PDA

View Full Version : Goeie symfonische rock. Tips?



Stratman70
25 november 2005, 14:21
Ik heb eigenlijk niet zo heel veel symfonische rock, maar eigenlijk vind ik het geweldige muziek.
Albums die ik heb zijn:
Misplaced Childhood - Marillion
2112 - Rush
A Change Of Seasons - Dream Theatre
De albums vind ik te gek.
Plus nog enkele albums die me zo niet te binnen schieten en die ik dus niet zo geweldig indrukwekkend vind.

Ik hou vooral van veel dynamiek (hard en zacht), melodie en niet te technisch. Wat kunnen jullie me nog meer aanraden? Welke symfonische albums hebben echt veel indruk op je gemaakt?

WICKED
25 november 2005, 15:34
Ik heb eigenlijk niet zo heel veel symfonische rock, maar eigenlijk vind ik het geweldige muziek.
Albums die ik heb zijn:
Misplaced Childhood - Marillion
2112 - Rush
A Change Of Seasons - Dream Theatre
De albums vind ik te gek.
Plus nog enkele albums die me zo niet te binnen schieten en die ik dus niet zo geweldig indrukwekkend vind.

Ik hou vooral van veel dynamiek (hard en zacht), melodie en niet te technisch. Wat kunnen jullie me nog meer aanraden? Welke symfonische albums hebben echt veel indruk op je gemaakt?

het is Dream TheatER, vast gedownload:P

Mja probeer eens Symphony X, alleen dat lijkt me iets te technisch maar het is wel super gaaf, er zit veel melodie in en ook veel dynamiek. En probeer eens wat andere albums van Dream Theater, six degrees of inner turbulence is echt een meesterwerk maar dat ligt denk meer in de buurt van prog rock/metal

THW
25 november 2005, 17:01
Children Of Bodom - Hatebreeder
Yngwie Malmsteen's Rising force - Rising force
Uli Jon Roth/Electric Sun - Earthquake

Misschien nog een Rainbow album?

TMKXL
25 november 2005, 17:02
Ik denk dat je Six Degrees Of Inner Turbulence (CD 2, dus de hele titeltrack) van Dream Theater jou wel heel erg gaat bevallen. Klinkt af en toe erg mooi symphonish, mooie afwisselingen tussen hardere en zachtere stukken, niet te technisch.

Een echte aanrader, ik ben er zelf ook helemaal weg van. :)

Mithrandir
25 november 2005, 17:51
Heb je even :D

Genesis

* Trespass
* Nursery Cryme
* Selling England By The Pound
* The Lamb Lies Down On Broadway


Yes

* The Yes Album
* Relayer
* Close To The Edge
* Tales Of A Topographic Ocean


King Crimson

* In The Court Of The Crimson King
* Lizard
* Larks Tongues In Aspic
* Starless And Bible Black
* Red
A hell....gewoon alles :P


Van Der Graaf Generator

* H to He, Who Am The Only One
* Pawn Hearts
* Godbluff
...en ook de rest


Marillion

* Script For A Jesters Tear
* Clutching By Straws
* Fugazzi


Flower Kings

* Stardust We Are
* Space Revolver
* Unfold The Future


Spocks Beard

* The Light
* The Kindness Of Strangers
* Snow


En er is nog zoveel meer moois als je eenmaal begonnen bent met je er in te verdiepen, maar dit zijn voor mij echte aanraders als het puur om symfonische rock gaat.

Mithrandir
25 november 2005, 17:55
Wat echt indruk op me maakt is Van Der Graaf Generator. Die band heeft alles wat ik in een band zoek :

- Prachtige poetische teksten
- Een hele veelzijdige zanger (wel weird soms :) )
- Super muzikanten met een totaal geflipte maar briljante saxofonist
- Melodieeus
- Veel hooks en het word interessanter bij herhaaldelijk luisteren
- Heel veel dynamiek
- Soms totale chaos (luister maar eens Lemmings of A Plague Of Lighthouse Keepers?)

Misschien een nadeel voor verstokte gitaristen :
- Er zit niet veel gitaar in, Robert Fripp heeft enkele leuke solo's voor zijn rekening genomen en Peter Hamill speelt ook wel wat gitaar maar niet noemenswaardig.

Stratman70
25 november 2005, 18:32
Bedankt. Hier kan ik voorlopig wel even mee vooruit. :D

BurnsBM
25 november 2005, 19:50
En vergeet Porcupine tree niet, die mag je niet vergeten!

Er zijn zo gigantisch veel goede bands in die richting, lees gewoon veel recensies en download af en toe wat, zo verbreed je je smaak en vergroot het je het aantal bans wat je leuk vindt.

Mithrandir
25 november 2005, 20:01
Porcupine Tree is ook leuk, maar vind ik niet heel symphonisch.

Kaboemba
25 november 2005, 20:31
Ik zou gewoon de rest van Rush kopen ben je ook ff verder .

O ja, geheim tip, oude cd's van queen :-D

Thijs G
25 november 2005, 21:46
Children Of Bodom - Hatebreeder
Yngwie Malmsteen's Rising force - Rising force
Uli Jon Roth/Electric Sun - Earthquake

Misschien nog een Rainbow album?

Echt een geweldige cd. Dat is ook het enigste werk wat ik van Yngwie heb gehoord, ( gelukkig maar ) daarom vind ik het nu nog steeds fUccking ownen :o :-D

THW
26 november 2005, 18:38
Children Of Bodom - Hatebreeder
Yngwie Malmsteen's Rising force - Rising force
Uli Jon Roth/Electric Sun - Earthquake

Misschien nog een Rainbow album?

Echt een geweldige cd. Dat is ook het enigste werk wat ik van Yngwie heb gehoord, ( gelukkig maar ) daarom vind ik het nu nog steeds fUccking ownen :o :-D
Ik raad je aan om niet veel meer dan dat album en misschien nog een nieuw album te kopen want dan word het wel heel snel saai :)

1959SLP
26 november 2005, 18:57
Marching Out van Ynwie is ook ok. Ook 1 van de eerste lp`s. Keigoed geproduced. Op een of andere manier moet ik bij deze lp altijd aan Rising van Rainbow denken. Ook zoiets geweldigs.

Mithrandir
27 november 2005, 03:31
Ik denk bij Yngwie nou niet echt aan symfonische rock zoals ik het ken, maar ik zal er dan toch maar eens naar luisteren om een oordeel te kunnen vellen.

E-J
27 november 2005, 12:13
Pink Floyd, alle albums behalve de 3 eerste 8-)

Maar TS, bedoel je nou niet meer symfonische METAL?

THW
27 november 2005, 17:57
Ik denk bij Yngwie nou niet echt aan symfonische rock zoals ik het ken, maar ik zal er dan toch maar eens naar luisteren om een oordeel te kunnen vellen.
Je moet dan eigenlijk vooral iets van de eerste 2 albums hebben en dan alleen de instrumentale stukken, degene met zang vind ik al snel minder...

taylor
29 november 2005, 12:47
dan kun je beter het alcatrazz album halen waar yngwie mee speelt, het nummer kri nokori of weet ik veel hoe je dat schrijft is echt een van zijn betere nummers bombastich en symfonisch goed gitaar speel nog met een goeie zanger.

ook moest die toen iets meer op achtergrond treden omdat het niet ZIJN band was waar die dus veel beter uit de verf komt vind ik dan.

Stratman70
30 november 2005, 14:00
Marching Out + de eerste van Malmsteen heb ik, evenals No Parole... van Alcatrazz. inderdaad goeie albums. Maar niet datgene wat ik onder symphofische rock versta.

Ik hoor eigenlijk niks over bands als Camel en Saga. Is dat iets? En zo ja, welke albums?

Bram+
30 november 2005, 14:21
Camel:
- Rain Dances
- Breathless
- I Can See Your House From Here
- Nude

Zeker leuk.

Mithrandir
30 november 2005, 14:33
Marching Out + de eerste van Malmsteen heb ik, evenals No Parole... van Alcatrazz. inderdaad goeie albums. Maar niet datgene wat ik onder symphofische rock versta.

Ik hoor eigenlijk niks over bands als Camel en Saga. Is dat iets? En zo ja, welke albums?

Heb je al wat van de bands / albums geluisterd die ik suggereerde?

Ik heb nog wel een band die zeer de moeite waard is en dat is Gentle Giant. En probeer dan de albums Three Friends, Acquiring The Taste, Octopus en In A Glass House.

Stratman70
30 november 2005, 14:42
Heb je al wat van de bands / albums geluisterd die ik suggereerde?


Yep, ik heb naar Yes geluisterd en ik heb nu ook voor het eerst wat gehoord van Van Der Graaf Generator. Dit vind ik wel mooie muziek.

@ Bram+: thanks.

taylor
1 december 2005, 11:04
ik vind alcatrazz ook geen sympho rock maar lui hadden over malmsteen.

mars volta ken je dat?

Stratman70
1 december 2005, 11:14
Maar Malmsteen is toch geen symphonische rock?
Mars Volta ken ik niet.

taylor
1 december 2005, 11:44
ja, dat bedoel ik ook dat malmsteen geen sympho rock is ,alacatrazz was het gebruik van synths,zang koren etc wel veel duidelijker..

mars volta is ook niet geen sympho rock maar heeft wel invloeden er van
hele apparte muziek moet je maar eens gaan luisteren de eertse keer weet je niet wat je hoort echt heel weird.
in het begin vond ik niks maar nu vind ik aantal nummers heel erg goed gedaan.

het valt onder prog rock denk ik.

helleke
2 december 2005, 23:37
Probeer Abydos eens. Dat is het project van de zanger van VandenPlas.Zeer afwisselend van sympho metal tot sympho rock.Ečn van mijn favo's van vorig jaar!

Misschien vind je zelfs Vandenplas ook wel wat?

THW
3 december 2005, 13:14
Maar Malmsteen is toch geen symphonische rock?
Mars Volta ken ik niet.
Ach ja iedereen heeft een andere naam voor iet, ik wist niet precies wat jij Symfonische Rock vind
Zo zag ik ook Dream Theater in je lijstje staan, vind ik zelf meer Prog-metal, ach ja....

Zelf vind ik de muziek dat voor Jesus Christ superstar ook wel onder Symfonische Rock vallen....maar goed dat ken je mischien al...

JER00N
3 december 2005, 14:25
Pink Floyd, alle albums behalve de 3 eerste 8-)

Aap, dat waren juist de PF-albums (vooral A Saucerful of Secrets). Beter dan dat eeuwige Dark Side of the Moon en The Wall waar al die 14-jarige alto's mee rondlopen.

Van Yes is het album Fragile ook erg goed, en het bekende live-album Yessongs (vooral de bassolo in The Fish).

Een band die wat op Marillion lijkt is Pendragon

Verder is er ook nog de Nederlandse band Focus, waar Jan Akkerman ook nog in heeft gespeeld. Lijkt wel wat op Yes in sommige opzichten, maar wat 'raarder' (bijv. het kenmerkende jodelen :P)

WICKED
3 december 2005, 22:49
ik smeek je stratman70 :D luister six degrees of inner turbulence HELEMAAL met name cd 2, dat is gewoon een meesterwerk.. het heeft ook erg veel weg van camel, echt je zult er zker geen spijt van krijgen als je dat nummer van 3 kwartier gehoord hebt (het bestaat wel uit meerdere nummers), toen ik het hoorde kon ik het gewoon niet geloven..

Han S
4 december 2005, 00:42
Men neme het album 'Relayer''van 'Yes. Zoek een heerlijke stoel en zet die zodanig neer dat je een driehoek vormt met de speakers. Zet het lekker hard, er komt een heftige strijd.

Jaag iedereen weg en doe de deur op slot.

Kies het nummer 'Gates of Delirium wat bijna 22 minuten duurt. Ga er goed voor zitten zodat niets je afleidt of irriteert. Je hoofd rust lekker tegen de leuning en je armen liggen losjes.

Start het nummer en denk nergens aan, laat de muziek over je heen stromen, je doordringen en overspoelen, zet je hoofd stil.

Als het nummer is afgelopen heb je als het goed is een van de meest rijke ervaringen van je leven meegemaakt en ben je een ander mens geworden, het is mogelijk dat je de tranen niet kunt bedwingen, doe dat ook niet, je bent alleen en met je emotie is niet verkeerd.

Geniet nog even na van dit bizondere moment, je zult voortaan anders tegen muziek aankijken.

Als je deze aanwijzingen niet opvolgt en met meerdere mensen in de ruimte bent die gaan ouwehoeren, zul je deze ervaring totaal missen en nooit meer naar deze muziek willen luisteren omdat je het als irritante herrie hebt ervaren. Doe het dus alleen of met een goede vriend(in) die de moeite kan opbrengen om 22 minuten stil te zijn en je niet op een andere manier af te leiden met gezwaai van konten of tieten.

Laat even weten wat je er van vond.

Han S
4 december 2005, 01:02
Ik heb nog wel een band die zeer de moeite waard is en dat is Gentle Giant. En probeer dan de albums Three Friends, Acquiring The Taste, Octopus en In A Glass House.

Helemaal goed Mith! een beetje moeilijke muziek maar absoluut geniaal. Wij hebben ongeveer dezelfde smaak.

Ik ben nog naar een concert van ze geweest in de Doelen, ergens in de jaren 70 schat ik. Ook een aantal concerten van Yes meegemaakt, tof hoor, ik heb ze nog meegemaakt in het Concertgebouw met de Yes Album tour, waren het nog jonge pikkies.

Mithrandir
4 december 2005, 02:41
:o Ik ken al deze bands slechts van cd's en dvd's, ben helaas te jong om ook maar 1 van deze bands in hun glorie dagen op het podium te hebben kunnen zien staan. Ik heb overigens wel vorige week de DVD "Giant On The Box" van Gentle Giant gekocht en het is geweldige om te zien hoe ze hun idd complexe muziek live neerzetten. Op de DVD zijn ze volgens mij nog met ze vijfen en alle vijf spelen ze ook ongeveer vijf instrumenten. Top vijf band voor mij, misschien wel nummer 1.

Ik hoop dat de Gentle Giant jongens ooit nog besluiten om weer een keer te proberen, VdGG heeft dat dit jaar ook gedaan en met een gigantisch succes.

Han S
4 december 2005, 23:57
:o Ik ben helaas te jong om .............

Heu? :-D

Grapje Mith, GG was een belevenis, ik zie de drummer nog van achter zijn drumstel weg te sprinten naar de andere kant van het podium om een ander instrument te bespelen, dan weer terug sprinten naar het drumstel om exact op tijd weer in te vallen.

Geweldige band met een geweldige show.

BurnsBM
5 december 2005, 15:36
Ik was gister weer bij het conert van Porcupine tree in 013, en of het nu wel of geen symphonische rock is, het was te gek! Persoonlijk vind ik het wel aardig symphonisch en progressief, maar vaak is de scheiding tussen symphonische rock/progressieve rock/metal en AOR niet altijd even duidelijk te trekken. Luister eens naar de volgende bands, wellicht dat hier iets tussen zit wat aansluit bij je smaak:

Toto
Grand Illussion
Steelhouse lane
Seventh key

Muziek waar de keyboars en niet altijd dik bovenop liggen (behalve Grand Illussion) maar wat progressief/symphonisch is, maar ook en link met wat meer strandaard rock. Vaak gebasseerd op gitaarriffs.

Als je dream theter noemt, zijn er nog tal van andere bands die veel symphonischer zijn. Ik was vroeger een groot fan van dream theater, maar ben na scenes from a memory afgehaakt.

minoin
14 december 2005, 23:20
Wat absoluut niet mag ontbreken hier is Kotipelto!!!
En wat ik verder allemaal luister:

Kamelot
Dream Theater
Axel Rudi Pell
Angra
Pain of Salvation
Savatage
Stratovarius
Symphony X
Sonata Arctica
Thunderstone
Twilightning

Sommige bands zijn niet helemaal symphonische rock, misschien meer metal, maar het is zeker hoge kwaileit muziek!!
AL deze bands moeten in je playlist!
Mzzls

dickie
21 februari 2006, 12:12
IQ, Galahad, Pallas, Kansas, Aragorn, Poison Electric Head

ook leuk...

Mithrandir
22 februari 2006, 09:06
Dit topic kon ik nergens meer vinden :o, maar het is er weer.

Heb je nog wat mijn suggesties beluisterd Stratman?

Nog wat bands, niet per se symfonisch wel progressief :

- Premiata Forneria Marconi
- Banco Del Mutuo Soccorso
- Magma
- Gong
- Caravan
- Hatfield and the North
- Can
- Camel

vulvasonic
24 februari 2006, 00:14
Als je ooit nog het album 'Light' van 'Light' weet te scoren, dan heb je in ieder geval het beste in huis wat Nederland rond '95 aan progressieve muziek te bieden had!

:D

Anders Destium
24 februari 2006, 09:55
Nog niet genoemd (volgens mij)

Procol Harum
Opeth - Damnation
Ekseption
UK

Ook mooi :)