PDA

View Full Version : Boeken versterkerbouw



Jeanken
24 november 2005, 16:45
Bestaan er deftige boeken om zelf versterkers te bouwen, begeleid een projectje met de theoretische kennis erbij of iets dergelijks, ofwel is het het forum ofwel mijn extreem slechte pc maar ik kan de zoekfunctie maar niet laten werken dus sorry als de vraag al is gepasseerd..

nicoverduin
24 november 2005, 21:04
Een boek over versterkerbouw zul je denk ik eerder op de dumpmarkt vinden. Verder zijn er vele forums. Voor beginners bijv. http://www.ax84.com

Nico

Jeanken
27 november 2005, 19:40
Bedankt, ken al redelijk wat fora, maar is allemaal Engelstalig voorlopig wat ik vind, en een boek dat alles stap voor stap netjes volgbaar uitlegt is toch nog wat handiger dan een forum dat misschien meer te bieden heeft aan iemand met kennis van zaken maar voor de beginner onoverzichtelijk overkomt en zeker de fouten die iemand met ervaring eruit haalt niet te onderscheiden van correcte info.
Maar kom, ik heb nog tijd, heb momenteel zoveel om handen dat het pas voor de zomer ongeveer zal worden voor ik nog maar kan denken aan beginnen.

nicoverduin
27 november 2005, 20:04
Je zou eens kunnen kijken voor:

Het jongens radio boek van Feenstra. Ik heb het zelf gekocht rond 1970. Geeft een goede uitleg van de onderdelen en beschrijft een eenvoudige versterker met een EF86 en EL84.

of

Het ontwerpen van versterkers van 2 to 70 watt van Hellings. Boek dat ik heb is uit 1958. Wel erg diepgaand voor de meeste verwacht ik.

Je kan evt. de vraag op marktplaats zetten

Nico

Dirk_Hendrik
27 november 2005, 20:36
Het ontwerpen van versterkers van 2 to 70 watt van Hellings. Boek dat ik heb is uit 1958. Wel erg diepgaand voor de meeste verwacht ik.

Je kan evt. de vraag op marktplaats zetten

Nico

Verplichte kost voor buizenfreaks. Z'n twee boeken over het ontwerpen met transistoren zijn ook absolute aanraders en laten de theorie nog een stapje verder gaan....

nicoverduin
27 november 2005, 20:50
Het ontwerpen van versterkers van 2 to 70 watt van Hellings. Boek dat ik heb is uit 1958. Wel erg diepgaand voor de meeste verwacht ik.

Je kan evt. de vraag op marktplaats zetten

Nico

Verplichte kost voor buizenfreaks. Z'n twee boeken over het ontwerpen met transistoren zijn ook absolute aanraders en laten de theorie nog een stapje verder gaan....
En nog in het nederlands ook....en dan de laatste test Het Radiotron Designers Handbook ruim 1450 blz. van zeer droge doch boeiende kost :-D :-D :-D :-D :-D

chennie
27 november 2005, 23:34
ik denk dat dat ook het beste is wat je kan krijgen, van die oude, maar degelijke boeken =)
Niets te fancy, gewoon lettertype recht uit de typmachine in heerlijk oude spelling =) (wat ik overigens echt mooier vind dan de moderne nieuwe spelling)

SimonS
27 november 2005, 23:48
Je zou eens kunnen kijken voor:

Het jongens radio boek van Feenstra. Ik heb het zelf gekocht rond 1970. Geeft een goede uitleg van de onderdelen en beschrijft een eenvoudige versterker met een EF86 en EL84.

:o haha, die heb ik ook (deel 2). mn pa had hem vroeguh (ergens in de seventies) gekocht. Hij heeft als auteur wel "Leonard de Vries".

lekker ouderwets: "een teener kamer LP versterker" yeah 8-)

Enterprice
28 november 2005, 21:57
Heel leuk die oude elektronica boeken, ik heb zelfs op zolder nog een groot aantal Radio bullitins,radio elektronika's en elektuurs tot de jaren 60 toe.
Die gebruik ik als mijn persoonlijke archief :-D

Een wat meer gangbaar boek die wel aan te raden is en die denk ik nog wel te verkrijgen is heet: Buizen versterkers voor gitaar en hifi, uitgebracht door Elektuur.