PDA

View Full Version : Finger Tapping



Valvestate
24 oktober 2001, 20:17
Ik wil beter leren 'tappen' en ben nu bezig met de solo van 'one' (metallica). Nu vraag ik me af wat de ideale instellingen zijn voor mijn versterker als ik wil 'tappen', reverb aan? distortionpedaaltje aansluiten?
Ik heb een Marshall Valvestate...alle tips zijn welkom!

Ditmar
24 oktober 2001, 20:27
Ik heb een VS-100, dus ik denk dat de instellingen wel redelijk overeen kunnen komen

Gain: kanaal 2, vol open
Als dat niet genoeg is, equalizer pedaal (boosting, flat) voor de input.
Delay of reverb kan handig zijn, is niet nodig
Equalizer hoeft ook niks bijzonders mee te gebeuren
In feite moet je met de meeste instellingen wel kunnen tappen, het is de techniek die je gewoon goed onder controle moet krijgen

VHsologitarist
25 oktober 2001, 11:30
Tappen gaat t beste als distortion open
staat (gain), probeer maar s Van Halen na te tappen!! Meester op t gebied tappen.
Trouwens ligt t ook aan combinatie met wat voor soort versterker je speelt!! en natuurlijk een gitaar met humbuck elementen, deze geven meer feedback waardoor de tonen harder worden uitversterkt!!

danielblikman
25 oktober 2001, 18:05
kgooi er ff een vraagje achteraan:
Ik heb nu huiswerk over tapping, van Van Halen lickjes, en hij doet ook een lickje met duim-tapping.
Kan iemand mij vertellen welk handigheidje ik hierbij kan gebruiken??
kheb een videootje gedownload, maare da's nie echt dat je zegt vanneh, nou?
Maar goed, bij voorbaat dank.

taylor
25 oktober 2001, 22:27
bedoel je die lick die de intro is van mean street??VAN FAIR WARNING

dan moet je de duim als en soort slapping op een bas gebruiken.

anoniem
26 oktober 2001, 01:47
Van Halen gebruikt wel gates om de overige snaren niet mee te laten klinken. Das nog lastiger dan het tappen, die meerammelende losse open snaren. Afdempen door veel oefenen (bijvoorbeeld met de onderkant van je hand-binnenkant).
Kun je beste oefenen door onversterkt te doen en pas als je de techniek onder de knie hebt je powertorens op 10 te zetten.

moretel
31 oktober 2001, 20:09
Een goede manier om je snaren te dempen is een haarbandje te gebruiken (ik heb regelmatig ruzie met mijn dochters omdat ze er een paar missen :smile:).
Zo'n pluizig bandje, op de kop van je gitaar werkt prima als je het nodig hebt schuif je het erop en vice versa. Werkt ook bij al het andere heftige solowerk.

Ditmar
31 oktober 2001, 21:00
Volgens mij had ik die truc al eens eerder gelezen, maar dat koste me weer een elastiekje (jawel, ik ben een ouderwetse langharige shredder).....

Maar nu weet ik dus dat ik een pluizige moet gebruiken (op naar kruitvat)

ekkerman
1 november 2001, 22:04
en dat bandje doe je dat om je pols of om het eerste vak op de hals ofzo ?

moretel
3 november 2001, 12:55
Het bandje plaats je op de kop van de gitaar, als het nodig is schuif je het bandje op ter hoogte van de eerste fret.

anoniem
3 november 2001, 17:31
Je kunt ook met je plectrum tappen. DUs met je plectrum op de snaren in plaats van een vinger van je rechterhand. Doet Kirk Hammett ook in zijn solo van One

danielblikman
4 november 2001, 00:24
Kirk Hammett gebruikt zijn plectrum niet, hij heeft dit al in verscheidene interviews uitgelegd, hij vind het geluid van het vlees dat de snaren raakt, beter dan het geluid van een plectrum. Zijn leraar, Joe Satriani tapt wel met z'n plectrum, tis maar net waar je van houd. Je vooronderstelling dat Kirk trouwens met een plectrum tapt is begrijpelijk, er zijn meer mensen die dat denken, hij houdt z'n plectrum op een rare manier(vind ik) vast, zodat het lijkt dat hij met 'n plectrum tapt.
Maar goed, tap ze!

Ic3gl0vE
4 november 2001, 19:53
mag ik weten wat tapping is??
zo ja,.. zou je het uit willen leggen?

VHsologitarist
6 november 2001, 11:10
tappen is niet de noot aanslaan met de rechterhand, MAAR met de rechterhand (voor rechtshandigen) met je vinger op de vakken zetten/slaan zodat je snelle loopjes kunt zetten. Van Halen is hier best goed in.

danielblikman
6 november 2001, 22:34
Van Halen is hier best goed in??
Hij is de tapping-GOD!

Laurens
6 november 2001, 23:28
ik heb nog niet heel veel van halen geluisterd, maar zou't kunnen dat nuno bettencourt er ook heel goed en zelfs nog beter in is ? ik kan mij vergissen...maar feit is dat bettencourt een bangelijke gitarist is...sowieso

VHsologitarist
7 november 2001, 12:06
danielblikman:
precies, k was ff bescheiden over Van Halen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: VHsologitarist op 2001-11-07 11:07 ]</font>

VHsologitarist
7 november 2001, 12:10
Edward Van Halen is daar ook bekend om geworden, door zijn tap techniek!!
De aan elkaar gebonden loopjes is door Edward/Eddie Van Halen ontdekt!!
Dus je zou kunnen zeggen dat tapping door Eddie Van Halen is ontdekt.

Rectifier
7 november 2001, 12:16
He, VHS, wordt je gesponsord door Eddie ofzo???
Jemig, je praat alleen maar over VH!
Ik vind hem zeer goed, alleen zijn er nog meer gitaristen op de wereld!

ekkerman
7 november 2001, 19:42
ik kan twee songs aanbevelen om eens naar te luisteren ;
1 ; de solo uit maniac van micheal sembello uit de film flashdance voor beginners
2 ; de achtergrond tap geluiden uit het fraaie werkje van david bowie getitteld teenage wildlfe ,terug te vinden op de c d scarry monsters and super creeps ( gitarist is robert frip ,bekend ??)

VHsologitarist
9 november 2001, 11:18
oke rectifier, je hebt gelijk!!
Maar nee k word ni gesponserd helaas!!
was t mr waar.
Maar mijn favoriete gitaristen zijn:
zoals je weet Edward Van Halen,
AlDiMeola, ritchie Blackmore, Jimi Page en klassieke gitarist Manuel Barrueco.

Rectifier
9 november 2001, 11:23
Okee, als we elkaar maar begrijpen. Ik wou je niet aanvallen, maar t'leek wel of er geen andere gitaristen in je leven zijn.

ekkerman
11 november 2001, 15:41
ik begrijp dat niemand hier van robert frip gehoord heeft ??

moretel
13 november 2001, 15:20
Op 2001-11-11 14:41, schreef ekkerman:
ik begrijp dat niemand hier van robert frip gehoord heeft ??


Robert Frip , jazeker. King Crimson is zijn band geweest.

Jeroen
13 november 2001, 17:03
Op 2001-11-06 22:28, schreef Laurens:
ik heb nog niet heel veel van halen geluisterd, maar zou't kunnen dat nuno bettencourt er ook heel goed en zelfs nog beter in is ? ik kan mij vergissen...maar feit is dat bettencourt een bangelijke gitarist is...sowieso

Volledig met je eens. Heb je alle cd's van Extreme?? vin de eerste beetje patserig gitaarwerk maar de laatste 2 geweldig gitaarwerk. niet alleen gitaar trouwens.