PDA

View Full Version : Hiwatt custom 50



Johnny V
24 november 2005, 19:30
Ik zou graag wat informatie krijgen qua sound over de hiwatt custom 50/100. Ik hoor van vele mensen dat deze versterkers van minder kwaliteit zijn dan de originele maar dit is toch praktisch bij elke versterker (de originele jtm45 klinkt toch ook een pak beter dan de reissue) Is de sound dan zo slecht? of valt deze goed mee...

Voor de gemakkelijkheid zet ik hier mijn belangrijkste vragen:
1) Is deze versterker geschikt voor brit pop/rock? ( oasis, hives, kaiser chiefs,....)
2) Hoe is de clean? (liefst een vergelijking met andere amps zoals fender, Marshall, Orange)
3) Hoe is de overdrive?

Ik zit dus zwaar te twijfelen tussen een hiwatt custom 50, een marshall 1987X en een orange. De orange is qua sound top maar ik ben niet zo voor printplaten, en de constructie is te goedkoop.

CAN SOMEBODY HELP ME??? :) :) :)

Les Paul
24 november 2005, 19:49
Ik heb de Hiwatt Custom 20 gespeeld en die is enorm clean. Geen Fender clean, maar meer definitie. Erg helder. Er zit geen crunch/lead kanaal op.

De 1974X is een one-trick pony. Maar wat een truc. Volume opendraaien geeft de mooist mogelijke oversturing die mogelijk is. Clean...ach zo'n versterker koop je niet voor het cleane geluid.

Orange AD30TC heeft een goed, bruikbaar clean. De overdrive vind ik zelf erg mooi. Geen Marshall, maar wel erg Brits. Ik heb alleen wat twijfels over de btrouwbaarheid van Orange.

Een andere die je zou kunnen bekijken is de Mesa Boogie Lonestar of de Lonestar special. Ik heb de gewone Lonestar gespeeld en dat is gewoon een ongelooflijk veelzijdige amp. Erg mooi clean, maar ook hele mooie overdrive sounds.

Mitch
24 november 2005, 20:38
Als je HiWatt en Orange in prijs en constructie gaat vergelijken kan de Orange wel inpakken. Veel geld voor een prachtige klank, maar matige constructie. Qua klank vind ik de HiWat een slag apart, moeilijk direct te vergelijken met een 'standaard'.

ewout
24 november 2005, 23:15
inderdaad lastig te vergelijken. Voor een goed idee van wat de hiwatt kan; luister naar The Who 'Live at Leeds'. Om de kwaliteit hoef je je echt geen zorgen te maken, die dingen voelen echt super solide en zijn PTP (de customs) Zelden een versterker opgepakt waar de kwaliteit zo vanaf straalt. De orange voelt als speelgoed in vergelijking met de andere twee vind ik.

Even terug naar de Hiwatt; het is hoofdzakelijk een clean geluid, maar met een veel rauwer karakter dan een fender of een mesa. Draai je het volume open dan begint het laag heel mooi strak te worden en het midden en hoog te vervormen, een waanzinnig mooi slaggeluid. Het volume moet wel een flink eind open staan om dit mooi te laten klinken en daarom was ik meer gecharmeerd van de hiwatt hi-gain 100. Deze versterker heeft meerdere kanalen die ieder niet onder doen voor de custom en veel meer overdrive mogelijkheden geven. Test deze versterker voordat je voor de custom gaat. Hij is niet PTP, maar voelt net zo solide aan als de custom. Ik vond hem ook iets mooier in het hoog, de custom kan iets schel gaan klinken met single coils. Mocht je liever de custom willen, dan is het goed om te weten dat die dingen bekend staan om dat ze perfect met pedaaltjes overweg kunnen; je drive kun je dus ook ergens anders vandaan halen.

vinni
25 november 2005, 00:56
Heel feel info op:

http://www.vintageamps.com/plexiboard/viewforum.php?f=3

En dat gelul over reissues slechter dan het origineel....
Daar zit natuurlijk ook veel "vroeger was alles beter"- gehalte in.

Vinni

DaveItUp
25 november 2005, 09:13
Ooit gedacht dat daar een kern van waarheid inzit?

vinni
25 november 2005, 09:30
Ooit gedacht dat daar een kern van waarheid inzit?

Oh zeker....
Maar het gemak waarmee hele kuddes dit verkondigen verbaast mij altijd.
Gewoon lekker testen, je eigen oren en ogen gebruiken.

Voor de marketingstrategen van Marshall, Fender en Gibson is die kudde "Vroeger was alles beter" natuurlijk een onuitputtelijke bron van inkomsten.
Je zet er alleen maar bij Vintage, PTP en Reissue bij, verhoogt de prijs aanzienlijk....en als warme broodjes.

Maar goed.....Da's natuurlijk mijn mening.
Eens kijken of er iemand echt goed leest.

Vinni

Johnny V
25 november 2005, 19:39
Dankjewel voor de informatie!

Heeft er toevallig iemand de hiwatt custom 50 reissue al uitgetest???