compressie en sustain.

gloria
26 november 2005, 22:41
ah...dus net het tegenovergestelde...wel ik vond dat men geluid er goed op trok toen ik men plectrum wisselde met een (gebruikte) zakdoek. Daarvan :)

dennis808
28 november 2005, 16:14
Hier nog een fan (met name het Lo-fi gitaargeluid)
Ik meen ooit gelezen te hebben dat ze op hun eerste 2 platen een Gibson Chet Atkins Country Gentleman door een Fender Champ hebben gejaagd.
In ieder geval een hollowbody door een klein buizencombo'tje.

Ik speel zelf op een gibson SG door een 2x200 Watt buizeneindtrap dus zal ik deze sound NOOIT benaderen, maar wat wel helpt is als ik m'n wah (Silvermachine) aan zet op een vaste stand en m'n gitaar op het halselement zet. Dat geeft een beetje die typische kletterende kartonnen sound...

renier
28 november 2005, 23:18
cake is helemaal het einde. fashion nugget staat nog steeds in mijn top 5 van beste cd's. zo simpel, zo knullig, zo fuckin' goed!

zijn gitaargeluid past perfect in de nummers, maar ik zou het zelf niet willen simuleren.

dejohan
29 november 2005, 13:34
Ik speel zelf op een gibson SG door een 2x200 Watt buizeneindtrap dus zal ik deze sound NOOIT benaderen, maar wat wel helpt is als ik m'n wah (Silvermachine) aan zet op een vaste stand en m'n gitaar op het halselement zet. Dat geeft een beetje die typische kletterende kartonnen sound...

Was ik ook aan het denken, Wah op een vast standje zetten. Of met een eq spelen (alles toe en enkel de mids een beetje hoger ofzo).
Daarmee kan je mss ook in de buurt komen.

Vampire
30 november 2005, 12:33
cake is helemaal het einde. fashion nugget staat nog steeds in mijn top 5 van beste cd's. zo simpel, zo knullig, zo fuckin' goed!

zijn gitaargeluid past perfect in de nummers, maar ik zou het zelf niet willen simuleren.

Geef mij Comfort Eagle maar! 8-)

jozum
1 december 2005, 20:08
ik ben toch ook meer fan van fashion nugget, maar dat kan ook de nostalgie zijn :).

Heeft iemand ze de laatste keer in paradiso gezien? ik was er bij, en het was moddervet.

jozum

gloria
2 december 2005, 12:15
nog nooit live gezien :( :( :(
Fashion nugget is eigenlijk ongeveer de enige cd die ik "goed" beluisterd heb, er is zo eentje bij met verschrikkelijk veel synthesizer, dat vond ik minder...
Staat toevallig een liedje op: I want a girl with a short skirt and a looooooooooooooooong...jacket! Van welke cd is die?

PeeVee
8 december 2005, 22:49
Hoe help je btw je sustain naar de kloten op een meer professionele manier?
Gretsch van na '61 kopen (zonder bracing / zangbalken en middenblok); liefst met Hilotron pickups (erg lage output). Hardstikke mooie twingeltwangel en/maar je noten vallen gegarandeerd dood voor het podium neer. Ik kan het weten want heb zelf 4 van die ouwe barrels ;-)

gloria
9 december 2005, 00:14
Jammer genoeg groeit geld alleen op mijn kloten en niet op men rug (kleinere oppervlakte, minder geld, snapjetplaatje)
Ik heb ondertussen gewoon een balkje rubberdingachtig onder men snaren bij men brug vastgezet, dat helpt, maar eigenlijk past het niet zo goed bij men manier van spelen...thanks anyway