PDA

View Full Version : 5F8A tweed twin project



PeeVee
24 november 2005, 23:02
Hier de resultaten van het project zoals ooit eerder beloofd. Het is een een 5F8A hi-power tweed twin project, grotendeels op basis van WeberVST kit maar met zelfbouw kast en '68 Oxford 12T6 speakers. De amp werd voor een maat van me met een zeer krap buden dus heb toch maar zoveel mogelijk stock parts gebruikt. Ook leuk om eens te proberen hoe dat klinkt en hoe lang het houdt. Dus: Weber trafo's, metaalfilm weerstanden, polyester koppelcaps, switches, jacks, pots en (kleine) elco's. Alleen andere (Fender) knoppen, pilot light en filtercaps (F&T). Buizen zijn 4 x NOS (80's) Sovtek 5881, 2 x JJ ECC83S en 1 x UOS GEC 12AY7.

Hoe klinktie? Tja... IK heb nog nooit een echte hi-power tweed Twin gehoord dus kan er weinig van zeggen. Deze klinkt wel zoals we het verwacht hadden; crunchy / rauw en lekker in het midden (hoewel je letterlijk de basdruk voelt rond de kast). De speakers zijn verre van optimaal dus dat geeft misschien een wat vertekend beeld maar toch... We zochten een beetje ruig / ranzig soundje en de Oxfords doen dat eigenlijk best prima. Best een soepele feel maar kan zeker nog beter, moet nog wat aan gebeuren dus (kost tijd).

Het mocht allemaal niet teveel kosten, is ook prima gelukt, alles bij elkaar (incl. tweed, cloth, handle, pootjes, kit, hout, lijm etc. etc.) volgens mij ruim ONDER de €500 gebleven dus da's leuk. Er komt overigens een goeie 60+ Watt vanaf. Oh... ik had geen geel push-back wire meer dus bedrading is ook UOS; afkomstig van verwijderde silverface MV's en pull-boost circuits, wat een krent he?! ;-)

http://www.tonevision.com/public/5f8a02.jpg

Weber heeft op PT extra taps voor lagere (tweed achtige) spanning, er is te schakelen tussen een B+ van 360 VDC en rond de 400 VDC. Uiteraard wordt de laagste spanning gebruikt (moet wel rebiassed worden na verzetten Voltage).

http://www.tonevision.com/public/5f8a01.jpg

De amp is voor een maat van me, groot EC & Keef aanhanger (die beiden weer groot 5F8A aanhangers zijn). De kast is helemaal zelf gemaakt (samen met z'n "old man") van heel mooi vurenhout en multiplex baffle. Bekleding is gedaan door moederlief (gepensioneerd stoffeuze)...

http://www.tonevision.com/public/5f8a04.jpg

http://www.tonevision.com/public/5f8a03.jpg

Het merkje "V&L" is een grapje, de beginletter van onze achternamen.

http://www.tonevision.com/public/5f8a05.jpg

Nielsje
24 november 2005, 23:15
Netjes!! ziet er goed uit man!

niet slecht voor 500 E!! soundsamples?

ik vind echt dat ie er uiterlijk goed uit ziet, misschien iets meer afgeronde hoeken (ben bang met dergelijke hoeken dat als je een keer stoot, dat het meteen scheurt...)

mooi project :)

Quink
24 november 2005, 23:26
Wow, heel mooi! Alleen, zoals Nielsje ook schrijft, die hoeken zien er behoorlijk scherp uit. En onder de 500 Euro, lijkt me geen geld. Wat koop je tegenwoordig nog voor 500 Euro? :wink:

Robbert
25 november 2005, 11:27
Fantastisch om te zien dat die baffle ook recht bekleed kan worden; heel vaak zie je bij zelfbouw dat de bekleding er toch enigzins scheef opzit. Nu niet; echt een plaatje!

Mooi werk!

Mr.Jay
25 november 2005, 12:31
Hier de resultaten van het project zoals ooit eerder beloofd. Het is een een 5F8A hi-power tweed twin project,

Ziet er puik uit !
Eigenlijk gewoon een Bassman dus met 2*12", tikkie meer power dan. Zal voor de meesten te hard gaan vrees ik, de Bassman gaat al erg hard. Je kunt er natuurlijk altijd nog 2 buizen uitrukken. Mooi die lagere spanningen dan een Bassman. Nog es cathode biased maken misschien ?
Opvallend dat deze Twin origineel op slechts 1 GZ34 draaide !
Heb je nog een pic van de gloeidraden-layout?
Is ie verder ook muisstil ? dat is mijn positieve eravring met de Tweeds bouwen.

JaY

PeeVee
25 november 2005, 13:06
Eigenlijk gewoon een Bassman dus met 2*12", tikkie meer power dan.
Klopt, maar zal elkaar niet veel schelen denk ik. De spreiding en druk van 4 x 10" is toch meer/beter dan van 2 x 12" en dit zijn vrij inefficiente speakers.


Opvallend dat deze Twin origineel op slechts 1 GZ34 draaide !
Ik dacht twee GZ34's in parallel toch? Er zit nu een Weber WZ68 wat min of meer hun coppercap is die een dubbele GZ34 emuleert zeg maar.


Heb je nog een pic van de gloeidraden-layout?
Layout? Eeeh... gewoon twisted gedaan (klotewerk), niets bijzonders. Heb geen beter pic dan deze:

http://www.tonevision.com/public/5f8a06.jpg

Hij is inderdaad ook zeer stil, stiller dan bf circuit.

Mr.Jay
25 november 2005, 17:29
Klopt, maar zal elkaar niet veel schelen denk ik. De spreiding en druk van 4 x 10" is toch meer/beter dan van 2 x 12" en dit zijn vrij inefficiente speakers.

Geef mij ookmaar 10" bij Tweed


Ik dacht twee GZ34's in parallel toch? Er zit nu een Weber WZ68 wat min of meer hun coppercap is die een dubbele GZ34 emuleert zeg maar.

De 5F8A had 1*GZ34 , zijn voorganger 5E8 had 2*5U4's.

JaY

Dirtypool
26 november 2005, 01:02
Heel mooi PV, ook het werk van Ma is uit de kunst, geef haar maar een zoen van ons, ook al is het de ma van je maatje.
:cool:

Eko
26 november 2005, 10:04
Wil niet veel zeggen, maar dit ziet er uit als een klasse job! Ik heb een Marble die er bijna hetzelfde uit ziet.
Mocht je bang zijn voor beschadigingen zet er dan beschermhoeken op. Je kunt ze bij heel wat zaken halen tegenwoordig en voorkomen heel wat leed.
De tip van Arie-Jan van marble was trouwens om er geen flightcase om te doen , maar een stevige hoes. Ik heb er een dikke gewatteerde om en die voldoet prima. Met de hoes er om heen en de amp in de hand ben je 2 x zo voorzichtig.
Met een case erom wil je nog wel eens over de stoep karren. Het trillen veroorzaakt schade aan de tubesockets en dan heb je zo weer een niet werkende amp.

PeeVee
26 november 2005, 11:18
Fantastisch om te zien dat die baffle ook recht bekleed kan worden; heel vaak zie je bij zelfbouw dat de bekleding er toch enigzins scheef opzit. Nu niet; echt een plaatje! Mooi werk!
Bedankt voor de complimenten (allemaal) maar... ere wie ere toekomt... De kast is gemaakt door "Luit jr." (die maat van me) samen met zijn handige pa (gepensioeneerd technische dienst) "Luit sr.". De bekleding is gedaan door zijn "moeder Luit" (gepensioneerd stoffeerster/stoffeuze). De oudjes doen het dus nog best (tja... die zijn ook "vintage"). Saillant detail; deze kast is netter gestoffeerd dan een originele: geen naden!!

De tweed is overigens met een speciale lijm gedaan (op WATER basis). De familie Luit was vol lof; je smeert beide vlakken in met deze lijm, dan kun je rustig een half uur wachten, vervolgens tweed op z'n plek zetten (moet echt "first time right") en het zit MUUR-vast. De opgedroogde lijm lijkt een beetje kit/rubber achtig en je bent dus niet het hele weekend stoned van de oplosmiddelen. Die lijm is te koop bij Tubes & More en volgens mij heeft TAD ook van dat spul.

Heeft dus een voordeel en een nadeel; voordeel is dat wanneer je de tweed vastplakt, het dus muurvast zit, nadeel is wanneer je de tweed vastplakt, het dus muurvast zit ;-)

De scherpe hoeken kunnen we nu niets meer aan doen. Metalen hoeken is geen optie (ziet niet uit) en volgens mij krijg je d'r nog met geen mes een scheur in. De amp is "Bluesman" genaamd en mag in de loop der tijd wel wat littekens oplopen, da's juist wel leuk. Sound samples heb ik niet en zal ook voorlopig niet lukken want amp staat niet bij mij thuis. Misschien... heeeeel misschien een keer op een vintage amp forum meeting maar Sittard is voor mij geen optie. Ik zag dat er wel weer een meeting is aangekondigd, prima initiatief maar jammer dat er niet even samenspraak is geweest met anderen want ik heb evt. wel mee willen helpen met organisatie wat centraler in het land. Het één sluit het ander niet uit natuurlijk dus wie weet.

jacky
26 november 2005, 12:35
Prachtig bouwwerk inderdaad die hoeken niet helemaal maar ja een kniesoor die daar op let.

En ook erg knap dat je het voor die prijs inelkaar hebt gezet.

Heb recentelijk een bassman gemaakt maar de euros vliegen je om de oren.

Wat ik wel jammer vind is die weerstanden kon die 20 x 0,45 cent er echt niet af voor CC weerstanden?

Maar ook geen probleem heb zelf het gevoel dat het wat punchier wordt met de metaalfilmpjes en je kan ze altijd nog plaatsen

Groetjes Jack

birt
26 november 2005, 13:06
sorry voor het hacken van het topic maar jullie zijn wel kenners en dus heb ik een vraagje.


Ik hoorde laatst iemand op een 4x10" tweed bassman combo spelen en was behoorlijk onder de indruk van de sound. ik wou nu het circuit zoeken maar er zijn zoveel verschillende bassman schemas. naar welk schema moet ik op zoek? Ik heb intussen ook gelezen dat de jtm45 nauw verwant is aan de bassman. Kan je dan een amp maken die schakelbaar is tussen beide circuits?

Mr.Jay
26 november 2005, 13:21
sorry voor het hacken van het topic maar jullie zijn wel kenners en dus heb ik een vraagje.
Ik hoorde laatst iemand op een 4x10" tweed bassman combo spelen en was behoorlijk onder de indruk van de sound. ik wou nu het circuit zoeken maar er zijn zoveel verschillende bassman schemas. naar welk schema moet ik op zoek? Ik heb intussen ook gelezen dat de jtm45 nauw verwant is aan de bassman. Kan je dan een amp maken die schakelbaar is tussen beide circuits?

Je kunt het beste de 5F6-A nemen, maar daarbinnen zijn nog enkele detail-wijzigingen gemaakt die niet op het beroemde schema staan maar in de praktijk wél bestaan hebben.
Je kunt GEEN switch maken voor een JTM45 want het verschil is niet het circuit ( dat is eender ), maar de gebruikte componenten : trafoos, condensatoren, pots etc.. en vooral niet te vergeten de SPEAKERS.

JaY-BASSMAN

jacky
26 november 2005, 14:17
Wil niet veel zeggen, maar dit ziet er uit als een klasse job! Ik heb een Marble die er bijna hetzelfde uit ziet.
Mocht je bang zijn voor beschadigingen zet er dan beschermhoeken op. Je kunt ze bij heel wat zaken halen tegenwoordig en voorkomen heel wat leed.
De tip van Arie-Jan van marble was trouwens om er geen flightcase om te doen , maar een stevige hoes. Ik heb er een dikke gewatteerde om en die voldoet prima. Met de hoes er om heen en de amp in de hand ben je 2 x zo voorzichtig.
Met een case erom wil je nog wel eens over de stoep karren. Het trillen veroorzaakt schade aan de tubesockets en dan heb je zo weer een niet werkende amp.


Is eigenlijk best een aardig idee maar als je echt on the road bent is een flightcase toch beter.
Kan ook iets te maken hebben met hoes verkoop ik wel en flightcase verkoop ik niet maar deze laatse uitspraak is puur mijn slechte geest.

Jack 8-)

matto
26 november 2005, 17:21
:P mooi...... ben onder de indruk.

Eko
27 november 2005, 10:19
Even nog over de hoes. Ik speel zelf regelmatig met bands en het sjouwen valt in de praktijk best mee. Je bent alleen 2x zo voorzichtig met iets wat je in je handen houdt t.o.v. iets wat je duwt.
Als je zo veel moeite hebt gedaan om zoiets moois te maken ( of te kopen) dan wil je er zo lang mogenlijk plezier van hebben.
Het verouderen van de tolex( of tweed) komt wel met gebruik , je zet er wel eens drank op waarbij je morst of andere idioterie. Het was alleen een tip die ik van mijn bouwer kreeg.

PeeVee
27 november 2005, 12:05
Wat ik wel jammer vind is die weerstanden kon die 20 x 0,45 cent er echt niet af voor CC weerstanden?
Ik koop ze voor 0,19 per stuk en dan krijg ik de ruis er gratis bij ;-)
Metaalfilm zat bij de kit en het boardje had ik al "af". geen zin om alles weer om te zetten, wordt een knoeiboel en wilde wel eens horen of en hoe het klinkt.

Mr.Jay
27 november 2005, 14:07
Ik koop ze voor 0,19 per stuk en dan krijg ik de ruis er gratis bij ;-)

Ons "arme" hobbyïsten lekkermakende inkoopprijzen voorschotelen.... :cry:

JaY

PeeVee
27 november 2005, 14:17
Bij www.tubesandmore.com koop je ze voor $0.13 per stuk bij afname van 100 of meer en dat zijn gewoon particuliere prijzen. Van 1 - 19 stuks zijn ze $0.40. Mijn ervaring is dat je gerust x 1,1 mag doen om de Euro prijs te krijgen (verzending, import, BTW) dus als je er maar een paar koopt, tja dan is dat de prijs €0,50 ofzo. Dat kosten ze ook bij TubeTown.de en TAD geloof ik. Ik heb alle "gangbare" waardes gewoon 100 stuks van genomen en de "bijzondere" een stuk of 20. Zo kom ik gemiddeld op 2 duppies per stuk (of zoiets).

Slowhand41
29 november 2005, 11:29
Alles ziet er heel netjes uit, de bekleding zit er mooi op :P
Dit heeft me wel weer aan het denken gezet, omdat die toon welke uit zo'n versterker komt wel erg lekker is.
Heb enkele jaren geleden al eens het idee gehad om zo'n amp te (laten) bouwen. Is is er toen niet van gekomen, was een beetje bang dat zelfbouw toch misschien niet zo betrouwbaar kan zijn. Maar ben er inmiddels wel achter dat wanneer het goed in elkaar gezet is dat geen probleem hoeft te zijn. Buizenversterkers laten het toch vaak op de buizen afweten en dan maakt het geen verschil of je een stock amp hebt of een zelfbouw.
Kortom, ik zit er toch weer aan te denken om ook zelf eens aan de slag te gaan (uiteraard met behulp van een goede tubeamp bouwer!).
Wat ik me eigenlijk afvroeg hoe de meningen zijn over de low power twin met het 5E8A schema??
Ik ben n.l. bang dat zo'n high power te hard moet staan om lekker te klinken of valt dat wel mee??

Greetz, Hans 8-)

Slowhand41
29 november 2005, 11:30
Alles ziet er heel netjes uit, de bekleding zit er mooi op :P
Dit heeft me wel weer aan het denken gezet, omdat die toon welke uit zo'n versterker komt wel erg lekker is.
Heb enkele jaren geleden al eens het idee gehad om zo'n amp te (laten) bouwen. Is is er toen niet van gekomen, was een beetje bang dat zelfbouw toch misschien niet zo betrouwbaar kan zijn. Maar ben er inmiddels wel achter dat wanneer het goed in elkaar gezet is dat geen probleem hoeft te zijn. Buizenversterkers laten het toch vaak op de buizen afweten en dan maakt het geen verschil of je een stock amp hebt of een zelfbouw.
Kortom, ik zit er toch weer aan te denken om ook zelf eens aan de slag te gaan (uiteraard met behulp van een goede tubeamp bouwer!).
Wat ik me eigenlijk afvroeg hoe de meningen zijn over de low power twin met het 5E8A schema??
Ik ben n.l. bang dat zo'n high power te hard moet staan om lekker te klinken of valt dat wel mee??

Greetz, Hans 8-)

Mr.Jay
29 november 2005, 19:08
Wat ik me eigenlijk afvroeg hoe de meningen zijn over de low power twin met het 5E8A schema??
Ik ben n.l. bang dat zo'n high power te hard moet staan om lekker te klinken of valt dat wel mee??
Greetz, Hans 8-)

Ik denk dat die amp niet zo veel gebouwd wordt. De 5F6A is veel populairder. Maar die is ook bijna hetzelfde op de speakerconfiguratie na. Dus als je de meningen nacheckt van TweedBassmangebruikers zit je een heel eind goed. Ik weet uit eigen ervaring dat er veel gebruikers zijn die em te hard ervaren. Dat zal dus voor de 5E8 met 2x12 net zo goed gelden, afhankelijk van het type ( efficiency ) speaker natuurlijk.
Ben toevallig momenteel zelf bezig om 1 van mijn 4x10TweedBassmans om te bouwen in een lowpower Twincab. Ik hang dus gewoon zijn chassis in dat cab, met 2x12" erin. In de toekomst wil ik echter 2x10"erin hangen ( bij gebrek aan tijd nog geen nw. baffle kunnen maken ) omdat ik een "zachtere/kleinere" Bassman erbij wil hebben.
Om diezelfde reden wil ik die amp ook nog es cathode-biased eindtrap maken, zodat ie verder zakt in vermogen ( anders blaas ik mijn 2x10 snel op ) en om eerder een crunchrandje te krijgen, want die sound zoek ik nu eenmaal.
Bovendien heb ik die Bassman al op zeer lage spanningen draaien wat voor een heerlijk smeuïg en crunchy geluidje zorgt op aanvaardbare volumes.
Het is zéker mogelijk dat een TweedBassman niet zo hard hoeft om lekker te klinken, mogelijkheden en trucs genoeg.

JaY