PDA

View Full Version : Powerball 2 getest



LordRiffenstein
25 november 2005, 12:06
Afgelopen woensdag bij Sonicart heel eventjes de PB2 getest op een Marshall 4x12, vermoed met V30s.

Lang geleden dat ik de eerste versie getest heb dus mijn herinnering aan de eerste is wat vaag. Clean lijkt me beter dan op de 1ste, ik vond het in elk geval heel goed. Crunch1 is echt een vooruitgang, klinkt dynamischer, heeft precies wat andere mid sound en niet meer die massa laag die versie1 had maar het laag staat beter in verhouding. Kanaal3-4 hebben dus wat minder gain dan de vorige versie maar nog meer dan gain zat om zelfs met een tele (single coils!!!) er een vette metal sound uit te halen. Ook hier viel mij op dat de mids anders gevoiced zijn, klinkt wat minder fizzy dan vroeger. Laag is weinig of niet veranderd dus nog altijd plenty. Wat me overall opviel is dat de PB precies iets veelzijdiger geworden is en dat de bruikbare range van Gain en EQ groter geworden is. En de noisegate is gewoon helemaal bruikbaar :D

ieme
25 november 2005, 12:24
is hij cosmetisch ook veranderd yoeri?

AART
25 november 2005, 12:28
ik mag hopen van wel, die eerste zag er niet uit...

LordRiffenstein
25 november 2005, 12:32
is hij cosmetisch ook veranderd yoeri?

Nope, dacht het niet.

LordRiffenstein
25 november 2005, 12:35
ik mag hopen van wel, die eerste zag er niet uit...

BOEIEND Aart! :roll: Als je staat te spelen sta je er toch met je aars naar toe behalve als je nooit uit je slaapkamer komt.

ieme
25 november 2005, 12:39
nog extra functies

AART
25 november 2005, 12:41
ik mag hopen van wel, die eerste zag er niet uit...

BOEIEND Aart! :roll: Als je staat te spelen sta je er toch met je aars naar toe behalve als je nooit uit je slaapkamer komt.

relax, neem het niet te serieus aub.

ben zelf een beetje aan het kijken naar een fireball, lijkt me wel een vette amp(lijkt op pb met minder functies/kanalen toch?).

kokeleko
25 november 2005, 12:51
vermoed met V30s

Lachen als het toch G12T-75's zijn. :D

LordRiffenstein
25 november 2005, 13:07
vermoed met V30s

Lachen als het toch G12T-75's zijn. :D

Euh,is toch niks mee met G12T75s? Als het die inderdaad zijn, zou dat voor een stuk wel kunnen verklaren waarom de mids anders klinken

marc_o
25 november 2005, 13:38
Ja, wat mauwt iedereen toch altijd over die G12T-75's? Ik vind het echt héle goede speakers.

Alain
25 november 2005, 13:39
Dan zou je echt toch wel een verschil in het laag moeten horen.

marc_o
25 november 2005, 13:41
Ben eigenlijk wel benieuwd naar deze top, wellicht trekt ie het gat een beetje dicht tussen de Savage's en de originele Powerball, wat 'm naar mijn mening een stuk beter zou maken.

Tevens ben ik erg benieuwd naar de Sovereign 212 combo, die volgens de info een betere laagweergave zou hebben en ook de noise reduction (volgens mij weinig nut, want die was al héél stil)

Iemand de Sovereign 212 al getest dan?

thomas_houdini
26 november 2005, 02:05
ik mag hopen van wel, die eerste zag er niet uit...

BOEIEND Aart! :roll: Als je staat te spelen sta je er toch met je aars naar toe behalve als je nooit uit je slaapkamer komt.

relax, neem het niet te serieus aub.

ben zelf een beetje aan het kijken naar een fireball, lijkt me wel een vette amp(lijkt op pb met minder functies/kanalen toch?).

en minder wattage!
die 50W komt toch redelijk tekort vind ik.
speel er zelf niet mee, maar de ene vriend speelt met fireball en de ander met powerball...SERIEUS verschil
(te zien welke stijl je er wil mee uitgaan)

thomas

Wormaap
26 november 2005, 02:41
Dat soort reacties over 'wattage' (vermogen heet dat :razz: ) vind ik altijd een beetje sneu. Iedereen die denkt dat een Fireball het niet redt in'n band, nodig ik van harte uit om eens in mijn woonkamer te komen staan terwijl het volume van m'n Fireball op 1/3e staat :) Ik weet in ieder geval wel dat ík m'n oordoppen draag. Oh en in café's e.d. hoef niet voor volume niet over de P.A. :-D (Voor spreiding wel handig)

gerrekat
26 november 2005, 09:36
ik mag hopen van wel, die eerste zag er niet uit...


Mooiste amp ever IMO!

IK ga hem snel ook eeens testen want na alle amps die ik gehad heb is de PB degene die er nog steeds is!

ieme
26 november 2005, 10:14
http://www.engl-amps.com/engl-amps/news/powerballe645/default.htm

ieme
26 november 2005, 10:15
http://www.engl-amps.com/engl-amps/news/powerballe645/default.htm

ieme
26 november 2005, 10:16
http://www.engl-amps.com/engl-amps/news/powerballe645/default.htm

ieme
26 november 2005, 10:16
http://www.engl-amps.com/engl-amps/news/powerballe645/default.htm

thomas_houdini
26 november 2005, 11:06
in je woonkamer cava..
maar heb hem bezig gehoord in een band en die kerel speelde eerst nog alleen op die engl:toch onvoldoende vermogen :wink: !de rest van de band overstemde constant..
nu speelt hij met zijn jcm 900 ernaast, die engl moet albijna heel open staan om die jcm bij te houden!

hierbij wil ik natuurlijk niet beweren dat de fireball een slechte versterker is!

thomas

PeteRS
26 november 2005, 13:29
hierbij wil ik natuurlijk niet beweren dat de fireball een slechte versterker is!

thomas

Yeah right, laat me raden: je constateert alleen de feiten? :wink:

kokeleko
26 november 2005, 13:35
Ja, wat mauwt iedereen toch altijd over die G12T-75's? Ik vind het echt héle goede speakers.

Nou niet iedereen, mauwt erover.

StereoX
26 november 2005, 16:30
in je woonkamer cava..
maar heb hem bezig gehoord in een band en die kerel speelde eerst nog alleen op die engl:toch onvoldoende vermogen :wink: !de rest van de band overstemde constant..
nu speelt hij met zijn jcm 900 ernaast, die engl moet albijna heel open staan om die jcm bij te houden!


thomas
dan doen die gasten echt iets heel goed fout. als een 50w buizenversterker de rest niet kan bijhouden staat alles echt veel te hard. en ten 2e kan en geluidsman helemaal niks met het zaalgeluid doen als alles zo hard staat.

thomas_houdini
26 november 2005, 17:40
is persoonlijk dat ik 50W te weinig vind..

er kwam ook geen soudguy aan te pas, was op een simpele repetitie.

BLOK182
26 november 2005, 18:45
Hmm, ik red mezelf altijd prima met 50 watt, maar het kan ook zo zijn dat je èn je amp niet fatsoenlijk afstelt (voor de bandmix) en dat er anderen in de band zijn met irritante frequenties, en dan verzuip je. Een JCM900 kan hard, zeker, maar heeft (icm met g12t75) nogal vaak een erg penetrant karakter (lees: schel:-) ). Als de bassist dan net in de Fireball's basfrequenties zit te kloten en die jcm900 neemt alle hoog over, tja, dan kom je er niet doorheen. De zanger van mijn band heeft ook een jcm900, en ik zat met precies dat probleem. De ouwe 70's Peavey bastop van de bassist verklootte mijn laag, en die schelle marshall nam de boventonen over. Komt er dan op neer dat je met een vrij midgescoopte amp er gewoon NIET doorheen komt. Zo moet ik vroeger met de Powerball ruim halfopen spelen, terwijl nu (nieuwerwetse ampeg basamp en een 1959SLP) het ding ook nog maar op 1/3de moet.

Alain
26 november 2005, 22:21
in je woonkamer cava..
maar heb hem bezig gehoord in een band en die kerel speelde eerst nog alleen op die engl:toch onvoldoende vermogen :wink: !de rest van de band overstemde constant..
nu speelt hij met zijn jcm 900 ernaast, die engl moet albijna heel open staan om die jcm bij te houden!

thomas
Kijk, dat is pure bullshit. Als hij niet doorkomt, ligt het gewoon aan de instelling. Ik zet mijn powerball niet hoger dan 1, niet 1 uur, 1... 7 uur dus, omdat ik anders alles overstem. Ik heb een JCM 900 gehad, en die gaat niet luider. Ik heb het zowel over thuis, repetities en live.
Engl is geen Marshall, als je een engl wil goed zetten, mag je zeker geen Marshall of mesa instellingen gebruiken om goed te klinken.

thomas_houdini
27 november 2005, 12:04
het gaat om de fireball, niet om de powerball!
powerball komt zeker NIET tekort!

voor de rest, het zal aan de muziekstijl liggen misschien
(bassist speel met ampeg, zit niet te kloten in zijn toon)
en die gast kan zijn versterker wel afstellen..
anyways het zij nu zo...en voor mij moet zeker niemand het laten om een fireball te kopen!

thomas

Wormaap
27 november 2005, 14:58
Even voor alle duidelijkheid: Mijn woonkamer is meteen het repetitiehok van mijn band, had ik er misschien even bij moeten zeggen :-D
Als je je mids scoopt zul je met élke amp, ookal is'ie 529385729385798kiloWatt in'n band niet meer te horen zijn, maar met'n beetje degelijke settings ga je met elke degelijke buizenamp te horen zijn, en is 50W _absoluut_ niet te weinig.

Maar het ging IDD om de PB, en niet de FB :razz:

casper innosence
27 november 2005, 20:17
in welke marshall kast zitten nou die V30's??

andy
27 november 2005, 21:50
Dus beter clean en minder gain?? Dan hou ik het maar bij versie 1. :wink:
Maar als ik hem tegen kom zal ik de PB2 ook maar eens aan een testje onderwerpen.

Negative K3 fan
28 november 2005, 00:57
die 50W komt toch redelijk tekort vind ik.
speel er zelf niet mee, maar de ene vriend speelt met fireball en de ander met powerball...SERIEUS verschil
(te zien welke stijl je er wil mee uitgaan)

thomas

toemaar..... !!

marc_o
28 november 2005, 10:40
Het wattage-verhaal is al erg vaak aan de orde geweest. Feit blijft wel dat de ene versterker veel harder lijkt te gaan met hetzelfde wattage, dan de ander. Beter rendement uit de speakers geperst, og hoe het precies komt....geen idee.

andy
28 november 2005, 12:04
Afgelopen woensdag bij Sonicart heel eventjes de PB2 getest op een Marshall 4x12, vermoed met V30s.


Nog even zeiken over de speakers. :-D
Een standaard Marshall kast heeft 75 watt Celestions, dus ik denk niet dat er V30 speakers inzitten.
En er is niks mis met die 75 watt Celestions, maar die hebben gewoon minder laag dan de 30 watt speakers. (zei Alain al geloof ik)
Ik heb zelf dus een dergelijke Marshall kast en twee oude Celestion bakken.

Maar de Powerball klinkt toch het best (ik wil veel laag) op mijn Park kasten met daarin volgens mij de goedkoopste Celestions, iets met L30 of zo.
Maar ik moet beide kasten wel gebruiken, want afzonderlijk klinken ze alsof ze elk moment uit elkaar kunnen barsten. :wink:

Baco
28 november 2005, 18:53
En er is niks mis met die 75 watt Celestions, maar die hebben gewoon minder laag dan de 30 watt speakers. (zei Alain al geloof ik)

Euh, je bedoelt hiermee toch niet dat Vintage 30's 30 Watt speakers zijn, hoop ik. Is nl niet zo.
Als ik dit verkeerd interpreteer, mijn excuses :oops:

Baco
28 november 2005, 18:58
in welke marshall kast zitten nou die V30's??
In de 1960 AV/BV kasten

RouwGrasSlayer
28 november 2005, 19:43
Waar aan kun je zien of je met een powerball v1 temaken hebt of met een powerball v2?

gerrekat
28 november 2005, 19:59
Volgens mij niet echt te zien aan de buitenkant.....

andy
28 november 2005, 22:00
En er is niks mis met die 75 watt Celestions, maar die hebben gewoon minder laag dan de 30 watt speakers. (zei Alain al geloof ik)

Euh, je bedoelt hiermee toch niet dat Vintage 30's 30 Watt speakers zijn, hoop ik. Is nl niet zo.
Als ik dit verkeerd interpreteer, mijn excuses :oops:

Nee, jij hebt gelijk. Ik heb de echte vintage Celestions in twee kasten en die zijn 30 watt. Daarom vergiste ik me.
Maar de V30's klinken iig warmer/lager/minde schel, hoe je het maar noemen wilt.

Alain
28 november 2005, 22:10
het gaat om de fireball, niet om de powerball!
powerball komt zeker NIET tekort!

voor de rest, het zal aan de muziekstijl liggen misschien
(bassist speel met ampeg, zit niet te kloten in zijn toon)
en die gast kan zijn versterker wel afstellen..
anyways het zij nu zo...en voor mij moet zeker niemand het laten om een fireball te kopen!

thomas

En hoeveel decibel verschil zou er dan tussen de twee zitten?

En ik vind ampeg zeker geen referentie.

Die gast kan zijn versterker niet afstellen, want je hoort hem niet. :roll: Duidelijk toch.

Qua uitzicht is er geen verschil tussen de PB 1 en PB 2

PeteRS
29 november 2005, 12:45
Weer die eeuwige vermogensdiscussie... Er wordt hier vaak gesteld dat 50 Watt altijd meer dan genoeg is. Dus 100 Watt versterkers zijn voor mensen die doof zijn of hun versterker niet af kunnen stellen? :roll: Ik heb in het verleden twee 50 watters gehad: JCM900 met 2*12" (blijft niet clean op band-volume) en een Koch KC50 1*12 (deze was zelfs moeilijk te horen als je ongewenste vervorming voor lief nam). Waarschijnlijk twee slechte voorbeelden, maar toch. Ik zal niet meer snel een 50 watter aanschaffen. P.s ik ben geen midscooper.

Metoshade
29 november 2005, 14:11
Ik vind het eigenlijk ook wel bijzonder.

Bij ons in de band hebben we een Koch Multitone 50 watt en dus een Bogner Shiva 80 watt. Die multitone staat op half vermogen geschakeld en het volume op "11 uur" ofzo, de Shiva staat net open, dus master volume op "acht uur" of lager. Daarbij gebruiken we ook nog allemaal oordoppen, omdat we geen zin hebben in gehoor beschadigingen (het spul staat dus relatief zacht, maar je hebt toch ook nog wel met een drummer te maken). Ik heb zelf Exinore oordoppen en ik hoor alles eigenlijk alleen maar beter met die doppen dan zonder die doppen. Verder laten we het zaal geluid aan onze PA set over, zelf staan we natuurlijk achter de PA.

Bij ons kun je over het algemeen nu redelijk goed met elkaar praten op het podium, en je hoort iedereen ook erg goed. (onze toetsenist hoort ons dan weer niet, maar hij is volgens mij lawaaidoof) Ik zou niet graag bij een band willen spelen waar iemand een 50 watt buizenbak vol open moet zetten omdat hij anders niet hoorbaar is... Maar misschien doe ik iets verkeerd :roll:

chennie
29 november 2005, 14:19
Het wattage-verhaal is al erg vaak aan de orde geweest. Feit blijft wel dat de ene versterker veel harder lijkt te gaan met hetzelfde wattage, dan de ander. Beter rendement uit de speakers geperst, og hoe het precies komt....geen idee.

Misschien is het omdat vermogen in watts géén maat is voor luidheid/volume voor het menselijk gehoor =) Dit in tegenstelling tot populair geloof.

Nielsje
29 november 2005, 14:33
Het wattage-verhaal is al erg vaak aan de orde geweest. Feit blijft wel dat de ene versterker veel harder lijkt te gaan met hetzelfde wattage, dan de ander. Beter rendement uit de speakers geperst, og hoe het precies komt....geen idee.

Misschien is het omdat vermogen in watts géén maat is voor luidheid/volume voor het menselijk gehoor =) Dit in tegenstelling tot populair geloof.

ja precies, waar mensen het vandaan halen.. geen idee..

ik moet de eerste natuurkundige formule nog zien waarbij watts en decibel bij elkaar komen...

SimonS
29 november 2005, 14:37
..

Thom TK
29 november 2005, 14:37
Oke, ik heb deze discussie doorgelezen en ik wil even één opmerking plaatsen:
De eindversterker Mesa 20/20 (buizen) komt hier vaak aan bod, en er wordt dan geopperd dat dat MEER dan genoeg zou zijn voor bands en optredens.
Ik heb het zelf nooit getest, maar ik geloof idd in deze bewering.

De post van Chennie steun ik dan ook volledig.

chennie
29 november 2005, 14:44
Daarbij komt ook nog dat men heel vaak verschillende definiteis van luidheid door elkaar halen. Bijvoorbeeld uitgaande van geluidsdruk of uitgaande van energetisch vermogen.
Dan heb je ook nog bijvoorbeeld gecorrigeerde schaal in dB(A) en dB(B) (en zelfs nog dB(C))
En wat je ook vaak ziet bij bijv luidheid bij metingen omtrent schiphol, er kan meestal niet zo goed worden gerekend met decibellen bv 40dB+40dB=80dB Dat is dus ook nog eens goed fout (antwoord =43 db).

Ik heb het ook niet altijd op een rijtje, maar men heeft echt vaak geen idee waar de klepel hangt, maar een van de grootste misopvattingen is inderdaad dat watt een maat is voor volume...

chennie
29 november 2005, 14:44
Daarbij komt ook nog dat men heel vaak verschillende definiteis van luidheid door elkaar halen. Bijvoorbeeld uitgaande van geluidsdruk of uitgaande van energetisch vermogen.
Dan heb je ook nog bijvoorbeeld gecorrigeerde schaal in dB(A) en dB(B) (en zelfs nog dB(C))
En wat je ook vaak ziet bij bijv luidheid bij metingen omtrent schiphol, er kan meestal niet zo goed worden gerekend met decibellen bv 40dB+40dB=80dB Dat is dus ook nog eens goed fout (antwoord =43 db).

Ik heb het ook niet altijd op een rijtje, maar men heeft echt vaak geen idee waar de klepel hangt, maar een van de grootste misopvattingen is inderdaad dat watt een maat is voor volume...

chennie
29 november 2005, 14:53
Het wattage-verhaal is al erg vaak aan de orde geweest. Feit blijft wel dat de ene versterker veel harder lijkt te gaan met hetzelfde wattage, dan de ander. Beter rendement uit de speakers geperst, og hoe het precies komt....geen idee.

Misschien is het omdat vermogen in watts géén maat is voor luidheid/volume voor het menselijk gehoor =) Dit in tegenstelling tot populair geloof.

ja precies, waar mensen het vandaan halen.. geen idee..

ik moet de eerste natuurkundige formule nog zien waarbij watts en decibel bij elkaar komen...

Die is er wel =) Voor electrische domein, dus je versterker x[dB]=10log10(P^2/Pref^2)=20log(P/Pref)
Je ziet daar een Pref, en dat is je referentie vermogen, want de dB schaal is een getal wat de ratio weergeeft, een kwantitatieve tov je referentie. Nu is het dat geluid en volume niet in het electrische domein zit, die relatie, daar ben je dus op zoek naar en die is er dus niet. Tenminste niet voor het systeem (versterker-speaker-volume) wat wij zoeken. Voor accoustiek heb je allemaal vaste referentie waardes voor oa geluidsdruk en intensiteit, dus afhankelijk wat je meet kan je zo je "levels" uitrekenen in dB.

Ibanez RuleZ
29 november 2005, 15:41
Oke, ik heb deze discussie doorgelezen en ik wil even één opmerking plaatsen:
De eindversterker Mesa 20/20 (buizen) komt hier vaak aan bod, en er wordt dan geopperd dat dat MEER dan genoeg zou zijn voor bands en optredens.
Ik heb het zelf nooit getest, maar ik geloof idd in deze bewering.

De post van Chennie steun ik dan ook volledig.

ik heb er zelf een, nog niet mee opgetreden, maar eerlijk gezegd, ik zou er zelf wel een mic voorhangen, zodat je iig met fatsoenlijk geluid een goede uitmixcontrole heb.

de 20 watts van één van de kanalen is echt niet super veel, en dat kan ik wel weten :p

Harrald

Thom TK
29 november 2005, 15:57
Oke, ik heb deze discussie doorgelezen en ik wil even één opmerking plaatsen:
De eindversterker Mesa 20/20 (buizen) komt hier vaak aan bod, en er wordt dan geopperd dat dat MEER dan genoeg zou zijn voor bands en optredens.
Ik heb het zelf nooit getest, maar ik geloof idd in deze bewering.

De post van Chennie steun ik dan ook volledig.

ik heb er zelf een, nog niet mee opgetreden, maar eerlijk gezegd, ik zou er zelf wel een mic voorhangen, zodat je iig met fatsoenlijk geluid een goede uitmixcontrole heb.

de 20 watts van één van de kanalen is echt niet super veel, en dat kan ik wel weten :p

Harrald

Nee oke, maar als je de luidheid van die 20 watter vergelijkt met het verhaal van Houdini, dan lijkt het me toch vrij sterk dat een 50 watter te weinig vermogen zou hebben...als die 20 watter daar "last" van heeft wat jij zegt, dan kan ik me niet voorstellen dat 50 echt te weinig zou zijn, snap? :wink:

Maargoed, Chennie heeft deze discussie wat dat betreft al een nieuwe wending gegeven.

Mr.Bluesbreaker
29 november 2005, 15:57
Wat denk ik ook een rol speelt, is de invloed van de soort gebruikte potmeter op de (master) volume.

Voorbeeldje:
Mijn Roland JC-120 (120 watts solid state) heeft een zeer vervelende volumepotmeter. Die geeft in het begin ontzettend veel volumetoename tussen 1 en 3, en voorbij dit zet je hem toch nooit omdat 2 al t%^fushard is. Wel eens geprobeerd, maar daarna neemt het niet zoveel meer toe.

Mijn JCM800 2203 (100 watts buizen) heeft een veel geleidelijker niveau van volumetoename bij de volumeknop. Je hebt dus 2 soorten potmeters:
lineaire en logaritmische. Ik weet niet helemaal zeker welke van de 2 waar in zit, maar ik denk dat mijn JC-120 een logaritmische heeft, en mijn 2203 een lineaire. Ik zit er wel eens aan te denken om die van de JC-120 te vervangen voor een wat geleidelijker type.

Ben je aan het optreden, gitaartje wisselen, andere output van de pickups. Ohnee! mijn volume staat driekwart millimeter te hoog! Van goed volume naar knalhard. Weer teruglopen, tijdens het spelen proberen die instelling terug te halen. Om gek van te worden soms.

chennie
29 november 2005, 16:06
Je hebt dus 2 soorten potmeters:
lineaire en logaritmische. Ik weet niet helemaal zeker welke van de 2 waar in zit, maar ik denk dat mijn JC-120 een logaritmische heeft, en mijn 2203 een lineaire. Ik zit er wel eens aan te denken om die van de JC-120 te vervangen voor een wat geleidelijker type.



meestal is het andersom, een logaritmische potmeter geeft voor je gehoor een geleidelijker toename, het volume is evenredig met het draaien van de knop, omdat je gehoor logaritmisch is.
Echter ik heb dit ook bij mijn solidstate, misschien meer een solidstate issue ?

Wormaap
29 november 2005, 16:09
Overigens is vermogen weldegelijk aan geluidsdruk te koppelen.
De gevoeligheid van een speaker wordt weergegeven in dB bij 1W op 1 meter. Een speaker met een gevoeligheid van 97dB/W @1m zal bij 2W 100dB produceren enz... Je kent't wel.
Waar veel mensen alleen de fout ingaan, is dat ze hun volume gelijkstellen aan het vermogen van hun top, en de gevoeligheid negeren. Nóg erger is het dat mensen denken dat een verdubbeling van vermogen ook een verdubbeling van waargenomen volume betekent. Fout! Voor het menselijk gehoor is 10dB erbij (dus een verTIENvoudiging van het volume) een verdubbeling van het waargenomen volume. Om dus '2x zo hard' te spelen als mijn Fireball, zal iemand op het zelfde cab een 500W amp moeten aansluiten. Dat extra vermogen van 100-120W amps is puur schermen met cijfertjes voor mensen die een geweldige denkfout maken.

Mr.Bluesbreaker
29 november 2005, 16:12
Ik ben er dus niet helemaal zeker van welke potmeter de "geleidelijke" is en welke de "irritante". Of het een solid state issue is, vraag ik me inderdaad ook af. Als ik terugdenk aan de meeste solid state bakken die ik heb bespeeld hebben ze het de ene keer wel, de andere keer niet.

Persoonlijk denk ik niet dat de al dan niet geleidelijke volumetoename aan de kwestie solid state of buizen ligt.

@ Wormaap: ik ben me ervan bewust dat er niet echt een noemenswaardig verschil is in volume tussen 100 en 120 watts. Beide amps van mijn wil ik van mijn leven niet op hun max horen, ik denk dan dat ik nooit meer wat hoor als ik dat probeer. :P

Nielsje
29 november 2005, 16:27
Het wattage-verhaal is al erg vaak aan de orde geweest. Feit blijft wel dat de ene versterker veel harder lijkt te gaan met hetzelfde wattage, dan de ander. Beter rendement uit de speakers geperst, og hoe het precies komt....geen idee.

Misschien is het omdat vermogen in watts géén maat is voor luidheid/volume voor het menselijk gehoor =) Dit in tegenstelling tot populair geloof.

ja precies, waar mensen het vandaan halen.. geen idee..

ik moet de eerste natuurkundige formule nog zien waarbij watts en decibel bij elkaar komen...



Die is er wel =) Voor electrische domein, dus je versterker x[dB]=10log10(P^2/Pref^2)=20log(P/Pref)
Je ziet daar een Pref, en dat is je referentie vermogen, want de dB schaal is een getal wat de ratio weergeeft, een kwantitatieve tov je referentie. Nu is het dat geluid en volume niet in het electrische domein zit, die relatie, daar ben je dus op zoek naar en die is er dus niet. Tenminste niet voor het systeem (versterker-speaker-volume) wat wij zoeken. Voor accoustiek heb je allemaal vaste referentie waardes voor oa geluidsdruk en intensiteit, dus afhankelijk wat je meet kan je zo je "levels" uitrekenen in dB.
Juist dat bedoelde ik eerlijk gezegd ook, dat ze niet in dezelfde eenheden te vergelijken zijn. Je weet het alleen wel wat beter te verwoorden :)

Negative K3 fan
29 november 2005, 17:01
ik moet de eerste natuurkundige formule nog zien waarbij watts en decibel bij elkaar komen...

5 vwo natuurkunde...

Negative K3 fan
29 november 2005, 17:06
Ik ben er dus niet helemaal zeker van welke potmeter de "geleidelijke" is en welke de "irritante". Of het een solid state issue is, vraag ik me inderdaad ook af. Als ik terugdenk aan de meeste solid state bakken die ik heb bespeeld hebben ze het de ene keer wel, de andere keer niet.

logaritmisch moet je hebben voor een geleidelijk volume verschil.

maargoed zoals ook eerder werd gezegd, een speaker met een efficientie van bv. 97 dB per watt op 1 meter afstand bij 1 khz zoals een greenback klinkt op een 100 watter zoals een V30 op een 50 watter of met een 100 watter op 2 meter klinkt kwa volume, dit is echter ook weer niet helemaal zonder haken of ogen.

Brord
14 december 2005, 01:16
tien tekens

BLOK182
14 december 2005, 12:08
Enigste is wat ik over de fizz kan zeggen, is dat je de gain op de Powerball serieus laag moet houden (max 12 uur), en de eindtrap lekker moeten laten werken, dan trektie behoorlijk strak. En tis een beetje afhankelijk van je speakercab, ik merkte dat mijn Powerball op een Bogner 4x12 V30 kast toch nèt wat strakker klonk dan op mijn eigen Engl 4x12 V60 kast.

Brord
14 december 2005, 12:20
tien tekens

Brord
14 december 2005, 13:49
tien tekens

BLOK182
14 december 2005, 15:50
Ja eigenlijk is er qua gain relatief gezien weinig verschil tussen 9 uur en 3 uur. Zelf heb ik de gain altijd op 12 uur staan, nèt iets minder, aangezien je dan brute scheur hebt èn lekkere dynamiek.

Brord
14 december 2005, 16:39
tien tekens

Iceman
14 december 2005, 17:22
laatst heb ik eens een powerball bespeeld en met de gain op 3 was het nog teveel eerlijk gezegd.... (emg's helpen natuurlijk wel) dus onder de 12 uur houden is geen probleem

Werkelijk absurd dat er zulke schijtladingen in gestopt worden.

Met EMG's kan ie makkelijk op 10 uur. Lees wel eens dat mensen de gain op 12:00 of hoger hebben, daarsnap ik werkelijk niets van. Alle dynamiek en defenitie is dan weg. Koop dan een metalzone.

Brord
14 december 2005, 19:15
tien tekens

gerrekat
15 december 2005, 22:33
Dynamiek van een PB is iets minder dan bij de SAVAGE, maar bite en strakheid zijn beter, overall vind ik voor metal de PB beter klinken, beide amps zijn waanzinnig! Nog steeds mijn twee favoriete amps ever.

Brord
16 december 2005, 01:02
tien tekens

Marc Oblivian
16 december 2005, 10:57
Ik zoek gewoon een dik geluid,met behoorlijk wat mid's, zonder dat het zompig wordt. Ik heb een behoorlijke pleurishekel aan een scooped geluid... of een geluid dat schel is. Ik ben niet op zoek naar een glazig geluid eerder een muur van geluid om het zo maar te zeggen...


koop die Powerball dan maar 8-)

Thom TK
16 december 2005, 12:37
Hmm ik vind toch dat Brord het beter kan testen hoor...
Wat warmheid en mids betreft...de Savage is wat warmer dan de Powerball denk ik.

Marc Oblivian
16 december 2005, 15:57
Proberen is uiteraard altijd handig, maar de Powerball is mijns inziens niet schel ofzo (tenzij je hem zo instelt).
Hij heeft sowieso een hoop instelmogelijkheden, zodat er een hoop geluiden mogelijk zijn.
Daarnaast is uiteraard de gebruikte gitaar van groot belang

Brord
16 december 2005, 18:28
tien tekens

gerrekat
16 december 2005, 18:54
Ik zoek gewoon een dik geluid,met behoorlijk wat mid's, zonder dat het zompig wordt. Ik heb een behoorlijke pleurishekel aan een scooped geluid... of een geluid dat schel is. Ik ben niet op zoek naar een glazig geluid eerder een muur van geluid om het zo maar te zeggen...

Als er iets niet zompig wordt is het de PB wel, zelfs als je de gain maxed en de mids wegdraait is ie nog strak bij wijze van spreke. Er ziit een heel gevoelige EQ en Poweramp EQ (presence en depth punch) op de PB als je daar mee aan de gang gaat is alles mogelijk, maar natuurlijk klinkt ie schel als je de presence hoog zet, ik zelf het hem altijd rond 12 uur staan. en ja als je echt dik een cutting geluid wilt in de band is de mid focussed mode echt waanzinnig! thuis op mijn eentje gebruik ik altijd de mid open functie. DE Powerball heeft een ton aan soundshaping opties. en als dat nog niet genoeg ik pleur ik mijn KFK MXR 10-band EQ in de loop dan zijn de mogelijkheden natuurlijk helemaal eindeloos!