PDA

View Full Version : Ibanez nek?



lautje
28 september 2002, 12:15
Misschien een domme vraag, maar een forum is voor vragen, dus...
Ik heb bij een vriend gespeelt op zijn ibanez rg.. Maar daar zit een soort klem op de hals.. helemaal bovenaan.
Waar is dat nou voor?? En moet je daar een soort schroevedraaier ofzo voor kopen!?

skanky
28 september 2002, 12:18
dat is waarschijnlijk het locking-mechanisme van de floyd rose-tremolo die er op zit

Casey
28 september 2002, 13:25
Die drie metalen plaatjes is je top lock om de snaren van een gitaar met dubbel locking Floyd boven vast te zetten , kan je los en vast draaien met een 3 mm imbus .
Daarboven zit een (string retainer) brug met 2 schroeven , die houd de spanning op je snaren naar beneden zodat je snaren niet gelijk ontstemmen als je de 3 top lock plaatjes vast draait .

Anders Destium
28 september 2002, 13:44
Als je een gitaar koopt zit er altijd wat imbusgrut bij zodat je alles zelf zou moeten kunnen bijstellen.

pinchaholic
28 september 2002, 15:06
Ik heb ook een rg met die stringretainer, maar met een floyd rose EDGE. In mijn gitaarwinkel zij de verkoper dat ik de retainer er gerust kan afschroeven. Lult die gozer uit z'n nek of is die retainer een vijfde wiel?

Thanx!

Pinch

A-ToXiC
28 september 2002, 18:44
Nee, je hebt die retainer wel nodig, anders schuiven je snaren heen en weer tussen de toplocks, de retainer zorgt ervoor dat dit niet gebeurt

Anders Destium
28 september 2002, 18:49
Als je toplock goed vast zit boeit het niet wat er boven gebeurt, maar stel je wil er een nieuwe snaar opzetten, en je haalt je floyd helemaal omhoog omdat de snanning direct naar de tuner loopt...