PDA

View Full Version : buizenamp zonder speaker



Frits van Mourik
24 november 2005, 23:53
Als je een buizenamp zonder speaker uitstuurt, ontstaan er ongezond hoge spanningspieken, die je eindbuizen en/of je uitgangstrafo kunnen beschadigen.
Mijn vraag: waar precies treden die spanningspieken op?
Over de primaire van je trafo? Dus tussen anodes en/of + HSP?
Ik heb in oude Philips-versterkers op de UT wel eens een vonkbrug gezien, maar ik weet niet meer, of die over de anode-aansluitingen zat.
Ik dacht van wel... :???: :???:

Dirk_Hendrik
25 november 2005, 09:17
Over de primaire van je trafo? Dus tussen anodes en/of + HSP?

Jep. Alle vermogen die anders getransformeerd door je speaker wordt verstouwd moet nu ergens anders heen nen wordt dus door je trafo omgezet in warmte. Afhankelijk van de kwaliteit van de trafo (en de leeftijd) kunnen de wikkelingen van je trafo dus ook als weergever gaan werken (een bizarre gewaarwording trouwens. Geen speaker aangesloten en toch hoor je wat). Als dat maar lang genoeg doorgaat gaat je trafo stuk met eventueel vuurwerk als gevolg.

nicoverduin
25 november 2005, 10:38
Over de primaire van je trafo? Dus tussen anodes en/of + HSP?

Jep. Alle vermogen die anders getransformeerd door je speaker wordt verstouwd moet nu ergens anders heen nen wordt dus door je trafo omgezet in warmte. Afhankelijk van de kwaliteit van de trafo (en de leeftijd) kunnen de wikkelingen van je trafo dus ook als weergever gaan werken (een bizarre gewaarwording trouwens. Geen speaker aangesloten en toch hoor je wat). Als dat maar lang genoeg doorgaat gaat je trafo stuk met eventueel vuurwerk als gevolg.
Vooraf gegaan door een doordringende geur en rook :-D :-D :-D

bert k
25 november 2005, 10:47
Standaardvraag als er een klant met een kapotte versterker aan komt zetten: 'Smoking or non-smoking?'

Dirk_Hendrik
25 november 2005, 11:51
:seriousf: :seriousf: :seriousf:

Frits van Mourik
25 november 2005, 14:45
Mooi! Dan zou dit de oplossing zijn:
http://www.citelprotection.com/citel/gas_cover.htm

Nietwaar, lachebekjes?

Dirk_Hendrik
25 november 2005, 15:40
De oplossing voor welk probleem?

PeeVee
25 november 2005, 15:53
Fender sluit secundaire kant van OT gewoon kort wanneer er geen plug in de speaker out jack zit. Het je een heeeeeeeele lage load en zal er door de mismatch ook niet veel vermogen geproduceerd worden. Buizen moeten het vermogen wel kwijt natuurlijk (warmte). Is voor praktijk situaties (even vergeten box aan te sluiten) prima en beter dan oneindig hoge load (lees: open eind).

Robbert
25 november 2005, 16:00
Fender sluit secundaire kant van OT gewoon kort wanneer er geen plug in de speaker out jack zit. Het je een heeeeeeeele lage load en zal er door de mismatch ook niet veel vermogen geproduceerd worden. Buizen moeten het vermogen wel kwijt natuurlijk (warmte). Is voor praktijk situaties (even vergeten box aan te sluiten) prima en beter dan oneindig hoge load (lees: open eind).

Oh. Dat ga ik zo eens even checken :)

Dirk_Hendrik
25 november 2005, 18:33
Bij Rivera's worden de kathodes van de eindbuizen pas aan massa gelegd als de speakerjackplug ingestoken wordt. Heel simpel door de kathodes aan te sluiten op de ring van een stereojack chassisdeel. Daarmee zal er dus nooit stroom lopen door de einbuizen als er geen speaker is aangesloten.

birt
25 november 2005, 20:12
Bij Rivera's worden de kathodes van de eindbuizen pas aan massa gelegd als de speakerjackplug ingestoken wordt. Heel simpel door de kathodes aan te sluiten op de ring van een stereojack chassisdeel. Daarmee zal er dus nooit stroom lopen door de einbuizen als er geen speaker is aangesloten.
sterke move 8-)