PDA

View Full Version : klopt me bedrading?



JvD.
24 november 2005, 18:13
Ik speelde op de gsa60 van me vriendin en was helemaal weg van het single coil geluid dat dat ding in de neck positie maakt.

Ik dacht: ik moet me humbuckers splitteble maken!

Nou heb ik een IBZ AH2 in de neck en een ToneZone in de brug

bedrading:
IBZ AH2 = bare, red, white.
Tonezone = bare, black, white, red, green

3 way switch:
IBZ AH2 heeft bare naar aarde en red op de switch
Tonezone heeft bare naar aarde en red op de switch

Nu heb ik een switch gekocht, die 2 dingen met elkaar verbind, of doorbreekt.

Ik heb een draatje van aarde aan de enne kant gesoldeerd.
En van de IBZ AH2 en de Tonezone de witten naar de andere kant.
switch aan: bijde singlecoil
switch uit: bijde humbucker

Klopt dit?

Het klinkt namelijk heel vreemd, het is net alsof de tonezone meer lows krijgt en zwaarder word van het selecteren naar single coil.

en de IBZ AH2 in beide standen volume verloren is, maar in single coil echt nauwelijks meer aanwezig. in single coil stand houd ie een nooit niet langer dan 2 seconde aan[vette sustain]

Ik ruik onraad en heb het gevoel dat er iets mis zit

[moet ik voor dit soort dingen nou in "zelfbouw" of "de "werkbank" zijn?]

Jeroenvanhulsteijn
24 november 2005, 19:46
Je kunt denk ik beter een 2dpdt switch kopen (schakelaartje met 2 rijen soldeerpunten). Want je kunt beter elke witte draad gescheiden naar aarde laten gaan. Nu heb je de min-kanten van beide humbuckers direct op elkaar aangesloten.

Maar je zou ook kunnen overwegen om de witte draad van de brug HB NIET naar de schakelaar te leiden. Aangezien je toch vooral geïntereseerd was in een coil tap van de nek HB.

Het kan iig wel. Ik heb het ooit zo gehad met een pushpull potmeter, waarmee ik beide humbuckers naar coil tap schakelde.

JvD.
24 november 2005, 20:31
Je kunt denk ik beter een 2dpdt switch kopen (schakelaartje met 2 rijen soldeerpunten). Want je kunt beter elke witte draad gescheiden naar aarde laten gaan. Nu heb je de min-kanten van beide humbuckers direct op elkaar aangesloten.

Maar je zou ook kunnen overwegen om de witte draad van de brug HB NIET naar de schakelaar te leiden. Aangezien je toch vooral geïntereseerd was in een coil tap van de nek HB.

Het kan iig wel. Ik heb het ooit zo gehad met een pushpull potmeter, waarmee ik beide humbuckers naar coil tap schakelde.

Jah dat dacht ik ook eerst, maar als ze allebei naar ground gaan, dan zijn ze toch hoe dan ook met elkaar verbonden?

Dan maakt het toch niet uit of dat rechtstreeks is of niet?

Wat ik twijfelde was: is de witte draad van de tonezone wel de min-kant?

Jeroenvanhulsteijn
24 november 2005, 20:47
Je kan beter de informatie op Dimarzio.com eens nalezen over die Tonezone denk ik. Zou best kunnen dat de draadjes anders zijn dan gedacht.

http://www.dimarzio.com/media/diagrams/4Conductor.pdf

JvD.
24 november 2005, 21:07
jah, ik heb dat pdf-je als boekje bij het element gekregen, maar daar staad in hoe je het moet solderen aan een dirarzio switch =/

Trocar
24 november 2005, 22:25
Rood is de 'hot'. Groen is de aarde. Simpel gezegd: de ene komt uit het begin van de eerste winding/coil, de ander uit het eind van de tweede winding/coil. De zwarte en de witte draden zitten in het midden. De ene is namelijk het eind van de eerste coil en de andere het begin van de tweede coil. Als je deze 2 aan elkaar maakt (en afplakt en gewoon los laat hangen) verbind je dus de 2 coils met elkaar (de coils staan in serie); dan is rood de 'hot' en groen de aarde. Is het element uit fase met een andere, dan draai je simpelweg rood en groen om.
Nu hoef je de witte en de zwarte niet perse los te laten hangen, je kunt ze gebruiken om 1 van de 2 coils te 'bypassen' (dit gebruik je bijvoorbeeld ook bij middenstanden van je schakelaar). Dan maak je de zwarte en witte draad samen vast op één plek op de switch, zodat bij het switchen de tweede coil niet meer mee doet.

Trocar
24 november 2005, 22:41
Vanuit de switch gaat het naar de aarde. Nu, in een normale stand, zitten zwart en wit aan elkaar vast de twee coils met elkaar te verbinden. Als je de switch om zet dan zitten ze aan de aarde waardoor de tweede coil omzeild wordt, de 2 niet meer verbonden zijn (en er dus maar 1 coil over blijft).

JvD.
24 november 2005, 22:46
wat heb ik dan met me element gedaan door hem met whit op aarde te schakelen? me tonezone word er zwaarder van.

verbind ie dan stiekem 1 coil van de neck met de tonezone?

en is dat de rede dat me IBZ AH2 nauwelijks output geeft als ik um zo schakel?

Trocar
24 november 2005, 22:53
Uuh... de witte van de Ibanez is de hot. Dus die zou je niet op de switch moeten solderen. De rode van Ibanez heeft dezelfde functie als de zwarte+witte samen van de DiMarzio. Dus als het zou kunnen met een on-off switch, zou je de rode van de Ibanez en de zwarte+witte samen van de DiMarzio moeten nemen.

JvD.
24 november 2005, 23:13
wow, wacht even, ik heb al die tijd de whit van de IBZ AH2 op de 3 way switch gehad, maar in middenstand was ie uit vase, nu heb ik de red op de switch gedaan inplaats van de witten, en nu is ie niet uit vase.

ik dacht dat ik de wit op mijn coil-split-switch moest doen
dat klopt toch gewoon?

of had ik al die tijd me tonezone verkeerd angesloten?

zucht, 't word een zootje =/

Trocar
24 november 2005, 23:26
Ik zou de witte van Ibz op de element-switch doen, de rode gebruik je om 1 coil uit te schakelen (hetzelfde wat de zwarte+witte van de DiMarzio doet).
Een Ibz staat idd uit fase met een DiMarzio. Om dit op te lossen moet je niet de draden van de Ibz omdraaien, maar de groene en rode van de DiMarzio moet je omdraaien.
Voor jou wordt het (denk ik!) Ibanez-> wit op element-switch. Rood op de coil-switch. Rest naar aarde.
DiMarzio-> groen op element-switch. Zwart+wit op coil-switch. Rood+de rest naar aarde.

JvD.
24 november 2005, 23:41
ah! dit opent me ogen!

heel erg bedankt

Trocar
24 november 2005, 23:44
Ik hoop dat je eruit komt en dat het een beetje klopt wat ik denk. :wink:
Succes, ben benieuwd!

JvD.
26 november 2005, 15:08
Ik hoop dat je eruit komt en dat het een beetje klopt wat ik denk. :wink:
Succes, ben benieuwd!

het klopt nu al een klok!

alleen ik heb nog niet gesplit, als ik dat wil doen, kan dat dan met een switch die: 2 dingen met elkaar verbind of door breekt?

dat ik de draatjes die splitten mogelijk maaken(van bijde elementen) naar de enne kant soldeer, en aarde naar de andere?

Jeroenvanhulsteijn
26 november 2005, 15:52
probeer het eerst met 1 element.

1 van die draden is de coil tap. Die kun je dan met die switch naar aarde (de min-kant van het circuit) leiden.

Zoals Trocar zei kun je bv van die DiMarzio de zwarte en witte draad op die on/off switch solderen. De andere kant van die switch doe je dan naar ground.
De zwarte en witte draad moeten dan op het middelste soldeerpunt van de switch. En 1 van de buitenste soldeerpunten doe je dan naar aarde.

JvD.
26 november 2005, 16:01
ik heb nu die IBZ AH2 eerst gesplit, omdat dat het makkelijkst is en dat dat de neck positie is, en ben helemaal blij met het resultaat.

nog geen tijd gehad om te kijken wat er gebeurt als ik die Tonezone er bij hou, is het niet beter ok daar ook nog even een 70 eurocent on/off switchje voor te scoren? dan weet ik zeker dat het werk =D

Jeroenvanhulsteijn
27 november 2005, 12:24
Je zou zo'n 2dpdt on/off switch kunnen proberen. Had ik vroeger ook. Werkte prima.