PDA

View Full Version : stemming bead



musicmaestro
24 november 2005, 11:22
Wellicht een oud onderwerp, maar zit pas sinds vandaag op het forum.

Wie heeft ervaringen met de stemming b-e-a-d.
-ga je de g-snaar missen?
-hals aanpassen?
-ff wennen?


Heb ooit wel 5-snaar gespeeld maar bij gebrek aan geld en goede basgitaren verkockt en terug naar 4-snaar gegaan.

sniekie
24 november 2005, 20:13
ik heb op een van men bassen ook een BEAD stemming, gebruik hem uitsluitend als back up,
omdat ik student ben heb ik niet genoeg geld een redelijke 5 snaar als back up te kopen. en tijdens een optreden heb ik de nare gewoonte nog wel eens snaren te breken, en ja wat doe je dan...
een gewone 4 snaar als back up werkt niet omdat ik toch regelmatig gebruik maak van de lage B

heb wel gemerkt dat je de hals even goed af moet stellen die trok bij mij redelijk krom.
Ook paste de snaren niet door de gaatjes van de brug omdat ze te dik waren, had vooral met het plaatsten van de b snaar last hiervan,
simpel opgelost met een boormachine.
of het echt goed is voor je hals vraag ik me wel af. (ik gebruik een goedkoop oud basje hiervoor dus het interesseerd me niet zo)
je moet er rekening mee houden dat je de bas ook opnieuw moet intoneren.

al met al, ik heb de lage b snaar nodig in mijn band dus dan maar geen g snaar, ik mis hem regelmatig maar dit is envoudig op te lossen door de noten die ik daar wil spelen op een andere plaats op de hals pak.

de bassist van Rage against the Machine/audioslave gebruikt ook een 4 snarige bas met BEAD stemming. dus zelfs "beroemde" artisten doen het.
ik zou het alleen nooit doen op een goede/dure bas.

hoop dat je hier wat aan hebt,
groetjes Niek