PDA

View Full Version : V1, V2 etc.... ?



BartL
24 november 2005, 15:51
PAGINA 4, 31 JAN. 2006







In handleidingen van versterkers staan de buizen altijd aangegeven als V1, V2, V3...etc. Hebben deze namen een bepaalde betekenis (Jaja.. Valve 1, valve 2 etc. kan ik me voorstellen). Maar WAT doet de V1 precies? Welke buis zorgt specifiek voor de gain? En welke buis hoort bij de reverb? (etc.) Of is dit bij ieder versterker apart?

(Ik vraag dit in het algemeen en specifiek voor m'n Screamer, maar het staat niet zo in de handleiding).

Weet iemand misschien een site waar dit staat uitgelegd, of wie weet er zelf veel van? Ik dus nog niet...

Bl44t44p
24 november 2005, 16:38
blabla hier stond dikke onzin enzo :razz:

Squier4ever
24 november 2005, 16:39
is verschillend per schema, maar meestal zijn V1,2,3 en evt. 4 de preampbuizen. V5,6,7,8 zijn dan de eindbuizen, mits je er zoveel hebt natuurlijk 8-)

AART
24 november 2005, 16:52
is verschillend per schema, maar meestal zijn V1,2,3 en evt. 4 de preampbuizen. V5,6,7,8 zijn dan de eindbuizen, mits je er zoveel hebt natuurlijk 8-)

v5 is bij mij second gain stage hoor.

en een 5150 II heeft 6 voorbuizen....

dus er is geen standaard voor.

bluegate
24 november 2005, 17:03
In de elektronica heb je bepaalde standaard aanduidingen:
R = weerstand
C = condensator
L = spoel
Q = transistor
V = buis
etc.

V1, V2 etc. hebben geen vaste functies dat is per versterker verschillend.

BartL
24 november 2005, 17:38
OK, dankjewel alvast.

Waar heeft iemand dan enig idee welke preamp buis ik moet vervangen voor het wat "softer/smoother" maken van mij Lead?

http://www.engl-amps.com/engl-amps/manuals/aktuell/E330-II-om.pdf

Of zou ik misschien aan Yellowjacktes kunnen gaan denken, en dan EL84 erin knallen? De features van de amp vind ik briljant, daarom wil ik hem zo graag houden. De clean & crunch zijn ook gewoon vettig goed. Alleen de lead is zo korrelig :cry: Ik hou dan toch eerder van de smoothere sound.

bluegate
24 november 2005, 18:07
Heb even gekeken, maar er staat niet precies wat elke buis doet.
V1 = inputbuffer
V4 = phaseinverter

Mijn gok is experimenteren met V3.

Omdat je het Clean en Crunch kanaal goed vind zou ik V1 & V2 niet
direct aanpassen.
Eerst andere buizen proberen in V3 daarna in V2.

Probeer 12AT7 of 5751, hiermee krijg je iets minder vervorming
maar wel een mooier en ronder geluid.

Geronimo
24 november 2005, 19:12
OK, dankjewel alvast.

Waar heeft iemand dan enig idee welke preamp buis ik moet vervangen voor het wat "softer/smoother" maken van mij Lead?

http://www.engl-amps.com/engl-amps/manuals/aktuell/E330-II-om.pdf

Of zou ik misschien aan Yellowjacktes kunnen gaan denken, en dan EL84 erin knallen? De features van de amp vind ik briljant, daarom wil ik hem zo graag houden. De clean & crunch zijn ook gewoon vettig goed. Alleen de lead is zo korrelig :cry: Ik hou dan toch eerder van de smoothere sound.

Je moet gewoon je engl inruilen voor een andere versterker

Dat korrelige haal je er niet uit met andere lampies. Je kan het proberen maar er zijn meer factoren die het geluid beinvloeden.

Mitch
24 november 2005, 20:41
Engl pre amp ? Heb ik wat gemist ? Studiotone toch ?!
Anyway, goed mogelijk dat de lead niet apart door een buis wordt bewerkstelligd....is dat wel het geval dan zou je inderdaad beter naar V2 of V3 kunnen kijken.

BartL
24 november 2005, 23:19
Studiotone...? :-?

Studio .22+! :-D

Anyway...nu aan de ENGL (Screamer) dus :lol: Jaja, het houd me bezig.


Maargoed. Als het geluid al wat ronder/minder scherp zou worden, zou ik al prima vinden. Als ik nu zoleer op het Heavy Lead kanaal, mist het net dat gladde. Het is als het ware alsof je met een FUzz aan het soleren ben :-? Ik weet het echt niet uit te leggen...Als ik nou eens wist hoe ik een sample kon oploaden :)

Bedankt voor jullie reacties, ik zal gaan klungelen met de V3 / V2.

Nicci
25 november 2005, 23:35
Bart,

Een suggestie: VOORDAT je een versterker koopt kan je hem uitproberen. je LUISTERT zorgvuldig of het geluid je bevalt en besluit pas DAARNA of je hem wel of niet koopt.

de woorden in hoofdletters zijn extra belangrijk . . . . .

:D

godsallemachtig.

BartL
26 november 2005, 14:08
Jajaja...'t is al goed.

Ik had een jaar geleden al een screamer gehoord. En vond hem toen geweldig klinken. Misschien heb ik toen ehter iets te weinig naar de overdrive geluisterd. Heb hem maar een minuutje gehoord.

Ik die persoon van de advertentie dus meteen gemaild of hij hem naar een van de grote stations in de buurt kon brengen (niet getest dus). Maar goed...

Het is gewoon een vreemde hobby denk ik :-D :-D Een beetje als sash...maar dan met amps :-D

BartL
26 november 2005, 14:11
...edit lukt ff niet:
Daarnaast vind ik de ENGL (wat features betreft) geweldig. 4 kanalen, waarvan er 3 al super/goed zijn. De reverb is heerlijk (en voetschakelbaar, dus geen delay meer nodig. Heb sowieso liever reverb). De volumeboost is ook ontzettend handig (handiger dan een losse GE-7 :) )

Dus ik wil gewoon zo veel mogelijk proberen om de zwaardere lead lekkerder (softer) te laten klinken

pfff...wat doe ik moeilijk :lol:

Nicci
26 november 2005, 14:26
Misschien heb ik toen ehter iets te weinig naar de overdrive geluisterd. Heb hem maar een minuutje gehoord.


vind ik ook het moeilijkst, het OD-kanaal. daar is altijd wel wat mee. te veel sus, te weinig zo. clean is minder moeilijk. die staat me aan of niet. klaar.
sowieso kan ik niet in een paar minuten een gitaar of versterker beoordelen, maar ik heb nooit zin om een uur of wat in een winkel rond te hangen. laat staan bij iemand thuis in geval van 2e hands.
het is een kwestie van veel kopen en houden wat je bevalt!
:D

BartL
26 november 2005, 15:48
Dat is het probleem...ik wil teveel dingen uitproberen. Ik had graag de M100 en Mesa gehouden, want dat waren gewoon gruwelijk vette versterkers. Maarja... het komt no wel eens goed met me :wink: (Zodra ik genoeg geld heb om meerdereamps te houden...hehehe

Nicci
26 november 2005, 16:12
ik begin me overigens wel af te vragen wat voor geluid je nu eigenlijk zoekt. je stuitert van het type naar het andere. echt een lijn kan ik er niet in ontdekken. waarom doe je die Mesa weg als hij gruwelijk goed klinkt?

armageddon
26 november 2005, 16:43
Ik ben dus ook op zoek naar een rondere vloeiendere klank voor de Thunder. Als je iets vind, laat het me weten :P

Heb je al verschillende pedaaltjes geprobeerd?

@nicci: Gas wellicht? :-D

BartL
26 november 2005, 17:15
@Nicci: GAS o.a.
Hij was ook wel een beetje lastig in te stellen. En omdat ik graag een delay en volumeboost bij me heb, zou ik de loop moeten gaan gebruiken. Hetgeen weer veel gekloot met kabels oplevert etc.

Wat voor sound ik zoek? Geen idee...ik vind vanalles leuk. De R55 met nieuwe preamp buisjes klonk ook erg goed. De M100 ook, maar totaal anders. De 22+ ook...maar totaal anders dan de anderen.

Ik heb niet zoiets van: "Mijn amp moet persee DAT geluid hebben"

Hij moet gewoon lekker klinken, niet een specifiek geluid...en hij moet veelzijdig zijn, zodat ik zo weinig mogelijk pedalen nodig heb. In de screamer heb ik dat hopelijk bijna gevonden.

BartL
26 november 2005, 17:19
Ik ben dus ook op zoek naar een rondere vloeiendere klank voor de Thunder. Als je iets vind, laat het me weten :P

Heb je al verschillende pedaaltjes geprobeerd?

@nicci: Gas wellicht? :-D
Nog niet veel verschillende pedaaltjes geprobeerd (OD-1, Route 66). Zowel met drive ver open als ver dicht en volume ver open. Hielp niet echt veel moet ik zeggen.

Een rondere tone...hehe, de Mesa was idd wel goed wat dat betreft. Alleen is het een beetje lastig af te stellen. Als je de gain hoger zet dat 3,5/10 of 4/10, gaat het OD kanaal te hard ten opzichte van het cleane kanaal. En met de gain onder de 3 klinkt de overdrive toch net iets minder...

Maar toch een erg vette amp 8-)


Klinkt overigens raar misschien, maar de Screamer is stukken makkelijker zacht te houden :-D

Nicci
26 november 2005, 20:05
De R55 met nieuwe preamp buisjes klonk ook erg goed.

je was je er van bewust dat er al hele mooie gloednieuwe buisjes inzaten?

LordRiffenstein
26 november 2005, 21:17
Als die Engl redelijk recent is zitten er waarschijnlijk Chinese pre-amp lampen in en die zijn gewoon niet super in de Engl. Ik zou een experimentje doen met wat andere pre-amp lampen zoals EH, Sovtek en JJ. Een Sovtek 12ax7wb als V1 met 2 JJs als V2-3 en je krijgt een minder korrelig geluid.

BartL
27 november 2005, 12:35
De R55 met nieuwe preamp buisjes klonk ook erg goed.

je was je er van bewust dat er al hele mooie gloednieuwe buisjes inzaten?
Woei :-D

Als hij een tijdje (uur of 2) aanstond, en je stootte er tegenaan ofzo, begon hij als een gek te piepen. Er waren 2 preampbuisjes microfonisch. Nee, ik heb er niet mee lopen gooien :wink:

BartL
27 november 2005, 12:37
Als die Engl redelijk recent is zitten er waarschijnlijk Chinese pre-amp lampen in en die zijn gewoon niet super in de Engl. Ik zou een experimentje doen met wat andere pre-amp lampen zoals EH, Sovtek en JJ. Een Sovtek 12ax7wb als V1 met 2 JJs als V2-3 en je krijgt een minder korrelig geluid.
Aha...eindelijk de ENGL-man 8-)
Ik ga morgenmiddag naar de amp-winkel, dan ga ik eens flink aan de test. Momenteel zitten er 4 Groove T's in. (Maarja...die kunnen natuurlijk ook oud zijn hè)

Nicci
27 november 2005, 12:53
Er waren 2 preampbuisjes microfonisch.

onzin! ik verkoop alleen maar goede waar! je geeft me een slechte naam!
maar even serieus: een microfonisch buisje merk je toch niet pas na 2 uur?

LordRiffenstein
27 november 2005, 13:11
Er waren 2 preampbuisjes microfonisch.

onzin! ik verkoop alleen maar goede waar! je geeft me een slechte naam!
maar even serieus: een microfonisch buisje merk je toch niet pas na 2 uur?

Een buisje kan microfonisch worden na gebruik of soms na transport of zo, heb het wel meegemaakt en daarom heb ik ook altijd enkele reserve 12ax7 bij.

Nicci
27 november 2005, 13:17
dat berijp ik, maar dat als een buisje microfonisch is, merk je dat toch direct?

LordRiffenstein
27 november 2005, 17:07
dat berijp ik, maar dat als een buisje microfonisch is, merk je dat toch direct?

Nee want microfonisch zijn kan erger worden dus het is mogelijk dat je het eerst niet merkt en enkele uren later wel.

BartL
27 november 2005, 21:36
@Nicci: Ik probeer jou uiteraard geen slechte naam te geven en zeg al helemaal niet dat het jouw schuld was :(

Anyway...hij begon na een tijd dus gewoon te janken uit zichzelf, maar is gewoon goed opgelost met 2 goeie, nieuwe buisjes.

Ontopic: Zojuist mijn ENGL eens op een hele extreme instellingen gezet (mid op 10, Trble op 10 en prescence op maar 1 van de 10). Dit is echt een wereld van virschil. Veel 'softere' vloeiendere sound dan eerst. Zodra je de prescence knop echter verder dan 2/10 draait, komt dat ruwe weer terug. Ik kijk eens hoe deze instelling morgen in de band klinkt 8-)

Pffff...zo blijf ik aan de gang :cool:

Nicci
28 november 2005, 11:45
slechte naam heb ik toch al :D
je moet die versterkers echt wat langer houden, zonder er aan te kloten. zoals je zelf al opmerkt maakt het inderdaad nogal een verschil hoe je ze afstelt. hoe meer mogelijkheden een versterker heeft, hoe langer het duurt voordat je hem doorhebt.

Nicci
28 november 2005, 11:46
slechte naam heb ik toch al :D
je moet die versterkers echt wat langer houden, zonder er aan te kloten. zoals je zelf al opmerkt maakt het inderdaad nogal een verschil hoe je ze afstelt. hoe meer mogelijkheden een versterker heeft, hoe langer het duurt voordat je hem doorhebt.

BartL
28 november 2005, 14:09
Heb je ook wel gelijk in. Ik heb gewoon weinig geduld.


Toch vind ik het raar dat ik mijn Fender al 2 jaar heb...zonder dat ik ook maar één moment heb nagedacht hem weg te doen :-D Past echt niet bij me :razz:

jw009
28 november 2005, 14:23
even om weer terug te komen op het V1, V2 verhaal...

weet iemand hoe dit zit hij een mesa boogie quad?? ik kan er niks over vinden in de handleiding, weet er iemand meer?

alvast bedankt

LordRiffenstein
28 november 2005, 14:27
even om weer terug te komen op het V1, V2 verhaal...

weet iemand hoe dit zit hij een mesa boogie quad?? ik kan er niks over vinden in de handleiding, weet er iemand meer?

alvast bedankt

http://www.tubefreak.com/schema.htm#quad

jw009
28 november 2005, 16:02
even om weer terug te komen op het V1, V2 verhaal...

weet iemand hoe dit zit hij een mesa boogie quad?? ik kan er niks over vinden in de handleiding, weet er iemand meer?

alvast bedankt

http://www.tubefreak.com/schema.htm#quad

Thanks!! :P

BartL
31 januari 2006, 23:11
REVISITED dus :D


-----------------------------------------------


Ik heb dus een Screamer combo, waarvan ik de overdrive met de presence knop voorbij de 1/10 erg korrelig vind klinken. Niet smooth genoeg voor mij. Ik heb momenteel dus de presence op 1/10 en de treble op 10/10 en ik moet toch toegeven dat dat zeer redelijk klinkt.
Nu heb ik dus sinds kort ook een Thunder Combo... De lead die hieruit komt is echt stukken vloeiender dan de Screamer. Heeft iemand enig idee waaraan dit zou kunnen liggen? Dat het 'de aard van de amp is' geloof ik dus niet echt meer, aangezien de Thunder heel anders klinkt (en ook harder op een lage Master-volume stand).

...morgen probeer ik soundfiles te posten zodat ik jullie kan laten horen hoe mijn Screamer momenteel klinkt. Welke sites gebruiken jullie voor het uploaden van je files?

BartL
31 januari 2006, 23:32
http://rapidshare.de/files/12268299/ENGL_Clean_Strat.mp3.html
http://rapidshare.de/files/12268336/ENGL_Crunch_Strat.mp3.html
http://rapidshare.de/files/12268379/ENGL_Heavy_Lead_LP.mp3.html
http://rapidshare.de/files/12268425/ENGL_Soft_Lead_LP.mp3.html

Hier zijn de soundfiles zoals hij klinkt met de presence knop laag en de Treble bijna open. OK, klinkt opzich best zwaar OK. Maar heb dus nog geen soundfiles met de presence knop open. Die komen morgen dus misschien; kunnen jullie oordelen of het zo hoort, of dat de buizen rot zijn ofzo :D

Scali
1 februari 2006, 11:16
De nummers zeggen in principe dus niet zoveel, behalve dat over het algemeen de nummering in logische volgorde van het signaal gaat. Dus het signaal komt binnen bij het laagste nummer, en gaat eruit bij het hoogste nummer.
Maar bij sommige kanalen/instellingen worden sommige buizen overgeslagen, dus het signaal komt niet altijd bij V1 binnen, en gaat niet altijd bij de laatste buis eruit.

Maar de eerste buis in het systeem is de buis waarbij de gain geregeld wordt. Deze buis beinvloedt de kwaliteit van je geluid het meest. Daarom worden meestal in de V1-positie (en eventuele andere 'eerste' buizen van andere kanalen) speciaal geselecteerde buizen gebruikt met weinig ruis en microfonie.
De andere buizen zijn extra versterkingstrappen, bv voor de toonregeling of extra gain stages. Die zijn over het algemeen wat minder kritisch qua ruis en microfonie, omdat die al met voorversterkte signalen werken.

Een andere 'speciale' buis is de fasedraaier. Deze komt alleen voor bij versterkers met een push/pull eindtrap. Dat betekent in het kort dat je twee eindbuizen hebt, die samenwerken. De ene buis versterkt het positieve deel van de golfvorm, de andere buis versterkt het negatieve deel.
Het negatieve deel wordt dan eerst positief gedraaid, dan door de eindbuis versterkt, en dan wordt het weer negatief gedraaid en samengevoegd met het versterkte positieve deel.
De fasedraaier 'draait' dus de fase van positief naar negatief. Dit is meestal een 'dubbeltriode' buis, zoals een ECC83. Dit zijn in feite twee 'triode' buizen in 1 behuizing. De ene triode wordt dan gebruikt voor het positieve deel, de ander voor het negatieve deel. Belangrijk hierbij is dus dat beide delen dezelfde versterkingsfactor hebben. Hiervoor worden buizen ook speciaal geselecteerd. Dit worden 'gebalanceerde' buizen genoemd.

Dus als je bij bv http://www.tubetown.de V1-buizen of gebalanceerde buizen in de prijslijst ziet staan, dan weet je dat dit buizen zijn die geselecteerd zijn voor de hierboven uitgelegde functies.

Je fasedraaier kun je beter laten zitten, als je geen gebalanceerd buisje hebt om te vervangen. Hij beinvloedt het karakter van het geluid niet echt, en een ongebalanceerde buis zou je geluidskwaliteit kunnen verzieken.
En als je versterker gaat piepen, is het dus meestal de V1-buis. Als je een setje buizen koopt, en je hebt geen specifiek geselecteerde V1-buis, dan zou je ze even allemaal kunnen proberen, en degene met de minste ruis erin zetten.

Negative K3 fan
1 februari 2006, 14:17
Je fasedraaier kun je beter laten zitten, als je geen gebalanceerd buisje hebt om te vervangen. Hij beinvloedt het karakter van het geluid niet echt, en een ongebalanceerde buis zou je geluidskwaliteit kunnen verzieken.

kom op zeg??? een ongebalanceerd fasedraaier circuit verhoogt op zn hoogst het aandel van de 1 orde harmonischen en dat is echt niet zo slecht en het boeit absoluut niet in gitaarversterkers en ik dacht dat dat ondertussen wel duidelijk mocht zijn...

en trouwens een triode uit een fase fase draaier, versterker per definitie niet alleen de onderste of bovenste kant van de buis tenzij je ze instelt als klasse b en dat lijkt me ook niet echt gewenst.

mijn tip voor jouw scali is om wat meer bezig te gaan met het geweldige clean van je marshall mg en hier niet constant de wijsneus uit te gaan hangen (zoals bijvoorbeeld ook in het frusciante topic)

Scali
1 februari 2006, 14:32
kom op zeg??? een ongebalanceerd fasedraaier circuit verhoogt op zn hoogst het aandel van de 1 orde harmonischen en dat is echt niet zo slecht en het boeit absoluut niet in gitaarversterkers en ik dacht dat dat ondertussen wel duidelijk mocht zijn...

Dat is jouw mening, niet de mijne.


en trouwens een triode uit een fase fase draaier, versterker per definitie niet alleen de onderste of bovenste kant van de buis tenzij je ze instelt als klasse b en dat lijkt me ook niet echt gewenst.

Mag ik vragen waar dit op slaat?


mijn tip voor jouw scali is om wat meer bezig te gaan met het geweldige clean van je marshall mg en hier niet constant de wijsneus uit te gaan hangen (zoals bijvoorbeeld ook in het frusciante topic)

Ten eerste heb ik geen Marshall MG, ten tweede hang ik hier niet de wijsneus uit, maar probeer ik wat tips te geven bij het verwisselen van buizen.
Als er iemand is die hier constant de wijsneus uit probeert te hangen, dan ben jij dat wel. Je wilt echt op iedere post iets te zeggen hebben. Zielig persoon.

Geronimo
1 februari 2006, 14:37
kom op zeg??? een ongebalanceerd fasedraaier circuit verhoogt op zn hoogst het aandel van de 1 orde harmonischen en dat is echt niet zo slecht en het boeit absoluut niet in gitaarversterkers en ik dacht dat dat ondertussen wel duidelijk mocht zijn...

en trouwens een triode uit een fase fase draaier, versterker per definitie niet alleen de onderste of bovenste kant van de buis tenzij je ze instelt als klasse b en dat lijkt me ook niet echt gewenst.

mijn tip voor jouw scali is om wat meer bezig te gaan met het geweldige clean van je marshall mg en hier niet constant de wijsneus uit te gaan hangen (zoals bijvoorbeeld ook in het frusciante topic)

Hahaha! Het stikt hier van de wijsneuzen gast! Wat zijn wij dan? Ik moet zeggen dat ik niet overal verstand van heb maar dat van die fasedraaier geld volgens mij alleen bij high end audiofielen shit.

Scali
1 februari 2006, 14:42
Hahaha! Het stikt hier van de wijsneuzen gast! Wat zijn wij dan? Ik moet zeggen dat ik niet overal verstand van heb maar dat van die fasedraaier geld volgens mij alleen bij high end audiofielen shit.

Het geldt altijd. Alles wat niet 'klopt', levert vervorming op.
Net als te veel gain, of de eindversterker te hard.
Vraag is of je die vervorming prettig vindt of niet, maar dat is persoonlijke smaak.
En natuurlijk is die vervorming ook per buis verschillend. Als een buis niet specifiek als gebalanceerd is getest, wil dat niet meteen zeggen dat die buis uitermate ongebalanceerd is.
Ik zeg alleen maar dat je em kunt laten zitten als ie nog goed werkt.

Negative K3 fan
1 februari 2006, 15:34
Hahaha! Het stikt hier van de wijsneuzen gast! Wat zijn wij dan? Ik moet zeggen dat ik niet overal verstand van heb maar dat van die fasedraaier geld volgens mij alleen bij high end audiofielen shit.

ja het is natuurlijk erg tegenstrijdig als ik dat over iemand anders zeg, maar ik begin me nu vrij structureel te ergeren aan ELKE post van Scali.

Negative K3 fan
1 februari 2006, 15:35
Ik zeg alleen maar dat je em kunt laten zitten als ie nog goed werkt.

ja hallo, je kunt het ook niet doen

Scali
1 februari 2006, 15:39
ja hallo, je kunt het ook niet doen

Lekker belangrijk. De vraag was wat al die buisjes in een versterker doen, en dat heb ik geprobeerd uit te leggen, zodat je een beetje weet wat je moet kopen, en wat je kunt proberen als je aan het experimenteren slaat.
Dat jij over een klein detail valt, dat is jouw probleem.
Jij maakt alleen maar vervelende geirriteerde opmerkingen, daar schiet de vraagsteller weinig mee op.
Jij ergert je misschien aan mijn posts, maar ik denk dat er veel meer mensen zich ergeren aan jouw reacties daarop. Word eens volwassen ofzo.

Negative K3 fan
1 februari 2006, 15:46
ik zeg gewoon: experimenteer met de fase draaier net als met andere buisjes en koop vooral geen onzinnig duur geprijsde gebalanceerde dubbel triodes.

zo beter?

vester86
1 februari 2006, 16:45
negK3, reageer es normaal tegen scali, wat hij verkondigd is zeker niet onwaar, al zitten er wat sterkere kanten aan. jij mag de eerste zijn die dat kan recht zetten / corrigeren, daar heb je voldoende kennis voor, maar doe dat niet op zo'n manier, je lokt alleen maar vervelende reacties uit op deze manier, en zo gaat ook dit topic ontsporen in een welles nieten gequote....

Geronimo
1 februari 2006, 17:40
Lekker belangrijk. De vraag was wat al die buisjes in een versterker doen, en dat heb ik geprobeerd uit te leggen, zodat je een beetje weet wat je moet kopen, en wat je kunt proberen als je aan het experimenteren slaat.
Dat jij over een klein detail valt, dat is jouw probleem.
Jij maakt alleen maar vervelende geirriteerde opmerkingen, daar schiet de vraagsteller weinig mee op.
Jij ergert je misschien aan mijn posts, maar ik denk dat er veel meer mensen zich ergeren aan jouw reacties daarop. Word eens volwassen ofzo.

Misschien ergeren mensen zich zo aan jou omdat jij altijd zo pissig reageert.
Je zou voor de verandering misschien eens met wat humor kunnen reageren ofzo, maar ik ben helaas bang dat jij daar nog nooit van gehoord hebt...

BartL
6 februari 2006, 01:44
Mensen mensen, geen ruzie aub!

Maar met experimenteren met de V1 zou ik dus van de harsh-heid af kunnen komen misschien?


Pfff...toch maar weer eens de moeite gaan nemen om buisjes te testen.

Zie ook mijn post op 't engl-forum:
Since November 2005 I own an ENGL Screamer combo. When I first heard the amp, I almost fell in love with the clean channel! Really great sounds.

But I think I have got some problems concerning the other 3 channels. I heard from several people that ENGL had a nice, smooth, soft and blending sound/tone. But when I turn my Lead Presence knob farther up than 2/10, I get a really harsh sounding overdrive, not smooth at all! Not good for solo-ing, wheeping etc. The chord sound is accaptable, but the rest is not

(It doesn't matter whether I play with a strat or LP by the way)

Now...
3 weeks ago I bought a 2nd handed Thunder Reverb Combo. This one sounded totally different! Much smoother overdrive than the screamer and it sounded (I think) a little warmer. I also had the feeling it was a little LOUDER (!!!) than its bigger brother.

Now my Big Question:
Is it just that I don't like the screamer-sound, or should I go and replace some pre-amp tubes and see what it does?
Thanks in advance